Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://img267.imageshack.us/img267/7316/titler.png

Afbeeldingslocatie: http://img256.imageshack.us/img256/5250/watiswindows.png
Windows 7 is de nieuwste versie van Microsoft Windows, een reeks van besturingssystemen ontwikkeld door Microsoft voor gebruik op pc's. Windows 7 en Windows Server 2008 zijn de laatste versies in de reeks http://gathering.tweakers...66309/0besturingssystemen met een op Windows NT-gebaseerde kernel, wat Windows 7 de opvolger van Windows Vista maakt. Op 22 oktober 2009 is Windows 7 uitgekomen voor het grootste deel van de wereld.
Windows 7 was eerder bekend onder de codenamen Windows Blackcomb en Windows Vienna.
Wat is er nieuw aan Windows 7?
Afbeeldingslocatie: http://img402.imageshack.us/img402/7308/interfacea.png
Windows 7 heeft een aantal visuele veranderingen ondergaan:

Afbeeldingslocatie: http://img824.imageshack.us/img824/246/taakbalk.png
De taakbalk in Windows 7 heeft de grootste visuele veranderingen ondergaan. De werkbalk snel starten is vervangen door pictogrammen van toepassingen op de taakbalk die zonder tekst worden weergegeven. Wanneer de gebruiker met de muis over een pictogram beweegt, verschijnt er een klein venster met de inhoud van het scherm. Ook is de mogelijkheid aanwezig om deze pictogrammen vast te maken aan de taakbalk en de volgorde daarvan aan te passen. Ook nieuw is de jumplistfunctie, door op het pictogram te rechtsklikken krijgt de gebruiker een snelmenu met veel gebruikte functies voor het betreffende programma. In tegenstelling tot de zwarte taakbalk in Windows Vista, heeft de taakbalk in Windows 7 dezelfde kleur als de vensters en is nu ook transparant.

Afbeeldingslocatie: http://img825.imageshack.us/img825/4310/aerosnap.png
Een nieuwe functie in Windows 7 genaamd Aero Snap maximaliseert automatisch een venster, wanneer het wordt gesleept naar de randen van het scherm. Wanneer een gebruiker vensters die werden gemaximaliseerd beweegt, herstelt het systeem zijn vorige toestand automatisch. Aero Snap kan ook worden bediend met sneltoetsen.

Afbeeldingslocatie: http://img69.imageshack.us/img69/8840/aeroshake.png
Een nieuwe functie genaamd Aero Shake is beschikbaar in Windows 7. Als de gebruiker de linkermuisknop ingedrukt houdt op de titelbalk van een venster en er dan mee gaat "schudden", verdwijnen alle andere vensters die openstaan met uitzondering van het betreffende venster. Zo krijgt de gebruiker alleen het betreffende venster te zien. Als de gebruiker nog een keer "schudt" met het venster, wordt de oorspronkelijke status weer hersteld.

Afbeeldingslocatie: http://img510.imageshack.us/img510/9554/aeropeek.png
Aero Peek is een nieuwe functie in Windows 7 en is onderdeel van de taakbalk. Aan de rechterkant van de taakbalk is een kleine knop. Wanneer de gebruiker hier met muis op gaat staan, worden alle openstaande vensters transparant. Zo krijgt de gebruiker het bureaublad te zien. Wanneer de gebruiker de muisaanwijzer weer van de knop afhaalt, wordt de oorspronkelijke status weer hersteld. Aero Peek kan ook worden bediend met sneltoetsen.

Afbeeldingslocatie: http://img833.imageshack.us/img833/397/bureaubladl.png
In Windows Vista is er nog een balk op het bureaublad, die "Windows Sidebar" heet. In Windows 7 is de Windows Sidebar niet meer aanwezig. De gadgets kunnen niet meer aan een balk worden vastgemaakt, maar kunnen over het hele bureaublad geplaatst worden. Dit wordt "Bureaubladgadgets" genoemd in Windows 7. Het programma-icoon in de taakbalk is ook verdwenen.

