Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Auto kopen. Deze week nog of pas in het nieuwe jaar (2011)?

Pagina: 1
Acties:

• Bootje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-11 16:42
Mijn vriendin en ik denken al geruime tijd na over de aanschaf van een nieuwe auto (occasion). Op dit moment hebben we een Skoda Fabia combi uit 2003 die rijdt op diesel. Omdat ik in onze woonplaats ben gaan werken wegen de kosten hiervan niet meer op tegen de baten (lagere brandstofprijs vs. hogere wegenbelasting).
We willen nu dan ook een nieuwe auto kopen die rijdt op benzine. We rijden vanaf 2011 namelijk een stuk minder dan 30.000 km per jaar. Misschien zelfs wel minder dan 20.000.

De vraag welke auto dit moet gaan worden doet voor mijn vraag niet ter zake, maar we denken aan een Opel Astra station uit 2006. Waar ik wel benieuwd naar ben is of het verstandig is om deze week nog een auto aan te schaffen. Geen nieuwe dus, maar een occasion.
Ik hoor van vrienden namelijk allemaal 'geluiden', dat er in de laatste weken van het jaar nog snel wat modellen verkocht moeten worden voordat ze op papier een 'jaar ouder' lijken. En dat je dus voordelig uit kan zijn. We willen hierbij onze huidige auto dus inruilen bij de betreffende dealer.

Heeft iemand hier ervaring mee en wat is hiervan waar? Dan lijkt het ons namelijk erg rendabel om deze week nog voor een nieuwe auto te gaan (we hebben er al één op het oog). Ik ben nog niet bij de betreffende dealer geweest omdat ik eerst mijn onderhandelingspositie helder wil krijgen. Vandaar deze vraag.

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Bootje schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 10:20:
De vraag welke auto dit moet gaan worden doet voor mijn vraag niet ter zake, maar we denken aan een Opel Astra station uit 2006. Waar ik wel benieuwd naar ben is of het verstandig is om deze week nog een auto aan te schaffen. Geen nieuwe dus, maar een occasion.
Ik hoor van vrienden namelijk allemaal 'geluiden', dat er in de laatste weken van het jaar nog snel wat modellen verkocht moeten worden voordat ze op papier een 'jaar ouder' lijken. En dat je dus voordelig uit kan zijn. We willen hierbij onze huidige auto dus inruilen bij de betreffende dealer.

Heeft iemand hier ervaring mee en wat is hiervan waar? Dan lijkt het ons namelijk erg rendabel om deze week nog voor een nieuwe auto te gaan (we hebben er al één op het oog). Ik ben nog niet bij de betreffende dealer geweest omdat ik eerst mijn onderhandelingspositie helder wil krijgen. Vandaar deze vraag.
Volgens mij gaat dat meer op als je een nieuwe auto koopt. Een auto in 02-01-2011 op kenteken laten zetten is bij inruil gevoelsmatig meer waard als een auto die 31-12-2010 op kenteken is gezet.

Bij een occasion is dit eigenlijk niet echt een issue.

[ Voor 5% gewijzigd door Slasher op 28-12-2010 10:31 ]

Elect a clown, expect a circus.

• -ET-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:57

-ET-

Phone Home

Bootje schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 10:20:
op papier een jaar ouder geldt alleen voor nieuwe auto's.
Vaak willen dealers in de laatste weken van het jaar nog wel wat occasions verkopen. Dan kunnen ze de jaar verkopen van het aflopende jaar nog iets omhoog brengen.

• Nomis
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:36
Bedenk je ook dat in januari je huidige auto ook een jaar ouder is op papier. Even afhankelijk van het type en bouwjaar kan dat ook van invloed zijn op je inruilprijs.

Ik zou persoonlijk gewoon naar de dealer gaan en proberen een goede prijs te bedingen met als stok achter de deur dat "zijn" auto zo een jaar ouder wordt.

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Ik ben zelf ook aan het kijken (VW, Seat, Audi, Skoda, Opel, Renault, Ford, Peugeot, Fiat, Citroën en Alfa Romeo) en heb hier een hele berg offertes liggen, maar alleen Opel en Fiat kunnen uit voorraad leveren waarbij de korting zo minimaal is dat ik mijn aankoop heb uitgesteld om nog even goed rond te kijken.

ALS je al een goede auto vind die niet besteld hoeft te worden reken dan niet op 1000en euro's korting, misschien 250-500 euro.

