[DIY] Budget subwoofer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-09 17:49
Omdat ik deze vakantie toch niet zoveel te doen heb dacht ik van laat ik maar eens mijn subwoofer een nieuw uiterlijk geven en de behuizing wat beter te maken.

Ik heb nu een SD315-88 Dayton 12 inch DVC Shielded Series Subwoofer. http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=7111 die dus. Alleen zit hij nu in een behuizing die opzich wel goed berekend is maar niet helemaal zeker de basreflex porten niet je hoort hem bijna zuigen als hij vol gaat. Nu wil ik dus een mooie nieuwe behuizing gaan maken. En deze moet ik dus ook berekenen.

Ik wil het liefst een wat kleinere behuizing met toch een goed laag maar een 12 inch met een kleine behuizing gaat lastig woorden dus wordt het zo klein mogelijk. Ik ga een beetje het idee jatten van B_FORCE

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/cL4wbEhUcJup93MF36RCSV49/full.jpg

Zoiets wil ik dus namaken. Ik ga in de behuizing geen plaatversterker zetten omdat ik zelf al een grote versterker heb staan.

Kort gezegd:

Ik wil een kleine behuizing maken voor mijn 12 inch woofer die voor zowel films als muziek kan worden gebruikt. Er moet genoeg laag inzitten dus wordt het wel een gepoorte behuizing.

Kan iemand mij helpen daarin? Met WinISD ben ik op een behuizing van 35x35x35 gekomen met een basreflex pijp van 23cm met een diameter van 10,20cm met een kleine bobbel op 60Hz maar die kan ik eruit filteren met een equalizer.

Als iemand een betere behuizing inhoud heeft met andere maten laat het dan weten.

En B_FORCE als je dit leest hoe heb je die hoeken zo mooi rond gekregen? Want dat wil ik ook doen en ik heb een frees alleen geen frees die zo groot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
tweakG5 schreef op zondag 26 december 2010 @ 14:06:
Zoiets wil ik dus namaken. Ik ga in de behuizing geen plaatversterker zetten omdat ik zelf al een grote versterker heb staan.
Hoe ga je filteren?

Dat er een kleine bobbel op 60Hz is niet zo mooi, dan heb je waarschijnlijk onder de 60Hz (waar je de subwoofer inzet) vrij weinig output.

[ Voor 24% gewijzigd door TBTL op 26-12-2010 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
TBTL schreef op zondag 26 december 2010 @ 18:27:
[...]
Hoe ga je filteren?

Dat er een kleine bobbel op 60Hz is niet zo mooi, dan heb je waarschijnlijk onder de 60Hz (waar je de subwoofer inzet) vrij weinig output.
Waarom zou ik filteren ik heb een matantz sr-5004 staan waarvan ik de sub output op mijn versterker aansluit. Zo komen alleen de juiste signalen naar de subwoofer.

En de plaatjes om een beter beeld te geven:

Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/21mdr84.png
Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/b49bmf.png
Afbeeldingslocatie: http://i54.tinypic.com/29xu9gn.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-08 21:35
Je kunt eventueel ook een PR gebruiken. Die van Dayton die bij jouw serie past zijn ook niet zo duur. Scheelt je weer een wat volume en bochtenwerk die je met de BR-pijp hebt.

Tevens is dat bultje maar 1 dB hoog. Zou ik me niet druk zetten zo lang je deze subwoofer in een kamer neerzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
Seers schreef op maandag 27 december 2010 @ 10:15:
Je kunt eventueel ook een PR gebruiken. Die van Dayton die bij jouw serie past zijn ook niet zo duur. Scheelt je weer een wat volume en bochtenwerk die je met de BR-pijp hebt.

Tevens is dat bultje maar 1 dB hoog. Zou ik me niet druk zetten zo lang je deze subwoofer in een kamer neerzet.
Maar voor de rest is het frequentie response gewoon goed? Dus laag genoeg voor films en muziek het hoeft natuurlijk niet superhard te gaan daarvoor heb ik het budget ook niet maar aangenaam luisteren op een goed niveau voor films is wel fijn.

