ISDN nummerreeks, 1 nummer tijdelijk gebruiken

Pagina: 1
Acties:

• Madshark
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik hoop dat dit topic op de juiste plek staat.

Op een lokatie hebben we 6 ISDN2 lijnen met daarop een nummerreeks van 99 nummers.

Sinds enige tijd hebben we het probleem dat faxen niet goed binnen komen, ontbrekende lijnen.
Aan de fax ligt het niet (intussen 6 verschillende analoge faxen geprobeerd, met alle mogelijke settings), aan de bekabeling ook niet (faxen getest op een 1m patchkabeltje rechtstreeks uit de centrale).
Als test hebben we het fax nummer doorgeschakeld naar een internet-2-fax nummer, hetzelfde probleem, let wel, de doorschakeling vind plaats op de lokale Siemens ISDN centrale, aan de KPN kant kan er niet doorgeschakeld worden omdat het een nummer uit een reeks is.

Er is iets mis met OF de ISDN centrale OF met 1 of meerdere ISDN2 lijnen die binnenkomen.
Alle interne bekabeling is intussen vervangen, bleek niet aan te liggen.

De leverancier van de centrale wijst naar KPN, KPN heeft lijntesten gedaan en wijst weer naar de leverancier.
En wij zitten daar natuurlijk precies tussenin :'(

Nu wilde ik zelf wat testen gaan doen, deze week is het bedrijf toch gesloten, dus kan er wat 'gerommeld' worden. De ISDN centrale afkoppelen en zelf iets van een AB adapter aansluiten om zodoende analoog faxen te kunnen ontvangen. Ik wil hiermee uitsluiten of het nu wel of niet aan de Siemens centrale ligt.

Omdat dit een nummerreeks ISDN bundel is zal een standaard good old quattrovox er niet op werken. (zover ik weet werken deze alleen op MSN nummers)
Mocht ik een apparaat vinden, dan kan ik deze maar op 1 NT1 aansluiten, dus er zal regelmatig opnieuw van buitenaf een testfax verzonden moeten worden totdat hij bij de juiste NT1 uitkomt. (zover ik weet doet KPN de verbinding naar een random NT1 routeren)

Heeft iemand een suggestie voor een AB adapter die ik hiervoor zou kunnen gebruiken ?
Ik had ergens opgevangen dat een Fritz7270 dit zou kunnen doen, die heb ik helaas niet voor handen, wel een 7170, kan dit hier ook mee ?
Of eventueel iets ter leen ? ;)

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-02 10:57

RammY

Dát!

Niet ergens een oud Quatrovoxje liggen ofzow?
Nummer configgen en done...

Deze advertentieplaats is te huur!

• Madshark
  • Niet online
RammY schreef op maandag 27 december 2010 @ 16:42:
Ik had juist begrepen dat deze niet zullen werken vanwege de nummerreeks (werken niet met MSN nummers)

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-02 08:48
RammY schreef op maandag 27 december 2010 @ 16:42:
Ik snap nog even niet wat je leverancier van de centrale nu roept. Met de juiste software kan de beste man precies zien of het nummer wordt aangeboden aan de centrale. Ja, dan ligt het dus niet bij KPN. Nee, is kpn de schuldige. Aangezien de andere nummers wel werken geef ik je 99% kans dat het in de centrale zit.
Nieuwe analoge kaart erin prikken en kijken of het probleem opgelost is.

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:50
Als het kan trek dan alle (op één na) NT2 kastjes los.
Bel naar het nummer, gaat dit goed dan het volgende kastje.
Net zolang tot je ze allemaal getest hebt.
Heb je het probleem dan wissel je er twee om (een werkende voor een niet werkende)
Is het probleem weg dan ligt het aan de NT1, zoniet de centrale.

Zodra je een NT1 los haalt dan tellen deze kanalen niet meer mee.
Doe je dit na de NT1 dan krijg je bij die kanalen bezet/afsluit toon.

Kun je het op deze manier niet vinden dan zit het verder in de centrale (kaart of programmering)

[ Voor 10% gewijzigd door tlpeter op 27-12-2010 17:00 ]

• Madshark
  • Niet online
@ reacties hierboven.
De nummering en routering klopt verder, als men van buiten een fax (of een telefoontje) stuurt komt deze altijd wel aan bij de fax. Het is alleen, veel faxen die binnenkomen zijn niet goed, ze missen vaak wat regeltjes (ongeveer 5% van de hele A4), hierdoor vallen bijvoorbeeld 2 zinnen samen, wat het dus onleesbaar maakt. Geen strepen ofzo, dit is niet specifiek van 1 bron, de faxen die ontvangen worden waarvan regels missen zijn verschillende partijen, sommige met digitale faxen anderen met 'normale' fax apparaten.
De setup heeft ongeveer 10jaar (of langer) probleemloos gewerkt.
Leverancier heeft al eens andere software en ISDN kaarten geprobeerd in de centrale, ze gooien het op dat KPN met overgang naar glasvezel concessie gedaan heeft aan de ISDN kwaliteit.

