waarom kan een spaarlamp niet tegen remote schakelen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 14:20

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Topicstarter
Zoals de titel al zegt: waarom kan een spaarlamp niet tegen remote schakelen?

Ik heb dus van die schakel kastjes gekocht met een afstandsbediening om van alles in en uit te schakelen en 2 kapotte spaarlampen verder kwam ik er achter dat ze er officieel niet goed tegen kunnen. Er is er een die er blijkbaar wel tegen kan.... Maargoed, waarom werkt een gewone schakelaar wel en een relais niet? Neem aan dat er een relais in die kastjes zitten, ik hoor ze iig klikken bij in en uit schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:32
Volgens mij komt het omdat ze maar 1 draad schakelen (nul of fase) en er daardoor een sluipstroom gaat lopen waardoor ze toch heel lichtjes aan en uit flikkeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ThinkPadd schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 21:43:
Volgens mij komt het omdat ze maar 1 draad schakelen (nul of fase) en er daardoor een sluipstroom gaat lopen waardoor ze toch heel lichtjes aan en uit flikkeren
Euh de schakelaar in mijn muur schakeld ook maar 1 draad hoor, nl de fase

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Mmm oke.

Het heeft iig wel met iets in die richting te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ThinkPadd schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 21:46:
Mmm oke.

Het heeft iig wel met iets in die richting te maken.
dit effect bedoel je?

Afbeeldingslocatie: http://www.sheepish.org/itp/blog/images/magfields.jpg

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:39
ThinkPadd schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 21:43:
Wat maakt het nou uit of de nul of de fase onderbroken is? Stroom loopt van fase naar nul, dus onderbroken is onderbroken. Of maken spaarlampen stiekem sluiting met aarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:12

Ibex

^^ met stom.

Dit vraag ik me ook wel af. En ik vraag me ook af of een digitale tijdschakelaar even slecht is.

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik schakel hier ook dagelijks zo'n 6 spaarlampen met Klik-Aan-Klik-Uit ooit bij Gamma gekocht. Lampen gaan jaaaren mee. Ik zou het ook idioot vinden als ze daar niet geschikt voor zouden zijn. Het lijkt me tegenwoordig een van de meest voorkomende toepassingen voor die dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Topicstarter
Toch vergis je je daar in, die van mij komen trouwens ook bij de gamma vandaan.

Ik heb laatst alle (spaarlamp) doosjes bij de MediaMarkt staan lezen en op allemaal staat er duidelijk dat ze niet dimbaar en niet remote schakelbaar zijn.

1 lamp is echt volledig kapot gegaan, die gloeid nog maar een heel klein beetje en een andere lamp genereerd nu een heel irritante brom maar doet het verder nog wel.

// ik weet niet als het toeval is ..... de lamp die wel blijf werken is een behoorlijk velle met 4 van die buisjes. De 2 die kapot zijn gegaan zijn met 3 buisjes, 11 watt en komen als ik me niet vergis bij de Ikea vandaan.

[ Voor 22% gewijzigd door ocdaan op 28-12-2010 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ocdaan schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 22:05:
Ik heb laatst alle (spaarlamp) doosjes bij de MediaMarkt staan lezen en op allemaal staat er duidelijk dat ze niet dimbaar en niet remote schakelbaar zijn.
Geldt dat ook voor de ouderwetse TL buis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Ik kan wel dit vinden:

http://www.klikaanklikuit.nl/verlichting.asp
1. Spaarlampen/LED schakelen
Spaarlampen en LED lampen zijn prima aan/uit te schakelen met KlikAanKlikUit schakelmodules.

Uitzondering
De AWMR-230 wordt continu gevoed door een lage stand-by spanning van circa 0.4 Watt. Dit kan voor spaarlampen en LED lampen genoeg zijn om op te lichten. Zie de AWMR-230 productpagina voor een aantal aanbevolen spaarlampen.
/EDIT: Dit is dus geen dimmer!

