[Planned Casebuild] Werktitel: Scrapheap Vulture

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAMF
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-09 15:11

JAMF

010 the number of the best

Topicstarter
[disclaimer]
Beste Mods:
Omdat ik nog niet daadwerkelijk aan het bouwen ben, maar meer aan het inventariseren wat de mogelijkheden zijn, heb ik deze nog niet bij de toestemmingsaanvragen geplaatst - daar komt ie wel een keer als ik daadwerkelijk ga ontwerpen en bouwen

[/disclaimer]

Beste tweakers:

De kerstvakantie is bij uitstek de periode om eens alle rommel in de kasten en de schuur bijeen te rapen en waar mogelijk weg te gooien.

In mijn kring zijn PC onderdelen die de één over heeft meestal voor de andere nog heel goed bruikbaar.
Toch kwam er bij de jaarlijkse opruiming een kratje met diverse componenten tevoorschijn die m.i. nog best toepasbaar zijn in een build. Het gaat niet om de prestaties, maar meer om met een minimaal budget en maximale zelfredzaamheid een leuk bruikbaar ding te bouwen

De oogst:

-Een MSI k8n Neo met een echte AMD Athlon 64 en wel 1 hele gig aan ddr1 geheugen
-Een Authentieke Ati Radeon 9800 met wel 128 MB
-Een 400 W voeding
-Een Creative Live! 5.1 geluidskaart
-Nog een videokaart van onbestemd merk en kunne
-Een netwerk-insteekkaart

Bij een kennis staat (als het goed is) nog een vreselijk oude kast met inhoud - een pentium 3 bord o.i.d. en diverse andere vintage rommel , die ik nog moet ophalen.

Die kast zal gebruikt gaan worden als donor voor de onderdelen die ik niet van plan was om zelf te maken, zoals de backplate, de insteekkaart-slots, drivebays en misschien wat aluminium.

Hierbij ook de werktitel: Scrapheap Vulture - alle materialen (tot nog toe) als een aasgier van de schroothoop gered
Note to self: titel aanpassen naar iets met Scavenger

Wat kan je nog met die ouwe meuk ? zou je je afvragen.
Allereerst: Opbouwen en draaiend krijgen.
Daarna:
Optie 1: Net kastje eromheen en als HTPC gebruiken.
Als dit niet werkt:
Optie 2: Als downloadbakje in de meterkast flikkeren.
Als het echt niets wordt:
Optie 3: Alsnog wegdonderen.

De hoofdrede dat ik nu al aan het posten ga, is om mijn hersenkronkels bij jullie te toetsen, bij het onderstaande graag jullie (zinvol) commentaar en als je zelf nog onderdelen hebt die je beschikbaar wilt stellen (maximaal tegen verzendkosten - beter per postduif gier)

Goed, Optie 1:
Eisen:
Het staat in de woonkamer dus moet er netjes uitzien
Het moet fluisterstil zijn.
Het moet zeer compact worden - ik heb niet veel ruimte in het stereomeubel.
Om aan de titel te voldoen wil ik zo weinig mogelijk kopen (sommige zaken ontkom je niet aan)

De combinatie fluisterstil en compact wil ik uitwerken door de hele kast als koellichaam te gebruiken, waar mogelijk icm. met heatpipes vanaf de koelblokken naar de kast. Geen fans, geen water dus.

Voor de materiaalkeuze kom ik dus uit bij koper en aluminium, zilver en diamant geleiden beter, maar zijn moeilijk te aasgieren. Waterleidingbuis en alu-paat zijn goed te bewerken en beter verkrijgbaar

Vanwege de beschikbare ruimte zullen de insteekkaarten niet direct in de slots kunnen komen, hiervoor wil ik van een paar overgebleven insteekkaartjes de connectors afzagen en met een stuk bandkabel( IDE kabel) en een paar geoogste slots van een ander MoBo de kaarten op een betere plek ophangen. Kan dit ?

De voeding wordt gestript, het is onzinnig om een behuizing in een behuizing te plaatsen.

Wat heb ik nog meer nodig:
- Afstandbediening die ook een muisfunctie kan en bij voorkeur door mijn harmony one aangestuurd kan worden. Welke ?
- SSD voor het OS: misschien iets knutselen van CF kaartjes
- SSD voor de opslag - dit zou ook op de NAS kunnen ,maar dan moet de NAS nog uitgebreid worden
- TV tuner kaart (Analoog / DVB-T ) misschien ook DVB-C Welke ?
- Een schermpje dat de meest waardevolle info geeft (track / artiest / tijsduur bij muziek - ingesteld programma bij TV opname etc.)

Tevens zijn gebruikerservaringen met diverse OS'en en mediaportals zeer welkom.

