[Route] IPTV verkeer van router A naar router B verwijzen

Pagina: 1
Acties:

• KillerB
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-09-2025
Ik neem glasvezel af van Glashart (Concepts ICT) waar je naast Internet ook de beschikking hebt over IPTV.
Met wat grappen die in andere topics beschreven worden kun je deze IPTV ontvangen op je computer en sommige media spelers zodat je kunt opnemen e.d.

Omdat de IPTV op het modem binnenkomt gescheiden van het Internet (VLAN) moet je of met 2 NIC's gaan werken in een Media center pc of de twee netwerken aan elkaar koppelen.
Dat laatste heb ik gedaan om de simpele reden dat ik in het gehele netwerk zowel IPTV als Internet wil kunnen ontvangen.

Dat heb ik als volgt gedaan:
router A: D-Link DR655 - 192.168.0.1
router B: Linksys WRT54GL met dd-wrt software - 192.168.0.2

Router A is de DHCP server en ook gateway+DNS van het netwerk en regelt tevens het Internet verkeer
Router B hangt aan het IPTV netwerk en krijgt een IP adres in de 10.x range van de WAN zijde.

Router A en B zijn aan elkaar gekoppeld aan de LAN zijde via een UTP kabeltje.

Soms gaat het opstarten van een stream echter niet heel goed, het duurt een paar minuten voordat de stream binnenkomt of het stottert.

Mijn vraag concreet is hoe ik zorg dat multicast requests van de clients die als standaard gateway router A hebben toch bij router B belandt? In de routing opties van de Dlink zie ik alleen mogelijkheden om te routeren van WAN naar LAN, maar niet van LAN naar LAN. En daarbij heb ik niet zoveel verstand van routeren en hoe dat werkt met subnetten e.d.
Ik kan me voorstellen dat ik router A en B in een ander ip-segment moet plaatsen en niet beide in 192.168.0.x.

Ik merk ook dat als ik multicast enable op router A dat het gelijk helemaal niet meer werkt. Waarschijnlijk omdat router A dan de multicast request via zijn WAN poort binnen te halen, wat niet lukt uiteraard.

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-02 10:57

RammY

Dát!

Voor zover ik zie zou jij gewoon aan je machine moeten vertellen dat ie data die vanuit een bepaad subnet komt, van een andere gateway af moet plukken...

Route add dus (in Windows).
Zie IPTV Lijbrandt topic...

Let er dan wel op dat je de metric niet hoger zet dan je normale internetverkeer...

Deze advertentieplaats is te huur!

• KillerB
Hmm, op een pc kan dat inderdaad, maar volgens mij niet op de Dune mediaspeler, en daar gebruik ik het het meeste. Ik heb al even zitten zoeken maar kan niet vinden hoe ik een route aanleg in de Dune...

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:20

Sosabowski

nerd

2 Routers is gezeik. Niet doen

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• Killerbert
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-02 17:06
ik denk dat je dit zoekt.

IPTV op je HTPC

Op een dag drink je geen bier meer maar drink je Grolsch... My specs

• KillerB
Dat HTPC topic ken ik ja, maar daar staat vooral uitgelegd hoe je het met een pc regelt. 1 alternatief is dd-wrt gebruiken en een dual wan router bouwen, daar ben ik mee aan het experimenteren geweest met de wrt54 maar dat is nog aardig pittig. Daarbij kan die router het toch niet aan en zou je dan een 610 moeten aanschaffen o.i.d.

Of zijn er standaard dual wan routers te koop waarmee je dit enigszins eenvoudig kunt opzetten? Nog mooier is een proxy voor het multicast verkeer zodat het niet meer naar alle clients wordt gestuurd, maar ik ben bang dat ik daar niet uit ga komen...

• Ixus74
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-02 20:54
Je zoekt inderdaad naar LAN-LAN routing, dit heeft de D-Link niet. De reden waarom ik deze heb gedowngrade naar Accesspoint en een Draytek Vigor 2130n heb genomen als hoofd router.

De enige oplossing is om de multicast subnetten toe te voegen aan de route tabellen van de clients. (In windows route add via een console op admin niveau).

Of je moet een udp proxy o.i.d. in je netwerk gaan draaien (ik weet niet of je linksys dat trekt). Dan kun je de streams via een normaal adres bekijken en hoef je geen multicast over je netwerk te gooien.

• KillerB
Aha, dat is jammer.
Dan zijn er inderdaad twee richtingen te kiezen, ofwel een draytek dual wan router kopen(Draytek Vigor 2920n), of beter nog, een zuinig server pctje inrichten met 3 netwerkkaarten en alle routers de deur uit ;).
Alleen zal dat wel weer een ingewikkelde klus worden, linux bak ik weinig van, Windows ben ik aardig in thuis.

