Lastige keuze aanschaf HDD's

Pagina: 1
Acties:

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:34

Shaggy

Misantroop pur sang

Topicstarter
Zo, het is alweer een tijdje geleden dat we iets gepost hebben hier, maar ik kom er zelf nu niet meer uit.

Ik ga mijn computer wat up-graden. Alleen loop ik tegen een keuze probleem aan wat te doen. Mijn bedoeling was om de volgende set-up te gaan gebruiken:

6 x 1TB Samsung Spinpoint F3 op een Areca 1220 in RAID 5

De F3's hebben bewezen snelle schijven te zijn voor een heel scherpe prijs. Nu wil het probleem dat veel mensen roepen dat Samsung kwalitatief rommel is, schijven die of DOA arriveren of binnen 2 weken de geest geven. Dus roept een andere groep, ga voor WD.

Nu heb ik een beperkt budget, dus met WD zou de keuze dan worden:
5 x 1TB WD Caviar Blue op de 1220 in RAID 5.

De geruchten zouden zijn dat de WD iets betrouwbaarder zijn ( en iets hogere prijs, en wat minder snel ). Alleen hoor ik ook zaken dat de WD Blue icm RAID levels anders dan 1 en 0 geen support hebben. En zelfs dat dit door firmware oid bepaald zou kunnen zijn. Erg leuk natuurlijk als je schijven niet goed blijken te kunnen werken onder RAID 5.

Dus wat zou nu uit technisch oogpunt een verstandige keuze zijn?
De data op de array zal bestaan aan fotografie, wat beeld en geluid en muziek. Hij zal ongeveer 8 uur per dag draaien.
Windows word geïnstalleerd op een OCZ Vertex 2 SSD.
Back-ups worden zowel binnenshuis gemaakt als op locatie dmv externe hdd's.

Wie kan me eens een zinnig antwoord geven waarom ik deze, of juist die set beter kan kopen in deze set-up.

Making an ass of myself since the 70's

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-02 16:21

heuveltje

KoelkastFilosoof

Uit prijstechnische oogpunt is het iig onzin :)
2Tb Disken zijn in "TB per poort" Veel goedkoper, dus waarom die niet ?

Voor de rest zijn consumenten disken icm raid controllers altijd een beetje hitt or miss.
De een zweert bij WD de andere van Samsung maar imho is het om het even.

[ Voor 52% gewijzigd door heuveltje op 27-12-2010 11:17 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Verwijderd

Het lijkt me stug dat je WD's niet in een andere Raidlevel zou kunnen zetten dan 0 of 1. Dat is iets wat de controller bepaalt en niet de schijven zelf. Weet niet waar dit verhaal vandaan komt, maar dit lijkt mij nogal onzin.
Uit ervaring kan ik alleen maar zeggen dat ik heel tevreden ben over de Hitachi HDS721010CLA332 schijven van 1 TB. Heb er hier 24 draaien in 3 Raid 5 setjes en nog geen enkele probs mee gehad. Voor de prijs hoef je ze ook niet te laten liggen, dat is ongeveer 50 euro per schijf.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-02 16:21

heuveltje

KoelkastFilosoof

Verwijderd schreef op maandag 27 december 2010 @ 11:15:
Het lijkt me stug dat je WD's niet in een andere Raidlevel zou kunnen zetten dan 0 of 1. Dat is iets wat de controller bepaalt en niet de schijven zelf. Weet niet waar dit verhaal vandaan komt, maar dit lijkt mij nogal onzin.
Uit ervaring kan ik alleen maar zeggen dat ik heel tevreden ben over de Hitachi HDS721010CLA332 schijven van 1 TB. Heb er hier 24 draaien in 3 Raid 5 setjes en nog geen enkele probs mee gehad. Voor de prijs hoef je ze ook niet te laten liggen, dat is ongeveer 50 euro per schijf.
Niet supported is iets heel anders dan niet mogelijk :)
Probleem is dat vanaf raid5 het heel belangrijk is dat je TLER eigenlijk moet afzetten, iets wat veel uitvallende disken op kan leveren.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Topicstarter
heuveltje schreef op maandag 27 december 2010 @ 11:15:
Uit prijstechnische oogpunt is het iig onzin :)
2Tb Disken zijn in "TB per poort" Veel goedkoper, dus waarom die niet ?

