Toon posts:

NAS schijf niet herkend in PC

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Het is volgens mij een basale vraag maar kan het niet -met zekerheid- vinden. Mijn vraag is: wordt een schijf (WD-Ecogreen) in een NAS (Netgear MS2110) anders geformatteerd dan in een PC (win7, ASus P5N-Sli, C2D E6600, en wat andere verouderde troep :X )?

Ik heb een mystora NAS en daar zit een 500Gb schijf in. Heb vorige week een 2 TB schijf gekocht in de veronderstelling dat ik die JBOD erbij kon hangen. Kan dus niet bij de MS2110, mijn fout bij de aankoop.

Geen man over boord, capaciteit voor de films die op de media centre gestreamed moeten worden, moet groter. Dus wisselen van schijven. Nu blijkt dat als ik de 500Gb schijf in mijn PC hang, hij niet in de verkenner wordt gezien maar wel in disk management. Daar kan ik hem verwijderen en opnieuw aanmaken, maar dan ben ik 450 Gb films kwijt...
Op zich kan ik dit wel oplossen met andere schijven en via het netwerk kopieren, maar het lijkt me onhandig als je de NAS schijven niet in je PC kan hangen en vice versa.

Iemand een oplossing die uikomst kan bieden in de toekomst? (Of een mod die me de jusite plek op het forum kan wijzen :?

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Vrijwel alle NASsen draaien Linux, en gebruiken een ext3 of xfs filesysteem. Die zijn inderdaad niet leesbaar in W7. Maar met een Linux Live CD is het geen probleem.

Verwijderd

Topicstarter
Ik was nog niet bekend met de Linux Live CD, maar de Linux besturing van de NAS had ik kunnen weten. Even gecheckt wat een Live CD is, en kom eigenlijk meteen tot de volgende vraag. Als je dan via de CD opstart met je `Linux-schijf" en je NTFS-schijven, worden die dan beiden gezien door het Linux systeem? M.a.w. kun je op die manier kopieren, of zie je via de Linux besturing de NTFS schijven niet?

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:41

Wish

ingwell

Je kunt dan beiden zien.

No drama

• Killemov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-01 00:20

Killemov

Ik zoek nog een mooi icooi =)

Verwijderd schreef op zondag 26 december 2010 @ 15:19:
Ik was nog niet bekend met de Linux Live CD, maar de Linux besturing van de NAS had ik kunnen weten. Even gecheckt wat een Live CD is, en kom eigenlijk meteen tot de volgende vraag. Als je dan via de CD opstart met je `Linux-schijf" en je NTFS-schijven, worden die dan beiden gezien door het Linux systeem? M.a.w. kun je op die manier kopieren, of zie je via de Linux besturing de NTFS schijven niet?
Vanuit alle moderne linuxdistributies kun je op NTFS lezen en schrijven. (ntfs-3g) Het kost alleen aardig wat processorkracht, dus probeer NTFS op NAS-sen met een kleine processor te vermijden.

Hey ... maar dan heb je ook wat!

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat er mij voornamelijk om dat als ik in de toekomst 2,0 TB aan films heb, ik deze nog wel eens op mijn pc moet kunnen lezen. Althans wel de mogelijkheid hebben tot. Ik ben al bezig met een Linux Live CD (Live USB probeer ik eerst, dat is wellicht sneller).
I'll keep you posted, bedankt voor de reacties zover! _/-\o_

Verwijderd

Topicstarter
Ola, excuus voor de late reactie, mijn kerstvakantie bleek toch een stuk minder vakantie dan ik verwacht had. Inmiddels meerdere versies van Linux Live CD gedownload (sommigen booten niet correct). Inmiddels een goede versie van Ubuntu (10.04.1) die goed opstart. De NTFS schijven zijn gewoon te vinden, de schijf uit de NAS niet. Eerlijk gezegd weet ik niet veel van Linux, maar als ik alle schijven zie inclusief DVD-speler en 4 lege USB slots lijkt me dat het niet werkt. Iemand sugesties?

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Het is al wat ouder maar ext2ifs gebruikte ik vroeger altijd om ext2/3 partities te mounten onder Windows.

Misschien dat er de dag van vandaag wel betere software te vinden is. Hier raden ze ext2read aan die zelfs ext4 kan mounten in Windows.