[ Voor 3% gewijzigd door leuk_he op 28-12-2010 22:16 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erg vreemd verhaal. De Elro kastjes die ik hier heb schakelen met een relais, geen verschil tov. een normale wandschakelaar dus.
Dimmers (en dus ook remote dimmers) zijn inderdaad een ander verhaal, maar mijn ervaring daamee is dat de lamp verschrikkelijk vervelend gaat knipperen. Sommige bewegingsmelders werken ook niet met spaarlampen. Ik denk dat ze met "niet remote schakelbaar" zo'n dimmer met afstandsbediening bedoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Verwijderd schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 22:14:
Erg vreemd verhaal. De Elro kastjes die ik hier heb schakelen met een relais, geen verschil tov. een normale wandschakelaar dus.
Dimmers (en dus ook remote dimmers) zijn inderdaad een ander verhaal, maar mijn ervaring daamee is dat de lamp verschrikkelijk vervelend gaat knipperen. Sommige bewegingsmelders werken ook niet met spaarlampen. Ik denk dat ze met "niet remote schakelbaar" zo'n dimmer met afstandsbediening bedoelen.
wat hoort de ts dan klikken ?
Neem aan dat er een relais in die kastjes zitten, ik hoor ze iig klikken bij in en uit schakelen.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:17

Dido

heforshe

Verwijderd schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 22:13:
Geldt dat ook voor de ouderwetse TL buis?
Nee, joh. TL-buizen staan erom bekend dat ze veel gebruikt worden in sfeervolle kantoorverlichting, dus uiteraard zijn ze dimbaar.
Remote schakelen is bij die dingen ook geen enkel probleem, de starter die erin zit (een flinke condensator die een vonk over de lengte van de TL-buis moet trekken) ontlaad zichzelf via de lucht wel zodat er geen lekstroom ontstaat via een minuscuul relaistje.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Nee dat is weer anders :P
Vinnienerd schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 21:54:
[...]

Wat maakt het nou uit of de nul of de fase onderbroken is? Stroom loopt van fase naar nul, dus onderbroken is onderbroken. Of maken spaarlampen stiekem sluiting met aarde?
Iemand moet het even uitleggen :P

Wat ik bedoel is inductiespanning, en het gebeurt vooral met LED lampen die nog heel zachtjes blijven branden als de schakelaar op "UIT" staat.

Voorbeelden van deze situaties:
http://forum.fok.nl/topic/1412863
http://www.fan.tv/forum/forum_posts.asp?TID=18496

Het heeft volgens mij iets met de lage weerstand van LED en spaarlampen te maken, daardoor kan er in tegenstelling tot een gloeilamp een beetje stroom blijven lopen, wat genoeg is om de condensatoren in de lamp langzaam op te laden waardoor hij zachtjes blijft schijnen.

Maar zoals ik al zei, ik weet het precieze er niet van.

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 28-12-2010 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Topicstarter
fish schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 22:18:
[...]

wat hoort de ts dan klikken ?

[...]
Klik aan, Klik uit ;)

Het klikken van het relais in het schakelkastje dus, wat normaal is dus.

Ik kan zo de handleiding van die kastjes niet terug vinden want daar stond het ook in, zodoende ben ik dit probleem op het spoor gekomen. Als ik het nog tegenkom zal ik een foto posten.

De oplossing zal zijn om verschillende lampen te proberen, blijkbaar zijn de goedkope lampen die ik gebruik er niet tegen bestand. Ik experimenteer wel even wat, dan zien we het wel, misschien dat er nog iemand met kennis van zaken langs komt en opheldering kan geven,

@ thinkPad, dat zou kunnen natuurlijk, de schakelcontacten in een relais staan veel dichter bij elkaar dat bij een normale schakelaar. Dat is eingelijk het enigste logische antwoord wat ik kan bedenken ;)

//edit- even hardop denken... of zou het er mee te maken kunnen hebben hoe een relais schakeld, door een kleine spanning op een relais te zetten kan je een grotere spanning schakelen (jaja, heb op de LTS gezeten vroeger) misschien dat die kleine spanning een inductie opwekt ofzo....

[ Voor 25% gewijzigd door ocdaan op 28-12-2010 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14-09 20:49
Verder is het toch ook zo dat LED stroom (Ampere) zijn gestuurd en daardoor dimbaar zijn via PWM. Normale gloeilampen draai je de spanning (Voltage) omlaag en "branden" ze minder fel.

Vervelend is dat wil je de overgang maken van gloeilamp naar LED je dus met problemen komt als je dimbaar materiaal hebt.