Edit: sorry ik nam aan dat je een nieuwe auto wilde hebben, een occassion maakt natuurlijk geen fluit uit of die uit 2010 of 2011 is aangeschaft want de auto blijft uit 2006 bv.

[ Voor 16% gewijzigd door Megamind op 28-12-2010 10:28 ]

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Misschien wil de dealer nog wat voor je doen om een extra verkoop in 2010 veilig te stellen, dus ik zou gokken dat hij nu (laatste dagen van 2010) een wat betere deal wil geven. Ik denk dat hij wel door het "jaar ouder" verhaal heen prikt op 3 januari 2011 ;)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Bootje
Het 'jaar ouder' verhaal gaat dan inderdaad niet op als ik het zo lees. En dat is achteraf ook wel logisch inderdaad. Wellicht dat er dus wel een betere deal in zit omdat ze de laatste week van het jaar nog wat verkoop veilig willen stellen?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Misschien is het even de moeite waard om een rekensommetje los te laten op je situatie...

Er zijn drie motorvarianten van de Fabia Combi Diesel in 2006, maar qua verbruik zitten ze alledrie gemiddeld rond de 1:21. Qua gewicht maakt het wel uit: de 1.9TDI is 1155kg, en zit daarmee in een hogere belastingsschaal dan de 1.4TDIs met net iets minder da 1150kg. De 1.9TDI kost per jaar dus EUR 1092 aan belastingen, de 1.4TDIs EUR 964.

Uitgaande van 20k km en 1:21 verbruik betekent dat dat je zo'n 950 liter verstookt, wat tegen EUR 1.25/liter zo'n EUR 1200 kost. Totaal belasting + verbruik zou dus met de 1.9TDI uitkomen op zo'n 2300, met de 1.4TDIs op zo'n 2150.

Als we dat even vergelijken met een Opel Astra station uit 2006...

Allereerst zijn er vier benzinemotorvarianten, een underpowered 1.4, een 1.6, 1.8 en 2.0T. Niet geheel verbazingwekkend loopt het verbruik op met de motorvolume. De zuinigste is de 1.4 die zo'n 1:15 doet. Wegenbelasting is vergelijkbaar: de 1.4 tem 1.8 zitten in de categorie 1151-1250, de 2.0T in de categorie 1251-1350.

Even uitgaande van het gunstigste geval, de 1.4: wegenbelasting is per jaar EUR 512. Met 1:15 en 20k km verstook je 1333l benzine, wat met EUR 1.60/l neerkomt op EUR 2133. Totaalprijs is dus EUR 2645, oftewel EUR 350 duurder dan je nu kwijt zou zijn als je de duurste diesel optie had bij de Fabia :o

Stel je vindt de 1.4 niet lekker rijden (zeer waarschijnlijk) en je gaat voor de 1.8, dan heb je het over 1:12.5, en totaalprijs per jaar van rond de EUR 3100...

Let wel dat ik hier verschil in verzekering, onderhoud en afschrijving negeer. Vergeleken met het verschil in verbruik en belastingen zal dat gerommel in de marge zijn.

Verbruik + wegenbelasting zou pas gelijk zijn tussen de Fabia 1.9TDI en de Astra 1.4 als je 12303km/j rijdt. In het geval van de Fabia 1.4TDI zou het pas bij 9587km/j gelijk zijn.

Mijn advies is dus simpel: als je kunt kiezen tussen een Astra Station en de huidige Fabia Combi, gewoon houden wat je hebt dus :o

Mocht je echt kosten willen drukken, dan moet je waarschijnlijk kleiner gaan rijden...

Oslik blyat! Oslik!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:23
dion_b schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 14:18:
Heel verhaal met berekeningen

Mocht je echt kosten willen drukken, dan moet je waarschijnlijk kleiner gaan rijden...
Inderdaad! Een tweede hands diesel kan best snel uit tegenwoordig :)

[ Voor 80% gewijzigd door ephymerous op 28-12-2010 14:24 ]

XXXVI

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:48

Player1S

Probably out in the dark

Megamind schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 10:27:

Edit: sorry ik nam aan dat je een nieuwe auto wilde hebben, een occassion maakt natuurlijk geen fluit uit of die uit 2010 of 2011 is aangeschaft want de auto blijft uit 2006 bv.
Het mentale aspect speelt ook mee he.

een auto uit 2006 is in 2010 4 jaar oud en in 2011 5 jaar oud. Ook al zou die auto uit december 2006 zijn en het is slechts 1-1-2011.

