MSN Live toeters & bellen op Linux

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Dag Mede-Tweakers,

Ik ben "verantwoordelijk" voor het onderhoud van een tiental PC's van vrienden & kenissen. Het enige wat ze doen is surfen, Facebooken en MSN-chatten. Ik ben het een beetje beu virussen te verwijderen, browsers aan te treffen met 25 toolbars, her-installs uit te voeren,... en zou graag bij deze mensen een Linux installeren, mooi dichtgetimmerd.

Op zich geen probleem, ze surfen enkel, bekijken wat "grappige" Powerpoints die ze mekaar toemailen, zijn zeer actief op Facebook,... tot daar toe geen probleem. Enkel... allemaal willen ze MSN gebruiken, uiteraard met het nodige arsenaal aan "grappige" emi-cons en smileys en nudges of hoe heten die dingen allemaal, en alle troep die MSN Live mogelijk maakt.

Mijn vraag... is er al een volwaardige Linux versie hiervan ontwikkeld, inclusief alle MSN Live troep die de gemiddelde gebruiker graag heeft?

Dank!
Michel

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke programma's heb jezelf al bekeken? GoT is geen dump m'n vraag en wacht op antwoord forum. Eigen inzet wordt hier verwacht.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2010 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:24
demichel schreef op zondag 26 december 2010 @ 15:53:
Ik ben het een beetje beu virussen te verwijderen, browsers aan te treffen met 25 toolbars, her-installs uit te voeren,... en zou graag bij deze mensen een Linux installeren, mooi dichtgetimmerd.
Als ze toch al windows hebben, waarom timmer je die dan niet wat beter dicht? Met Vista/7 net zo goed te doen als met linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Verwijderd schreef op zondag 26 december 2010 @ 15:54:
Welke programma's heb jezelf al bekeken? GoT is geen dump m'n vraag en wacht op antwoord forum. Eigen inzicht wordt hier verwacht.
Ik gebruik zelf the usual suspects op Linux, aMSN en GAIM, allebei meer dan voldoende voor mij, maar het arsenaal MSN Live rommel die mijn "klanten" willen, is daar niet bij.

Eerlijk gezegd, denk ik zelf dat er geen énkele Linux versie deze rommel ondersteunt aangezien Microsoft de specs wel niet zal vrijgeven, maar ik hoop dat jullie beter weten.

GoT is inderdaad geen dump&wacht forum, en zo behandel ik het ook niet. Had bovenstaande paragrafen in mijn OP moeten vermelden, waarvoor excuses.
Nielson schreef op zondag 26 december 2010 @ 15:56:
[...]
Als ze toch al windows hebben, waarom timmer je die dan niet wat beter dicht? Met Vista/7 net zo goed te doen als met linux.
Vista raak ik nog niet aan met een tang van 2 meter lang. Win7 daarentegen is uitstekend maar eerlijk gezegd ontbreekt het me daar aan uitgebreide praktische kennis om deftig dicht te timmeren, iets waar ik bij Linux weinig problemen (meer) mee heb. En Win blijft toch altijd Win, ze helpen het uiteindelijk toch kapot.

Meeste van mijn "klanten" zit trouwens toch op ouwe PC's met WinXP, wat méér dan voldoende power is dan ze nodig hebben.
Sebazzz schreef op zondag 26 december 2010 @ 16:04:
Je kan kijken naar emesene, ondersteunt winks, custom smileys, winks, en zelfs wat MSN plus functies.
Dank voor de tip! Ken ik niet maar ga ik zeker een googlen & proberen.

[ Voor 40% gewijzigd door demichel op 26-12-2010 16:08 ]

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:03

Sebazzz

3dp

Je kan kijken naar emesene, ondersteunt winks, custom smileys, winks, en zelfs wat MSN plus functies.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Ik gebruik aMSN. Ja, heeft wat andere smilies enzo, maar is nog best doorheen te kijken...