En hoe krijg je die mooie piano afwerking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
Goed opschuren en dan een mooie laag grondverf erover. Daarna dunne lagen verf met een roller. Na elke verflaag schuren behalve de laatste. Zo heb ik mijn speakers gedaan en die zijn super glad :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
--Update 1--

Nou om toch maar een klein voorbeeldje te geven van hoe het er nu voorstaat:

Alle aangkochte materialen totale kosten nog geen 35 euro handig die 15% korting en 5 euro kortingsbon van de gamma. Ik heb uiteindelijk toch gekozen om het te spuiten heb ik al een paar keer gedaan en is wel goed gelukt ik hoop dat het een mooie glans oplevert, anders heb ik nog een polijstmachine staan voor het fijnere werk. Ook heb ik alvast grit 400 schuurpapier gekocht om een gladde verflaag te realiseren. Het houd heb ik op maat laten zagen daar want zelf lukt dat natuurlijk nooit zo netjes was wel een gedoe want de zaag bleek een afwijking van 2mm te hebben maar toch het resultaat mag er wezen:

Afbeeldingslocatie: http://i53.tinypic.com/14vtyfo.jpg

En omdat ik toch zin had om door te gaan heb ik alle planken aan mekaar gemaakt wat resulteert in een dikte van 3.6cm zodat ik geen bracing nodig heb en de subwoofer wel op zijn plek blijft staan:

Afbeeldingslocatie: http://i56.tinypic.com/wtsv0x.jpg

Waarschijnlijk zijn de uiteindelijke maten van de behuizing 47.2x33.6x33.6 (LxBxH) dus niet heel groot maar wel groter dan gedacht maar anders kom ik helemaal niet laag.

Dus de uiteindelijke frequentie grafiek ziet er als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: http://i51.tinypic.com/2be88i.png

Op zich voldoende laag voor zo'n kleine behuizing de rest zal ik moeten aanpassen in de EQ.

--Update 1.5--

Omdat ik toch zo lekker bezig ben ik alvast begonnen de behuizing in mekaar te zetten de 1ste plank zit al vast en de 2de is over een uurtje klaar dan kan de laatste er alweer op.

2de plank in progress:
Afbeeldingslocatie: http://i51.tinypic.com/30ho31v.jpg

[ Voor 33% gewijzigd door tweakG5 op 27-12-2010 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annihilism
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-09 17:29
Lekkere dikke behuizing trouwens!

Ben zeer benieuwd naar het eindresultaat, ik heb hier nog een oude subwoofer speaker liggen (van een panasonic HT set) waar ik niets meer mee doe, misschien dat ik er ook wel een zelfbouwprojectje van maak :).

Zal eens de gegevens bij elkaar zoeken van de speaker en kijken of ik er nog wat mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 11:39

Fid3lity

Spectre X

Waarom zaag je de planken niet verstek? Zou straks veel beter af te werken zijn dan haaks op elkaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Blue-Tiger schreef op maandag 27 december 2010 @ 17:43:
Waarom zaag je de planken niet verstek? Zou straks veel beter af te werken zijn dan haaks op elkaar ;)
[off-topic]
LOL. je bent 3:43 uur te laat met je reactie
[/off-topic]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
B_FORCE heeft overigens die ronding zo gekregen door gewoon te schuren. Schuurpapier op een vlakke plank lijmen en gaan maar. Als je het wat makkelijker wilt maken voor jezelf kun je een PVC-pijp kopen en deze in kwarten te zagen en dan de binnenkant hiervan te bekleden met schuurpapier. Zo heb je je ronding alvast en kan er weinig meer foutgaan.

Het is overigens wel een erg lange poort. Krijg je niet wat meer output als je de poort een stuk korter maakt?

Het is overigens een illusie dat je nu geen bracing nodig hebt, maar daar kom je nog wel achter. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

HyperTrophy schreef op maandag 27 december 2010 @ 19:42:
[...]

