Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• CSB
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-11 00:41
Zoals de titel vermeldt. Mijn vriendin werkt in de horeca en wordt nu voor het 2e jaar achtereen verplicht op oudjaarsavond te werken, terwijl er andere collega's beschikbaar zijn. Naast dat het totaal niet eerlijk en achterbaks van de leidinggevende is, mag dit uberhaubt?

Ik ben in staat om de bond te bellen, aangezien we plannen hadden gemaakt met vrienden dit jaar, en we staan compleet voor schut door ze zo kort voor oudjaar af te moeten bellen. Ook mijn oudjaarsavond is wederom verpest.

Ideeën?

Met zo'n administrator heb je geen users meer nodig...

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-11 16:18

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Wat houd je tegen om even de vakbond te bellen?

Die zullen altijd een beter antwoord geven dan een tweaker hier, denk je niet?

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

• CSB
Tukk schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 20:41:
Wat houd je tegen om even de vakbond te bellen?

Die zullen altijd een beter antwoord geven dan een tweaker hier, denk je niet?
Klopt, maar die zijn op dit tijdstip toch niet bereikbaar? :P

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Heft de horeca geen cao waar dat allmaal in staat ?

jaaaaaa
http://www.horeca.org/smartsite.dws?id=68079
1.Erkende feestdagen zijn: nieuwjaarsdag, eerste paasdag, tweede paasdag, hemelvaartsdag, eerste pinksterdag, tweede pinksterdag, eerste kerstdag, tweede kerstdag en de dag waarop op grond van een besluit van de overheid Koninginnedag wordt gevierd en 5 mei, mits 5 mei, blijkens publicatie in de Nederlandse Staatscourant, als nationale feestdag wordt gevierd.

2.Een werknemer kan eenmalig in plaats van eerste paasdag, tweede paasdag, hemelvaartsdag, eerste pinksterdag, tweede pinksterdag, eerste kerstdag en tweede kerstdag (een) andere, vanuit godsdienstige opvattingen door die werknemer gewenste, feestdag(en) aanwijzen. Aanwijzing van een alternatieve feestdag onder vermelding van de erkende feestdag waarvoor hij in de plaats komt, dient schriftelijk te geschieden.

3.Als een werknemer werkzaamheden heeft verricht op een erkende dan wel door hem aangewezen alternatieve feestdag tussen 02.00 uur tot 02.00 uur van de dag daaropvolgend, heeft hij voor ieder gewerkt uur of gedeelte van een uur recht op vervangende vrije tijd. De te compenseren vrije tijd dient te worden toegekend in de periode van 26 weken volgend op de feestdag. Als compensatie in vrije tijd niet mogelijk is, moet uiterlijk binnen 4 weken na afloop van de periode van 26 weken per gewerkt uur of gedeelte daarvan een toeslag à 50 procent van het betreffende uurloon, of gedeelte ervan, worden uitbetaald.

4.Dit artikel is niet van toepassing op de werknemer die volgens het bepaalde in lid 1 onder c. van artikel 11 is ingedeeld in een wachtperiodiek.
en nog ene heleboel hier, veel te veel voor me geen zin nu
http://www.horeca.org/smartsite.dws?id=68086

[ Voor 123% gewijzigd door Fish op 28-12-2010 20:47 ]

Iperf

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:56

Reptile209

- gers -

Heeft je vriendin dit als normale mensen onder elkaar eens met de baas besproken? Misschien is er gewoon sprake van een foutje? Het zal ongetwijfeld mogen, maar is niet zo netjes. Tijd om een andere baan te overwegen (als een goed gesprek niks oplevert)?

Worst case: ziek melden op oudjaarsdag, maar dan ook niet achteraf piepen als je vriendin later op foto's gespot wordt terwijl ze enorm uit haar dak staat te gaan op de bar in een andere kroeg dan waar ze moest werken ;). Dat lijkt me dan namelijk wel reden voor ontslag op staande voet.

Edit: en volgens mijn lezing van artikel 13 van de CAO moet ze gewoon werken en is ze in het half jaar na afgelopen O&N gecompenseerd in vrije uren.

