Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 301045

Topicstarter
Hallo tweakers forum,

Mijn zusje had de laptop (Acer Aspire 5739G-874G50MN) van mijn moeder te leen en na een aantal uur te hebben gebruikt werkt de laptop erg slecht. Als ik iets aanklik duurt het soms 5 minuten voordat hij dit opstart. Het opstarten zelf doet hij op normale snelheid maar het lagt eerst een hele tijd. Ik heb met meerdere anti virus programma's gescand maar niks gevonden. Ik heb zo veel mogelijk dingen uitgezet in msconfig die opstarten bij het aanzetten maar dit hielp niet. Als ik de laptop in safe mode opstart werkt alles naar gelangen. Ik vroeg me af of iemand weet waar dit aan kan liggen of mij precies kan vertellen wat er in safe mode anders is dan in normale modus. Ik kan de laptop zo niet terug geven aan mijn moeder nadat ze zo lief voor ons is geweest met kerst.
(Er lijkt dus niks mis te zijn met de hardware en het lijkt ook geen virus te zijn want mijn zusje heeft niks raars gedownload.)

Alvast bedankt, (ook namens mijn moeder) David

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05 23:13

job

Het eerste wat je natuurlijk doet is de actieve processen bekijken.
Via taskmanager kan je zien of er een programma (wel onderaan het hokje aanvinken/knop aanklikken) veel van je cpu of geheugen pakt. Wil je meer info, gebruik dan process explorer om meer te weten te komen op de processen welke op de pc draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
job schreef op zondag 26 december 2010 @ 00:46:
Het eerste wat je natuurlijk doet is de actieve processen bekijken.
Via taskmanager kan je zien of er een programma (wel onderaan het hokje aanvinken/knop aanklikken) veel van je cpu of geheugen pakt. Wil je meer info, gebruik dan process explorer om meer te weten te komen op de processen welke op de pc draaien.
Ik had via msconfig heel veel uitgezet waardoor er maar een stuk of 6 processen draaiden (geen verdachte namen) De processor gaf ook aan rond de 6% te zitten en ook het ram leek normaal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Anoniem: 301045 schreef op zondag 26 december 2010 @ 00:41:
Hallo tweakers forum,

Mijn zusje had de laptop (Acer Aspire 5739G-874G50MN) van mijn moeder te leen en na een aantal uur te hebben gebruikt werkt de laptop erg slecht. Als ik iets aanklik duurt het soms 5 minuten voordat hij dit opstart. Het opstarten zelf doet hij op normale snelheid maar het lagt eerst een hele tijd. Ik heb met meerdere anti virus programma's gescand maar niks gevonden. Ik heb zo veel mogelijk dingen uitgezet in msconfig die opstarten bij het aanzetten maar dit hielp niet. Als ik de laptop in safe mode opstart werkt alles naar gelangen. Ik vroeg me af of iemand weet waar dit aan kan liggen of mij precies kan vertellen wat er in safe mode anders is dan in normale modus. Ik kan de laptop zo niet terug geven aan mijn moeder nadat ze zo lief voor ons is geweest met kerst.
(Er lijkt dus niks mis te zijn met de hardware en het lijkt ook geen virus te zijn want mijn zusje heeft niks raars gedownload.)
Alvast bedankt, (ook namens mijn moeder) David
Je zusje liegt >:) (althans, dat vermoed ik).
On-topic: biedt systeemherstel geen uitkomst ?

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
0xDEADBEEF schreef op zondag 26 december 2010 @ 00:51:
[...]

Je zusje liegt >:) (althans, dat vermoed ik).
On-topic: biedt systeemherstel geen uitkomst ?
Ik heb gezien wat er is gedownload en dat waren enkel foto's en flashplayer van adobe, mijn zusje vond het ook al traag gaan. System restore is misschien mogelijk, maar ik wil niet dat de volgende keer dat mijn zusje op de laptop gaat er weer iets verkeerd gaat. Ik ben ook bang dat het fout gaat en ik w7 helemaal opnieuw wil installeren, want mijn moeder weet nog niet dat er iets mis is met haar laptop D:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Draait het ding op de accu of op netstroom? Op accu wordt vaak de CPU-snelheid teruggeschroeft.