[off-topic]
LOL. je bent 3:43 uur te laat met je reactie
[/off-topic]
Oke, wellicht verkeerd geformuleerd... Maar dan hoef je nog niet zo te reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
Leuk dat er toch interesse is in de build. Ja blue tiger dat was best een goed idee geweest maar het probleem is dat ik het bij de gamma heb laten zagen omdat ze het daar een stuk netter doen dan ik en dat verstek maakt op zich niet veel uit want ik ga de hoeken afronden dus naden houd je toch, maar dat ga ik natuurlijk zo goed mogelijk plamuren en schuren. Want uiteindelijk wil ik een zo glad mogelijke afwerking en daar gaat een hoop schuren in zitten.

Ik heb nu alle 4 de zij planken erin zitten dus moeten alleen nog de voor en achterkant. Ook heb ik aansluit terminals besteld die morgen hopelijk met de post komen. Ik ga morgen/straks denk ik beginnen aan de voorkant om er eerst een rand uit te freesen voor de woofer om in te kunnen liggen zodat deze niet uitsteekt daarna zal ik het gat voor de woofer uitzagen en de woofer plaatsen. En met een beetje geluk kan ik dan ook gaan beginnen aan de achterkant want daar moet ik maar 2 gaten uithalen. 1tje voor de BR pijp en de andere voor de aansluit terminal. Als het dan meezit kan ik die lijmen en heb ik een kale kast al klaar tegen woensdag zodat ik kan kijken hoe hij klinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 10:28
Hoe ga je m eigenlijk aansluiten op je versterker?
Om een Marantz 5004 nou als grote versterker te zien lijkt me wat overdreven, betwijfel dus ook of hij genoeg vermogen heeft om een passieve subwoofer fatsoenlijk aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
Ossi schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 12:13:
Hoe ga je m eigenlijk aansluiten op je versterker?
Om een Marantz 5004 nou als grote versterker te zien lijkt me wat overdreven, betwijfel dus ook of hij genoeg vermogen heeft om een passieve subwoofer fatsoenlijk aan te sturen.
Haha nee de marantz kan helemaal geen aparte subwoofer aansturen omdat hij daarvoor geen versterker heeft ik sluit de subwoofer aan op een Inkel pa-848 amp die levert voldoende vermogen om hem aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 10:28
tweakG5 schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 12:18:
[...]

Haha nee de marantz kan helemaal geen aparte subwoofer aansturen omdat hij daarvoor geen versterker heeft ik sluit de subwoofer aan op een Inkel pa-848 amp die levert voldoende vermogen om hem aan te sturen.
Oke duidelijk :) Gelukkig voor jou ook duidelijk ;)
Het kwam op mij over alsof je een sub ging bouwen en zonder na te denken over versterking denken dat je m aan kan sluiten op de Marantz. Lullig als iemand anders opeens daardoor het idee krijgt om hetzelfde te doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
Wordt een leuke subje zo ben benieuwd naar het eind resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
--Update 2--

Ik heb vandaag weer een wat gedaan alleen was wel mijn camera leeg op de helft maar dat moch de pret niet drukken ik heb toch nog een aantal foto's kunnen schieten.

Ben eerst begonnen met het uitmeten van de woofer op de voorkant en daarna met een slakom (die toevallig precies de goede grootte had van het uit te zagen stuk) de opening uitgetekend en gezaagd. Daarna ben ik de basreflex pijp gaan passen omdat ik deze zo lang mogelijk wou hebben. Het is uiteindelijk 38cm geworden langer kon niet vanwege het ruimtegebrek. Dus toe was het aan de 7-gaten zaag om een mooi rond gat te maken maar dit ging niet zonder het nodige rook en zwart hout omdat het stuk zo dik is ben ik wel even bezig geweest om er doorheen te komen.