[ Voor 52% gewijzigd door Reptile209 op 28-12-2010 20:47 ]

Zo scherp als een voetbal!

• CSB
Reptile209 schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 20:42:
Heeft je vriendin dit als normale mensen onder elkaar eens met de baas besproken? Misschien is er gewoon sprake van een foutje? Het zal ongetwijfeld mogen, maar is niet zo netjes. Tijd om een andere baan te overwegen (als een goed gesprek niks oplevert)?
Dit is in overleg met het hoofd van de afdeling gegaan. Deze was ook op de hoogte van de situatie, vandaar dat ik in de OP al vermelde dat dit laf en achterbaks was.

Ben ondertussen het horeca CAO aan het doorpluizen.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-11 21:38
Wordt er op normale wijze geroosterd? Dat is het meest belangrijke, als er normaal altijd een maand vooraf een schema is lijkt me dat je iets 2 dagen voor de dag wel kan weigeren.

Verwijderd

waarom zou dit niet mogen? Het is misschien niet aardig, en het zou collegiaal zijn als iemand met haar zou willen ruilen, maar tenzij je vriendin al twee weken achter elkaar heeft gewerkt zonder 1 dag vrij te hebben gehad, is er geen wet die zegt dat je niet twee jaar achter elkaar op oudejaarsavond mag werken.

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Veel horecazaken werken op feestdagen met een maximale bezetting. Daardoor is het vrij gebruikelijk dat je op die dagen werkt, consequentie van werkzaam zijn in de horeca. Als collega's van haar wel vrij zijn dan moet ze zoiets bespreken met haar werkgever en hopen dat er iets te regelen valt.

In the end is het denk ik take it or leave it, tenzij ze een vast contract heeft.

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:56

Reptile209

- gers -

Overigens: als deze oud en nieuw zo belangrijk voor jullie is, en je vriendin werkt in de horeca, waarom heeft ze dan niet al in oktober afgesproken dat ze vrij wil zijn? 't Is natuurlijk stom om maar af te wachten en te zien wat er gebeurt, toch?
Het lijkt me dat ze iig op zoek moet gaan naar een andere baan. Daar heb je alleen dit jaar niks meer aan (neem aan dat ze een opzegtermijn van een jaar heeft?).

Zo scherp als een voetbal!

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-11 21:17
Had ze dit jaar en vorig jaar met de kerstdagen misschien vrij?

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

CSB schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 20:39:
Ik ben in staat om de bond te bellen, aangezien we plannen hadden gemaakt met vrienden dit jaar, en we staan compleet voor schut door ze zo kort voor oudjaar af te moeten bellen. Ook mijn oudjaarsavond is wederom verpest.
'voor schut staan' en 'avond verpest' vind ik wel wat overdreven bewoordingen. Ja het is vervelend en (blijkbaar?) niet erg collegiaal, maar er zijn ergere dingen hoor :)

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• CSB
Gunner schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 21:01:
[...]

'voor schut staan' en 'avond verpest' vind ik wel wat overdreven bewoordingen. Ja het is vervelend en (blijkbaar?) niet erg collegiaal, maar er zijn ergere dingen hoor :)
Ok, dus als jij twee dagen van tevoren gebeld wordt door je visite, waar jij extra boodschappen voor in huis hebt gehaald, dan ben je niet teleurgesteld/geirriteerd? En denk je dat mijn vriendin een beetje te genieten is deze laatste paar dagen van het jaar?

• CSB
boers706 schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 20:54:
Had ze dit jaar en vorig jaar met de kerstdagen misschien vrij?
Ja, 2e kerstdag had ze vrij. Maar daarvoor moest ze de eerste kerstdag werken.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

CSB schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 21:07:
[...]

Ok, dus als jij twee dagen van tevoren gebeld wordt door je visite, waar jij extra boodschappen voor in huis hebt gehaald, dan ben je niet teleurgesteld/geirriteerd? En denk je dat mijn vriendin een beetje te genieten is deze laatste paar dagen van het jaar?
Als het goede vrienden van je zijn dan kunnen ze er vast wel begrip voor opbrengen. Anders zijn het geen goede vrienden van je.