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

admin wachtwoord op windows 7 en je kan niks meer instaleren of wijzigen zonder dat wachtwoord.
Verder kan je ze ook voorlichten over virusen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_NL
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 30-07-2024

Chris_NL

Miauw

Zelf gebruik ik ook emesene zit gewoon in de "market" (ben ff naam kwijt :$) en werkt gewoon goed naar mijn mening. Nou moet ik zeggen dat ik wel wat problemen had met webcam (de gesprekspartner kon het webcam icoontje niet zien), maar dat zal waarschijnlijk aan mij liggen, want eerst kreeg ik hem ook niet aan de praat op Ubuntu zelf.

Ik doe dit soort dingen ook voor een aantal mensen. Zij hebben ook altijd weer virussen (hoe ik het ook dicht probeer te timmeren ("owh leuk een digitaal kerstkaartje" |:( )). Ik zit er daarom ook sterk om te denken om daar ook een linux versie op te zetten. Ben daarom ook erg benieuwd naar de vorderingen.

[ Voor 31% gewijzigd door Chris_NL op 26-12-2010 22:35 . Reden: Toevoeging. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
En wat nou als ze een cdtje krijgen van een buur, collega, kind of wie dan ook... En ja hoor, windows only, wat ga je hen dan vertellen?

Ik denk dat je windows gewoon beter moet dichttimmeren en een image file moet maken die je zo terug kan zetten (wel even de documenten backuppen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

amsn heeft ook redelijk wat van de toeters en onzin van de gewone msn.

pidgin niet maar die schijn je ook fors die kant op uit te kunnen breiden met plugins etc.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
en wine werkt niet met wlm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_NL
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 30-07-2024

Chris_NL

Miauw

Aloys schreef op zondag 26 december 2010 @ 22:34:
En wat nou als ze een cdtje krijgen van een buur, collega, kind of wie dan ook... En ja hoor, windows only, wat ga je hen dan vertellen?

Ik denk dat je windows gewoon beter moet dichttimmeren en een image file moet maken die je zo terug kan zetten (wel even de documenten backuppen).
Windows only? Zou ik graag willen weten welke files Windows alleen ondersteund (dan ff alle uitvoerbaare uitgesloten, I.V.M. virussen). Meestal zijn het toch filmpjes, muziekjes of andere dingen die linux ondersteund.

[ Voor 7% gewijzigd door Chris_NL op 26-12-2010 22:39 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:18
Maak een image van hoe het moet zijn, met de standaard apps een favorieten.

Zeg dat ze de data die ze willen houden, foto's e.d. op een externe hd zetten. Als ze het verkloten zet je gewoon je image terug erop en klaar is kees.

Wat ik denk zet je linux erop dat ze het alsnog goed kunnen verkloten aangezien ze er wss weinig van weten. En dus van alles gaan uitproberen.

Gewoon een image maken, i.m.o. de makkelijkste manier.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Wat ik denk zet je linux erop dat ze het alsnog goed kunnen verkloten aangezien ze er wss weinig van weten. En dus van alles gaan uitproberen.
Is erg lastig zonder root/sudo rechten ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker

Rainmaker

RHCDS

Boudewijn schreef op zondag 26 december 2010 @ 22:45:
[...]

Is erg lastig zonder root/sudo rechten ;).
Echt niet.

Binnen de korste keren had 1 van mijn "klanten" met Ubuntu 10.10 op dr laptop, de .gnome directories dermate stuk dat Gnome echt niet meer wou opstarten. Om een of andere reden hielp het verwijderen van .gnome .apps ... allemaal niet. Enige wat hielp was een nieuwe user aanmaken.

Nou kun je zeggen dat ze hiermee niet "het systeem" over de zeik geholpen heeft, maar voor deze (en vele) gebruikers is er geen verschil tussen de desktop en "het systeem". Het is altijd "de computer" die het niet doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

demichel schreef op zondag 26 december 2010 @ 15:57:
En Win blijft toch altijd Win, ze helpen het uiteindelijk toch kapot.
Mwah... beetje kort door de bocht. Als "systeembeheerder" heb je zondermeer de mogelijkheden hen de mogelijkheid de installatie compleet te vernielen af te nemen. Zeker bij Windows XP en later. Eerlijk gezegd denk ik dat dat sowieso de betere optie is - dat maar één persoon zich nieuwe kennis eigen moet maken in plaats van dat legertje "klanten" van je.