De stukken uitgezaagd:

Afbeeldingslocatie: http://i51.tinypic.com/2lo67b8.jpg

Dit is dan dus de woofer op de voorkant:

Afbeeldingslocatie: http://i55.tinypic.com/2cf7h37.jpg

De behuizing is dus alweer bijna af. Het gat van de basreflex pijp is netjes gefreesd en de rand van de overgang van gat-br pijp is lekker vol geplamuurd om morgen te kunnen schuren.

Wat ik morgen ga doen (mits ik genoeg tijd heb) is het plaatsen van de terminal en het aan elkaar lijmen van de complete behuizing zowel de voor en achterkant omdat dit nogal wat is ga ik mijn camera helemaal opladen voor een hoop foto's morgen.

Daarna is het dan alleen nog goed schuren wat wel 1-2 dagen in beslag zal nemen en daarna schilderen maar daar moet ik even goed mee opletten vanwege het ontbreken van cv in de schuur dus is het daar rond de 5 graden net genoeg voor verf maar erg snel droogt het dan niet maar dat zien we tegen die tijd wel weer.

Btw voor de geïnteresseerden heb ik hier nog een behuizing liggen voor een 12 inch subwoofer (de oude behuizing van mij) dus die mag iemand wel overnemen voor wat leuks de maten zijn ongeveer 40x40x50 (BxHxL) die heb ik nu toch niet meer nodig.

[ Voor 6% gewijzigd door tweakG5 op 28-12-2010 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar is die oude behuizing op te halen?

Ah ik zie het al, leidschendam. Dat is wat te ver helaas. Woon zelf in NIjmegen

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2010 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Okee, allemaal mosterd na de maaltijd, bijt me er niet om, maar toch wat tips. Al is het maar voor lezers die ook nog zoiets willen maken:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/pp48PEOErixbMH3fNksqcjju/full.png
Als eerste de driver (zijaanzicht), als je het ene gat groter had gezaagd, had je de driver verzonken kunnen monteren. Steekt niet meer uit, werkt mooier af, en qua stevigheid maakt het niets veel uit.

Daarna de zijkanten, als je binnenste plaat kleiner had gemaakt had jhe hem op deze manier kunnen monteren. Is sterker (meer lijmopppervlak). En je hebt maar 1 naadje per hoek die je glad moet schuren IPV 2, en je geeft zelf al aan, dat schuren is een hoop werk.

Als laatste dan nog het lijmen. Het beste doe je dat met een goeie voordruk, ik zie niet veel lijmklemmen. Dat komt de stevigheid wel ten goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

Als het nog iets toevoegt, dit meer gericht aan _ferry_:

Afbeeldingslocatie: http://i994.photobucket.com/albums/af65/Blue-Tiger_album/ConstructionSubwoofer.jpg

Om de stevigheid wel te garanderen, maar het afwerken netjes mogelijk te maken. De buitenste planken verstek gezaagd. Even snel getekend aangezien dat wel m'n voorkeur heeft boven een Paint plaatje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
Blue-Tiger schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 22:46:
Als het nog iets toevoegt, dit meer gericht aan _ferry_:

[afbeelding]

Om de stevigheid wel te garanderen, maar het afwerken netjes mogelijk te maken. De buitenste planken verstek gezaagd. Even snel getekend aangezien dat wel m'n voorkeur heeft boven een Paint plaatje ;)
Dat lijkt me nu typisch niet zo'n goed idee. Dit vanwege het vermeende afwerken (flinke radius ervanaf). Als de hoek iets te groot is gekozen krijg je een spleet, maar meestal doen zagerijen bij zulke constructies ietwat "arm" zagen, zodat het altijd goed aansluit. Totdat je hem een flinke bolling geeft. Dan mag je je spleet weer gaan opvullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
Ja best wel goede ideeen allemaal alleen kan ik die helaas niet meer toe passen. Maar zeker goed voor als iemand hetzelfde wilt maken.

Dat idee van Ferry is wel een mooie alleen maakt dat ik mijn geval weinig uit omdat ik de hoeken ga afronden waardoor je alle naden te zien krijgt dit is gewoon een kwestie van goed plamuren en schuren alleen zo ga ik ze nog wegkrijgen.