De linksys trekt de udp proxy niet, heb ik een tijdje geleden naar zitten zoeken, er is wel wat voor bij de Tomato software. Daarbij zit je dan nog steeds met het dual-wan verhaal natuurlijk.

• Ixus74
KillerB schreef op maandag 27 december 2010 @ 22:07:
De linksys trekt de udp proxy niet, heb ik een tijdje geleden naar zitten zoeken, er is wel wat voor bij de Tomato software. Daarbij zit je dan nog steeds met het dual-wan verhaal natuurlijk.
Als je udpproxy gebruikt heb je toch niets meer met dual-wan van doen? De default gateway wijst dan naar je D-Link en je Linksys is op zijn interne adres te benaderen voor de IPTV-streams op een unicast adres.

Ik ken de 2920n niet, het zou een mooie all-in-one oplossing kunnen zijn. Persoonlijk zou ik met een proxy willen werken omdat je dan geen multicast paketten op je netwerk krijgt (wat in combinatie met WLAN meestal tot problemen leidt).

Succes er mee.

• KillerB
Ixus74 schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 08:24:
[...]

Als je udpproxy gebruikt heb je toch niets meer met dual-wan van doen? De default gateway wijst dan naar je D-Link en je Linksys is op zijn interne adres te benaderen voor de IPTV-streams op een unicast adres.

Ik ken de 2920n niet, het zou een mooie all-in-one oplossing kunnen zijn. Persoonlijk zou ik met een proxy willen werken omdat je dan geen multicast paketten op je netwerk krijgt (wat in combinatie met WLAN meestal tot problemen leidt).

Succes er mee.
Ik snap nog nite helemaal hoe je dat dan oplost met udpproxy. Stel dat ik het kan draaien op een router met dd-wrt of tomato software, dan zit ik toch nog steeds met hetzelfde probleem dat de primaire router (dlink) de multicasts requests moet doorsturen naar de udpproxy?

• Ixus74
Even je eigen voorbeeld aanhalen : twee routers, een dd-wrt op de IPTV poort van je modem en een d-link op de internetpoort van je modem. De routers zijn aan de lan zijde met elkaar verbonden. De d-link heeft IP : 192.168.0.1 (LAN ) en de dd-wrt 192.168.0.2 (LAN).
Stel je draait een proxy op de dd-wrt dan gaan de multicast pakketjes slechts tot de dd-wrt router (vanuit de IPTV poort van je modem gezien). De proxy wordt gewoon aangesproken op 192.168.0.2 (precieze conventie weet ik zo niet) . Dit is een intern adres en hoeft dus niet gerouteerd te worden door je d-link, omdat je pc's er direct bij kunnen.

Ik ga er dan wel vanuit dat je geen multicast apperatuur gebruikt (de aminobox bijvoorbeeld). Als je deze ook wil gebruiken zul je inderdaad een router met dual-wan moeten hebben of een router voor je internet die ook LAN-LAN kan routen en de multicast adressen netjes doorstuurt naar de IPTV router. (Dit doet je dlink dus niet.)

Hopelijk is het zo wat duidelijker.

• KillerB
Het is me enigszins duidelijk ja. Dankjewel. De Amino sluit ik wel aan, maar dat doe ik al voor de Router met een switch, achter de router werkt uitzending gemist en de gids ook niet meer en ik krijg gewoon netjes 2 ip-adressen van de DHCP server mits ik het juiste commando en vendor-id mee stuur met het request.

Dat zou dan wel de meest elegante oplossing zijn, ook voor wifi, dat heb ik nu losgetrokken door een guest wifi netwerk aan te maken op de dlink, dan zit je weer met file sharing problemen.

Via een ander topic kwam ik nog bij een grapje tegen om de Dllink toch LAN-LAN te laten routeren, staat op het forum van Dlink.

http://forums.dlink.com/i...on=printpage;topic=6422.0
http://192.168.30.1/Advanced/Routing.shtml
?config.route_table[0].enabled=true&config.route_table[0].used=1&config.route_table[0].entry_name=RA25&config.route_table[0].dest_ip=192.168.31.0&config.route_table[0].metric=1&config.route_table[0].dlink=2&config.route_table[0].subnet=255.255.255.0&config.route_table[0].gw=192.168.30.30
Deze tekst zou je in de adreslijn moeten plakken, uiteraard met de juiste ip-adressen erin. Klopt het als ik zeg dat het als volgt moet zijn?
http://192.168.0.1/Advanced/Routing.shtml
?config.route_table[0].enabled=true&config.route_table[0].used=1&config.route_table[0].entry_name=IPTV&config.route_table[0].dest_ip=192.168.0.2&config.route_table[0].metric=1&config.route_table[0].dlink=2&config.route_table[0].subnet=224.0.0.0&config.route_table[0].gw=192.168.0.1
Ik twijfel met name over de gateway setting, maar volgens mij wat ik nu doe is een entry aanmaken in de routing table waarbij alles in het subnet 224.0.0.0 doorverwijs naar 192.168.0.2 (IPTV router), bij de gateway heb ik het adres van de Router ingevuld, omdat dit mijn standaard gateway is, maar ik vraag me af of dat klopt.

