Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zware problemen met WINXP - "type the name of the command in

Pagina: 1
Acties:

• glenn123
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-06 11:23
Hallo,

Ik heb hier een zwaar probleem.
Ik krijg op een laptop hier bij opstart : "type the name of the command interpreter"
Ik heb eens ACRONIS os selector geinstalleerd. Had deze uit gezet en gezegt dat XP de standaard OS is.

Nu start de PC op.
Krijg ik een Windows 98 bootscreen en dan ineens : "type the name of the command interpreter".

Nu DOS commands ofzo lukken hier niet in.
Heb op het internet gezocht...niets bruikbaars.

Nu wou ik een Boot CD insteken. Nu zit hier een paswoord op de BIOS van de Acer 3610 met Phoenix moederbord.

Heb al de soorten wachtwoorden als BIOS,CMOS,PHOENIX,acer,phoenix,... geprobeert.
Geen resultaat.

Dus booten van een cd lukt ook niet.
Dus denk ik probeer battery van de BIOS/CMOS eruit te halen.
Krijg ik dat van geen kanten open, zit onder toetsenbord maar moet eerst dat heel
scherm er van af.

Iemand die me kan helpen ????

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Is het zware probleem nu het verwijderen van een scherm?

Verwijderd

Maak een bootable USB stick, ook al start de laptop niet op v/d USB stick, kan je misschien de stick benaderen onder de gelimiteerde DOS modus.

De command interpreter is command.com die op de USB stick staat, probeer C:\command.com D:\command.com etc etc totdat je de USB stick heb gevonden.

Vanuit daar kan je uitvogelen op welke partitie je Windows installatie staat, probeer vervolgens Windows vanaf deze partitie te starten en die partitie weer actief te maken. (fdisk /mbr) - doe dit niet vanuit de DOS mode, want dan activeer je de verkeerde partitie (die wss al als actief gemarkeerd is)

Vroeg of laat moet je toch het BIOS in, dus het ding openmaken om de CMOS batterij of jumper los te maken is ook geen slechte optie.

• glenn123
Kan ik een dock kopen voor de schijf uit te lezen.
Dan alles back-upen en formateren en dan een Windows op die schijf installeren en dan terug in de laptop doen ?

Lijkt me het gemakkelijkste !
Sendy schreef op maandag 27 december 2010 @ 01:50:
Is het zware probleem nu het verwijderen van een scherm?
Dat er bestanden opstaan die ik nog zeer dringend nodig heb :(

[ Voor 38% gewijzigd door glenn123 op 27-12-2010 02:45 ]

Verwijderd

glenn123 schreef op maandag 27 december 2010 @ 02:23:
Kan ik een dock kopen voor de schijf uit te lezen.
Dan alles back-upen en formateren en dan een Windows op die schijf installeren en dan terug in de laptop doen ?
Dat kan, alleen is het niet handig om Windows op een andere computer te installeren en vervolgens de schijf weer in de laptop te steken, beter is om de harde schijf bootable te formatteren, de inhoud v/d Windows installatie CD kopieeren en dan de HDD weer in de laptop te steken.

Nog beter is om een externe USB HDD te kopen en daar de belangrijke bestanden naar toe te kopieeren, mocht de laptop HDD ooit de geest geven, heb je een backup v/d data op een andere HDD.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2010 03:10 ]

Verwijderd

glenn123 schreef op maandag 27 december 2010 @ 02:23:
Dat er bestanden opstaan die ik nog zeer dringend nodig heb :(
Zo was het niet bedoeld. Het was eerder bedoeld in de richting als - "Maak er nu niet zo'n punt van dat je dat scherm moet verwijderen. Je wilt je bestanden toch terug?"

Feitelijk is dat namelijk wel de oplossing met de minste vraagtekens - om inderdaad maar alsnog je BIOS te resetten door de CMOS batterij te verwijderen. En dus maar even door de zure appel van het verwijderen van het scherm heen te bijten.

Mocht dat alsnog een hindernis blijken die je niet wenst of kunt nemen - je kunt natuurlijk ook overwegen die handeling uit te besteden aan iemand die er ervaring mee heeft.

• chaozz
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-11 15:11

chaozz

Retrofiel

download en brand een BartPE of Ultimate BootCD. als je pc opstart krijg je vaak een tekst in beeld in de trant van "Druk op F12 voor boot menu". Druk daarop en kies voor CDrom. vanuit BartPE kun je bij je files en kun je ze naar een USB device kopiëren.

Als booten vanaf cd niet lukt zul je echt je bios moeten resetten. Jumper 1 op je moederbord zoeken of de batterij er een tijdje uitlaten.

chaozz.nl | RetroGameCouch

• EoG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-08 09:06

EoG

BOFH

Bel Acer even om je BIOS te resetten; ze kunnen als het goed is toch wel een alternatief password genereren. Sowieso wel handig om bij je BIOS te kunnen komen.

• glenn123
Opgelost !
Heb hem open gekregen.

Alles werkt nu.

Nu nog ergens een OS vinden van Windows XP.
Ik heb de officiële sleutel, weet iemand waar ik een ISO ervan vind ?
De recovery op de schijf is geformatteerd en heb nu geen Windows XP image.
Pagina: 1