Ik heb toch nog even wat foto's met mijn telefoon geschoten om een klein idee te geven van hoe ver ik ben.

Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/v7tr1c.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i51.tinypic.com/9a0bj9.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/21ctpv8.jpg
Als laatste dan nog het lijmen. Het beste doe je dat met een goeie voordruk, ik zie niet veel lijmklemmen. Dat komt de stevigheid wel ten goede.
Ik heb er meer dan genoeg druk op gezet heb ervoor 12 lijmklemmen gebruik (aantal geleend :P) en 2 spanbanden waardoor er meer dan zat druk op de naden gezet is. Dat plaatje waar ik de 2 planken op mekaar zet is alleen even vastgezet voor de foto ik heb namelijk eerst 1 plank gedaan en daarna de rest tegelijk om zoveel mogelijk druk te kunnen zetten.

[ Voor 31% gewijzigd door tweakG5 op 29-12-2010 01:31 ]

• tweakG5
Nou we zijn alweer wat verder maar het wachten is nog steeds op de aansluitterminal. De voorkant ik goed vast gelijmd maar de achterkant nog niet. Ik ben hem wel alvast een beetje aan het testen en dat klinkt verrassend goed voor de grootte.

Afbeeldingslocatie: http://i54.tinypic.com/30lfm6d.jpg

Goed luchtdicht :p
Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/21dhhqq.jpg

Ik hoop meer foto's te hebben als de connectors er zijn dan kan ik namelijk beginnen met schuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
Zo hehe na even weg te zijn geweest omdat ik moest wachten op de aansluitterminal ben ik weer terug en heb ik hem eindelijk binnen nadat ze hem 2x opnieuw hadden verzonden. Hij staat nu te drogen er staat op het moment meer dan 200Kg op om te zorgen voor een goede hechting. Ik hoop dit weekend echt verder te kunnen gaan. Het probleem is dat ik nu namelijk in de SE week zit op de middelbare school dus is er niet echt tijd om veel te doen.

In het weekend ga ik dus eerst goed schuren en plamuren om alle naden weg te krijgen en de hoeken mooi rond te krijgen. Dan wordt het in de loop van volgende week dat ik de eerste grondlagen erop kan doen en dan kan ik heel misschien het weekend daarop de zwarte hoogglans laag spuiten 2x en is ie eindelijk klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grompoe
  • Laatst online: 11-09 20:51
Als je de mogelijkheid nog hebt zou ik dempingsmateriaal aanbrengen in de sub.
Hoogpolig tapijt o.i.d. is goedkoop te verkrijgen.

Gewoon alle wanden beplakken met het tapijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Foto's graag!!!! :P

Ik wil ook nog een subje maken alleen dan met ingebouwde amp. graag inspiratie _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
Grompoe schreef op maandag 10 januari 2011 @ 16:46:
Als je de mogelijkheid nog hebt zou ik dempingsmateriaal aanbrengen in de sub.
Hoogpolig tapijt o.i.d. is goedkoop te verkrijgen.

Gewoon alle wanden beplakken met het tapijt.
Ja ik wou sowieso al bitumen erin leggen vanwege de resonantie en tegen de achterkant een stuk ja synthetische wol oid weet niet hoe je het noemt het spul wat je ook in goedkope dekens tegenkomt. En dan hoogpollig tapijt heb ik misschien nog wel liggen.

Foto's heb ik niet echt maar ik zal er morgen wel een paar maken. Het is nu namelijk een onafgewerkte saaie speaker omdat alles nu nog gedaan gaat worden mbt het afwerken en vormgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09 16:17

Stoney3K

Flatsehats!

Deze blijf ik ook even volgen. Kan nog wel eens van pas komen als ik binnenkort nieuwe (nearfield) studio monitors ga bouwen. Lekker simpel en het ziet er op papier nog altijd veelbelovend uit. ;)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Nette sub!

