Toon posts:

Toetsenindeling Q3A anders wegens RSI!!!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik speel vaak Q3A heb 4 maanden rust genomen en weer begonnen en de RSI was er weer.

Nou wil ik dus een andere toetsenindeling voor mijn linkerhand, want daar zit het in.

Maar hoe??
Ik gebruik E voor rechtdoor en S links
F rechts
D achteruit.
En dat eromheen dan he.

Iemand een oplossing??

• Bokkie
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

je toetsenbord anders neerzetten zodat je arm en hand een rustigere houding hebben?
ik heb mijn toetsenbord practisch helemaal links van me liggen als ik game, zit due met min armen wijd uitelkaar te gamen, toetsnebord ligt onder een hoek links van het beeldscherm

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:19
Ik gebruik zelf WSAD en de knoppen eromheen (QERFG) voor wapens selecteren.
Maar ik denk dat je inderdaad aan je houding moet sleutelen.
Ga bijvoorbeeld hoog zitten, zorg dat je je armen goed en volledig kan laten rusten op het bureau.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• Dr_Frickin_Evil
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-02 23:08
Toetsenbord en muis wat verder op het bureau zetten, zodat je polsen op het bureaublad kunnen liggen.

• PWA
  • Niet online

PWA

Beter kan niet denk ik!!! Ik heb 1/2life en CS 3 maanden gespeelt met de cursors rechts sinds 2 weken gebruik ik s-e-f pas en dat op een laptop h....heerlijk!!! Zorg voor een natuurlijke houding en neem rust!!!

Verwijderd

offtopic

RSI |:(
Ik ben 22 jaar en heb al vanaf mijn 5de een computer. Ik zit echt de hele dag erachter (op school, stage, thuis overal) en heb nog nooit ergens last van gehad. Misschien een beetje stijve nek ofzow, maar sinds RSI zijn intrede heeft gedaan als "slap excuus om ziek te vieren" heeft bijna half Nederland RSI.

Tjonge, wat een welvaart"ziekte", echt om de :r.
Tuurlijk kan je ook RSI krijgen zonder computer, maar uit onderzoek is gebleken dat 97%!!! van de patienten RSI heeft gekregen door te werken met de computer.

Kijk, dit is geen zeikpost jegens jou, maar ik wil het wel effe zeggen.

ontopic

Toetsen anders instellen heeft weinig zin, gewoon een goede houding aannemen. Dus een houding vinden die voor jou het prettigst werkt.

Doe maar met deze reactie wat jullie willen, commentaar is welkom alleen is dit niet de bedoeling van het topic.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb echt last van in mijn vingers.
En dus neit in mijn pols ofzo.

Maar ik ga het zeker proberen.

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:58

Bezulba

Formerly known as Eendje

kijk rsi is net als roken de een heeft er heel snel last van de ander kan het jaren doen zonder last te krijgen ik denk niet dat het een welvaartsziekte maar een echte ziekte.

blup

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:19
Ik computer ook al heel wat jaren heel erg veel. Het is een wonder dat ik nergens last van heb;)

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

Verwijderd

Ik speelde Donkey Kong op de c64 al uit toen ik 4 jaar was, en zit sindsdien elke dag achter de computer.

Op moment van schrijven hang ik zelfs onderuit ipv netjes rechtovereind te zitten ;)

Nergens last van gelukkig.

Er was wel een periode dat ik schrok omdat ik ineens veel last had van een stijve nek. Dat bleek gewoon te komen omdat ik op een kussen sliep wat te weinig ondersteuning bood. Je houding is dus inderdaad heel erg belangrijk. Denk er ook om dat je je schouders gewoon heel relaxed 'omlaag hebt hangen', ipv dat je ze heel krampachtig optrekt. Ook even uitrekken om het halfuur he... (ervan uitgaande dat je minimaal elk halfuur wel een keertje gefragged wordt)

Verder zou ik zeggen: ga gezond eten en ga ook aan krachttraining doen.

Het gezonde eten spreekt voor zich en behoeft verder weinig uitleg neem ik aan...

Maar die krachttraining gaat jou helpen om je spieren steviger te maken waardoor ze ook beter bestand zullen zijn tegen herhalende bewegingen.

En ja... dat geldt ook voor je vingers. Je grip zal je ook hard nodig hebben bij het tillen van gewichten. Vooral als je wat zwaarder gaat... try it.

edit:

Andere toetsenbordinstellingen gaan inderdaad niet werken...