Een nieuwe technologie in Windows 7 is dat er regionale achtergronden beschikbaar zijn. Als de gebruiker tijdens het installeren zijn land aanklikt, krijgt de gebruiker automatisch een thema met achtergronden over zijn land (Deze functionaliteit was pas vanaf de Final Versie van Windows 7 beschikbaar in Nederland en België).

Nieuw in Windows 7 is de mogelijkheid om meerdere afbeeldingen als bureaubladachtergrond te gebruiken. De gebruiker kan dan instellen, om steeds de bureaubladachtergrond te veranderen in een bepaalde tijd. Zo krijgt de gebruiker om de zoveel tijd, eens een andere bureaubladachtergrond te zien.

Afbeeldingslocatie: http://img251.imageshack.us/img251/5267/themas.png
Windows 7 bevat nieuwe Aero-thema's. Een aantal thema's zijn al aanwezig, maar op de website van Microsoft zijn een aantal nieuwe thema's te downloaden. Een thema bevat onder andere wijzigingen voor kleur van vensters en taakbalk, geluiden, bureaubladachtergrond(en), effecten, enz.

Afbeeldingslocatie: http://img691.imageshack.us/img691/6610/nieuweprogs.png
Windows 7 bevat een aantal nieuwe versies van programma's en nieuwe programma's:

* Nieuwe versie van Microsoft Paint (met een ribbon)
* Nieuwe versie van Wordpad (met een ribbon)
* Nieuwe versie van Windows Verkenner
* Nieuwe versie van Windows Media Center
* Nieuwe versie van Windows Media Player (is stabieler, lichter en heeft ingebouwde codecs voor onder andere Divx, Xvid en de gehele MP4-standaard)
* Nieuwe versie van Rekenmachine (met nieuwe wetenschappelijke functies)
* Nieuwe versie van Windows Action Center (in Windows XP en Vista bekend als Windows Beveiligingscentrum)
* Nieuwe versie van Gebruikersaccountbeheer (het is beter aanpasbaar, mogelijkheid om precies te bepalen wat voor berichten je wilt krijgen)

