Vraagje over Cores en GHZ.

Pagina: 1
Acties:
  • 307 views

• TheNumberOne
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-12-2025
Beste tweakers,

Ik heb een klein (dom) vraagje die ik niet kan vinden via google of iets dergelijks dus vraag ik het maar even hier. Ik heb een discussie met me vriend over meerdere cores.

Me vriend zegt:
(Quad core) 4x GHZ (dus bvb 4x 3ghz=12ghz)
En ik dacht dat het GHZ : 4 (cores)

Wat klopt nu? want nu weet ik het ook niet meer 8)7

Groetjes,
Roy

Verwijderd

Je vriend zit er compleet naast.

Een quadcore op 3Ghz heeft 4 kernen die ieder op 3Ghz draaien. Die dus ieder hun eigen taak op 3Ghz kunnen afwerken. Maar, je kunt die Ghz-en niet domweg bij elkaar optellen. ;)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt snelheden niet zomaar bij elkaar optellen. Neem de SMPFAQ eens door om te zien hoe SMP werkt: SMP FAQ

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-08-2025
hhhhhuummmmppfff!
Dit dacht ik ook toen ik voor het eerst processors bestudeerde(dat is terug in het pentium 3 tijdperk XD)
Nee helaas werkt het niet zo.
Als dat zo was zou de oude generaties de nieuwe generaties kunnen verslaan XD
Je moet rekening houden met vanalles bus snelheid cache frequeny voltage en nog honderduizend andere dingen.
Dit is ook de reden dat je processors alleen maar goed kan vergelijken met benchmarks.
Maar wat ik hier uit kan opmaken is dat je vriend zit te pronken met een core 2 quad serie cpu of een amd phenom x4 cpu.
Toevalig presteren die 2 wel ongerveel hetzelfde maar vergelijk eentje nu maar eens met een i7 en dan ligt je theorie aan digelen.

Verwijderd

Ik zou er eigenlijk nog een vraag bij willen plakken.

Wat is nou het nut van de multipliers van de core's, ik snap dit nog steeds niet (dus 200Mhz x 14.5 = 2900Mhz).

Want ik denk dat die multipliers juist een kleine bottleneck zijn voor het systeem, en waarom dus niet gewoon een logische 2Ghz maken van de base clock.

Kan iemand een uitleg hierover geven??

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 27 december 2010 @ 00:18:
Ik zou er eigenlijk nog een vraag bij willen plakken.

Wat is nou het nut van de multipliers van de core's, ik snap dit nog steeds niet (dus 200Mhz x 14.5 = 2900Mhz).

Want ik denk dat die multipliers juist een kleine bottleneck zijn voor het systeem, en waarom dus niet gewoon een logische 2Ghz maken van de base clock.

Kan iemand een uitleg hierover geven??
Heel kort samengevat - omdat niet iedere component op die hoge basis frequentie kan of zal werken. Zie ook Wikipedia: CPU multiplier

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-02 19:39

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Zowel TS als Triforce405 stellen hier vragen die we toch wel tot de basiskennis mogen rekenen. De verschillende FAQ's in PMG kunnen je prima op weg helpen bij het beter begrijpen van de werking van een processor. Veel leesplezier daarbij, dit topic ga ik sluiten :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.