Verwijderd

ik weet neit hoe groot je bureau is maar ik zou toch proberen om met je arm vanaf de helft van de onderarm op je bureau te leggen, en ook je keyboard een beetje te draaien zodat je hand zo natuurlijk mogelijk ligt
suc6 :7

• Rody
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01 16:23
offtopic:
RSI is volgens mij ook een welvaarts ziekte
ze hebben dat ene symptoon ff een naam gegeven, oftewel RSI.

m'n pa heeft ook last van RSI, maar die zit/heeft nooit achter een computer gezeten. Maar hij moet vaak sleutelen en door die beweging heeft ie het ook gekregen

maar nu weer on topic. wat ook wel helpt is je ellebogen los laten hangen, dus niet ondersteunen. ik heb nl een stoel met leuningen. als ik me elleboog op de leuning laat liggen en dan met de muis, zitten de spieren binnen een paar minuten vast.

en anders gewoon andere houding ofzo, muis anders neerzetten of toetsenbord anders.

heb btw nooit Q3A gespeelt (veel UT)dus gebruikte altijd andere toesten

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Ik zit gemiddelt 16 uur per dag achter de computer, wat ik zowiezo doe is voor normale werkzaamheden met links muizen, als ik game speel ik met rechts, ik heb me toetsenbord redelijk ver naar achter staan, en dan beetje schuin, me muis heb ik zo liggen dat mijn pols helemaal gestrekt is, wat ook belangrijk is, is dat je je monitor recht voor je hebt en niet schuin zoals ik vaak zie (pijn in nek). Daarnaast zou ik je ook als tip willen geven om regelmatig even te pauzeren en wat oefeningen te doen.

Verwijderd

Volgens mij zit je optimaal als je toestenbord helemaal links en muis helemaal rechts hebt en dan je arme wijd uti elkaar maar net niet gestrekt. (lichte buiging er in dus)

Verwijderd

oke guys, tenks dat jullie me niet hebben afgezeikt over mijn uitlatingen t.a.v. RSI! :), maar op normale wijze commentaar hebben gegeven!!

Trouwens, sterkte nog met je pijn enzow!

Verwijderd

Topicstarter
Ik had het er met mijn ma vanmiddag over. Dat ik RSI kreeg.

Dat vondt ze niet zo leuk om te horen.

Ze zij meteen dat ik een betere tafel krijg in mijn nieuwe kamer.

• Bokkie
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Op Thursday 15 March 2001 22:52 schreef RobiNET Online het volgende:
oke guys, tenks dat jullie me niet hebben afgezeikt over mijn uitlatingen t.a.v. RSI! :), maar op normale wijze commentaar hebben gegeven!!

Trouwens, sterkte nog met je pijn enzow!
waarom afzeiken :?

maare nog ff over RSI, wat mij opvalt aan de mensen di ePC RSI hebben (dus niet mensen zoals de vader hier van het sleutelen) is dat ze altijd alles volgens het boekej van de ARBO doen, stoel hoog, rug recht, zoveel graden blablabla

ik zit ook al vanaf de atari 800 XL op een toetsenbord te meppen en heb er nooit last van, ik zit op de meest relaxte manier achter me bureau, stoel op ze laagst, monitor naar beneden gericht, toetsenbord links van me, leuning helemaal naar achter, ik zit nooit meer als 5 minutne achtereen in dezelfde houding te typen etc etc etc

ik blijf er gewoon bij dat de sleutel is om gewoon te varieren, houding, positie, alles

alleen dat 'ziek vieren' daar ben ik het niet helemaal mee eens, me nicht die is eigenlijk grafisch ontwerpster, maar kan door de RSI dat werk niet meer doen, ze had een tijdje terug zelfs moeite met de telefoon aan haar oor houden, das gewoon niet leuk meer.

maar bureau maakt niet zoveel uit hoor, al sie maar de jusite hoogte heeft, verder is de stoel wel heel belangrijk, en natuurlijk je houding, zorg dat je gamehouding ontspannen is en du sgeen geforceerde positie voor je lichaam, liefst idd dat zoals FatalError zegt, je je ar vanaf je elleboog op he tbureau kan laten rusten

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Daarnaas blijf ik hameren dat mensen hun muis goed schoon houden, ik zie mensen wel eens muizen met een muis die helemaal goor is en dat je hoort ratelen, je merkt dat je dan ook behoorlijk snel zere hand/arm krijgt
Pagina: 1