[ Voor 59% gewijzigd door Gunner op 28-12-2010 21:09 ]

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11 21:24

_Arthur

blub

Ja, lekker ontslag nemen en die bende in de drek laten zakken.

(Let wel, zelf ontslag op staandevoet nemen kan je schadeplichtig maken jegens de werkgever!)

Verwijderd

Ik heb nog steeds niet gehoord hoe ver van te voren het rooster bekend was.
En waarom heeft je vriendin niet van te voren vrij gevraagd / aangegeven niet te willen werken?
Denk niet dat je ver komt bij de bond, je hebt in principe geen poot om op te staan, kan misschien lullig zijn, maar ze moet bij haar collega's zijn.

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Ehm, wat mij het belangrijkste voorkomt, maar TS niet vermeld: hoe zit het met de roosters?

Is het gebruikelijk om 3 dagen van te voren te horen te krijgen dat je moet werken?

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• CSB
Verwijderd schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 21:12:
Ik heb nog steeds niet gehoord hoe ver van te voren het rooster bekend was.
En waarom heeft je vriendin niet van te voren vrij gevraagd / aangegeven niet te willen werken?
Denk niet dat je ver komt bij de bond, je hebt in principe geen poot om op te staan, kan misschien lullig zijn, maar ze moet bij haar collega's zijn.
Ze kreeg de 2e week van december te horen dat "iemand" op oudjaar zou moeten werken, en als niemand zich vrijwillig opwierp, dat er keuzes gemaakt zouden worden. Uiteraard heeft mijn vriendin gemeld dat zij vorig jaar al had gewerkt en dus dit jaar niet zou gaan werken. Daarnaast had ze gemeld dat we plannen hadden op oudjaarsavond. Gisteren heeft zij dus tehoren gekregen dat ze vrijdagavond moet werken...

Bedankt collega's. |:(

Maar inderdaad, ze kan niets met de bond o.i.d. Dat wordt dus C.V. rondsturen en zodra ze een andere baan heeft opzeggen... Het is niet anders.
Ik weet wel dat ik die eikel van een afdelingshoofd even ga bellen en hem ga vragen of hij weet wat "eerlijk" betekend...

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

CSB schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 21:46:
Uiteraard heeft mijn vriendin gemeld dat zij vorig jaar al had gewerkt en dus dit jaar niet zou gaan werken.
Ik heb nog steeds geen goede argumenten gezien waarom dat niet zou mogen.
Ik weet wel dat ik die eikel van een afdelingshoofd even ga bellen en hem ga vragen of hij weet wat "eerlijk" betekend...
Lijkt me niet echt verstandig, daarmee maak je de situatie niet beter.

• CSB
Klopt... Ik denk dat we ons erbij neerleggen dat er niets aan te doen is. Goed, in een normale werksituatie lijkt mij toch dat als ik bijvoorbeeld tussen kerst en oud en nieuw werk, dat één van mijn collega's dat het jaar erop doet? Collegialiteit heet dat toch?

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Natuurlijk. In dat opzicht heb je helemaal gelijk. Maar als iedereen aan z'n eigen feestje denkt op oudejaarsavond is jouw vriendin de sigaar.

Verwijderd

Normaal bestaat niet in de horeca, daarom kiezen de meeste mensen in de horeca bewust voor de horeca.
Eikels als baas kom je overal tegen, evenals gebrek aan collegialiteit.
Ook al vindt ze ander werk voor de 31ste, dan zal ze nog steeds moeten werken, aangezien ze waarschijnlijk gewoon een uitwerktijd heeft.
Het topic komt op mij toch ook heel erg over als zeuren en je gelijk willen krijgen (in eerste instantie i.i.g.), wie weet hadden de collega's die niet hoeven werken daar goede redenen voor.
Hoeveel collega's hoeven er trouwens niet te werken, hebben we het over 2 man, of over 15? is natuurlijk nogal een verschil, ook in beschikbaarheid van vervanging.

