Toon posts:

ZM6 + Celeron 800 ??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu een ZM6 moederbord, 128 MB (100) en een 466 Celeron. Is het mogelijk om op dit moederbord een Celeron 800 te draaien ?? :?

Verwijderd

Abit? Asus? MSI? Biostar? Chaintech? AOpen? Epox? Gigabyte? Jetway? Soltek? Supermicro? Tyan? Of toch nog een ander merk? :D

Ff wat duidelijk graag, want ik kan hier niks mee...

Verwijderd

Topicstarter
Sorry ...
Abit ZM6, Intel Chipset 440ZX, Bussnelheid (nu) 7*66 (max 8,5*100), BIOS nog niet ge-update. Verder 128 MB SDRAM (100).

Zijn dit genoeg gegevens ??

*D

• Willem2
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-08 14:05

Willem2

Ω is futile

600/66=9

dus die multiplier zit wel snor, als hij op een fsb van 100 draait tenminste.. bios-support kan wel eens de bottleneck gaan worden...

en nee, ik houd niet van voetbal... :)

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 22:21
Als het goed is moet het wel gaan. Zolang het een FCPGA socket is moet het passen... Is niet zo belangrijk of je bios het ook OFFICIEEL ondersteund...

Verwijderd

Ik zou abit ff een mailtje sturen die kunnen je precies zeggen of het lukt of niet, want mijn bh6 zou volgens bios ook op 1250 moeten kunnen, maar volgens abit zou dit niet werken...

Dit was mijn oude mobo, maar omdat het niet kon heb ik een duron gekocht! :9~

Verwijderd

Topicstarter
Mobo is inderdaad Socket 370 en die Celeron past sowieso. Nu alleen de vraag of de BIOS de nieuwe processor ondersteunt ....

Gissen ..... Op de ABIT site wordt ik niet echt veel wijzer ...... ;(

• pioneer5
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-07-2021
Een Zm6 ondersteunt geen Flipped Core Celerons (dat is vanaf 566 Mhz). Je kunt hem er wel insteken, maar Intel heeft de pin-layout dusdanig veranderd dat jou cpu niet wil booten (stroompje op de reset pin :()
Als je echt dit moederbord wil houden zul je een modificatie aan de socket moeten uitvoeren. Uit het hoofd 1 draadje solderen en 1 pin van je cpu afhalen of zorgen dat deze pin geen verbinding maakt (socket aanpassen) -> dat is nl die reset pin :)

Ik heb hier ooit een website over gesaved omdat ik zelf een BM6 heb. Mocht je het niet kunnen vinden op internet stuur je maar een mailtje.

Groeten

Verwijderd

Topicstarter
De meest recente BIOS-informatie op de ABIT site:

Supports Celeron 533a(66) ,566(66) and 600(66)MHz CPUs.

Maar volgens mij is m'n FSB max. 100 met een multiplier van tenminste 9. Lijkt me voor de hand liggend dat ik dus die Celeron 800 kan proberen.

Moet ik nog iets doen met voltage ??

:D

Verwijderd

Topicstarter
Thanx pioneer5,

Weet je 100% zeker dat het niet past ?? Zo ja, dan ga ik uitkijken naar een nieuw moederbord, want in dat gesoldeer aan die dingen heb ik niet zoveel trek.

Welke mobo ondersteunt wel een Celeron 800 ??
:)

• pioneer5
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-07-2021
Zoek gewoon naar FCPGA ondersteuning
(ipv PPGA wat je nu hebt)

Dat solderen heb ik zelf ook nooit aangedurfd

Verwijderd

Topicstarter
Thanx a lot.
I'll go out, finding a new compatable mobo !!
;)

Verwijderd

waarom ga je een celly 800 kopen?
als je nou toch een nieuwe mobo neemt neem dan er een waar je een duren of tbird erop kan zetten en haal een duron of t-bird! duron 800 is stukke beter dan die celly 800. en voor de prijs van een duron hoef je het niet te laten :P

Verwijderd

Topicstarter
Hi mrmagoo,
Ik heb goeie ervaringen met de Celly !! Maar je hebt gelijk, misschien moet ik maar eens verder op de uitkijk naar een andere duurzamere processor ... Voor de rest heb ik weinig ervaring met merken. Ik heb altijd al Celeron gehad .. Wat beveel jij aan en waar heb jij ervaring mee ???