Bron: Wikipedia

Lees ook hieronder de review van Windows 7. Deze review betreft Windows 7 RTM x64.
Post hier al je ervaringen met Windows 7 ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2010 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Installatie
Als we de installatie-DVD in de computer stoppen en de Windows installatie starten. Valt het mij op dat alles veel vloeiender verloopt dan dat met Windows Vista het geval was. Geen blauwe draaischijfjes met daaronder de tekst ‘Please wait’. De installatie van Windows 7 zit erg simpel in elkaar en verloopt daarom ook zo soepel. Nadat je DVD in de computer hebt gedaan kun je ondertussen iets anders gaan doen, want Windows regelt alles zelf. En als Windows dan na ongeveer 15 minuten is geïnstalleerd, hoef je alleen dingen zoals je gebruikersnaam, wachtwoord, internetconnectie en computernaam in te vullen.
Windows 7 naar hand zetten
Na de verbazingwekkend snelle installatie krijg je de Windows 7 desktop voorgeschoteld.
Wat als eerste zal opvallen, is de grote taakbalk. Die kan je overigens prima verkleinen door naar de taakbalk opties te gaan. Wat ik altijd als eerste doe bij een nieuwe Windows 7 installatie, is het installeren van Live Essentials. Dat is het pakket met Windows Live applicties; zoals Live Messenger of Live Mail. Heel jammer dat er standaard niet zo’n pakket zit geïnstalleerd bij Windows 7. Wat ook zal opvallen, is dat de desktop minder vol lijkt, maar mist er toch? Juist, de sidebar. Je hebt overigens nog steeds de optie op gadgets op het desktop te plaatsen, alleen is deze optie standaard niet ingeschakeld. Er zijn natuurlijk nog veel meer opties die je naar eigen hand kunt zetten. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om de Windows Basic-interface aan te zetten, die wat minder kracht van je computer vraagt. En als je een kijkje gaat nemen bij de optie ‘Aan persoonlijke voorkeur aanpassen’ dan heb je daar de nieuwe functie ‘Thema’s’, een pakket met geluiden, wallpapers, en vensterkleuren.
Is het nu echt veel beter dan Vista?
En of het dat is! Ik zeg niet meteen dat Vista slecht was, maar Windows 7 is beduidend vlotter in alles wat hij doet. Zo kreeg ik in Vista bij het schakelen tussen meerdere programma’s een wittig scherm met de tekst (reageert niet). Gelukkig heb je hier in Windows 7 zelden of nooit last van. Alles werkt soepel en doet wat het moet doen. In Windows 7 zijn er een hoop Vista-opties uitgesloopt, waardoor het systeem een stuk minder zwaar word. Zo krijg je bij het opstarten niet meer de Pearl-animatie – de blauwe Windows-orb – die er soms wat lang over deed om te verschijnen. Ook kun je geen gebruik meer maken van Windows Mail en DreamScene. En ook de verouderde versie van Movie Maker is vervangen door Live Movie Maker. En zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Windows 7 32-bit of 64-bit?
Ikzelf draai nu 7 Ultimate 64-bit. Is het beduidend sneller dan 32-bit? Een kort antwoord: nee. Veel software is nog niet geoptimaliseerd voor 64-bit. En neem nu de 64-bit Internet Explorer, die is bij mijn weten zeker niet sneller dan de 32-bit. Volgensmij zelfs slomer. Het enige waar je een beetje verschil in merkt is in programma’s als Adobe Photoshop en Adobe Illustrator: die starten en reageren een stuk sneller.
Eyecandy
Ja, Windows 7 heeft zeker eyecandy. Zelfs de kleinste effectjes zoals het vervagend inspringen van een scherm als je het opent, of het effect dat het scherm word weggezogen als je het minimaliseert zien er mooi uit. De nieuwe taakbalk ziet er zo simpel uit, dat je gewoon bijna niet meer merkt dat hij er is. En effecten zoals [Windows]+[Tab] ogen vloeiend en mooi. Zelfs video’s spelen gewoon door. En een bureaublad-weergeven-knop is niet meer nodig met het nieuwe Aero Peek. Houd je muis er op en de vensters worden doorzichtig. En als je er op klikt zie je een mooie vervanging voor de knop ‘Bureaublad weergeven’. En om nog een klein ding te noemen: de preview-schermpjes, als je met je muis over een actief programma gaat. Je ziet dan een klein voorbeeld van wat er op dat scherm bevind, en net als Windows-Tab, spelen zelfs video’s door.
Vista en XP software op Windows 7
Op zo’n nieuw systeem zelf software die voor Windows XP geschikt is kunnen draaien? Ja, dat kan. Dankzij de compatibiliteits-functies in Windows 7 kun je bijna alle denkbare software laten draaien. En software die speciaal voor Vista of 7 is gemaakt, kun je meestal al zonder instellingen te veranderen draaien.
Conclusie
Windows 7 is een hele verbetering ten opzichte van Vista. Het is snel, vloeiend, oogt mooi, en doet wat het moet doen. En dat alles doet hij ook nog eens op een slimme manier. Met alle opties die je kan veranderen: de thema’s, de kleuren, de geluiden, wordt het echt een OS dat van jezelf is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-09 11:15
Hier op de zaak draai ik al een aardige tijd Win 7. De uitrol van Win 7 gaat bij ons gestaag en ik kom helaas nog veel te veel gebruikers tegen met XP. Begin met de dag meer allergisch te worden voor XP omdat alles in Windows 7 zo veel makkelijker werkt.

Thuis draai ik het ook al een aardige tijd tot volle tevredenheid, heb wel veel last gehad van BSOD's maar dat lag niet aan Windows maar brak geheugen. in vergelijking met Windows Vista vind ik het een absolute verademing, al die irritante meldingen die ik altijd kreeg in de tray rechtsonderin :z Lang leve het customizen van de tray.