De betere lampenzaak heeft vast een PWM dimmer liggen, of kan je in ieder geval hierover correct adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Het kan dan toch wel zijn dat ze dan beginnen te flikkeren?
Ik heb z'n Philips Ambilight aftreksel lamp in gewone fitting. Als ik deze (via afstandsbediening) minder fel zet flikkert deze in sommige kleuren enigszins.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat blijven branden van lampen gebeurt als het schakelkastje een solid state relais gebruikt (zoals die AWMR-230 hierboven). Dat is in principe het zelfde als een dimmer, alleen kan je alleen (bijna-)0% of 100% instellen. Nadeel is dat er meestal een klein stroompje blijft lopen, een paar milliampere. Voor sommige lampen net genoeg om zichtbaar te gloeien.
Of je een mechanisch relais of solid state relais hebt kan je vrij eenvoudig zien aan het maximale vermogen wat je mag schakelen. De kastjes met solid state gaan tot ongeveer 1A, terwijl mechanische relais meestal wel 16A schakelen. En natuurlijk hoor je een solid state relais niet. De TS hoort z'n kastje klikken, dus je mag er wel vanuit gaan dat er een mechanisch relais in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• et36s
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-09 00:03
nm

[ Voor 97% gewijzigd door et36s op 28-12-2010 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Topicstarter
Heb er even eentje open geschroefd

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5287/5300879943_a4b0a6694a_z.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5169/5301475096_799297463f_z.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5041/5300880203_f7c301347a_z.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5204/5301475926_2ff6108653_z.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik heb bij een vriend in 2007 voor in z'n tuin een Elro schakelaar in z'n meterkast gemaakt voor z'n hele tuin. Hij wilde eerst 10 van die dingen op elk stopcontact zetten, de dwaas 8)7

Dat zit er nu zo'n 3,5 jaar in, hangen 6 spaarlampen, 1 led lamp en een fontijn aan. Ik heb nog geen klachten gehoort tot dus ver.

Of die Elro dingen dubbelpolig schakelen, geen idee. Het werkt perfect, en hij is er blij mee.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:55
Wij schakelen al jaren een hele bende spaarlampen automatisch, met klikaanklikuit, digitale timer, analoge timer, etc en nooit problemen hierzo. Zou het ook wel een vreemd verhaal vinden in elk geval. Aan is aan, uit is uit. Een relais is niks meer of minder dan een mechanische knop, alleen nu bediend door een electromagneet ipv spierkracht.
Meeste ikea lampen, een paar el-cheapo's van de blokker.

[ Voor 7% gewijzigd door Mistraller op 28-12-2010 23:08 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoolGamer
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06-09 16:59

CoolGamer

What is it? Dragons?

Het lichtgele blok is een condensator, dus dat is niet het interessante deel. Kan je zien wat voor type-nummer op het donkergele blok staat, dat is waarschijnlijk het component waar we in geïnteresseerd zijn? Even Googlen op die code en je ziet wat voor relais dat zal zijn.

¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸<º)))><¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Topicstarter
zoals je kan zien zit er wat op geplakt... kan het niet goed zien dus

heb'em weer in elkaar geschoefd trouwens...

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5203/5300970233_f7a46438a2_z.jpg

[ Voor 49% gewijzigd door ocdaan op 28-12-2010 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik kan het niet goed zien, maar als ie 4 pootjes heeft, schakeld ie 1-polig, heeft ie er 6, dan 2 polig. Als ik kijk naar de onderkant van de print, lijkt het me een 1-polige. Het kan dus zijn dat je de NUL schakeld ipv de Fase.

Als je hem dus ipv omhoog in het stopcontact hebt zitten, hem naar beneden doet, dan schakel je de andere draad.

Worth a try lijkt me (of er misschien een spannings filter tussen zetten na dat ding).

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smht
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-05 11:32
Het is al gezegd geloof ik, maar het enige wat ik me kan bedenken (en dat heeft dan met kwaliteit van de schakelkastjes te maken) is dat het relais een terugloop/inductie spanning heeft. Electronica (in led en spaarlampen) kunnen hier slecht tegen.

Kwestie van een diode tekort op het relais zelf?

Is qua electronica het enige wat een spaarlamp zou moeten kunnen slopen eigenlijk. Daarnaast geld: Goedkope lampen zijn niet altijd even rendabel dwz. een IKEA lamp zou goed van lagere kwaliteit kunnen zijn (ook de eventuele electronica) vergeleken met bv. een Philips lamp.

