Hey allemaal,
Ik heb een paar vragen...
Ik ben bezig met een gecombineerde RAID-opstelling.
Ik heb een ASUS P6T-SE mobo, met 6 SATA300 aansluitingen.
Eerst even mijn (geplande) setup:
disks:
1x 80 SSD (OS)
2x 300 GB RAID 1
3x 2000 GB RAID 5
Bovenstaande gaat allemaal via mijn Onboard JMicron controller op m'n ASUS mobo.
Dan heb ik nog 2 SATA schijven / stations over, die ik toch wil gaan gebruiken:
1x 1000 GB
1x BR-DVD
Ik heb echter geen SATA poorten meer vrij, dus ik zat er aan te denken om een SATA-controller te kopen; eentje die wel goed is, maar niet te duur. Over dit laatste heb ik een paar vragen:
Vraag 1:
- Zijn er SATA Controllers (voor ongeveer 20 euro) die SATA300 aansturen en welke via standaard / oldskool PCI aangesloten worden op het moederbord?
- Zijn bovenstaande controllers er dan ook met 4 SATA aansluitingen te krijgen?
- Heeft iemand aanraders / goeie ervaringen met bepaalde merken / types?
Vraag 2:
Ik heb dus een controller gezien voor 20 euro (van Sweex, http://www.informatique.nl/575249), maar die is SATA150. Mijn 1x 1000GB schijf is een G2/SATA300 schijf. Maar nu vroeg ik mij af, maakt dit echt uit? Het is leuk dat die controllers een doorvoersnelheid hebben van 150 of 300 MB/s, maar de meeste 5400-7200RPM schijven komen toch amper boven een 150mb/s lees / schrijfsnelheid? Mijn SSD haalt ongeveer 200 mb, en die is dan ook een stuk sneller dan mijn conventionele schijven. Wat is het nut dan van een SATA300 boven een SATA150 voor 'gewone' schijven?
Vraag 3:
Verder hoor ik wel eens spookverhalen over ASUS mobo's en onboard JMicron controllers, die voor instabiele RAID-setups zorgen, crashende RAID-5 setups, de noodzaak om bepaalde drivers te updaten, etc.
Heeft iemand ervaring met een ASUS P6T-SE plank met een gecombineerde RAID1 en RAID 5 opstelling?
Ik hoop dat iemand mij wat bruikbare feedback kan geven over bovenstaande.
Alvast heel erg bedankt!
Met vriendelijke groet,
Jeroen.
Ik heb een paar vragen...
Ik ben bezig met een gecombineerde RAID-opstelling.
Ik heb een ASUS P6T-SE mobo, met 6 SATA300 aansluitingen.
Eerst even mijn (geplande) setup:
disks:
1x 80 SSD (OS)
2x 300 GB RAID 1
3x 2000 GB RAID 5
Bovenstaande gaat allemaal via mijn Onboard JMicron controller op m'n ASUS mobo.
Dan heb ik nog 2 SATA schijven / stations over, die ik toch wil gaan gebruiken:
1x 1000 GB
1x BR-DVD
Ik heb echter geen SATA poorten meer vrij, dus ik zat er aan te denken om een SATA-controller te kopen; eentje die wel goed is, maar niet te duur. Over dit laatste heb ik een paar vragen:
Vraag 1:
- Zijn er SATA Controllers (voor ongeveer 20 euro) die SATA300 aansturen en welke via standaard / oldskool PCI aangesloten worden op het moederbord?
- Zijn bovenstaande controllers er dan ook met 4 SATA aansluitingen te krijgen?
- Heeft iemand aanraders / goeie ervaringen met bepaalde merken / types?
Vraag 2:
Ik heb dus een controller gezien voor 20 euro (van Sweex, http://www.informatique.nl/575249), maar die is SATA150. Mijn 1x 1000GB schijf is een G2/SATA300 schijf. Maar nu vroeg ik mij af, maakt dit echt uit? Het is leuk dat die controllers een doorvoersnelheid hebben van 150 of 300 MB/s, maar de meeste 5400-7200RPM schijven komen toch amper boven een 150mb/s lees / schrijfsnelheid? Mijn SSD haalt ongeveer 200 mb, en die is dan ook een stuk sneller dan mijn conventionele schijven. Wat is het nut dan van een SATA300 boven een SATA150 voor 'gewone' schijven?
Vraag 3:
Verder hoor ik wel eens spookverhalen over ASUS mobo's en onboard JMicron controllers, die voor instabiele RAID-setups zorgen, crashende RAID-5 setups, de noodzaak om bepaalde drivers te updaten, etc.
Heeft iemand ervaring met een ASUS P6T-SE plank met een gecombineerde RAID1 en RAID 5 opstelling?
Ik hoop dat iemand mij wat bruikbare feedback kan geven over bovenstaande.
Alvast heel erg bedankt!
Met vriendelijke groet,
Jeroen.