De casefans van mijn P182 zijn overlijdende. Ze beginnen te ratelen en de enige manier om ze daarmee op te laten houden is er tegenaan te meppen of ze te vervangen. Dus heb ik wat fans ter vervanging. Normaal is een fannetje vervangen een kwestie van even lostrekken en weer vast prikken. Helaas gaat dat in dit geval niet op omdat de fans vast zitten aan de fancontroller maar ook aan een molex voor de stroom. Het gevolg is dat er 5 draadjes de fan in gaan i.p.v. de gangbare 3. Like so:

Ik weet nu even niet zeker hoe ik dit het beste aan kan pakken. Ik wil best wat draadjes doorknippen en vastknopen, maar dan wil ik graag wel weten of dat allemaal nog gaat werken. Ik wil namelijk graag de functionaliteit van de controller behouden.
Voor zover ik weet werkt een fancontroller grofweg als een soort "stroomrem": door er 12Volt in te stoppen en er minder uit te laten komen naar mate je harde op de ram trapt. Maar nu lijkt het dus alsof de stroomtoevoer van de fancontroller in de fan zelf wordt aangesloten..
Voor de volledigheid. De fan zelf heeft zo'n aansluiting.

Ik weet nu even niet zeker hoe ik dit het beste aan kan pakken. Ik wil best wat draadjes doorknippen en vastknopen, maar dan wil ik graag wel weten of dat allemaal nog gaat werken. Ik wil namelijk graag de functionaliteit van de controller behouden.
Voor zover ik weet werkt een fancontroller grofweg als een soort "stroomrem": door er 12Volt in te stoppen en er minder uit te laten komen naar mate je harde op de ram trapt. Maar nu lijkt het dus alsof de stroomtoevoer van de fancontroller in de fan zelf wordt aangesloten..
Voor de volledigheid. De fan zelf heeft zo'n aansluiting.
Hallo met Tim