Voor de veiligheid zou ik wel zeer goede isolatie voor je voeding regelen. Stroombronnen zijn over het algemeen zeer laag impedant, wat betekend dat bij een piekspanning op je voeding, je schakeling direct een veel hogere stroom gaat leveren (wat ook kan vanwege de laag impedante uitgang). Daarnaast zorgen de electrodes die jij hebt besteld voor een zeer lage huidweerstand (minder dan 600 ohm) wat dit effect alleen nog maar versterkt. Als isolatiespanning zou ik dan toch voor minstens 2 kV gaan en de voedingspanning maximaal 12V maken. Daarnaast de uitgang beveiligen met een flinke bi-polaire TVS diode en misschien een stel MOV's. Dit gevolgd door weerstand + condensator batterij om een RC filter te maken voor snelle pieken op het net (deze kunnen 1kV zijn). Neem de weerstand dan iets van 1 ohm om niet te veel vermogen weg te stoken (als je dit implementeert na je gelijkrichtbrug combineer je het nuttige met het aangename).
Je kan natuurlijk ook iets simpeler doen en je hele biofeedback-circuit niet aan het lichtnet hangen. Een 9V batterij om de hele boel te voeden moet genoeg zijn, want als je er veel vermogen in gaat verstoken doe je toch ergens iets fout.
Dat circuit kun je dan onafhankelijk van je hele software-platform ontwikkelen en heb je op je Arduino een serie 'punten' die met een optocoupler aan de I/O pinnen hangen. Als software-ontwikkelaar hoef je dan alleen maar de betreffende pinnen aan of uit te zetten, en hoef je je niet druk te maken om de veiligheid. Dat doet dat biofeedback-circuit dan zelf (en dat kun je dus ook door iemand anders laten ontwikkelen.)
Ik wil ook zeker even het risico van veiligheid hier onderschrijven.
Op een gegeven moment was ik ook mee aan het lezen op een lasertag-forum, en daar wilde iemand ook een systeem maken waardoor je de momenten 'voelde' als je geraakt werd. Want dan duik je gegarandeerd de volgende keer weg als je beschoten wordt en het pijn doet.
Sommige mensen denken er te luchtig over, maar een klein stroompje is al meer dan genoeg om je zenuwstelsel lam te leggen, je nierfunctie te ontregelen of te zorgen dat je het op één of andere manier niet na kan vertellen. Er is een reden waarom ik me als elektronica-hacker nooit bezig gehouden heb met allerlei hardware op mijn lijf aan te sluiten: Als dat de bedoeling was had Moeder Natuur ons wel van een USB plug voorzien.
Oproepje aan alle mensen die in dit draadje posten: Wees even voorzichtig met allerlei mogelijkheden en suggesties roepen om dit te implementeren. Straks neemt de TS het over terwijl we niet 100% zeker weten hoever zijn kennis met betrekking tot elektronica en het menselijk lijf gaat, en we ons straks af mogen vragen waarom we toch zo weinig van hem horen. Ik wil liever geen leven op mijn geweten hebben omdat ik iemand een verkeerd advies gegeven heb, en ik hoop dat ik daar niet de enige in ben.
[
Voor 39% gewijzigd door
Stoney3K op 28-12-2010 00:30
]