Hmm, @hieronder: dat zou natuurlijk ook kunnen.

[ Voor 39% gewijzigd door kluyze op 06-01-2011 19:16 ]

• Mijzelf
  • Niet online
Heb vorige week een 2 TB schijf gekocht in de veronderstelling dat ik die JBOD erbij kon hangen.
Ik neem aan dat het een 2-schijfs NAS is? Dan zal de schijf wel een (halve) RAID array zijn, dit wordt niet out-of-the-box ondersteund door Ubuntu. Open een terminal (command prompt) en type
code:
1
2
sudo apt-get update
sudo apt-get install mdadm
Het zou zo maar kunnen dat je data automagisch beschikbaar komt.

Verwijderd

Topicstarter
mmm, opzich werken de commandos en is hij aanpassingen aan het doen, maar de schijf kan ik niet openen. Het lijkt erop dat hij wel gezien wordt, maar hij is `unable to mount device`. In de verkenner van Ubuntu wordt hij volgens mij omschreven als `array`, een icoontje wat lijkt op twee opgestapelde disks

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
er zat maar een 500gb schijf in he?

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• Mijzelf
  • Niet online
Kun je de output van
code:
1
2
3
cat /proc/mdstat
cat /proc/partitions
cat /proc/filesystems
posten?

Verwijderd

Topicstarter
Yep, de aankoop was trouwens een Netgear MS2000 denk ik. Maakt voor het probleem niet uit volgens mij. Er zat idd een 500Gb schijf in. Ik heb die van 2 TB er ook in gehad, maar die werd ook niet gezien. Toen ik vervolgens in de setup de raid config wilde controleren, gaf hij aan dat ik de 2e aanwezige schijf voor RAId moest configureren en ik 1500Gb aan capaciteit zou verliezen (dat was het moment dat ik achter de enige RAID 1 optie kwam). 2 TB in enkel in gedaan, kwam toen achter het Windows-ext2 probleem met de 500 Gb schijf. Toen de 2 TB schijf in de PC Win7 gedaan, werd deze weer niet gezien. Na verwijderen en aanmaken in computerbeheer kon ik deze weer gebruiken.

FYI het is een 500 GB WD CG SATA/32Mb --> WD5000AADS

Verwijderd

Topicstarter
Kan ik trouwens ubutu naast Win7 draaien (het liefst met ALT Tab te switchen :-) ). Ik moet nu elke keer opstarten en dat gaat niet al te snel met die Live CD..

• Mijzelf
  • Niet online
Switchen? Waarom? Wat zoek je in Windows wat niet in Ubuntu zit?

En ja, het kan. Je kunt Ubuntu in een virtual machine draaien. Moet je wel even uitzoeken hoe je die (rauwe) disk eraan hangt.

Verwijderd

Topicstarter
Dat realiseerde ik me net toen ik opnieuw opstartte. Zit nu weer in Windows (gemak, had de topic locatie niet gekopieerd..) De resultaten:

To run a command as administrator (user "root"), use "sudo <command>".
See "man sudo_root" for details.

ubuntu@ubuntu:~$ cat /proc/mdstat
Personalities :
unused devices: <none>
ubuntu@ubuntu:~$ cat / proc/partitions
cat: /: Is a directory
cat: proc/partitions: No such file or directory
ubuntu@ubuntu:~$ cat /proc/partitions
major minor #blocks name

7 0 673748 loop0
8 0 244198584 sda
8 1 244196352 sda1
8 16 72613056 sdb
8 17 102400 sdb1
8 18 35737600 sdb2
8 19 36770816 sdb3
8 32 488386584 sdc
8 33 488281250 sdc1
8 48 1953514584 sdd
8 49 1953512448 sdd1
ubuntu@ubuntu:~$ cat /proc/filesystems
nodev sysfs
nodev rootfs
nodev bdev
nodev proc
nodev cgroup
nodev cpuset
nodev tmpfs
nodev devtmpfs
nodev debugfs
nodev securityfs
nodev sockfs
nodev pipefs
nodev anon_inodefs
nodev inotifyfs
nodev devpts
ext3
ext2
ext4
nodev ramfs
nodev hugetlbfs
nodev ecryptfs
nodev fuse
fuseblk
nodev fusectl
nodev mqueue
iso9660
nodev aufs
squashfs
nodev binfmt_misc
ubuntu@ubuntu:~$

