Verwijderd schreef op maandag 27 december 2010 @ 23:00:
Juist klopt. Ik krijg dus mijn 2.0 via zone 2 maar krijg ook meteen een 7.1 inplaats van 5.1 op zone 1, iets wat eigenlijk niet de bedoeling is. Misschien kan ik dit nog instellen.... Zag dat die ''zone 2 audio uitgangen'' boven de gekleurde aansluitingen ik alleen kan gebruiken als ik een voorversterker gebruik. Iets wat niet vantoepassing is.
Dit staat er in de manual:
De toewijsbare surround achter versterkers van de AVR 460/AVR 360 maken het gebruik van een meerdere zones makkelijker dan ooit, daar geen losse eindversterker meer nodig is. Kies op deze regel Zone 2 en verbind de Surround Back Speaker uitgangen met de luidsprekers in de andere kamer. De centrale kamer wordt automatisch geconfigureerd tot 5.1 kanalen.
Oftewel zodra je Zone 2 inschakelt in het menu (dus inschakelen in de trant van de optie actief zetten) krijg je een 5.1 én een 2.0 set-up. De 2.0 set-up gaat pas aan als je Zone 2 aan zet.
Die 140 Watt is gemeten op 6 Ohm en bij 1000 Hz, dus dat is niet één op één te vergelijken met de waarde van 8 Ohm bij 20 - 20.000 Hz die normaal gemeten wordt (voor een eerlijke meting). Overigens is die 140 Watt bij 6 Ohm bij één kanaal. Als je meerdere kanalen in gaat schakelen dan wordt dat vermogen al minder. Er is geen formule om te berekenen wat de receiver gaat doen bij meer kanalen. Maar ik denk dat de 80 Watt bij 8 Ohm, twee kanalen bij 20 - 20.000 Hz die ook genoemd wordt een stuk realistischer is. Je gaat immers nooit over één speaker continue de 1000 Hz-toon afspelen. Aangezien het vermogen ook nooit voor 100% klopt zou ik die Harman Kardon AVR460 dus eerder op zo'n 60 - 70 Watt per kanaal bij 8 Ohm en 20 - 20.000 Hz schatten.
Maar die 60 Watt is meer dan genoeg om die Jamo's mee aan te sturen. De Jamo's hebben een gevoeligheid van 90 dB. In de praktijk gebruik je veelal maar een paar Watt om een normaal niveau te luisteren. Natuurlijk is meer vermogen handig als je lastig aan te sturen speakers hebt of als je echt hard wilt spelen en het geluid ook strak wilt houden op de hogere volumes. Maar die 60 Watt is echt meer dan genoeg voor de Jamo's. Of eigenlijk om elke speaker mee aan te sturen die binnen de range van de AVR460 vallen.
Edit:
Die Jamo's zijn overigens 6 Ohm nominaal, dus dan zou je weer wat meer vermogen moeten hebben. Maar zoals gezegd moet je je daar niet blind op staren. Speakers die een klasse hoger zijn dan de Jamo S608 moet je ook gewoon aan kunnen sturen met je Harman Kardon.
[
Voor 17% gewijzigd door
FeaR op 27-12-2010 23:57
]
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.