Simpel -
  • optie 1: Jij zoekt de sluitende oplossing om de Windows installaties dicht te krijgen
  • optie 2: Jij zoekt alternatieven in Linux voor programmatuur die ze nu gebruiken èn jij moet hen allemaal leren hoe zij met Linux moeten werken, hoe die programma's werken, etc.
Niet dat ik het type ben van mij er met een Jantje van Leiden vanaf maken, maar... evenwel, optie 1 lijkt me wel de meest efficiënte. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Documenten (en Desktop) op een andere schijf gooien en verder gewoon laten aanrommelen.

Recovery CD/DVD erbij geven die 'm weer terugzet naar een oude/originele image en klaar ben je. Als ze problemen hebben mogen ze dat ding er eerst in stoppen. Mochten ze daarna nog steeds problemen hebben dan kom je kijken om het op te lossen.

Voor sommige gebruikers is Linux misschien prima te doen (m'n moeder gebruikt bijvoorbeeld Linux, maar daardoor werkt Uitzending Gemist nu niet/nauwelijks). En voor ander gebruikers gaat het niet lukken omdat ze toch die leuke powerpoints echt moeten bekijken, en OpenOffice faalt vaak op die interactieve dingen dus is geen valide alternatief.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker

Rainmaker

RHCDS

Bestaan die "reborn" kaartjes nog?

Ja dus

Dan weet je zeker dat je gebruiker niks kan slopen :)

Is wel weer ~100 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Wolfboy schreef op maandag 27 december 2010 @ 04:00:
Voor sommige gebruikers is Linux misschien prima te doen (m'n moeder gebruikt bijvoorbeeld Linux, maar daardoor werkt Uitzending Gemist nu niet/nauwelijks). En voor ander gebruikers gaat het niet lukken omdat ze toch die leuke powerpoints echt moeten bekijken, en OpenOffice faalt vaak op die interactieve dingen dus is geen valide alternatief.
Ik denk dat je de wensen en eisen van de gemiddelde gebruiker te hoog inschat. Als je mensen vraagt wat ze willen zeggen ze natuurlijk dat "alles" "gewoon" moet werken. In praktijk krijgen ze dagelijks powerpoints die niet werken en links naar websites die vreemde plugins verwachten en nog veel meer crap die niet of half werkt. Ze weten niet beter.
Diezelfde gebruikers zijn helemaal gelukkig met een iPhone/iPad die ook niet in staat is om die powerpoints te bekijken of de software uit de budget-bak te draaien.

Het is allemaal een kwestie van verwachtingen en hoe je daar mee om gaat.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Rainmaker schreef op maandag 27 december 2010 @ 03:38:
[...]

Echt niet.

Binnen de korste keren had 1 van mijn "klanten" met Ubuntu 10.10 op dr laptop, de .gnome directories dermate stuk dat Gnome echt niet meer wou opstarten. Om een of andere reden hielp het verwijderen van .gnome .apps ... allemaal niet. Enige wat hielp was een nieuwe user aanmaken.

Nou kun je zeggen dat ze hiermee niet "het systeem" over de zeik geholpen heeft, maar voor deze (en vele) gebruikers is er geen verschil tussen de desktop en "het systeem". Het is altijd "de computer" die het niet doet.
True, maar ik maak me sterk dat de user andere dingen dan ~/.gnome heeft aangepast (of andere hidden directories in haar ~). Die weggooien moet het probleem oplossen, ze kon immers niet op andere plekken schrijven als het goed is.

Mijn ervaring met ubuntu bij zakelijke klanten is redelijk goed.

Pagina: 1