• defiler1974
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 27-09 16:48
2 weken geleden heb ik mijn CPU fan vervangen door een 900 grams Zalman koeler en ik heb een extra postville SSD disk in een raid opstelling (striping) bijgeplaatst.

Sindsdien krijg ik random crashes:

Soms start de pc geeneens op, stroom eraf en na een keer of wat proberen draait hij weer.
Hij crashed tijdens de bios load
Tijdens opstarten windows
Tijdens spelen van een spelletje, draaien van een applicatie of na het afsluiten van een applicatie.
De pc crashed of hij nu warm is of koud, maakt niet uit.

Af en toe krijg ik een BSOD melding: Memory management, BAD_POOL_HEADER of iets met IRQ+Driver melding, maar grootste deel van de tijd reset hij zichzelf gewoon. En soms draait de pc iets intensief een paar uur lang zonder problemen.

Wat heb ik tot nu toe geprobeerd:

Ander OS gedraaid, WIndows 7 en vista 64 geprobeerd.
Zonder en met raid opstelling gedraaid, met verschillende schijven aan en uit.
Andere CPU fan eropgezet.
Alle mogelijke drivers update gedaan, tot bios flash aan toe.
Bios gecleared met jumpers en batterij vervangen.
Alle kabels in de pc losgemaakt en weer goed vastgezet.

opstelling:
Asuss M4a79xtd EVO moederbord
AMD quadcore phenom II X4 955 cpu
ATI radeon 4890 vapor-x
2x intel postville 80gb SDD
1x Samsung 1gb hdd

Ik ben er nu aan toe gekomen om het moederbord maar te gaan vervangen en als dat niet werkt de cpu.
Ik heb het vermoeden dat ik bij de installatie van de zalman koeler het moederbord mischien beschadigd heb.

Heeft iemand nog een lumineus idee wat hier kapot is, want ik ben nu maar blind onderdelen aan het vervangen.....

[ Voor 3% gewijzigd door defiler1974 op 27-12-2010 16:34 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Welk geheugen heb je, en heb je deze na de cmos reset ook weer goed ingesteld?

• defiler1974
Nielson schreef op maandag 27 december 2010 @ 16:33:
Welk geheugen heb je, en heb je deze na de cmos reset ook weer goed ingesteld?
Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G

Ik heb verder het geheugen niet ingesteld, dat heb ik eigenlijk nog nooit gedaan op deze computer en heeft altijd goed gewerkt. Ik zal eens kijken in het bios wat er aan instelopties zijn.

[ Voor 36% gewijzigd door defiler1974 op 27-12-2010 17:01 ]

• Nielson
  • Nu online
ValueRam draait idd normaal gesproken probleemloos op de defaults, is meer van belang bij OZC etc.

• defiler1974
Nielson schreef op maandag 27 december 2010 @ 17:00:
ValueRam draait idd normaal gesproken probleemloos op de defaults, is meer van belang bij OZC etc.
bijkomend probleem overigens nadat ik de batterij had vervangen van het bios is dat deze zich om de 4-5 crashes reset en ik de raid opstelling opnieuw moet instellen + tijd en datum.

Extra vraagje: Als ik mijn moederbord vervang, moet ik dan windows opnieuw installeren of pikt hij dat bij het opstarten automatisch op?

[ Voor 15% gewijzigd door defiler1974 op 27-12-2010 17:04 ]

• Nielson
  • Nu online
Als de chipset ongeveer hetzelfde blijft dan gaat dat ws wel goed.

/edit: Voordat je het mainboard verwisseld zou je nog even een aantal uren memtest kunnen draaien, mogelijk is er toch een dimmetje defect en dat is makkelijker vervangen dat je hele mb.

/edit2: Wat voor een voeding heb je trouwens?

[ Voor 69% gewijzigd door Nielson op 27-12-2010 17:13 ]

• defiler1974
Nielson schreef op maandag 27 december 2010 @ 17:10:
Als de chipset ongeveer hetzelfde blijft dan gaat dat ws wel goed.

/edit: Voordat je het mainboard verwisseld zou je nog even een aantal uren memtest kunnen draaien, mogelijk is er toch een dimmetje defect en dat is makkelijker vervangen dat je hele mb.

/edit2: Wat voor een voeding heb je trouwens?
voeding: 500watt earthwatt antec

IK heb al geprobeerd wat fans af te koppelen en dvd drive eraf, voor het geval ik iets teveel stroom trek, maar dat had geen resultaat. Voeding wordt overigens wel als stabiel beschouwd op internet. Ik heb wel een hitte probleempje in de kast gehad, vandaar dat de cpu fan vervangen is. Af en toe is het wel rond de 70 graden binnen de kast. (maar nu niet meer, max 50/55 graden cpu core temp.)

Ik zal memtest even gaan draaien, tnx voor de tip.

• defiler1974
Ik heb memtest gedraaid zonder problemen. Dus het geheugen kunnen we uitschakelen.

Heb vandaag een volledig nieuw moederbord eringezet. ik hoop dat het gaat helpen......

• defiler1974
probleem opgelost, nieuw moederbord werkt al 9 uur zonder problemen.
Pagina: 1