Intel Core i7-4790, 16GB DDR3-1600, 512GB SSD, GTX2060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
RaZ schreef op woensdag 29 december 2010 @ 00:22:
Ik kan het niet goed zien, maar als ie 4 pootjes heeft, schakeld ie 1-polig, heeft ie er 6, dan 2 polig. Als ik kijk naar de onderkant van de print, lijkt het me een 1-polige. Het kan dus zijn dat je de NUL schakeld ipv de Fase.

Als je hem dus ipv omhoog in het stopcontact hebt zitten, hem naar beneden doet, dan schakel je de andere draad.

Worth a try lijkt me (of er misschien een spannings filter tussen zetten na dat ding).
ja en als je de stekker van je stofzuiger er anders indoet gaat ie blazen...:P

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik denk dat het komt omdat de schakelaar (met name de inbouw versies die geen fase en nul nodig hebben maar alleen 1 fase) deels in serie staat met de lamp om een spanning op te wekken waar het circuit op werkt. Daardoor loopt er altijd een kleine stroom door de lamp. En daar zal ie wel niet tegen kunnen. Jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
_ferry_ schreef op woensdag 29 december 2010 @ 09:35:
Ik denk dat het komt omdat de schakelaar (met name de inbouw versies die geen fase en nul nodig hebben maar alleen 1 fase) deels in serie staat met de lamp om een spanning op te wekken waar het circuit op werkt. Daardoor loopt er altijd een kleine stroom door de lamp. En daar zal ie wel niet tegen kunnen. Jammer.
Dat lijkt te kloppen met wat leuk_he postte:
De AWMR-230 wordt continu gevoed door een lage stand-by spanning van circa 0.4 Watt. Dit kan voor spaarlampen en LED lampen genoeg zijn om op te lichten. Zie de AWMR-230 productpagina voor een aantal aanbevolen spaarlampen.
Als het ding inderdaad alleen in de fase-draad zit dan kan dat ook moeilijk anders natuurlijk. Ja, met een oplaadbare batterij of enorme condensator misschien (die oplaadt als de lamp ingeschakeld is). Maar de problemen daarmee zijn ook wel duidelijk gok ik (nog afgezien van de meerkosten).

Maar de versie voor gewoon in het stopcontact waar hierboven afbeeldingen van gepost zijn, die hoeft dat toch niet zo te doen? Hoe zit het daar dan mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 18:54
Er zal wel iets van een condensator over de magneetschakelaar staan om de ergste vonkvorming te voorkomen vermoed ik. Iets anders kan ik niet bedenken. Ik dacht eerst aan een blusdiode maar dat gaat natuurlijk niet goedkomen ;)

@TS

Je kunt het volgende eens met een multimeter proberen te meten.

- De weerstand van de uitgang (Als de schakelaar uit het stopcontact is)
- De weerstand tussen de uit- en ingangs pinnen (Als de schakelaar uit het stopcontact)
- De spanning bij uitgeschakelde schakelaar (Als de schakelaar in het stopcontact zit)
- De spanning direct na het uitschakelen (Als de schakelaar in het stopcontact zit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Topicstarter
Ik ga morgen wel even meten, nu is het bedtijd ;)

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
significant schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 22:33:
Verder is het toch ook zo dat LED stroom (Ampere) zijn gestuurd en daardoor dimbaar zijn via PWM. Normale gloeilampen draai je de spanning (Voltage) omlaag en "branden" ze minder fel.

Vervelend is dat wil je de overgang maken van gloeilamp naar LED je dus met problemen komt als je dimbaar materiaal hebt.

De betere lampenzaak heeft vast een PWM dimmer liggen, of kan je in ieder geval hierover correct adviseren.
leds zijn inderdaad stroomgestuurd. alleen is de stroombegrenzing vaak enorm cheap ass uitgevoerd met een weerstand waardoor een spanningsval hetzelfde effect heeft.

eigenlijk moet dat natuurlijk met een echte stroombegrenzer, dan loopt er een vaste stroom (grotendeels) ongeacht van de spanning

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Topicstarter
jbhc schreef op woensdag 29 december 2010 @ 22:39:
Er zal wel iets van een condensator over de magneetschakelaar staan om de ergste vonkvorming te voorkomen vermoed ik. Iets anders kan ik niet bedenken. Ik dacht eerst aan een blusdiode maar dat gaat natuurlijk niet goedkomen ;)

@TS

Je kunt het volgende eens met een multimeter proberen te meten.

