Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy4D
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-08 21:07
Hallo,

Net een nieuwe computer gebouwd, alles getest(monitor, toetsenbord, noem het maar op), geen problemen. Nu deze pc ergens anders naar toe gebracht en daar andere muis en toetsenbord, monitor, geluid etc. op aangesloten. Alles werkt goed, behalve het toetsenbord. En dan wel via de PS/2 poort. Ook een PS/2 muis doet het niet. USB muis doet het wel, USB toetsenbord heb ik nog niet kunnen testen, maar heb het idee dat die ook wel werkt.

Het lijkt er dus op dat de PS/2 poort niet goed werkt. Wel geeft deze poort power door, want het infrarood lampje onder een PS/2 muis begint wel te branden. Kan de cursor echter niet verplaatsen en ook typen op een toetsenbord werkt niet.

Heb toen eens de nieuwste chipset drivers geïnstalleerd voor m'n moederbord(P7H55-M) en computer opnieuw opgestart. Tijdens het opnieuw opstarten dacht ik: gelijk maar in het BIOS checken of de PS/2 poort wel aan staat o.i.d. Dus ik op DEL blijven drukken tot er (tot mijn verbazing) het BIOS scherm verscheen. Het toetsenbord werkte dus WEL! Helaas liep het BIOS al gauw zomaar vast en moest ik de powerknop indrukken.

Je raad het al, nadat ik de pc weer opnieuw opstartte, geen keyboard input meer te ondekken. Kon geen manier vinden om de chipset te uninstallen en weer te installen, dus nu zit in nog steeds met een PS/2 poort probleem. Iemand een idee of oplossing?

Vriendelijke groeten! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-08 03:07
Is je bios up to date? zo nee: updaten (met een ander tobo), of wellicht eerst gewoon een clear CMOS uitvoeren.
Verder zit er op je mobo een jumper om +5vsb naar je ps/2 poorten te sturen zodat je pc wake on keyboard/mouse ondersteund. die zou je eens om kunnen zetten naar no +5vsb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je al eens een ander PS/2 keyboard geprobeerd? Kleine kans dat het spul niet compatible is, maar het wil nog wel eens voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
PS/2 poorten sneuvelen ook nog wel eens vrij snel wanneer je het toetsenboard of muis aansluit wanneer de pc aan staat en dit dan in tegenstelling tot usb. Maar ik denk eerder wat Terw_Dan schrijft dat het al een ouder toetsenboard en muis is die gewoon niet compatibel zijn.

Eerlijk gezegd zou ik bijna zeggen van haal gewoon een nieuw usb toetsenboard en muis of zet er een adaptertussen van ps/2 naar usb die meestal ook wel bij de ps/2 boarden geleverd werden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy4D
Thx voor alle replies! Heb al meerdere tobos geprobeerd, wel allemaal oudere dingetjes ;) zal morgen eens het mobo checken op de jumper en n USB adaptertje proberen. En anders wordt t gewoon een nieuw USB toetsenbordje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Als geen enkele PS/2tikplank het doet dan vermoed ik dat het mobo gewoon niet goed is. Als je hem net nieuw hebt zou ik het ding gewoon RMAen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy4D
Toch maar gewoon een USB-toetsenbord aangeschaft, deze werkt zoals ik al vermoedde prima. Heb verder niks gedaan met de jumper o.i.d... Eerlijk gezegd gewoon een beetje te lui ;)

Wel weet ik vrij zeker dat de poort niet kapot is. Ik denk dat het toch heeft gelegen aan de combinatie van oud toetsenbord-nieuw moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundstorm2010
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-07 14:07
Of je bent het vergeten aan te zetten in de BIOS... PS/2 Enable ;)

Maar probeer is nu dus ook opgelost

Build To PLay /\ Kicking Ass, and Taking Names // My New Specs 2024 // Orgin: PitBullNL2010 // Steam: PitBullNL2010 //

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is jammer . persoonlijk vindt ik de PS/2 de ideale verbinding met je muis of je KB .
Belangrijkste reden is dat ze allebij hun eigen irq hebben , zo is de KB irq 1 en de muis in mijn pc irq 12.
Waarintegen usb een gedeelde irq heeft
Dit is zonder usb

IRQ 9 Systeem dat voldoet aan Microsoft ACPI OK
IRQ 16 Intel(R) 4 Series Chipset PCI Express Root Port - 2E21 OK
IRQ 16 Radeon HD 3870 (Omega 3.8.442) OK
IRQ 17 Microsoft UAA-busstuurprogramma voor High Definition Audio OK
IRQ 0 Systeemtimer OK
IRQ 8 Systeem-CMOS/Real-timeklok OK
IRQ 13 Numerieke-gegevensprocessor OK
IRQ 1 Standaardtoetsenbord (101/102 toetsen) of Microsoft Natural PS/2-toetsenbord OK
IRQ 12 Microsoft PS/2-muis OK
IRQ 19 Intel(R) ICH10R SATA AHCI Controller OK
IRQ 5 Intel(R) ICH10 Family SMBus Controller - 3A30 OK
Boot zonder usb
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/12/29/12936296170.jpg

