Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winterzon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16-09-2023
Hallo,

Ik heb een AMD Phenom X4 955 Black Edition, niet overgeclocked.

Als ik de temperatuur meet via het programma Everest Ultra:

CPU: 79 C
CPU kern 1: 32 C
CPU kern 2: 32 C
CPU kern 3: 32 C
CPU kern 4: 32 C

In de bios staat ook de temperatuur van 32 C, wat naar mijn mening normaal is.
Wat wil de temperatuur van CPU 79 C zeggen? ook via het programma speedfan geeft hij dezelfde temperaturen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:31

D4NG3R

kiwi

:)

Wat zeggen coretemp, speedfan en je bios ervan?

[ Voor 6% gewijzigd door D4NG3R op 27-12-2010 23:21 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winterzon
Speedfan hetzelfde, de temperatuur van 32 C schommelt een beetje soms 31 en dan weer 34.
De temperatuur van 79 blijft echter steken.

Ook tijdens het spelen van games, schiet de temperatuur van 32 naar zo'n 50.
De temperatuur van 79 blijft ook hier steken.

[ Voor 108% gewijzigd door Winterzon op 27-12-2010 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Simpelgezegt: Maak je kast open, en voel de heatsink? Verbrand je je vingers dan is het 79c. Ikzelf denk dat het gewoon een brakke sensor is. Weinig om je druk over te maken, aangezien je core temps redelijk kloppend lijken te zijn ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:16
Met D4ng3r, maak gewoon even je kast open en voel aan je cpu koeler, oppassen dat je niet je vingers in de fan stopt, dat doet pijn ;).

Gezien dat de 79 graden blijft hangen en de overige temps tijdens het gamen wel omhoog gaan kun je er rustig van uitgaan dat de gewone temps kloppen en niet die van 79.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winterzon
Ik heb aan de cpu koeler gevoeld, hij voelt lauw aan, dus ik denk ook dat de temp van 79 niet klopt! bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:33

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Dat de CPU koeler lauw voelt wil niks zeggen, het kan best zijn dat de koeler geen goed contact maakt (en dus niet warm wordt) maar je CPU wel ;)

Nou lijkt me dat in dit geval niet van de orde, brakke sensor of hij wordt verkeerd uitgelezen, in ieder geval niks om je druk om te maken :)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

D4NG3R schreef op maandag 27 december 2010 @ 23:30:
Simpelgezegt: Maak je kast open, en voel de heatsink? Verbrand je je vingers dan is het 79c. Ikzelf denk dat het gewoon een brakke sensor is. Weinig om je druk over te maken, aangezien je core temps redelijk kloppend lijken te zijn ;) .
De temperatuur waarbij je je ergens aan brandt ligt zo rond de 45-50 graden (uiteraard verschilt dit per persoon, per situatie, maar in die orde moet je ongeveer denken). Dat jij kan zeggen dat het 79 graden is vind ik erg knap :p

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2010 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Verwijderd schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 10:06:
[...]

De temperatuur waarbij je je ergens aan brandt ligt zo rond de 45-50 graden (uiteraard verschilt dit per persoon, per situatie, maar in die orde moet je ongeveer denken). Dat jij kan zeggen dat het 79 graden is vind ik erg knap :p
Bij 45-50c is het warm-heet.. Vers gezette koffie is zo'n 70c, en dat kan je ook gewoon drinken...

Edit: Laat ik het zo zeggen: Het verschil tussen 32c, en 79c is echt wel merkbaar op gevoel.

[ Voor 9% gewijzigd door D4NG3R op 28-12-2010 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:33

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Niet als de heatsink weinig contact maakt, even warm is als de omgevings temperatuur terwijl de CPU 79 graden is :+

Maar in ieder geval, "probleem" lijkt me opgelost. Laten we nou geen discussie gaan voeren over warmte waarnemen en dat soort dingen ;)

[ Voor 37% gewijzigd door Ventieldopje op 28-12-2010 15:34 ]

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• il1umina
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
dan voel je toch ook warmte om je cpu koeler heen, of die nou contact maakt of niet.
als die cpu 79c zou zijn, en je je hand boven de heatsink zou houden die niet goed aansluit op je cpu, dan moet je daar toch een warmte flow boven voelen. imho

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EoG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-08 09:06

EoG

BOFH

ricardohuisman schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 18:08:
dan voel je toch ook warmte om je cpu koeler heen, of die nou contact maakt of niet.
als die cpu 79c zou zijn, en je je hand boven de heatsink zou houden die niet goed aansluit op je cpu, dan moet je daar toch een warmte flow boven voelen. imho
Dat klopt, maar ik heb wel vreemdere dingen gezien. (de warmte zou in theorie ook langs de zijkanten weg kunnen lopen, bijvoorbeeld); echter zou ik je niet te veel zorgen maken, anders zou je wel wat gemerkt hebben qua performance ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:02
Ik heb op mijn mobo ook een (door Speedfan) uitgelezen temp van ongeveer 80 graden, dus nog steeds wel benieuwd wat dat is. In mijn geval weet ik (ook) zeker dat het niet de CPU (ook een Phenom II 955 @ 3,2 ghz max) is: die is tussen de 27 graden idle en 45 graden full load met een Scythe Big Shuriken. Zijn dat eigenlijk normale temps?

Dus eigenlijk 2 vragen: 1) wat is die eerste temp van 80 graden? Chipset ofzo? 2) zijn mijn temps op deze proc. normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Je hebt 2 verschillende temperaturen bij een cpu en dat is de t-case temperatuur en de temperatuur van je cores waarbij die 79 graden de t-case temperatuur is. T-case betekent min of meer de buitenkant van je cpu dus het metalen koeloppervlak waar je ook de koelpasta op smeert.

In jou geval heb ik zo mijn twijfels omdat het normaal gesproken zo is dat de t-case temperatuur lager moet liggen dan de temperatuur van de cores. Nu zou het zo kunnen zijn dat er iets mis is met de sensor echter zou ik toch het zekere voor het onzekere nemen.

Het beste kan je dus je koeler eens eraf halen en alles eerst goed schoonmaken met alcohol, wattenstaafjes en bv een microvezeldoekje, en vervolgens nieuwe pasta aanbrengen ( dun laagje of rijstkorrel in het midden van de cpu ) en vervolgens dan eens kijken wat de temperatuur is.

Blijft ie dan hetzelfde dan is duidelijk de temperatuursensor behoorlijk van slag af en kan je er verder weinig aan doen buiten nog eens met Aida van Lavalys ( ook Everest ) proberen, iets wat ik nog voor het eraf halen van de koeler zou doen.

[ Voor 6% gewijzigd door Roel1966 op 04-03-2011 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Oude }:O }:O graag in de sloot laten liggen.

Enige reden om een oud topic te schoppen is als je iets toe te voegen hebt (eindelijk een oplossing, veranderde situatie door nieuwe hw/sw etc). Een eigen vraag is dat nadrukkelijk niet.

Verder was dit oorspronkelijk al een topic dat op het randje was qua eigen inzet. Ro-Maniak2, we verwachten een stuk meer van een topicstart, beter om daar alvast mee te beginnen. Dit topic sluit ik.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.