• j1nx
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-02 11:31

j1nx

Geek - Enjoying life

KillerB,

Ik weet precies waarvoor je het nodig hebt. Ik heb mezelf voor de kerst een linksys e2000 kado gegeven en ben aan de dd-wrt gegaan.

Ik ben er gister avond (laat) in geslaagd dd-wrt van dual wan te voorzien waarbij wan2 zich voordoet als amino. De Wifi is unbridged van het LAN verkeer en krijgt daardoor dus niet het multicast signaal voor zijn kiezen en kan gewoon gebruikt blijven worden.

Vanavond, hoef ik alleen nog even de multicast proxy te "verhuizen" van WAN1 naar WAN2 en dan is de dual wan router af.

Optioneel werk ik dan ook nog "udpxy" voor unicast iptv en "ushare"voor upnp deling van de playlist uit.

Ik zal je op de hoogte houden.

Technical enthousiast on a budget - DiY Tutorials, How-To's and Information on how to do things yourself, better & cheaper - The Dutch way.

• KillerB
j1nx schreef op donderdag 30 december 2010 @ 10:09:
KillerB,

Ik weet precies waarvoor je het nodig hebt. Ik heb mezelf voor de kerst een linksys e2000 kado gegeven en ben aan de dd-wrt gegaan.

Ik ben er gister avond (laat) in geslaagd dd-wrt van dual wan te voorzien waarbij wan2 zich voordoet als amino. De Wifi is unbridged van het LAN verkeer en krijgt daardoor dus niet het multicast signaal voor zijn kiezen en kan gewoon gebruikt blijven worden.

Vanavond, hoef ik alleen nog even de multicast proxy te "verhuizen" van WAN1 naar WAN2 en dan is de dual wan router af.

Optioneel werk ik dan ook nog "udpxy" voor unicast iptv en "ushare"voor upnp deling van de playlist uit.

Ik zal je op de hoogte houden.
Dat klinkt erg goed!
Ik dacht dat dd-wrt en dual wan setup niet kon in combinatie met een gigabit router (e2000 is dat volgens mij?)
Wat bedoel je met de multicast proxy? Is dat om te zorgen dat de router de multicasts request oppikt en doorstuurt naar de juiste WAN poort?
udpxy is natuurlijk de mooiste oplossing, dan hoef je ook geen VLAN's te maken voor je wireless.
Dit klinkt sowieso erg interessant, ik kan me dlink goed verkopen dus deze inruilen voor een e2000 zou dan een mooie optie zijn.

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

KillerB schreef op donderdag 30 december 2010 @ 20:32:
[...]

Ik dacht dat dd-wrt en dual wan setup niet kon in combinatie met een gigabit router (e2000 is dat volgens mij?)
Dat was een mis conceptie. Is gewoon mogelijk.

Ik heb het zojuist (1 minuut geleden) voor elkaar

- Dual wan
- Wan port krijgt ip van internet
- lan port 4 gepatched naar de iptv van de packetfront
- lan port 4 doet dhcp request alsof hij een amino is en krijgt een 10.x.x.x adres
- Firewall zodaning ingesteld dat al het multicast verkeer over de lan port 4 naar buiten gaat
- inkomende multicast op port 4 word geproxied naar het lan (elke client in het netwerk kan udp:// openenen)
- udpxy draait ook op port 4022 in het lan en zet multicast om naar unicast (elke client in het netwerk kan http://x.x.x.x:4022/usp/etc openen)
- CPU een beetje overklokt, ongeveer 10% CPU power per streams

- Wifi nog niet gedetached van lan, dat ga ik nu weer testen, maar dat kan en staat zelf in de wiki van dd-wrt
- Dan nog de uPnP aanslingeren voor de playlist en klaar.

Ik heb zelf een packetfront, dus voor mij was het eigenlijk niet zo kritisch, maar of ik nu een multicast of unicast openen. De stream loopt over de iptv interface en dus NIET over de wan interface. Dit moet dus voor een genixis DE oplossing zijn. Echter voor beide modems (packetfront of genexis), waarom zou je die bandbreedte eigenlijk van je internet afsnoepen, twerijl er aparte QoS voor is op de IPTV lijn, toch?