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

De meeste horeca-ondernemers verwachten gewoon dat je werkt op feestdagen. En dat is niet zo gek, het zijn vaak de drukste dagen van het jaar. Personeel dat dan gaat zeuren dat ze niet willen werken moeten even achter hun oren krabben waarom ze de horeca in zijn gegaan. Van haar collega's ook niet netjes maar van haar is ook stom om te verwachten dat ze zomaar vrij kan krijgen op zo'n avond. Zelf ook een tijdje werkzaam geweest in de horeca en je moest een goede reden hebben om op feestdagen niet te hoeven werken. Nu had ik een prima baas waar in overleg genoeg mogelijk was, maar vanuit je werkgever moet je ook begrijpen dat hij gewoon z'n personeel moet kunnen inzetten met oud op nieuw.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

CSB schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 21:52:
Goed, in een normale werksituatie lijkt mij toch dat als ik bijvoorbeeld tussen kerst en oud en nieuw werk, dat één van mijn collega's dat het jaar erop doet? Collegialiteit heet dat toch?
Waarom denk je gelijk dat het niet collegiaal is? Er zijn zat andere feestdagen (Pasen, Koninginnedag, etc), en het kan goed zijn dat die toen gewerkt hebben. Verder: het is de verantwoordelijkheid van de manager om die beslissingen te nemen. Zou je vriendin andersom wel hebben aangeboden te gaan werken, als het niet hoefde?

Vervelend als je plannen gemaakt hebt, en ze geven het wel pas erg laat door, maar verder zie ik niet echt onrechtmatig handelen in je beschrijving.

[ Voor 12% gewijzigd door gambieter op 28-12-2010 22:35 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• CSB
Dank jullie voor de inzichten. Dit helpt alles weer even in perspectief te plaatsen. Het is erg vervelend, maar we moeten er mee leven.

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Oudjaarsdag is geen feestdag, waar hebben we het nou helemaal over? Nieuwjaarsdag wil je vrij hebben om smorgens de oliebollen op te eten met de overgebleven champagne.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Zit wat in, maar er zijn zat functies waarbij je op dag 1 begint (22:00), en op dag 2 (04:00) pas klaar bent. Openbaar vervoer, hulpverlening, alarmcentrales... en de horeca.

Dus zo simpel is je strekking niet echt.

Ey!! Macarena \o/

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Juist, maar dan hebben we het dus over werken op nieuwjaarsdag ;)

Verwijderd

even wat puntjes
<1> familie/ vrienden/ kennisen weten dat je vriendin in de horeca werkt dus dat de kans reeel is dat ze op dit soort dagen moet werken dat is nu eenmaal het risico binnen dit vakgebeid, als men dat niet accepteert is dat eerder respectloos van familie/vrienden/kenniss dan dat jullie danwel de werkgever hier iets aan kan doen.
<2> ja is het kort dag geweest maar omdan maar gelijk te roepen cv bijwerken en verder kijken ook bij een ander horeca bedrijf krijg je dergelijke situtaties ,
<3> in andere vakgebeiden dient men bijv standby te lopen, je zit gezellig thuis en om 10 min voor 12 word je gebeld dat er een storing is, ==> risico van het vak indeze
<4> je geefft aand dat er 2e week december al gemeld was dat iemand moet werken,dus toen konden jullie je er al op voorbereidend dat je vriendin zou moeten werken.
<5> voor volgend jaar kan ze bijv wel afspreken daar ze dan reeds 2 keer met oud/nieuw gewerkt heeft dat ze dan wel vrij is.
probeer gewoon naar omstandigheden er toch nog wat gezelligs van te maken

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Wat ik me wel afvraag, TS schrijft dat vriendin begin december heeft aangegeven dat ze niet zou werken de 31e. Is daar dan iets mis gegaan in de communicatie?

En wat ook nog zou kunnen: wellicht vind vriendin het niet zo erg, maar heeft TS er meer moeite mee?

Overigens, het is ook maar net hoe je het brengt naar die vrienden toe waar je 'n afspraak hebt: "Jeezz... die kl*te werkgever van me, nu kan ik helemaal niet komen" of "Ik had heel graag willen komen, maar helaas, dat gaat niet, zullen we 'n andere afspraak maken?"

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Pagina: 1