- De weerstand van de uitgang (Als de schakelaar uit het stopcontact is)
- De weerstand tussen de uit- en ingangs pinnen (Als de schakelaar uit het stopcontact)
- De spanning bij uitgeschakelde schakelaar (Als de schakelaar in het stopcontact zit)
- De spanning direct na het uitschakelen (Als de schakelaar in het stopcontact zit)
- geen waarde in het scherm (stand 200 ohm)
- plus 1 (stand 200 ohm)
- 0 (stand op 600 v~)
- 0 (schiet direct naar 0) (stand op 600 v~)

niets raars lijkt me.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-06-2021
je zou toch juist verwachten dat er een kleine spannig te meten is nadat hij is uitgeschakeld, de electronica van dat ding moet zelf toch ook iets van stroom verbruiken (hij staat immers eigenlijk de hele tijd in een soort standby)?
En aangezien alleen de fase nodig is voor die dingen moet er dus spanning staan over dat ding toch (is die mischien zo klein dat het als nul V wordt gezien wanneer de multimeter op 600V staat door afronding)?

[ Voor 44% gewijzigd door huub8 op 31-12-2010 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Laatst online: 15-09 16:42
Misschien eens kijken of je fase-aarde meting kunt doen met een duspol. Daarna nog even je "klik-aan-klik-uit" apparaat omdraaien in het stopcontact (aangezien hij maar 1 pool schakelt)
Meet je via beide opties wel fase - aarde dan betekent het dat je relais dus niet volledig werkt ;)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Wordt er hier door het ontbreken van technische kennis door sommigen niet in een totaal niet relevant kringetje gepraat? Zoals b.v. het m.b.t. fase en nul de stekker omdraaien etc.
Ik ken die dingen (nog) niet, dus ik weet niet hoe ze er uit zien en wat ze eventueel nog meer doen dan alleen maar in- en uitschakelen. Daarom even een paar vragen:
  1. Schakelen ze alleen maar in en uit, of hebben ze ook een tussenstand/spaarstand? Het mag duidelijk zijn dat dit dan een (weliswaar vaste) dimstand is en het is bekend dat niet alle spaarlampen dit kunnen.
  2. Zitten die dingen gewoon tussen fase en lampdraad c.q. in één ader van het snoer? Bij een gewone gloeilamp is dit geen probleem, de benodigde electronica staat gewoon in serie met de lamp en wordt met een heel lage stroom gevoed, genoeg voor die electronica, te weinig om de lamp maar enigszins te laten gloeien.
M.b.t. punt 2 heb ik nu met de ohm-meter een willekeurige spaarlamp doorgemeten en ik kwam op ongeveer
30 MΩ. Dat is een zeer hoge weerstand, en dat valt ook te verwachten bij een gasontladigslamp, pas na ontsteken vloeit er een stroom van betekenis en is de weerstand beduidend lager. Maar die electronica kan er niet door worden gevoed. Tenzij bepaalde typen voor dat doel een (hoogohmige) parallelweerstand hebben, dan zou het moeten kunnen, evenals het kunnen dimmen.
Waarom er dan toch veelvuldig lampen sneuvelen is mij ook een raadsel. Je mag toch verwachten dat zo'n relais dat door die electronica wordt bediend voldoende onstoord is, dat is helemaal niet zo moeilijk. Sterker nog, zonder die ontstoring heb je zelfs veel kans dat het helemaal niet goed functioneert. Persoonlijk zou ik het dan ook niet in die richting zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:55
_ferry_ schreef op woensdag 29 december 2010 @ 09:35:
Dat kan je simpel constateren; want dan zou je schakelaar dus niet werken als er geen lamp oid is aangesloten.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Zie ook mijn vorige bericht vóór dat van bovenstaand.
Ik zou als ik zo'n ding kocht, met zo'n mededeling van dat niet geschikt zijn, tekst en uitleg vragen bij de fabrikant.