Ze kenne lulle wat ze willen, maar 12 wijven hebben 24 billen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godofal
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

godofal

TACNAYN - destroyer of worlds

JAMF schreef op maandag 27 december 2010 @ 21:53:

Vanwege de beschikbare ruimte zullen de insteekkaarten niet direct in de slots kunnen komen, hiervoor wil ik van een paar overgebleven insteekkaartjes de connectors afzagen en met een stuk bandkabel( IDE kabel) en een paar geoogste slots van een ander MoBo de kaarten op een betere plek ophangen. Kan dit ?
lijkt me wel, wel goed letten op de pinout anders sloop je hoogstwaarschijnlijk je kaart :D
als je een beetje handig met een soldeerbout bent is dat geen probleem

[ Voor 6% gewijzigd door godofal op 29-12-2010 01:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunedanh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:34
Overigens zijn hier ook kant-en-klare oplossingen voor, namelijk (Flexibele en vaste) PCI- en PCI-E Risers. Je zal er wel niet zo veel interesse in hebben aangezien je zo veel mogelijk dingen wilt hergebruiken, maar wellicht heb je er iets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAMF

JAMF

Topicstarter
@Godofal: solderen lukt me wel.

@Dunedanh: Zoals die flexibele was idd. het idee om zelf te maken. Mocht het niet lukken kan ik altijd nog die risers aanschaffen...
Ik had tenslotte ook al geschreven dat ik niet denk dat ik alles kan hergebruiken, dus dat ik ook wel zaken zal moeten kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAMF

JAMF

Topicstarter
Na14 dg. mag ik wel een nieuwe post doen toch ?

Inmiddels het oude P3 opgehaald voor de kast (iemand de AMD P3 voor aan de sleutelbos?)
en leeggehaald.
Na het bestuderen van de pinout van de connectors toch maar niet zelf solderen om een riser te maken.
Nu eerst de oude kast ont-popnagelen om de bruikbare onderdelen te oogsten..

Bij het volgen van de diverse andere topics is mijn voorkeur voor software naar Linux + XMBC geslopen....
Okk omdat de hardware niet van dien aard is dat ik er heel zwaar spul op kan draaien..
Nu nog een XMBC + linux distributie vinden die OOTB doet wat ie moet doen en alleen nog finetuning nodig heeft
(linux N00b 8)7 )

[ Voor 34% gewijzigd door JAMF op 09-01-2011 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAMF

JAMF

Topicstarter
Zo, alle ouwe meuk eens in elkaar gezet en een testrun gemaakt met XMBC live...
Ondanks dat het langere tijd in een kelderbox heeft gelegen werkt het meteen....

Jammer dat XMBC niet kan opnemen (of wel ??) Misschien toch nog MythTV overwegen, maar dat is weer geen Linux en ik denk dat met een Windows OS de specs van het systeem wat flauw zijn.

In de tijd dat ik niet gepost heb, ben ik ook op onderzoek geweest voor de bediening en ik twijfel nu tussen een
RII remote keyboard of een Cideko

De RII lijkt me vrij basic: de gadget factor van de cideko is hoger, maar ik vraag me af of dat luchtsurfen niet stierlijk vervelend wordt.

Verder moet ik nog een TV kaart aanschaffen of beschikbaar krijgen. En een reepje ddr1 pc 400 geheugen van 1GB zou ook welkom zijn. - ik heb nog wel 1 Gb ddr1 PC133 liggen, maar dat combineert rottig met de PC400 denk ik.

Vandaag krijg ik nog twee oude kasten met inhoud, dus kijken wat ik daar uit kan aasgieren....

Ontwerp staat in outlines in sketchup dus binnenkort beginnen

[ Voor 0% gewijzigd door JAMF op 30-01-2011 20:58 . Reden: n0ob : Myhth tv is juist wel linux ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quas
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07-10 10:48
Haha cool project, weer eens wat anders dan anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAMF

JAMF

Topicstarter
Weer een onderdeeltje binnen !!
Een AGP + 2x PCI risercard van E-bay geplukt

En een winTV PVR 500 staat nog in de wacht op MP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quas
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07-10 10:48
Oke,wij wachten op foto's.s6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-10 12:04

HeepH

Dope Rapper

JAMF schreef op zondag 30 januari 2011 @ 13:51:

Jammer dat XMBC niet kan opnemen (of wel ??) Misschien toch nog MythTV overwegen, maar dat is weer geen Linux en ik denk dat met een Windows OS de specs van het systeem wat flauw zijn.
XBMC kan niet opnemen, wel met plugin's maar OOTB word dat dus lastig :)