Verwijderd

hoi
heb zelf ook celly zoals je ziet maar wil ook ff weer wat anders. Waarschijnlijk een duron 900 met een abit kt7a. dat mobotje schijnt het heel goed te doen met de amd processortjes. en je kan hem flink over de 1ghz zetten >:)
al die zooi is tegenwoordig helemaal niet meer zo duur dus ik denk dat er bij mij ook iets nieuws komt :P

• VlasBaard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-06 02:02
Vind het nogal een vreemd verhaaltje van pioneer5. Op de bios update lijst staat dat de 533a, 566 en 600 gesupport worden. Het lijkt me dat dat betekent 'zonder solderen'.

Als ie ze dan toch ondersteund, ondersteund-ie de 800 ook wel... 8x multiplier wordt al voor de 533 en de 533A gesupport, en (als ik het goed lees op de site) support de ZM6 ook 100 MHz FSB.

Wat misschien nog roet in het eten kan gooien is het voltage. De 800 is van een nieuwere revisie (zou ook nog een probleem kunnen zijn (?)) die 1.7V wil hebben in plaats van 1.5V wat bij oudere revisies van de 533A-600 gewoon was.

Koop em anders bij een winkel zoals Mycom of <insert een andere winkel met een fijne retour-regeling here>. Als het niet werkt breng je hem binnen een week terug en leg je het uit, krijg je zo je geld terug.

Overigens kan je ook de technische dienst van Abit bellen... ze helpen je snel en kundig. Telefoonnummer staat op de site maar post het hier ook wel ff : 077-3204428. Ja, da's inderdaad gewoon (inter)lokaal tarief.

Greetings and felicitations, children of technology - Icon in het groot

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geen ervaring met de AMD, maar uit een aantal reviews weet ik op te maken dat AMD zeker niet als minste uit de bus komt. Integendeel !! Ik zal kijken naar een geschikt moederbord, dat een beetje in m'n budget past.

Thanx a lot, heb je verder nog suggesties ??
*D

Verwijderd

Topicstarter
Voor Vlasbaard:

Heeft pioneer dan geen gelijk als hij zegt dat de Celly 800 in de serie van de Flipped Core Processoren valt en daarom niet past op een Abit ZM6 ??

Op zich levert de FSB inderdaad geen
problemen op, multiplier lijkt me toereikend voor een 800 (8*100Mhz).

:?

• VlasBaard
Ik zeg niet dat het niet klopt wat hij zegt, ik vind het alleen nogal vreemd. 'Flipped-core' processors (FCPGA dus) worden tenslotte door het bios wel ondersteund (na een update dan). Zou het vreemd vinden als je ervoor moet solderen als het in het bios-update lijstje staat.

Maar ik zou zeggen bel ze es (zie onderaan vorige posting).

• LeNNy
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:03
Klopt want je moet 3 dingen van te voren uitzoeken wil je een celeron 2 op de plank gebruiken.

1: heeft je plank een vrm die 1.7/1.8v kan leveren.
2: kan je bios die nieuwe cpu aan. dit ivm gewijzigde microcode van de cpu
3: de pinout van de celeron 2 is anders dan die van de celeron 1. oa. is de reset pin inderdaad gewijzigd. als je een celeron 2(fcpga) in een ppga socket stopt krijgt hij +5v op de reset pin en dat werkt dus niet.

kijk dus even goed naar mobo websites en nieuwsgroepen als: alt.comp.mainboard.abit

maar goed kijk maar even.

Verwijderd

Topicstarter
Volgens de ABIT-helpdesk van het nummer dat je zojuist hebt gepost support het moederbord een processor met een max van 600. Dat zal dan 9*66 worden op het moederbord. Volgens hun kan ik beter uitkijken naar een ander mobo.

Ik denk dat ik de Celly 800 niet aandurf. Maar OK, bedankt zover voor je info. Of je moet me echt willen overtuigen .... Dan hoor ik graag nog wat van je ......

• VlasBaard
1 en 3 blijken goed te zijn uit het aanwezig zijn van een bios update die de 533A, 566 en 600 support.

2 kan nog wel een probleem zijn omdat de nieuwere reviesies van de Celeron misschien wel een ander CPU_ID hebben en dus niet als dusdanig wordt herkend.

Als-ie hem niet herkent, zou hij hem bijvoorbeeld op 1.5 kunnen zetten, en waarschijnlijk ook op 66 MHz. Waarschijnlijk kan je dan wel het bios in (ok, voltage is te laag, maar hij is dan ook underclocked, dus dat trekt-ie wel denk ik), en dan kan je daar het voltage en de FSB goedzetten.

Als-ie daarentegen 'em maar lekker op 2.0 laat staan, is wel een beetje risky.