Na verloop van tijd gaat de CPU-snelheid trouwens ook op netstroom vanzelf omlaag tenzij de CPU zwaar wordt belast.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Guardian Angel schreef op zondag 26 december 2010 @ 00:55:
Draait het ding op de accu of op netstroom? Op accu wordt vaak de CPU-snelheid teruggeschroeft.

Na verloop van tijd gaat de CPU-snelheid trouwens ook op netstroom vanzelf omlaag tenzij de CPU zwaar wordt belast.
Ook aan de kabel heb ik het zelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon4ce
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online

dragon4ce

hardware freak

Ik zou als eerste de browsergeschiedenis ff doorlezen;)

en met welke antivirusprogramma's heb je gescant?

Omdat het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:35

Edd

Anoniem: 301045 schreef op zondag 26 december 2010 @ 00:48:
[...]

Ik had via msconfig heel veel uitgezet waardoor er maar een stuk of 6 processen draaiden (geen verdachte namen) De processor gaf ook aan rond de 6% te zitten en ook het ram leek normaal)
Heb je ook gekeken naar de harde schijf activiteit? Is die toevallig de hele tijd bezig?
Daarnaast vind ik 6 processen wel erg weinig, heb je het vinkje wel aangezet om alle processen te tonen voor alle gebruikers?

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
dragon4ce schreef op zondag 26 december 2010 @ 01:00:
Ik zou als eerste de browsergeschiedenis ff doorlezen;)

en met welke antivirusprogramma's heb je gescant?
AVG, mcaphee, (CCcleaner), Malwarebytes' Anti-Malware, hitman pro, spybot S&D, mijn zusje heeft niks raars gedaan op internet. Ik begin nu de harde schijf te verdenken. Weet iemand of het daar aan kan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Edd schreef op zondag 26 december 2010 @ 01:03:
[...]

Heb je ook gekeken naar de harde schijf activiteit? Is die toevallig de hele tijd bezig?
Daarnaast vind ik 6 processen wel erg weinig, heb je het vinkje wel aangezet om alle processen te tonen voor alle gebruikers?
Klopt, als ik dat aanvink staan er veel meer processen. Ik weet zo snel niet hoe ik de harde schijf activiteit in de gaten kan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05 23:13

job

Anoniem: 301045 schreef op zondag 26 december 2010 @ 01:06:
[...]

Klopt, als ik dat aanvink staan er veel meer processen. Ik weet zo snel niet hoe ik de harde schijf activiteit in de gaten kan houden.
Zoals ik al zei.. hokje aanvinken..
& wil je meer info gebruik process explorer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:35

Edd

Anoniem: 301045 schreef op zondag 26 december 2010 @ 01:06:
[...]

Kijken naar t lampje :+
Maar in W7 heb je tegenwoordig ook Broncontrole. Is een knop op het tabblad van Prestaties. Hierin kun je dat zien.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:09
Anoniem: 301045 schreef op zondag 26 december 2010 @ 00:56:
[...]

Ook aan de kabel heb ik het zelfde probleem.
Ook zonder accu? Een defecte accu kan ook deze klachten geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Buran_
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-09-2024
Anoniem: 301045 schreef op zondag 26 december 2010 @ 00:48:
[...]

Ben ik de enige die 6 processen voor een Windowsbak wel erg weinig vind? Weet je zeker dat je het vinkje "show processes from all users" aan hebt staan in taakbeheer? Zo nee, vink die eens aan en kijk nog eens de processenlijst door. Staat er nog steeds niets extreem veel geheugen of processorkracht te vreten?

En je zegt dat het ram normaal leek. Wat zie jij als normaal?