Bitumen hoef je er niet in te stoppen, daarmee gaat de resonatiefrequentie van de wanden omlaag, richting het werkingsgebied van de subwoofer. Tapijt aan de wanden moet je bij een subwoofer alleen doen als je het al hebt, het doet daar namelijk niet meer dan wol. Die wol uit dekens is trouwens prima en lekker goedkoop :P .

[ Voor 65% gewijzigd door TBTL op 12-01-2011 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Voor als mensen meer willen weten over mijn minisub:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=5783

Met een Micoc AWM104 kun je een (redelijk goed klinkende) budget subwoofer maken.
Ik raad echter aan om de Peerless XLS10 te gebruik voor een highend subwoofer.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Xj5bkDwINk93VvT1tldVgFOr/full.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door B_FORCE op 12-01-2011 17:45 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
  • Nu online
Leuk suppie..

Ik ga dr binnekort 1 in elkaar zetten waarschijnlijk gesloten met Peerless XXLS10 + Amp. (of de Seas L26ROY)

Qua formaat vind ik de jouwe wel perfect ben namelijk niet opzoek naar een enorme kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weetikveel!
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-09 11:06
Remco Tr schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 21:00:
Leuk suppie..

Ik ga dr binnekort 1 in elkaar zetten waarschijnlijk gesloten met Peerless XXLS10 + Amp. (of de Seas L26ROY)

Qua formaat vind ik de jouwe wel perfect ben namelijk niet opzoek naar een enorme kast.
Dat kan een mooie sub worden. Erg goede driver die Peerless. Let wel dat dit een muzikaal subje gaat worden en niet een voor diepte bommen in de film als je een kleine gesloten behuizing gaat gebruiken.

Heb zelf een SUB6MKII staan van Speakerland met een PR, erg tevreden mee. En vrij compact btw (35x35x40 cm).

[ Voor 8% gewijzigd door weetikveel! op 13-01-2011 21:25 ]

weetikveel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
  • Nu online
Voor muziek wil ik een strakke sub maar voor films weer 1 die lkkr kan brullen.

Tja moeilijk moeilijk... Ik denk dr nog maar ff overna

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Voor diepte bommen is die Peerless meer dan genoeg.
(die kan 1 op 1 in dat kastje)
Is onzin dat zoiets enkel voor muziek is.
Kwestie van goed afstellen.

Een PR is ook niet alles.
Die gaan meestal wel wat lager, maar je maxSPL is in bijna alle gevallen behoorlijk gelimiteerd door je PR. Kun je net zo goed een gesloten kist nemen en dan boosten.
Enige voordeel van een PR is dat ze efficiënter zijn.
Scheelt een berg vermogen.

Het hangt er natuurlijk allemaal vanaf hoe hard je zelf speelt.

[ Voor 33% gewijzigd door B_FORCE op 14-01-2011 01:44 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weetikveel!
B_FORCE schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 01:30:
Voor diepte bommen is die Peerless meer dan genoeg.
(die kan 1 op 1 in dat kastje)
Is onzin dat zoiets enkel voor muziek is.
Kwestie van goed afstellen.

Een PR is ook niet alles.
Die gaan meestal wel wat lager, maar je maxSPL is in bijna alle gevallen behoorlijk gelimiteerd door je PR. Kun je net zo goed een gesloten kist nemen en dan boosten.
Enige voordeel van een PR is dat ze efficiënter zijn.
Scheelt een berg vermogen.

Het hangt er natuurlijk allemaal vanaf hoe hard je zelf speelt.
Heb ook zeker niet gezegd dat hij alleen bruikbaar is voor muziek. Wel dat het meer zijn karakter is. Ik heb bij Speakerland beiden mogen beluisteren en tijdens een film kwam de PR duidelijk beter tot zijn recht.

weetikveel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
weetikveel! schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 21:23:
[...] Let wel dat dit een muzikaal subje gaat worden en niet een voor diepte bommen in de film als je een kleine gesloten behuizing gaat gebruiken.
Ik weet niet hoe je dit anders wilt interpreteren?