Ter volledigheid, de PC heeft nu de config:
WD 74 GB, 2 partities
WD 250 GB, 1 partitie
WD 2 TB, 1 partitie

• Mijzelf
  • Niet online
Je vergist je. Die 74GB schijf (sdb) heeft 3 partities. Maar goed, in het lijstje van filesystemen mis ik xfs, wat waarschijnlijk het gewenste filesystem is. Je kunt het volgende proberen: Laadt het filesysteem
code:
1
sudo modprobe xfs
Je hebt opnieuw gestart, dus je raidmanager is weer weg:
code:
1
2
sudo apt-get update
sudo apt-get install mdadm
En kruis je vingers...

Verwijderd

Topicstarter
Ja klopt, hij heeft 100 Mb als system reserve genomen bij nieuwe installatie van Win7. Deed ie bij de voorgaande nieuwe installatie niet, maar kan me verder niet heel veel boeien. Maar scherp ;-)

Verwijderd

Topicstarter
Helaas, gebeurd niets:

ubuntu@ubuntu:~$ sudo modprobe xfs

Als ik dan de Array probeer te opnen geeft ie nog steeds "Unable to mount location". Can mount file"

Moet voor nu even opgeven, morgen weer een dag. Als er iemand nog ideeën heeft graag, anders moet ik via een omweg de files omzetten (en is mijn NAS me per saldo veel minder waard....)

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2011 21:19 ]

• Mijzelf
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 21:16:
Helaas, gebeurd niets:

ubuntu@ubuntu:~$ sudo modprobe xfs
Ja, dat is normaal. Een gelukte actie in Linux gaat vaak geruisloos. Als het mislukt krijg je het wèl te horen. Als je opnieuw een 'cat /proc/filesystems' had uitgevoerd zou je gezien hebben dat nu xfs er wel bij stond.
Als ik dan de Array probeer te opnen geeft ie nog steeds "Unable to mount location". Can mount file"
Ná het opnieuw installeren van mdadm, neem ik aan?

Je kunt de status van de raid array (nádat je mdadm opnieuw hebt geinstalleerd) opvragen met
code:
1
cat /proc/mdstat
Verder kun je met
code:
1
dmesg | tail -n 20
mogelijk zien waarom hij niet kan mounten. (Nadat het is mislukt. dmesg laat de buffer met kernellogs zien. tail zorgt dat alleen de laatste 20 regels te zien zijn, anders krijg je *erg* veel ruis te zien.)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Uiteraard ga je er dan wel vanuit dat de disk door de NAS zelf nog steeds leesbaar is toch?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Mijzelf
  • Niet online
Uhm, ja. uit de eerste post begrijp ik dat het om een hypothetisch probleem gaat: "Stel dat mijn NAS het begeeft, kan ik dan de data nog lezen?".

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, bedankt voor alle moeite Mijzelf, maar ik ben volgens mij een te grote Linux leek om dit tot een goed einde te krijgen. De reden waarom ik dit zou willen, is dat ik die NAS waarschijnlijk maar een paar jaar heb ofzo. Als je dan die schijf niet in een PC kan lezen, heb ik dus 350 films die ik niet eens kan openen. Tegen die tijd kun je ongetwifeld het wel weer over zetten, maar 2000 GB via het netwerk heb ik niet zo´n zin in. Vandaar wilde ik graag een oplossing. Maar ik vermoed dat dit even niet gaat lukken (althans is dat mischien niet al die moeite van jullie waard....)

• Mijzelf
  • Niet online
[b][message=35354732,noline]ik ben volgens mij een te grote Linux leek om dit tot een goed einde te krijgen. <snip> dat ik die NAS waarschijnlijk maar een paar jaar heb ofzo.
Dat geeft je dus een paar jaar om je te verdiepen in Linux. :) En weet je, het is echt de moeite waard. Al was het maar om meer uit je NAS te halen. (mail-, web-, ftp-, download-, media- en vpnserver, tor relay, ..., het kan allemaal)
Pagina: 1