[EDIT] Ik was te traag, veel meer mensen zeiden al hetzelfde :S

[ Voor 4% gewijzigd door _Buran_ op 26-12-2010 01:26 . Reden: Traagheid ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Aan de kabel zonder accu start ie gewoon op.
Zelfde problemen. Bij het opstarten van internet explorer: De harde schijf activiteit spiket naar 100% en blijft daar al een minuut (De blauwe lijn)
Nu ie is opgestart (na 2 minuten) zit het weer tussen de 8 en 50%

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 301045 op 26-12-2010 01:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muhda
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:36

muhda

Time & Space traveler

Kijk ook even naar de power saving settings van de laptop.
Misschien dat de laptop op energie besparing staat inplaats van high performance ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
muhda schreef op zondag 26 december 2010 @ 01:25:
Kijk ook even naar de power saving settings van de laptop.
Misschien dat de laptop op energie besparing staat inplaats van high performance ?
Hij staat op gebalanceerd, en daar staat het al tijden op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
_Buran_ schreef op zondag 26 december 2010 @ 01:20:
[...]

Ben ik de enige die 6 processen voor een Windowsbak wel erg weinig vind? Weet je zeker dat je het vinkje "show processes from all users" aan hebt staan in taakbeheer? Zo nee, vink die eens aan en kijk nog eens de processenlijst door. Staat er nog steeds niets extreem veel geheugen of processorkracht te vreten?

En je zegt dat het ram normaal leek. Wat zie jij als normaal?

[EDIT] Ik was te traag, veel meer mensen zeiden al hetzelfde :S
Er wordt ongeveer 1 GB van de 4 gebruikt. Geen spikes als ik iets opstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Een al eerder geposte hint: Systeemherstel had al klaargeweest.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadXo
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20-05 11:31
(clone hdd), clean install kuch* kuch*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Als ik geen oplossing vind probeer ik een systeemherstel, maar ik zou het liever niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XRayXI
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-08-2020
Van de week had ik dit ook qua traagheid. (tijdelijk)Verholpen met volledige chkdsk /f /r
Erna HD-Tune gedraaid en voila badblocks dus tijd om te backuppen.

/Edit: Kijk of! je een systeemherstel punt hebt van bijvoorbeeld deze week. Kijken kan geen kwaad.

Afbeeldingslocatie: http://i543.photobucket.com/albums/gg446/X-RayXI/250Gb.jpg

[ Voor 28% gewijzigd door XRayXI op 26-12-2010 01:45 ]

Wees beleefd en lief voor je PC, soms eet het niets en mag je uitzoeken, wat niet smaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Modest71 schreef op zondag 26 december 2010 @ 01:43:
Van de week had ik dit ook qua traagheid. (tijdelijk)Verholpen met volledige chkdsk /f /r
Erna HD-Tune gedraaid en voila badblocks dus tijd om te backuppen.

/Edit: Kijk of! je een systeemherstel punt hebt van bijvoorbeeld deze week. Kijken kan geen kwaad.

[afbeelding]
Ik had alvast gekeken en ik kan restoren naar 21 december. Volgens mij zijn er geen documenten aangemaakt enzo, maar ik kan waarschijnlijk het best een backup maken voor de zekerheid. had je last van traagheid of ook absurde 5-minuten freezes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Buran_
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-09-2024
Anoniem: 301045 schreef op zondag 26 december 2010 @ 01:47:
[...]

Ik had alvast gekeken en ik kan restoren naar 21 december. Volgens mij zijn er geen documenten aangemaakt enzo, maar ik kan waarschijnlijk het best een backup maken voor de zekerheid. had je last van traagheid of ook absurde 5-minuten freezes?
Systeemherstel maakt geen documentjes enzo stuk. Hij draait veranderingen aan Windows (en het register?) terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XRayXI
Anoniem: 301045 schreef op zondag 26 december 2010 @ 01:47:
[...]

Ja heel veel "lag" (zeker met de muis en schokkerig). Voorbeeld: Opende explorer om naar mijn C: schijf te gaan en moest even wachten en na 5/10 seconden eindelijk inhoud te zien.

Datum 21ste is zeer recent en je kunt het zelfs weer ongedaan maken naar tijdstip nu.
Miscrosoft Essentials heeft niets kunnen vinden?

[ Voor 3% gewijzigd door XRayXI op 26-12-2010 02:04 ]

Wees beleefd en lief voor je PC, soms eet het niets en mag je uitzoeken, wat niet smaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Modest71 schreef op zondag 26 december 2010 @ 02:02:
[...]