Daarom worden spullen (etenswaar, auto's, kleding) nooit voor een mooi rond bedrag aangeboden maar voor iets wat er net onder zit. 2,95 ipv 3 euro, 5.995 ipv 6000 euro, 149,95 ipv 150 euro want dat lijkt goedkoper.

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
ephymerous schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 14:23:
[...]

Inderdaad! Een tweede hands diesel kan best snel uit tegenwoordig :)
Zeker als je dan ook nog eens naar de groene varianten kijkt die wegenbelastingvrij zijn :) Met een goede inruilwaarde heb je er al 1 voor 8-10k.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Heb trouwens even een ander alternatief doorgerekend: de Skoda Fabia Combi 2006 :P

Als je kijkt naar de zuinigste benzinevariant, de 1.2 12V, verbruikt hij 1:16.7 en zit het een belastingsschaal lager dan de Astra station. Daarbij is de break-even point met de 1.9TDI op 18k km. Mocht je een 1.4TDI hebben, dan zou je max 14.7k moeten rijden om het rendabel te maken.

De VAG Polo/Cordoba/Fabia zijn zo ongeveer de zuinigste en lichtste (belastingen!) stations die je kunt vinden, dus beter dan de Astra, maar IMHO als je kosten van verkoop+koop meerekent de 1.2 12V is zowaar marginaal duurder 2e hands dan de 1.4TDI en 1.9TDI, en de risico dat je een nieuwe koopt die verborgen gebreken heeft, zou ik ook hier gewoon blijven bij je huidige TDI.

[ Voor 14% gewijzigd door dion_b op 28-12-2010 15:30 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:48

Player1S

Probably out in the dark

Die 1.2 verbruikt dan misschien weinig maar ik vind 65pk best weinig voor zo'n auto.Hij weegt misschien "slechts" 1070" maar met 2 volwassenen en waarschijnlijk (tzt) 1 a 2 kids hou je niet zo heel veel over IMHO.

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

We weten niet van welke Fabia Combi diesel hij komt, maar enkel de 1.9TDI zou echt significant veel vlotter zijn.

* dion_b heeft een Cordoba Vario 1.9SDI en vindt dat ook prima rijden :z

Dan nog, m'n voornaamste punt was om de goedkoopst rijdende benzinestation die ik kon vinden te vergelijken met wat hij nu heeft. Toevallig is dat de benzinevariant van wat hij nu rijdt. En dan nog doet hij er hoogstwaarschijnlijk beter aan om gewoon te houden wat hij rijdt.

Oslik blyat! Oslik!

• Bootje
dion_b schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 15:55:
Dan nog, m'n voornaamste punt was om de goedkoopst rijdende benzinestation die ik kon vinden te vergelijken met wat hij nu heeft. Toevallig is dat de benzinevariant van wat hij nu rijdt. En dan nog doet hij er hoogstwaarschijnlijk beter aan om gewoon te houden wat hij rijdt.
Lijkt me duidelijk. Zo had ik het inderdaad nog niet bekeken. Bedankt dion_b! _/-\o_

We hebben de Skoda Fabia combi 1.9 SDI uit 2003 (niet uit 2006). De berekening zal dus wel iets verschillen, maar dat ga ik vanavond even verder doorrekenen. Ik zal dan ook eerst moeten gaan berekenen wat we 'precies' aan km's verrijden per jaar en wat we aan verzekeringen betalen. Dan is het plaatje compleet.

Thanks voor de tips! :)

[ Voor 7% gewijzigd door Bootje op 28-12-2010 16:49 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

De 2003 1.9SDI kan ik je zo vertellen: identiek aan de 1.4TDI wat betreft verbruik op papier en wegenbelasting. In praktijk is het zelfs marginaal zuiniger omdat je met een SDI simpelweg minder snel geneigd bent sportief te rijden. Dat is op het etiketje na zelfde auto als waar ik in rij ;)

Je zou dus pas onder de 9.6k km/j goedkoper af zijn met de Astra, en onder de 14.7k/j met de Fabia benzine.

Let ook op dat de 2e hands waarde van een SDI aanzienlijk lager is dan van een 1.2 12V benzine bij gelijke leeftijd etc, dus je zult nog los van de lasten geld moeten toeleggen. Gewoon in die Fabia blijven rijden dus :)

[ Voor 37% gewijzigd door dion_b op 28-12-2010 18:04 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1