Uiteindelijk is het allemaal niet zo moeilijk en ik heb alles in een scripts vorm geprobeerd te gieten. Ik denk dat jij straks jouw wrt54GL ook wel kan ombouwen m.b.v. van mijn scripts en nog te schrijven howto.

EDIT: Wifi is nu ook gedetached van de LAN-bridge. Ik kan nu gewoon 3 multicast streams opengooien op het lan en gewoon het internet blijven browsen via de wifi. (Nice!)

[ Voor 13% gewijzigd door j1nx op 30-12-2010 23:20 ]

Technical enthousiast on a budget - DiY Tutorials, How-To's and Information on how to do things yourself, better & cheaper - The Dutch way.

• KillerB
Klinkt goed!
Als je udpxy hebt draaien heb je toch geen last meer van de multicast die je hele netwerk rondslingert?
Ben erg benieuwd naar de howto en scripts _/-\o_

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

KillerB schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 12:24:
Klinkt goed!
Als je udpxy hebt draaien heb je toch geen last meer van de multicast die je hele netwerk rondslingert?
Ben erg benieuwd naar de howto en scripts _/-\o_
Ik heb beide nu draaien. Ze hebben zo hun pros en cons.

Ik zou "wired" gewoon kiezen voor multicast. "wireless" kies je dan voor unicast.

Als mijn HTPC "nederland1" kijkt of opneemt en ik op mijn desktop bezig ben en even "nederland1" mee wil kijken in de hoek. Dan is multicast beter natuurlijk, omdat de stream op 2 PC's bekeken word, maar echter maar 1 keer over het LAN loopt.

Als mijn vriendin op de laptop werkt en even "rtl4" in de boven hoek mee wil laten lopen, vanwege de soapies, dan opent ze gewoon een unicast stream. Multicast werkt niet over mijn "G" wifi netwerk.

Zo kunnen we met zijn alle gewoon TV kijken, waar dan ook en op welk device dan ook.

Ik laat de uPnP share van de playlist schieten, de uPnP server heeft mij te veel dependencies. Dat is zonde van alle ruimte en resources van de router.

Ik zal van het weekend de boel online zetten als howto voor de "e2000", een aantal dingen zijn anders voor de WRT54GL, maar ik zal ook daarvoor de instructies online zetten. Dan kan je eerst kijken of je je WRT54GL om kunt bouwen en kijken of hij genoeg resources heeft om aan te kunnen wat jij wilt. Zo niet dan kan je altijd nog een "e2000" of "e3000" kopen.

• KillerB
Okee duidelijk. Ik wil het met alle plezier proberen op de WRT54GL, ik ben alleen wel bang dat het teveel wordt hoor... zeker met 50mbit downloaden en dan nog een paar iptv streams wordt te gortig ben ik bang. Maar ik kan het proberen om te zien in hoeverre het werkt, ook wel leuk voor de dd-wrt wiki wellicht...

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

KillerB schreef op zaterdag 01 januari 2011 @ 15:04:
Okee duidelijk. Ik wil het met alle plezier proberen op de WRT54GL, ik ben alleen wel bang dat het teveel wordt hoor... zeker met 50mbit downloaden en dan nog een paar iptv streams wordt te gortig ben ik bang. Maar ik kan het proberen om te zien in hoeverre het werkt, ook wel leuk voor de dd-wrt wiki wellicht...
Hier alvast de instructies voor een e2000/e3000/320N/610N etc...
j1nx in "IPTV op je HTPC"

Zal straks even de WRT-54GL aanpassingen opzoeken. In princiepe is alleen het dual wan gedeelte iets anders. De commando's zijn iets anders aangezien de 54GL 100MBit porten heeft.

EDIT: de veranderingen om je 54Gl aan te passen heb ik toegevoegd. Laat me maar weten of je ergens vast loopt. Router draait al enkele dagen stabiel bij mij thuis. Ben tot nu toe zeer tevreden.

[ Voor 11% gewijzigd door j1nx op 03-01-2011 11:18 ]

• KillerB
Echt super dat je dit allemaal online zet, ik ben er erg blij mee in ieder geval en velen zullen vast volgen :P.

Ik zit deze week wel erg krap in de tijd, dus denk dat het pas in het weekend wordt dat ik er mee aan de slag kan.
Ik weet ook wel zeker dat ik de e2000 aan ga schaffen, ik kan me Dlink goed verkopen en helemaal over op de WRT54 heeft sowieso niet de voorkeur gezien de 100mbit en de wifi g ipv n.

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

Ach, we worstelen allemaal met hetzefde idee! Hoe kijgen we die zooi weer allemaal op 1 netwerk. Een PC in richten als linux router kon dat al, het ultime doel was natuurlijk gewoon een leuk klein energie zuinig routertje die hetzelfde kon.

Dat is nu gelukt. >:)

Pagina: 1