XBMC kan echt wel als stand-alone os booten, dan heb je geen linux meer nodig ;-)

http://specs.tweak.to/16495

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-10 18:00
Leuk idee altijd een casemod, maar waarheen wil je? Ben altijd groot voorstander van casemods, vind ze altijd prachtig en inventief. (Niet altijd, natuurlijk, maar zelfs de kartonnendoos mod vind ik leuk :D).
voor een compleet passive pc kan natuurlijk altijd zoiets als:
http://www.hexus.net/content/item.php?item=15721
er zijn vrij leuke fanatieke mods gemaakt is dit genre. (genre als in: stille bewegingsloze pc's, stille pc's, etc.)
Ben benieuwd. Ik zou je niet al te druk maken over XBMC, vaak is daar wel een mouw aan te passen.
Groot probleem word denk ik toch je hardware;
ik raad wel echt met heel veel druk, een X2 3800+ aan :D. Doen vaak met de goede koeling 2.7 Ghz. op iets meer dan standaard voltage. Ik heb mijn X2 3800+ op 2.0 Ghz (stock) op 1.1 V stabiel gedraaid. (voltage kon niet lager). Vanwege minder warmte, dat ding werd echt hoogstens 30 graden load. En misschien iets aan je GPU doen, een 3650 agp, bijvoorbeeld. Minder heet, minder stroom, ongeveer even snel, directx 9c HDR, DX10, DX10.1 + HD acceleratie. Hoeft niet, maar als je passief gaat, is het opzich wel een logische stap. Tenzij je natuurlijk je naam eer aan wilt doen, dan zou ik kijken of je die 9800 niet kan verkopen en dan een leuk agp kaartje kan kopen, want die dingen produceren echt veel warmte, en ze zijn gewoon echt niet goed genoeg voor simpele HD omzetting. (Snel trouwens wel, maar dat stroomverbruik en die warmte zijn echt naar)
@hierboven: XBMC Live cd is alsnog geen os, maar ook linux, dan zou ik gewoon wel linux installeren en dan xbmc, zodat je nog een goede shell overhebt om lekker je linux te tweaken

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAMF

JAMF

Topicstarter
Biersteker schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 22:11:
Leuk idee altijd een casemod, maar waarheen wil je? Ben altijd groot voorstander van casemods, vind ze altijd prachtig en inventief. (Niet altijd, natuurlijk, maar zelfs de kartonnendoos mod vind ik leuk :D).
voor een compleet passive pc kan natuurlijk altijd zoiets als:
http://www.hexus.net/content/item.php?item=15721
er zijn vrij leuke fanatieke mods gemaakt is dit genre. (genre als in: stille bewegingsloze pc's, stille pc's, etc.)
Ben benieuwd. Ik zou je niet al te druk maken over XBMC, vaak is daar wel een mouw aan te passen.
Groot probleem word denk ik toch je hardware;
ik raad wel echt met heel veel druk, een X2 3800+ aan :D. Doen vaak met de goede koeling 2.7 Ghz. op iets meer dan standaard voltage. Ik heb mijn X2 3800+ op 2.0 Ghz (stock) op 1.1 V stabiel gedraaid. (voltage kon niet lager). Vanwege minder warmte, dat ding werd echt hoogstens 30 graden load. En misschien iets aan je GPU doen, een 3650 agp, bijvoorbeeld. Minder heet, minder stroom, ongeveer even snel, directx 9c HDR, DX10, DX10.1 + HD acceleratie. Hoeft niet, maar als je passief gaat, is het opzich wel een logische stap. Tenzij je natuurlijk je naam eer aan wilt doen, dan zou ik kijken of je die 9800 niet kan verkopen en dan een leuk agp kaartje kan kopen, want die dingen produceren echt veel warmte, en ze zijn gewoon echt niet goed genoeg voor simpele HD omzetting. (Snel trouwens wel, maar dat stroomverbruik en die warmte zijn echt naar)
@hierboven: XBMC Live cd is alsnog geen os, maar ook linux, dan zou ik gewoon wel linux installeren en dan xbmc, zodat je nog een goede shell overhebt om lekker je linux te tweaken
Het eindresultaat is voornamelijk afhankelijk van de onderdelen die ik heb of nog ga krijgen...of voor weinig wil aanschaffen
Het doel is om een 100% passief gekoelde kast te maken , ik heb inmiddels een paar dikke stukken aluminium die in de wanden verwerkt kunnen worden, waar ik met heatpipes de warmte van de overig koelers naartoe wil brengen.
Die hitte van die 9800 lijkt vooralsnog mee te vallen, als je alleen al ziet wat een pestkoelertje Ati er zelf op heeft gezet....

Die Athlon 64 en die ouwe videokaart gaan misschien wat achterblijven bij het HD verhaal, maar als PVR en uitzending gemist / youtube machine moet ie nog zeker meekunnen...

Voor het algemene afspelen heb ik ook nog een PCH A110 staan.. ,maar het lijkt me prettig als ik gewoon een fatsoenlijke bibliotheek met zoekfunctie heb voor mijn muziek...

Pagina: 1