Als geen fase en nul nodig is, dan staat hij niet deels in serie met de lamp, maar helemaal. Maar dat seriestroompje moet natuurlijk wel voldoende zijn om de lamp te voeden, zie wederom mijn vorige bericht waarin ik de hoge lampweerstand in koude toestand vermeldde. Dus is dàt de beperking die een standaard spaarlamp van nature levert, of is er nog een andere oorzaak? Mede gezien het veelvuldig te vroeg overlijden. Laat een fabrikant/leverancier daar maar eens antwoord op geven. Alleen aan die vermelding op het doosje heb je weinig of niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinkenlights
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
jbhc schreef op woensdag 29 december 2010 @ 22:39:
Er zal wel iets van een condensator over de magneetschakelaar staan om de ergste vonkvorming te voorkomen vermoed ik.
Misschien wat laat op het feestje hier, maar waarschijnlijk hangt die .33uF 280V condensator in serie met de dikkere weerstand naast 'm over de relaiscontacten. Da's best een aardige capaciteit om in een hoge impedantie zelfs bij 50Hz nog wat stroom te laten lopen. Dat is eigenlijk het enige verschil met een normale wandschakelaar dat ik me kan voorstellen.

Misschien dat spaarlampen dat niet grappig vinden, maar daar weet ik dan weer niet het fijne van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Remmes_NT schreef op woensdag 29 december 2010 @ 06:19:
[...]

ja en als je de stekker van je stofzuiger er anders indoet gaat ie blazen...:P
Ja dat doet ie echt hoor Lolz

misschien weten sommige mensen niet wat het verschil is tussen Wissel spanning en gelijk stroom.

En het is bijna niet mogelijk dat een spaar lamp defect raakt van het schakelen van de nul zowel de fase
ik denk eerder dat je klik aan klik uit defect is.
heb je al geprobeerd een ander type of merk klik aan klik uit systeem te gebruiken

ik heb zelf 3 elro klik aan klik uit systemen in de muur hangen maar ik kan me halogeen, spaar lampen op me bureau en me 4 spots tegelijk in en uit schakelen op een unit zonder vermindering van licht en of het defect raken van me peertjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goeievraag
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
blinkenlights schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 14:07:
[...]Misschien wat laat op het feestje hier, maar waarschijnlijk hangt die .33uF 280V condensator in serie met de dikkere weerstand naast 'm over de relaiscontacten. Da's best een aardige capaciteit om in een hoge impedantie zelfs bij 50Hz nog wat stroom te laten lopen. Dat is eigenlijk het enige verschil met een normale wandschakelaar dat ik me kan voorstellen.
Volgens mij is die condensator onderdeel van de voeding van de elektronica. Snoept gewoon spanning weg. Trafo's zitten er namelijk niet op.
Verwijderd schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 17:42:
[...]misschien weten sommige mensen niet wat het verschil is tussen Wissel spanning en gelijk stroom.
Dat is heel simpel.
-'wissel spanning' is een opdracht om van spanning te wisselen. Bijvoorbeeld om in een transmissietrafo op een andere aftakking over te stappen.
-'gelijk stroom' is stroom die onmiddellijk beschikbaar is, zonder vertraging. Uit een gewoon stopcontact komt bijvoorbeeld gelijk stroom, mits er geen storingen zijn ;).

Ik weet trouwens wel zeker dat er mensen zijn die het verschil tussen wisselspanning en gelijkstroom niet weten :), waarschijnlijk het merendeel van de bevolking.

I fell with my reet in the prikkeldreed. How do I frommel my hand in the cookiestrommel? The sun is shining over het randje van de heining. I'm shocking klem between de deuren van de tram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinkenlights
  • Niet online
goeievraag schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 20:37:
[...]
Volgens mij is die condensator onderdeel van de voeding van de elektronica. Snoept gewoon spanning weg. Trafo's zitten er namelijk niet op.
Een capaciteit gebruiken om spanning te verlagen werkt alleen bij een constante stroom. De stroomopname van deze schakeling zal heel laag zijn bij een ongeactiveerd relais en orden van grootten hoger bij een geactiveerd relais.

Voeding van de schakelelectronica kan ook redelijk verliesarm (bij ongeactiveerd relais) met een simpele diode->weerstand->elco+zener schakeling. De print ziet er zo crisis en onduidelijk uit dat ongeveer alles voorstelbaar is 8)

Voorlopig blijf ik erbij dat het een vonkvoorkomende schakeling is maar je weet maar nooit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

blinkenlights schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 22:27:
[...]

Een capaciteit gebruiken om spanning te verlagen werkt alleen bij een constante stroom. De stroomopname van deze schakeling zal heel laag zijn bij een ongeactiveerd relais en orden van grootten hoger bij een geactiveerd relais.