Maar nogmaals, het hangt allemaal van afstellen af.
Zo is het standaard highpass filter (subsonic) in Hypex versterkers niet echt handig voor gesloten subwoofers.

Daardoor krijg je een behoorlijk vertekend beeld.

Ik zou dan overigens die 12" variant nemen.
Die ik min of meer in hetzelfde volume als een XLS12 + PR.
Echter een stuk meer output natuurlijk.

[ Voor 12% gewijzigd door B_FORCE op 14-01-2011 19:41 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
Jaja eindelijk de langverwachte pics:

Afbeeldingslocatie: http://i51.tinypic.com/2f08wt3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i56.tinypic.com/98hpjq.jpg

Die vlek achter? Ja dat is verf xD was zo enthousiast alvast begonnen met spuiten. Ik hoop dit weekend iets te kunnen doen aan het schuren. Ik ben nu nog wel erg aan het twijfelen om het rond of recht te doen. Met recht bedoel ik dan recht afgerond als het ware. Hopelijk is het duidelijk wat ik bedoel. Want rond is al vaak gedaan maar afgeschuind niet.

Edit toch een plaatje gevonden van wat ik bedoel.

Afbeeldingslocatie: http://www.danmarx.org/blog/wp-content/uploads/2008/03/sub-rear-amp800.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door tweakG5 op 14-01-2011 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
  • Nu online
B_FORCE schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 19:36:
[...]

Maar nogmaals, het hangt allemaal van afstellen af.
Zo is het standaard highpass filter (subsonic) in Hypex versterkers niet echt handig voor gesloten subwoofers.

Daardoor krijg je een behoorlijk vertekend beeld.

Ik zou dan overigens die 12" variant nemen.
Die ik min of meer in hetzelfde volume als een XLS12 + PR.
Echter een stuk meer output natuurlijk.
Ik merk dat het nog een lastige keus wordt br/pr of dichte kast.

En voel dr ook wel wat voor om hem in de bodem te maken.. Lastig lastig

Hebben jullie ervaring met die plaat amps van conrad. En dan met name die zware versie.
Las op zelfbouw forum dat b_force de boost dr uit gehaald had.

Voordeel tov hypex vind ik de auto on/off. Dat vind ik toch wel redelijk belangrijk/handig.

[ Voor 8% gewijzigd door Remco Tr op 14-01-2011 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Conrad wordt vooral wat warm :P
(wat wil je met Klasse-AB tov Klasse-D)

Auto on-functie vind ik persoonlijk een volkomen nutteloze functie.
Maar dat moet ieder voor zich bepalen natuurlijk.

Wil je toch iets compact met ballen, dan is een CSS SDX10 ook wel aardig.

Nog beter is meerdere kleine nemen incl actieve correcties etc. 8)

Boost moet zeker uit die Conrad versterkers!!

[ Voor 17% gewijzigd door B_FORCE op 15-01-2011 00:49 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
Remco Tr schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 23:54:
[...]

Voordeel tov hypex vind ik de auto on/off. Dat vind ik toch wel redelijk belangrijk/handig.
Het is vooral genieten als je bij elke explosie "klik" hoort en dan de helft mist omdat hij te laat aangaat. Ik weet niet waar de drempel zit bij dat ding en hoe snel hij reageert maar die functie kan je nog wel eens gaan irriteren. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weetikveel!
B_FORCE schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 19:36:
[...]

Ik had het anders moeten zeggen. Ik ben het niet met je eens dat die Peerless in een compacte gesloten kast voldoende is voor dieptebommen, maar dan heb ik het over het model dat ik heb beluisterd met een Hypex. Ik wist niet dat de Hypex ongunstig is voor een gesloten behuizing.

Heb die conrad sub amp hier aangesloten op de SUB6MKII en bevalt prima. Heb wel eens gelezen dat die BB eruit wordt gehaald maar daar moet ik me nog in verdiepen voor ik ga bakken met de soldeerbout.
Seers schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 11:39:
[...]