Ik wil dus de Siemens centrale bypassen door zelf iets aan te sluiten om te zien of het inderdaad aan de ISDN lijnen ligt. Maar zover ik weet heeft een ISDN nummerreeks bundel een andere standaard dan de gebruikelijke huis-tuin ISDN lijnen die op MSN nummers werken.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online
Madshark schreef op maandag 27 december 2010 @ 17:22:
....
Ik wil dus de Siemens centrale bypassen door zelf iets aan te sluiten om te zien of het inderdaad aan de ISDN lijnen ligt. Maar zover ik weet heeft een ISDN nummerreeks bundel een andere standaard dan de gebruikelijke huis-tuin ISDN lijnen die op MSN nummers werken.
Nummerblokken worden over het algemeen niet op een ISDN2 geleverd, maar alleen op MV ISDN en ISDN30. En op een meervoudige ISDN2 lijn (dus meerdere kastjes aan elkaar) kun je niet zomaar een QV hangen. Met 6 lijnen heb je dus 3 ISDN2 lijnen in een groep.

Als ik jouw verhaal zo hoor kan ik maar 2 oorzaken bedenken:
- Centrale is dood of dood aan het gaan/instabiel. Soms een voeding, soms een board (Fax is analoog dus als je DSP fucked is merk je dat normaal niet).
- Synchronisatieissues. Bel je ook volledig uit over ISDN of hangt er ergens nog een (ISDN) voipdoos tussen? Je doorschakeling via de centrale werkt natuurlijk wel, maar als die inkomt via ISDN en er via IP uitgaat heb je de ellende van voipcompressie en lijkt het alsof dat niets oplost (in feite verschuif je het probleem eigenlijk)

Kan je telecomboer niet even een andere centrale aansluiten voor een test? Dan sluit je dat snel genoeg uit, en een basisconfigje zet je met 30min in een centrale (1 toestel, 1 faxuitgang). Dan weet je zeker dat t niet (ik gok wel) aan je centrale ligt.

Als je in de buurt zou zitten had ik wel ff een centrale liggen

• Madshark
  • Niet online
DJSmiley schreef op maandag 27 december 2010 @ 17:58:
[...]

Nummerblokken worden over het algemeen niet op een ISDN2 geleverd, maar alleen op MV ISDN en ISDN30. En op een meervoudige ISDN2 lijn (dus meerdere kastjes aan elkaar) kun je niet zomaar een QV hangen. Met 6 lijnen heb je dus 3 ISDN2 lijnen in een groep.
Klopt, dat schreef ik ook, een QV zal niet werken ;)
Het zijn trouwens 6 NT1's, dus 12 lijnen totaal.
Als ik jouw verhaal zo hoor kan ik maar 2 oorzaken bedenken:
- Centrale is dood of dood aan het gaan/instabiel. Soms een voeding, soms een board (Fax is analoog dus als je DSP fucked is merk je dat normaal niet).
Jah, de centrale is al heel wat jaartjes oud, ergens rond de 10 jaar..
- Synchronisatieissues. Bel je ook volledig uit over ISDN of hangt er ergens nog een (ISDN) voipdoos tussen? Je doorschakeling via de centrale werkt natuurlijk wel, maar als die inkomt via ISDN en er via IP uitgaat heb je de ellende van voipcompressie en lijkt het alsof dat niets oplost (in feite verschuif je het probleem eigenlijk)
De configuratie is relatief eenvoudig. 6xISDN2 (12 lijnen dus) komen binnen in de centrale, de centrale heeft een aantal analoge en digitale kaarten.
Daar hangen dus de analoge en digitale toestellen aan. Aan 1 van deze analoge kaarten hangt de fax.
Verder geen fancy stuff zoals carrier preselect, VOIP etc.etc. Gewoon KPN en techniek van +10jaar geleden.
Kan je telecomboer niet even een andere centrale aansluiten voor een test? Dan sluit je dat snel genoeg uit, en een basisconfigje zet je met 30min in een centrale (1 toestel, 1 faxuitgang). Dan weet je zeker dat t niet (ik gok wel) aan je centrale ligt.
Tja, had ik al eens gevraagd, hebben ze niet. Omdat de engineer wijst naar KPN heb ik ook het idee dat ze er verder niets aan willen (kunnen?) doen.
Ik vind de verklaring dat KPN met overstap naar glasvezel concessie gedaan heeft aan ISDN dan ook niet erg plausibel. (zover we weten hebben buren er geen last van)
Als je in de buurt zou zitten had ik wel ff een centrale liggen
Ik stuur je voor de zekerheid toch maar even een PM ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Madshark op 27-12-2010 18:36 ]

Pagina: 1