Voeding van de schakelelectronica kan ook redelijk verliesarm (bij ongeactiveerd relais) met een simpele diode->weerstand->elco+zener schakeling. De print ziet er zo crisis en onduidelijk uit dat ongeveer alles voorstelbaar is 8)

Voorlopig blijf ik erbij dat het een vonkvoorkomende schakeling is maar je weet maar nooit. :)
Ik zeg voeding na een kwartiertje rustig kijken

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinkenlights
  • Niet online
fish schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 23:26:
[...]

Ik zeg voeding na een kwartiertje rustig kijken
Ik had geen zin om een kwartier te kijken, maar dan hangt er dus niets over de relaiscontacten en is er functioneel geen verschil meer met een gewone wandschakelaar. Wat zou dan nog het probleem kunnen veroorzaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ik zeg niet dat er iets over de contacten hangt dat was net te lastig. maar die 330nf is imho onderdeel van de voeding. er staat nog een weerstand pararlel mee, dan een diode en een zener gok ik zo.
Alles ademt voeding uit

de impedantie is ongeveer 10k dan heb je ongeveer 20mA wat mooi is voor een relais/zenergestuurd voedinkje

[ Voor 19% gewijzigd door Fish op 07-01-2011 00:13 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

goeievraag schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 20:37:
[...]

[...]
Dat is heel simpel.
-'wissel spanning' is een opdracht om van spanning te wisselen. Bijvoorbeeld om in een transmissietrafo op een andere aftakking over te stappen.
-'gelijk stroom' is stroom die onmiddellijk beschikbaar is, zonder vertraging. Uit een gewoon stopcontact komt bijvoorbeeld gelijk stroom, mits er geen storingen zijn ;).

Ik weet trouwens wel zeker dat er mensen zijn die het verschil tussen wisselspanning en gelijkstroom niet weten :), waarschijnlijk het merendeel van de bevolking.
Dus volgens jou krijg ik gelijkstroom via mijn stop contact,
NEE dat is levens gevaarlijk en al helemaal op 230V met 16A
symbool van wisselspanning is een streep met daar onder een onderbroken streep in tweeën verdeeld kijk maar eens op je pc voeding of iets dergelijks.

wij consument krijgen 230V wissel spanning van de energie leverancier
HU wisselspanning ja dat komt om dat dit vele malen betere te vervoeren is dan gelijk stroom ook heeft het minder last van diverse interventies en verliezen tijdens de transport van A naar B

Stel je voor dat je de stof zuiger anders om in een gelijk stroom wcd stopt dan gaat ie blazen in plaats van zuigen en ja dat zou ie doen als je een gelijk stroom motor had in de stof zuiger. om dat de polen(L1>N = N>L1) dan omgedraaid worden. En het magnetisme veld van de spoelen dus de ander kan op gericht worden en dus de kern (motor naaf) de ander kan op ge duwt word door dit veld.

Mischien een slechte uit leg maar ik ben dan ook niet de beste in het verwoorden van dingen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ik vrees dat hier enige humor je ontgaat, heb echt even moeten lachen. Gelijkstroom en wisselstroom zijn hele woorden, gesplitst zoals je het schrijft is het lariekoek dan wel krijgen ze een andere betekenis. Begrijpelijk dat dit opsplitsen in lettergrepen een dergelijke reactie uitlokte. En natuurlijk was ook die stofzuiger een geintje.
Zelfde geldt voor stop contact, ook dat is één woord, dus gewoon stopcontact.

Een stofzuiger is trouwens een seriemotor. Dat wil zeggen dat in geval van gelijkspanning zowel in het anker als in de statorwikkeling de stroom omkeert bij andersom aansluiten, gevolg: De draairichting verandert niet. Logisch trouwens, want anders zij hij bij wisselspannig 100 keer per seconde proberen de andere uit te draaien.

Verder is gelijkspanning helemaal niet gevaarlijker, alleen lang niet alle apparaten functioneren er op. In de beginjaren van de openbare electriciteitsvoorziening was de netspanning overwegend gelijkspanning.

De symbolen waar wij mee werken zijn:
  1. = Gelijkstroom / -spanning.
  2. ~ Wisselstroom /-spanning (wat niet betekent dat jouw aanduiding fout is).
PS:
Kleine aanvulling nog, een stofzuizer is in feite qua constructie zelfs een gelijkstroommotor.