Het is vooral genieten als je bij elke explosie "klik" hoort en dan de helft mist omdat hij te laat aangaat. Ik weet niet waar de drempel zit bij dat ding en hoe snel hij reageert maar die functie kan je nog wel eens gaan irriteren. :P
Bij de amp van conrad geen last van. Reageert erg snel.

[ Voor 47% gewijzigd door weetikveel! op 15-01-2011 15:30 ]

weetikveel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
BB hoef je niet echt in te verdiepen.
Kwestie van twee weerstandjes veranderen, R26 en R27.

Welke waarde die moeten hebben hangt een beetje af wat voor ontwerp je hebt.
Moet je dan ook allemaal meenemen in je berekeningen/simulaties ed.

15-20Hz met Q van 0,5 (= Linkwitz-Riley) lijkt me in de meeste gevallen wel goed.

[ Voor 14% gewijzigd door B_FORCE op 15-01-2011 17:30 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weetikveel!
.

[ Voor 99% gewijzigd door weetikveel! op 16-01-2011 12:33 ]

weetikveel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Mmmz, dat is de winISD file zelf.
Die klopt niet helemaal.
Welke PR heb je, de 400g variant?

Wat is je volume etc?

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weetikveel!
.

[ Voor 160% gewijzigd door weetikveel! op 16-01-2011 12:33 ]

weetikveel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
Heren zouden wij ipv mijn topic te kapen een eigen topic kunnen starten bvd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:28

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

tweakG5 schreef op zondag 16 januari 2011 @ 01:49:
knik :)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weetikveel!
tweakG5 schreef op zondag 16 januari 2011 @ 01:49:
Sorry jongens! Laatste posts van mij zijn verplaatst naar een eigen topic

weetikveel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

weetikveel! schreef op zondag 16 januari 2011 @ 11:15:
[...]

Sorry jongens! Laatste posts van mij zijn verplaatst naar een eigen topic
Dan mag je ze hier nog even leegmaken :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

B_FORCE schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 17:44:
Voor als mensen meer willen weten over mijn minisub:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=5783

Met een Micoc AWM104 kun je een (redelijk goed klinkende) budget subwoofer maken.
Ik raad echter aan om de Peerless XLS10 te gebruik voor een highend subwoofer.

[afbeelding]
Ik vind die wit glanzende behuizing erg mooi :Y :P. Alleen wat is budget in subwooferland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
Verwijderd schreef op maandag 17 januari 2011 @ 03:47:
[...]

Ik vind die wit glanzende behuizing erg mooi :Y :P. Alleen wat is budget in subwooferland?
Dat moet je zelf een beetje weten maar mijn budget is 170 euro. En dat heb ik nu bijna bereikt. Maar dat kan van persoon tot persoon verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Voor die AWM104 betaal je nieuw iets van 55 euro
Een Conrad 150W @4ohm @100W @ 8ohm is voldoende. 105 euro (incl verzendkosten)
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=300518

Daarbij komt nog wat hout (20 euro?), verf (neem klein potje Histor!) en voetjes.
Dus zo'n 180-200 euro. Hangt er een beetje af hoe gek je het wil maken.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
Ja het is toch al weer een tijdje geleden en helaas ben ik de foto's kwijt :( maar ik ben druk op weg. De hoeken zijn eraf en geschuurd. De hele kast staat nu in de plamuur die er morgen vanaf gaat en dan gaat meteen de 1ste van waarschijnlijk 3 grondlagen erop. Waarom zoveel? Om te zorgen dat er geen naadje meer te zien is als ik de zwarte hooglans lak erop ga spuiten. Ik heb 1 bus waarmee ik de behuizing 2x helemaal kan spuiten en dan moet het wel in 1x dekkend zijn.

Ik ga morgen nog een aantal foto's maken en dan kunnen jullie zien hoe ver ik ben gekomen.
Pagina: 1