Ja heel veel "lag" (zeker met de muis en schokkerig). Voorbeeld: Opende explorer om naar mijn C: schijf te gaan en moest even wachten en na 5/10 seconden eindelijk inhoud te zien.

Datum 21ste is zeer recent en je kunt het zelfs weer ongedaan maken naar tijdstip nu.
Miscrosoft Essentials heeft niets kunnen vinden?
We lijken andere problemen te hebben maar ik draai toch even hd tune. Hierna probeer ik system restore. ME heeft niks kunnen vinden. Heb al de eerste bad block gevonden op de 3de lijn (van de 50?), wat betekenen deze bad blocks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XRayXI
Anoniem: 301045 schreef op zondag 26 december 2010 @ 02:07:
[...]

We lijken andere problemen te hebben maar ik draai toch even hd tune. Hierna probeer ik system restore. ME heeft niks kunnen vinden. Heb al de eerste bad block gevonden op de 3de lijn (van de 50?), wat betekenen deze bad blocks?
Bad blocks betekend slijtage en de kans is dat je er meer en meer krijgt gedurende tijd.
Wikipedia: Harde schijf
"Het kan zijn dat er tijdens het formatteren slechte plekken op de schijf of diskette worden gevonden, die beschadigde sectoren (bad blocks of bad sectors) worden genoemd."
Backup maken ZEKER doen. Lijkt mij toch hetzelfde issue dat ik had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Modest71 schreef op zondag 26 december 2010 @ 02:10:
[...]

Bad blocks betekend slijtage en de kans is dat je er meer en meer krijgt gedurende tijd.
Wikipedia: Harde schijf
"Het kan zijn dat er tijdens het formatteren slechte plekken op de schijf of diskette worden gevonden, die beschadigde sectoren (bad blocks of bad sectors) worden genoemd."
Backup maken ZEKER doen. Lijkt mij toch hetzelfde issue dat ik had.
Zijn ze te repareren of betekent het vervanging van harde schijf op termijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XRayXI
Anoniem: 301045 schreef op zondag 26 december 2010 @ 02:17:
[...]

Zijn ze te repareren of betekent het vervanging van harde schijf op termijn?
Ze zijn niet te repareren door jezelf. Via chdsk /f /r worden ze wel gemarkeerd en daarbij minder sectoren gebruikt. Niet zeker of HDTune dat ook doet. Schijf zou ik zeker als niet betrouwbaar bestempelen voor waardevolle digitale stukken.

Nadat ik chkdsk heb uitgevoerd, heb ik de traagheid niet meer gehad, maar mijn schijf gaat binnenkort RMA.
Weet dat de schijfjes niet al te duur meer zijn of misschien wel groter dat je ma nu heeft.

Toch een modest: Merry Christmas :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Modest71 schreef op zondag 26 december 2010 @ 02:23:
[...]

Ze zijn niet te repareren door jezelf. Via chdsk /f /r worden ze wel gemarkeerd en daarbij minder sectoren gebruikt. Niet zeker of HDTune dat ook doet. Schijf zou ik zeker als niet betrouwbaar bestempelen voor waardevolle digitale stukken.

Nadat ik chkdsk heb uitgevoerd, heb ik de traagheid niet meer gehad, maar mijn schijf gaat binnenkort RMA.
Weet dat de schijfjes niet al te duur meer zijn of misschien wel groter dat je ma nu heeft.

Toch een modest: Merry Christmas :)
Hartelijk dank voor de hulp, (iedereen trouwens) Ik denk dat het me nu wel gaat lukken. Zo niet, dan spring ik van het dak ofzo. ;) Ook nog prettige feestdagen toegewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XRayXI
Anoniem: 301045 schreef op zondag 26 december 2010 @ 02:29:
[...]

Hartelijk dank voor de hulp, (iedereen trouwens) Ik denk dat het me nu wel gaat lukken. Zo niet, dan spring ik van het dak ofzo. ;) Ook nog prettige feestdagen toegewenst.
Doe maar niet (van dak springen) is Herman Brood (rip) niet beva...
Leg je ma het gewoon uit en anders laat Ma lid worden van tweakers.net :)

Pagina: 1