[ Voor 7% gewijzigd door Techneut op 07-01-2011 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Techneut schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 15:09:
Ik vrees dat hier enige humor je ontgaat, heb echt even moeten lachen. Gelijkstroom en wisselstroom zijn hele woorden, gesplitst zoals je het schrijft is het lariekoek dan wel krijgen ze een andere betekenis. Begrijpelijk dat dit opsplitsen in lettergrepen een dergelijke reactie uitlokte. En natuurlijk was ook die stofzuiger een geintje.

Een stofzuiger is trouwens een seriemotor. Dat wil zeggen dat in geval van gelijkspanning zowel in het anker als in de statorwikkeling de stroom omkeert bij andersom aansluiten, gevolg: De draairichting verandert niet. Logisch trouwens, want anders zij hij bij wisselspannig 100 keer per seconde proberen de andere uit te draaien.

Verder is gelijkspanning helemaal niet gevaarlijker, alleen lang niet alle apparaten functioneren er op. In de beginjaren van de openbare electriciteitsvoorziening was de netspanning overwegend gelijkspanning.

De symbolen waar wij mee werken zijn:
  1. = Gelijkstroom / -spanning.
  2. ~ Wisselstroom /-spanning (wat niet betekent dat jouw aanduiding fout is).
PS:
Kleine aanvulling nog, een stofzuiger is in feite qua constructie zelfs een gelijkstroommotor.
Dat van de stof zuiger wist ik wel dat het een DC motor was maar dat word geregeld door een gelijkrichter diode en een trafo maar ik bedoelde het gehele apparaat om het niet al te moeilijk te gaan verwoorden en te ver in details.

maar ja ik vat hem :)

Maar is het probleem al achterhaald en opgelost van de TS of sneuvelen de spaar lampen nog steeds. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Techneut schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 15:09:

...
Beide zijn potentieel levensgevaarlijk

Ik wel begrepen dat gelijkstroom je spieren continue aanspant waardoor het moeilijker word wanneer je eenmaal contact hebt gemaakt, los te komen. wat het in feite gevaaarlijker maakt.

(Als je het niet erg vind probeer ik deze liever even niet)

[ Voor 3% gewijzigd door Fish op 07-01-2011 20:47 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-09 12:16
De voeding die gebruikt wordt in dit apparaat:

http://www.circuit-projec...-without-transformer.html

C1 is de grote gele.
Fr is de weerstand recht opstaand bij ader
R1 is onder C1
zenerdiodes zie je ergens tussen die componenten.

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 20:39:
[...]

Dat van de stof zuiger wist ik wel dat het een DC motor was maar dat word geregeld door een gelijkrichter diode en een trafo ........
Toch nog even een kleine correctie als het mag, een "ouderwetse" zuiger, dus eentje zonder toerenregeling etc., heeft die gelijkrichterdiode (één woord ;) ) helemaal niet nodig. Hij werkt zondermeer gewoon op zowel AC als DC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Techneut schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 09:49:
[...]

Toch nog even een kleine correctie als het mag, een "ouderwetse" zuiger, dus eentje zonder toerenregeling etc., heeft die gelijkrichterdiode (één woord ;) ) helemaal niet nodig. Hij werkt zondermeer gewoon op zowel AC als DC
ook weer wat geleerd die wist ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als ik dit zo lees dan gaan mij de haren overeind staan en zou ik heel hard op zoek naar een fabrikant die wel weet waar die mee bezig is: 1. Spaarlampen/LED schakelen
Spaarlampen en LED lampen zijn prima aan/uit te schakelen met KlikAanKlikUit schakelmodules.

Uitzondering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

sypie schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 12:57:
[...]
Als ik dit zo lees dan gaan mij de haren overeind staan en zou ik heel hard op zoek naar een fabrikant die wel weet waar die mee bezig is: 1. Spaarlampen/LED schakelen

Uitzondering
Wat probeer je hier nu eigelijk te zeggen, waarvan gaan je haren recht overeind staan ?
Omdat hij zijn voeding door de lamp trekt bij gebruik aan een vaste voedingsspanning? (net als de meeste dimmers btw)
of omdat ze Spanning en vermogen door elkaar halen ? (boo hoo)

Als je vinger van de draadjes haalt gaan je haren mischien niet meer recht omhoog staan :+

[ Voor 4% gewijzigd door Fish op 08-01-2011 13:41 ]

Iperf

Pagina: 1