Dit is met usb

IRQ 9 Systeem dat voldoet aan Microsoft ACPI OK
IRQ 16 Intel(R) 4 Series Chipset PCI Express Root Port - 2E21 OK
IRQ 16 Radeon HD 3870 (Omega 3.8.442) OK
IRQ 17 Microsoft UAA-busstuurprogramma voor High Definition Audio OK
IRQ 18 Intel(R) ICH10 Family USB Enhanced Host Controller - 3A3C OK
IRQ 22 Microsoft UAA-busstuurprogramma voor High Definition Audio OK
IRQ 19 Intel(R) ICH10 Family USB Universal Host Controller - 3A35 OK
IRQ 19 Intel(R) ICH10R SATA AHCI Controller OK
IRQ 23 Intel(R) ICH10 Family USB Enhanced Host Controller - 3A3A OK
IRQ 0 Systeemtimer OK
IRQ 8 Systeem-CMOS/Real-timeklok OK
IRQ 13 Numerieke-gegevensprocessor OK
IRQ 1 Standaardtoetsenbord (101/102 toetsen) of Microsoft Natural PS/2-toetsenbord OK
IRQ 12 Microsoft PS/2-muis OK
IRQ 5 Intel(R) ICH10 Family SMBus Controller - 3A30 OK

Boot met usb

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/12/29/1293629460-840.png
Valt gelijk op dat irq 19 gedeeld is met de ICH10R SATA ,opzich allemaal niet zo een probleem
Boot proces wordt ook vertraagd met usb ,net zoals een hd en een dvd de boel vertraagd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Ik vind PS/2 dus verre van ideaal omdat je dan nog steeds met die vervelende kabel zit, en ik echt niet meer met draad zou willen werken. Een bedraad toetsenboard zou nog wel enigszins gaan maar een muis met draad blijf ik een ramp vinden en zou ik altijd draadloos willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is een kwestie van keuze ,maar heeft een PS/2 poort wel iets te maken of een muis draadloos is of niet.
Er bestaan toch ook draadloze PS/2 muizen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Roel1966 schreef op woensdag 29 december 2010 @ 19:08:
Ik vind PS/2 dus verre van ideaal omdat je dan nog steeds met die vervelende kabel zit, en ik echt niet meer met draad zou willen werken. Een bedraad toetsenboard zou nog wel enigszins gaan maar een muis met draad blijf ik een ramp vinden en zou ik altijd draadloos willen hebben.
En een draadloze PS/2 muis gaat niet omdat??

• Roel1966
  • Niet online
Draadloze ps/2 muizen bestaan bij mijn weten niet nee, althans ik ben ze nog nooit tegengekomen want er is namelijk al 1 punt dat de meeste zenders/ontvangers alleen in je usb-poort gestoken kunnen worden.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dat is onzin. Draadloze PS/2 muizen bestaan gewoon. Dat de meeste op USB zitten is op zich logisch, omdat je op die manier keyboard en muis aan 1 ontvanger kan hangen (dat gaat met PS/2 niet), maar dat wil niet zeggen dat die dingen niet bestaan. Ik heb er in de loop der tijd zat in m'n handen gehad. Dus je argument gaat niet op.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PS/2 biedt net zo goed als USB een 5V lijn waar externe apparatuur mee gevoed kan worden. Ik heb hier een eerste generatie Logtiech Mouseman Optical Cordless met PS/2 aansluiting. Werkt prima kan ik je vertellen :z

Allicht zou het een idee zijn om minder uit te gaan van je eigen ervaring en meer te kijken naar de theorie voordat je uitspraken doet...

Oslik blyat! Oslik!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Het hebben van een PS/2 toetsenbord vind ik eigenlijk wel een must. Want er zijn diverse moederborden die geen legacy USB support aan hebben staan (of later door een dodo uit is gezet in het bios), en dan kom je met een USB keyboard nooit je bios meer in.

Ook kan je dan niet meer opstarten in veilig modus, of zelfs een installatie CD/DVD starten omdat je op een toets moet drukken. Vaak zat tegen dat probleem aangelopen.

Ey!! Macarena \o/

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

RaZ schreef op donderdag 30 december 2010 @ 02:28:
Het hebben van een PS/2 toetsenbord vind ik eigenlijk wel een must. Want er zijn diverse moederborden die geen legacy USB support aan hebben staan (of later door een dodo uit is gezet in het bios), en dan kom je met een USB keyboard nooit je bios meer in.
Met USBlegacy support uit kom je nog wel de bios in, dat is dan ook nog het enige dat je kunt doen, de bios in en daar je keyboard gebruiken, na de post werkt het inderdaad niet meer (tot USBdrivers geladen zijn). Anders zou je inderdaad een raar probleem kunnen hebben. Nu zijn er vast brakke biossen waarbij het niet gaat, maar dit is gelukkig eerder uitzondering dan de regel.
Pagina: 1