Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pkunk
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-09 17:52
De casefans van mijn P182 zijn overlijdende. Ze beginnen te ratelen en de enige manier om ze daarmee op te laten houden is er tegenaan te meppen of ze te vervangen. Dus heb ik wat fans ter vervanging. Normaal is een fannetje vervangen een kwestie van even lostrekken en weer vast prikken. Helaas gaat dat in dit geval niet op omdat de fans vast zitten aan de fancontroller maar ook aan een molex voor de stroom. Het gevolg is dat er 5 draadjes de fan in gaan i.p.v. de gangbare 3. Like so:
Afbeeldingslocatie: http://img694.imageshack.us/img694/9740/stroom.gif
Ik weet nu even niet zeker hoe ik dit het beste aan kan pakken. Ik wil best wat draadjes doorknippen en vastknopen, maar dan wil ik graag wel weten of dat allemaal nog gaat werken. Ik wil namelijk graag de functionaliteit van de controller behouden.

Voor zover ik weet werkt een fancontroller grofweg als een soort "stroomrem": door er 12Volt in te stoppen en er minder uit te laten komen naar mate je harde op de ram trapt. Maar nu lijkt het dus alsof de stroomtoevoer van de fancontroller in de fan zelf wordt aangesloten..

Voor de volledigheid. De fan zelf heeft zo'n aansluiting.

Hallo met Tim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:31
Probeer eens wat er gebeurt als je hem zonder die molex aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pkunk
ThinkPadd schreef op zondag 26 december 2010 @ 10:39:
Probeer eens wat er gebeurt als je hem zonder die molex aansluit.
Niet zoveel dus, want dan zit er geen stroom op

Hallo met Tim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pkunk
Ik heb geprobeerd de 3 draadjes van de controller aan de lage volt draadjes van de fan te knopen, maar daar wordt hij niet gelukkig van (vonkjes enzo..) Lijkt erop dat ik een losse fancontroller zal moeten kopen..

Niemand verder met ervaring met het vervangen van deze case fans?

Hallo met Tim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ffrraannkk11
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-09 16:33
Als et goed is staat er stroom op je fan controller, heb je er misschien een foto van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:06
ffrraannkk11 schreef op zondag 26 december 2010 @ 14:00:
Als et goed is staat er stroom op je fan controller, heb je er misschien een foto van?
Niet echt. deze fans hebben elk een eigen schakelaartje voor Low, Mid en High. Het zijn herriedingen die het hele idee van de P182 onderuit halen. De P182 is bedoeld voor stilte, maar met herriefans kan dat natuurlijk niet lukken.

Nu is er natuurlijk stilte en stilte. Zo vindt ik mijn P182 met alleen 2 Noctua S800 @ 700rpm toch nog luidruchtig. Maar dat komt ook door de HDD's die zoemen.

@ hieronder:
Zeker, maar ze trillen nauwelijks. Het is echt het spinnen dat ik hoor.

[ Voor 6% gewijzigd door Crahsystor op 27-12-2010 00:12 ]

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• il1umina
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
ooit gedacht om je hdd's in elastieken te hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-09 16:27

aap

Die fancontrollers horen specifiek bij die Antec fans. Weggooien die hap en nieuwe fans installeren, evt. met een nieuwe (generieke) fancontroller als de fans regelbaar moeten zijn,

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
idd, hoort bij de antec tri-cool fans, en die dingen zijn luid, eruit halen die krengen :P

ja, daag.

• Pkunk
En dat heb ik uiteindelijk dus ook gedaan. Lekker stil :)

Hallo met Tim

Pagina: 1