Voor de rest zijn consumenten disken icm raid controllers altijd een beetje hitt or miss.
De een zweert bij WD de andere van Samsung maar imho is het om het even.
Omdat ik een beperkt budget heb, en ik liever 5 a 6 keer 1TB draai op RAID 5 wat de snelheid nog wat ten goede komt, dan minder schijven van groter formaat.

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Topicstarter
Kijk, dus er zit wel degelijk een beperking op. TLER op de WD Blue. En zover ik heb kunnen vinden heeft Samsung CCTL. De WD is schijnbaar niet af te zetten op de Blue serie, maar weer wel op de veel duurdere Black serie.

Samsung krijg ik nog niet veel over gevonden qua aan/uit zetten op de F3 serie.
Dus ja, dat zijn idd wel dingen die belangrijk zijn.

Ofwel nog meer onduidelijkheid haha ;)

Verwijderd

Op de HDS721010CLA332 hoef je ook niets uit te zetten, misschien dat je er daarom niets over vind. Het is namelijk geen "green" schijf. Ik heb liever niet dat de schijven downspinnen, daarom mijd ik de "green" schijven ook, het moet gewoon werken, op welk moment dan ook.

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Topicstarter
Bedankt voor de hulp tot heden iig allemaal.

Zit nu toch ook even te kijken naar de WD Black. Hierbij zou je de TLER uit kunnen zetten. Heb daar wel een scherpe prijs voor gevonden alleen is dat SATA-3, en de Areca is SATA-2. Maar dat zal wel gewoon werken neem ik aan ( jumper verzetten oid? )

Ja.. wat is anders de optie... RAID 10 gaan draaien.... tsja... Toch lastig zo.

Verwijderd

Zover ik weet kan je gewoon Sata 6.0Gbps schijven op een Sata 3.0Gbps conroller kunnen aansluiten (backwards compatible). Ze zullen alleen nooit sneller data doorvoeren dan de 3.0Gbps specificaties, zover ik weet halen mechanische schijven toch al de bovengrens van de 3.0Gbps specificatie niet. Wel kan je ze in de toekomst overprikken op een Sata 6.0Gbps controller, maar of dat echt zin heeft, is maar de vraag. Met 1 of meerdere SSD's heeft het pas zin om een Sata 6.0Gbps controller te hebben.

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 27 december 2010 @ 12:47:
Op de HDS721010CLA332 hoef je ook niets uit te zetten, misschien dat je er daarom niets over vind. Het is namelijk geen "green" schijf. Ik heb liever niet dat de schijven downspinnen, daarom mijd ik de "green" schijven ook, het moet gewoon werken, op welk moment dan ook.
Zover ik weet heeft Hitachi ook gewoon CCTL techniek in die schijven zitten :?

Verwijderd

CCTL (Command Completion Time Limit).

Typical error recovery in Desktop systems
Let's start from the foundation that we all understand : desktop drives in desktop computers. Drive error recovery is used when the data from the media is bad in normal read. The time of error recovery could be long depended on the method used. Some recoveries procedures for read data involves in: re-read, off-track read, modify the channel parameters, head element reset, change error correction parameters, software corrections, etc. The time to recover the data can be up to several seconds. If the error spreads into multiple sectors, the recovery can be long time.

Vraag me nu af wat dit te maken heeft met het downspinnen van de schijven.
Ik heb de schijven die ik hier heb, nooit horen downspinnen of opspinnen na een tijd van inactiviteit. Dat is ook de redenen waarom ik deze schijven heb gekozen. Om te voorkomen dat er leesfouten zijn omdat er een schijf niet snel genoeg wil opspinnen.

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2010 17:05 ]

Pagina: 1