Pinnen en unpinnen in de taalkbalk vind ik ook erg handig, toch grappig om te zien dat sommige gebruikers alsnog de quickstart balk willen houden 8)7

Aero-snap blijf ik ideaal vinden, ik werk op de zaak met 2 schermen en dan is het echt uber-makkelijk om even snel een gemaximaliseerd scherm van de ene naar de andere monitor te slepen.

Aero-shake gebruik ik amper, het is idee is leuk maar je moet te spastisch doen om het voor elkaar te krijgen :+

[ Voor 17% gewijzigd door Vlassie1980 op 27-12-2010 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09 11:57
Windows 7 is echt één van de beste operating systems ooit, zeker van Microsoft. Draait hier ontzettend stabiel, haast niet stuk te krijgen. Natuurlijk wordt het wel allemaal wat langzamer naarmate je het langer gebruikt, maar lang niet zo erg als bij XP het geval was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Het wordt inderdaad na verloop van tijd wat slomer maar dat is met elk OS wel zo denk ik, het duurde trouwens rete lang om een update Vista --> Win7 te draaien. Dat zal ik ook niet meer doen want ten eerste duurt die install natuurlijk erg lang en je hebt alsnog alle oude cr4p erop staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09 11:57
Prutzer80 schreef op maandag 27 december 2010 @ 16:44:
Het wordt inderdaad na verloop van tijd wat slomer maar dat is met elk OS wel zo denk ik, het duurde trouwens rete lang om een update Vista --> Win7 te draaien. Dat zal ik ook niet meer doen want ten eerste duurt die install natuurlijk erg lang en je hebt alsnog alle oude cr4p erop staan :)
Een schone installatie gaat echt razendsnel bij Windows 7! Zeker op een SSD. Bij XP en Vista duurde dit nogal even, maar nu kan je het echt onder de 20 minuten doen. Je merkt alleen niet zo vaak dat installeren zo snel gaat, want als het goed is hoef je dat amper te doen :P :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Cubic X schreef op maandag 27 december 2010 @ 16:57:
[...]

Een schone installatie gaat echt razendsnel bij Windows 7! Zeker op een SSD. Bij XP en Vista duurde dit nogal even, maar nu kan je het echt onder de 20 minuten doen. Je merkt alleen niet zo vaak dat installeren zo snel gaat, want als het goed is hoef je dat amper te doen :P :) .
Ben van plan om volgend jaar mijn pc een upgrade te geven en er een SSD in te stoppen, dan maar eens kijken hoe snel die install gaat. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burddie
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18-09 13:16
In vergelijking met Windows XP is Windows 7 echt een hele vooruitgang. Vista was ook al een vooruitgang, maar daar denken sommige mensen anders over. ;) Ik moet wel zeggen dat ik met Vista erg weinig problemen had.
De veiligheid is met Vista al een stukje vooruit gegaan, maar voor mijn gevoel met Windows 7 nog iets meer.
*Ik heb de UAC wel uitgezet.* :P

Ook aan de interface hebben ze veel gedaan. Functies als Snap en Peek zijn al snel onmisbaar. :)
Taakbalk ziet er ook stukken beter uit en je kunt er veel meer programma's in kwijt.

Kortom, wat hierboven ook al gezegd is één van de beste besturingssystemen ooit. :P
Nu maar hopen dat "Windows 8" nog beter/sneller/veiliger zal zijn dan Windows 7. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:19

Onbekend

...