Wat ook nog kan is dat-ie em helemaal niet wil booten als er een onbekende CPU_ID uitgelezen wordt. Aan de andere kant klinkt dat niet erg als Abit.

• VlasBaard
Wat je ook nog kan doen is een 533A kopen en die op 800 zetten 8-)
Die CPU_ID is dan wel bekend dus alle bovengenoemde problemen heb je dan niet.
Het enige probleem is dat ze niet meer gemaakt worden :'(

Verwijderd

die 533a die dan wel past is dan de"niet-coppermine" celly en die is lang niet zo goed te oc-en als de celly 2(core zit al aan z'n max. speed)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle info jongens. Ik ga op zoek naar een AMD Socket A mobo en een pijlsnelle AMD Duron of Thinderbird.

Dan maar een paar centjes meer kwijt, maar in ieder geval zeker dat m'n systeem draait....

:Y)

Verwijderd

oke allemaal goed en wel maar ...

op deze site:
http://www.sharkyextreme.com/hardware/abit_zm6/b.shtml

staat toch iets heel anders of lees ik verkeerd ???

Verwijderd

Topicstarter
Tja, als ik dit lees dan weet ik het helemaal niet meer. Wat moet ik nou, de een zegt dat ik de Celeron 800 wel kan draaien, de ander niet. Bij ABIT zelf zeggen ze dat het niet kan, maar verschillende sites beweren weer dat mijn moederbord de nieuwe Celeron wel aankan.

I'm going crazy ....

|:(

• VlasBaard
Fatboy of Nirvana:
Neeeeeeeeeee de 533A is de WEL coppermine versie. Die A is er om hem te onderscheiden van de 533, die geen coppermine core heeft.

De 533A wordt gewoon door de ZM6 gesupport, alleen (misschien) de nieuwere revisies van de Celeron niet (cC0 bijvoorbeeld), maar van de 533A is maar 1 revisie (cA2 meen ik ?).

• VlasBaard
Jaap-jo: die review is 2 jaar oud (5 maart 1999)... toen was de Celeron 2 nog niet uit.

Verwijderd

Sorry valsbaard,

m'n oprechte deelneming dat je dit moest lezen. Ik heb effe wat over 't hoofd gezien.

Verwijderd

Vlasbaard mag ik je mening over topic: Asus P3B-f welke processor max??

bij voorbaat dank

Verwijderd

Topicstarter
OK guys, ik blijf bij mijn besluit. Ik ga op de uitkijk naar een AMD-systeem en dan natuurlijk ook naar een nieuwe videokaart. Bedankt voor alle info en moeite.

I know enough....
:9

Verwijderd

goed zo...
zo zonde zijn als je die celly gekocht had en hij zou het niet doen... :P
maar zoek ze he! (voor die amd spul!)

greetzzz

• VlasBaard
Even ter overvloedde een duidelijk overzicht van de CPUID's zoals ze uitgelezen worden door het moederbord:

Klamath:
0633 C0 - PII 233-300
0634 C1 - PII 233-300

Dechutes/Covington:
0650 dA0 - PII 333, Cel 266-300
0651 dA1 - PII 300-400, Cel 266-300
0652 dB0 - PII 266-450
0653 dB1 - PII 350-400

Mendocino:
0660 mA0 - Cel 300A-400 (allemaal slotted)
0665 mB0 - Cel 300A-533 (allemaal socketed)

Katmai:
0672 kB0 - PIII 450-500
0673 kC0 - PIII 450-600

Coppermine:
0681 cA2 - PIII 500-750
0683 cB0 - PIII 500-1000 (behalve 900), Cel 533A-700
0686 cC0 - PIII 600-1000, Cel 566-800

CPUID zit alsvolgt logica in :
1e cijfertje - type (0 voor x86)
2e cijfertje - family (4 voor i486 etc)
3e cijfertje - model
4e cijfertje - stepping

Wat je dus zeker kan doen is een Celeron 700 van stepping cB0 draaien.

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 29-08 00:32

Shuriken

Life is all about priorities

Volgens mij mag alleen de celeron (2) met MMX2 533A heten. De oude PPGA variant het slechts 533.
Dus dan klopt het verhaal boven uitstekend.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Verwijderd

Als die Celeron 800 2,0 volt trekt dan kan ie dat....trekt ie 2,0 volt dan kan je hem ook flink overklokken want standaard loopt ie op 1,5 V...

denk dus dat je processor wegfikt als je hem in de ZM gooit...
Pagina: 1