Hallo allemaal. Een vriend van mij is op zoek naar een laptop om wat video's te bewerken (simpele dingen hoor, beetje knippen en plakken, overgangetje er tussen, dat soort werk, Pinnacle Studio waarschijnlijk). Qua processors enzo zal het allemaal wel prima lukken, maar in mijn ervaring is de grote makke van een laptop toch altijd de harde schijf: die maakt vaak dat laptops toch traag aanvoelen en met videobewerken zal het ook niet helpen denk ik. Heeft iemand hier ervaring mee? Of is mijn idee ondertussen achterhaald? Ik heb even met het idee van een SSD gespeeld, maar dat is waarschijnlijk weer overkill, te klein en te duur. Is een externe harde schijf een optie misschien?
Een SSD is sowieso prettig om mee te werken.
Hoe portable moet het geheel blijven? Een config met een interne SSD en een externe USB3.0 of eSATA HDD voor opslag zou ideaal zijn. Dan kun je de tempfiles op de SSD kwijt, zodat die lekker snel zijn, en de rest kwijt op de externe HDD als opslag.
Maar als het gaat om enkel wat simpel werk, dan volstaat een snelle HDD vast ook wel prima. Het zal misschien wat trager zijn dan een SSD, maar wel goedkoper. Je kan ook nog naar RAID 0 kijken, zie je niet veel in notebooks, maar het is wel mogelijk.
Hoe portable moet het geheel blijven? Een config met een interne SSD en een externe USB3.0 of eSATA HDD voor opslag zou ideaal zijn. Dan kun je de tempfiles op de SSD kwijt, zodat die lekker snel zijn, en de rest kwijt op de externe HDD als opslag.
Maar als het gaat om enkel wat simpel werk, dan volstaat een snelle HDD vast ook wel prima. Het zal misschien wat trager zijn dan een SSD, maar wel goedkoper. Je kan ook nog naar RAID 0 kijken, zie je niet veel in notebooks, maar het is wel mogelijk.
Neem genoeg werkgeheugen! Anders loopt je boeltje vast, en dat gebeurt zo met Windows
jvalks schreef op maandag 27 december 2010 @ 20:37:
Kies een laptop met een SATA-300 controller... klaar...
Dat zal geen zak helpen. De doorvoersnelheid is nog altijd beperkt door een harddisk, en niet door de interface. Ja, de 1e 8-16Mb (afhankelijk van je buffergrootte) misschien niet. Maar zonder een dikke raidsetup trek je nooit een normale SATA poort dicht.
Geheugen, CPU, videokaart enz zijn veel belangrijker. Een snelle disk kan wel handig zijn,maar dan als in lage toegangstijden (dus hoog toerental of ssd)
De titel: Laptop voor videobewerken: ervaringen?
En dan lees ik:
Als je de power van een high-end systeem nagenoeg niet nodig hebt, is het gewoon zonde om veel geld te pompen in iets wat je eigenlijk amper doet.
Ok, een Atom is misschien wel erg low-end.. Maar de gemiddelde laptop kan dat prima hoor.
De topic-titel doet zich voor als die maat van je 4-5 uur per dag zit te editen..
En dan lees ik:
Neem dan een Atom.. Kan dat ding prima aan. Het duurt wel langer natuurlijk. Maar waarom geld steken om wat video'tjes te bewerken...simpele dingen hoor, beetje knippen en plakken, overgangetje er tussen, dat soort werk, Pinnacle Studio waarschijnlijk
Als je de power van een high-end systeem nagenoeg niet nodig hebt, is het gewoon zonde om veel geld te pompen in iets wat je eigenlijk amper doet.
Ok, een Atom is misschien wel erg low-end.. Maar de gemiddelde laptop kan dat prima hoor.
De topic-titel doet zich voor als die maat van je 4-5 uur per dag zit te editen..
Ey!! Macarena \o/
Hoewel videobewerking natuurlijk in Film & Video past, horen vragen over de aanschaf van een notebook in CSL. Echter zijn daar geen losse topics toegestaan over de aanschaf van een notebook, dus ga ik dit topic er niet heen verhuizen. Je kan je vraag natuurlijk wel stellen in één van de NBBG-topics daar. Dit topic gaat op slot.
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.
![]()