De ervaringen die ik hier opnoem zijn verschillen van Windows 7 Ultimate 64bit (met alle updates) t.o. Windows XP Pro 32bit (met alle updates), die geïnstalleerd zijn op de zelfde pc.
  • Windows 7 is vrijwel even snel als Windows XP. Helaas kost bij elke update en driverinstallatie een stuk schijfruimte, waar je zelf niets mee aan hebt. Daarnaast begint het laden van Windows 7 (door de updates) ook steeds langer te duren.
  • Aan de visuele effecten moest ik eerst wennen, maar dat was niet erg. Helaas zijn voor de grafische effecten veel programma's aangepast. Met Paint is het bijvoorbeeld lastig om iets snel te selecteren, of bepaalde pixels afzonderlijk een kleur te geven. Vanwege het vervagen worden de pixels eromheen ook aangepast. Als je bijvoorbeeld in FreeCell een hint afwacht, lijkt het net alsof de kaart geselecteerd is. Helaas kan je die grafische effecten moeilijk uitzetten.
  • Bij een aantal programma's zijn ook bepaalde mogelijkheden beperkter geworden. Als je in Windows mail een typfout in een e-mailadres hebt gemaakt, moet je het heel e-mailadres opnieuw intikken.
    De calculator heeft nu 4 verschillende views waardoor je bepaalde functionaliteiten niet in 1 berekening kan gebruiken.
  • Bepaalde oudere programma's die voor XP geschreven zijn (vooral full-screen) werken niet goed met de Windows 7 style. Ook niet als je de compatibiliteit aanpast. Gelukkig bestaat er nog een workaround om met een .bat file is de explorer.exe af te sluiten, en dat pas het programma op te starten.
  • Veel functionaliteiten zijn in Windows 7 ver verborgen. Meestal kon je met een paar klikken in het configuratiescherm al direct een bepaalde instelling aanpassen, maar ik moet nu (na ruim een jaar) regelmatig nog steeds zoeken naar instellingen.
  • Het startmenu is helaas onoverzichtelijker geworden. In Windows XP zag je altijd het volledige menu, en nu heb je altijd een beperkte ruimte met een scrollbar ernaast.
  • Een belangrijk min-punt is het afsluiten. Vroeger werd er altijd een bevestiging gevraagd over de actie. Als je nu even misklikt sluit hij meteen af, of nog erger: hibernaten.
  • Uiteraard heeft Windows 7 ook veel goede toevoegingen. De nieuwe gadgets kunnen bijvoorbeeld overal geplaatst worden. (Ik gebruik de klok en de CPU+Mem. meters.)
    En aan de het Windows Explorer programma in de snelstartbalk kan je met de RMK veel gebruikte mappen pinnen.
Maar over het algemeen ben ik wel aardig te spreken over Windows 7. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haaglander
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ben zeer te spreken over Windows 7: start snel op.
Ik gebruik het nou een maand of 14.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben zeer te spreken over Win7,

Zowel prive als zakelijk.
99,7 % van onze machines zijn over van XP naar 7, (de resterende 0,3% zijn helaas door apparte randapparatuur/systeemvereiste niet geschikt om te migreren.)

Voor gebruikers is het wel aardig met aero e.d., maar voor beheerders is het ook een verademing.
nieuwe drivers/updates/fixes zijn eenvoudig door te voeren in de deployment image. (zonder eerst een nieuwe image temaken en te syspreppen)

Met een up to date image heb je na afloop niet meer het gedoe dat je nog eens 100+ updates moet installeren, zoals met xp.

Diverse scripts uitgerangeerd dmv de nieuwe Win7/2008r2 GPO opties
voordeel daarvan is dat scipts toch wat gevoeliger zijn voor typo`s

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2011 21:03 ]

Verwijderd

Ik heb bij windows 7 ultimate bepaalde services uitgezet, je kunt door services uit te zetten de snelheid van je systeem aanzienlijk verhogen.
Je moet dan SERVICES.MSC intypen in het zoekvak van het startmenu.
Ik heb dit van deze site: http://www.schoonepc.nl

Als je het hele rijtje bent afgegaan bij schoone pc om het uit te zetten
zul je merken dat als je dan opnieuw hebt opgestart dat het ongeveer net zo aanvoelt als een verse windows 7 instalatie!!!
Zelfs de manier waarop je iets aanklikt en de snelheid waarop je iets aanklikt.

Je kunt beter geen services uitzetten waarvan je niet weet wat het is.
Alleen services die niet gebruikt worden.

Bij schoone pc staat een lijst met services die je gerust uit kunt zetten.
Ik heb het zelf ook gedaan via de site.
Pagina: 1