Toon posts:

Hoofdtelefoon of Speakers, wat is het beste?

Pagina: 1
Acties:
  • 347 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Naar aanlieding van wat nieuws op T.net gister vraag ik me af hoe jullie hierover denken.
Wat geeft kwalitatief het beste geluid: De speaker of de Hoofdtelefoon.
Ik stem voor de hoofdtelefoon, omdat een hoofdtelefoon altijd de gewenste positie naar je oor en de juiste afstand heeft.

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

speakers natuurlijk !
het liefst 4 met een 24bit dolbysurround
versterker

2 electrostaten van 5000ps
+
2 infintyboxjes of KEF ofzo

en voluit open die hap !|:(

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:10
Op Thursday 15 March 2001 09:00 schreef osama het volgende:
speakers natuurlijk !
versterker

+

en voluit open die hap !|:(
Precies :)
Hoofdtelefoon is gewoon niet leuk, je moet de rest goed mee laten genieten >:)

P.S. Ik heb niet eens een hoofdtelefoon.

Verwijderd

Topicstarter
Op Thursday 15 March 2001 09:31 schreef InZane het volgende:

[..]

Precies :)
Hoofdtelefoon is gewoon niet leuk, je moet de rest goed mee laten genieten >:)

P.S. Ik heb niet eens een hoofdtelefoon.
Dat is waarschijnlijk ook de reden dat de speaker zoveel populairder is, Omdat dan iedereen mee kan genieten. Persoonlijk hoeft voor mij niet iedereen mee te genieten, als ikzelf het maar goed vind klinken. En persoonlijk denk ik dat die surround setjes niet bevordelijk is voor de kwaliteit van het geluid.
Het beste lijkt me dan nog actieve speakers die beide zijn gericht op de stoel waar je zit. Zoniet dan kan het zijn dat het geluid van de ene speaker later aankomt dan het geluid van de andere speaker.
Al met al blijf ik erbij dat een hoofdtelefoon beter is!

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

ik snap je statement wel, het hangt ook af v/d muziek idd en de kwaliteit van je opstelling.

Verwijderd

Bij een koptelefoon heb je gegarandeerd de beste stereoscheiding, zoals je al zei. Verder heb je voor de prijs van een goede koptelefoon pas net 1 acceptabele gewone speaker. Je hebt er natuurlijk wel mee te maken dat een koptelefoon op den duur onprettig wordt, en als je van voelbare bassen houdt is een koptelefoon ook de verkeerde keuze.
versterker
+
Ben ik het niet mee eens. Als je 10000 piek hebt voor je frontspeakers kun je ze best wat goedkoper nemen, dan hoef je je achterspeakers niet te verwaarlozen. Koop gewoon 4x BNS SoundColumn ofzo, of B&W 603/604.

Ben ik het trouwens ook niet mee eens, maar is wat mij betreft een stuk beter dan wat jij suggereert.

Doe mij maar gewoon stereo. Al die surround fratsen heb je alleen in films wat aan, en dan ga ik liever naar de bioscoop.

Verwijderd

Als je de Technics RP-DJ1200 eenmaal op je hoofd hebt gehad... :)

Afbeeldingslocatie: http://www.technics.nl/images/RP-DJ1200.jpg

Verwijderd

Ik dacht zelf meer aan een Sennheiser HD570 ofzo. :)

• ALH
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:51

ALH

Speakers, definitely!

Waarom? Omdat ik een hoofdtelefoon onprettig vind, en speakers heb je de voelbare bas vind ik geen argument maar met een hoofdtelefoon vind ik het geluid veel te "direct" op je af komen zegmaar, met speakers heb ik een veel ruimer gevoel. Beetje vaag misschien maarja :)

Step into the shadow. Forty six and two are just ahead of me ...

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:31
neem een HD580... hebbik ook... lijkt duur, maar ik hebbem bijna altijd op, tenzij er iemand bij is, het is gewoon een stuk strakker geluid dan een beetje stereo.
Afbeeldingslocatie: http://www.sennheiser.com/headphones/dynamic/dh_pict9.gif
de HD570 en HD590 zijn toch een klasse lager dan de 580 en 600... heb ze naast mekaar gehad en de 580 is toch wel de beste keus van Sennheiser IMHO (580 en 600 hebben als enige verschil de behuizing), als je em nog kunt krijgen.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Verwijderd

ok..ok met speakers KUN je een beter geluid neer zetten als met een headphone...maar als je voor bv. 300 een headphone of speakers koopt, winnen de headphones het ALTIJD...

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk als je een hoofdtelefoon van 300 gulden wilt verslaan, dat je dan speakers moet kopen van minstens 2000 gulden per stuk.
En dan nog goed geplaatst, want je als je ze een baggere opstelling geeft is het weer net iets minder natuurlijk. Bijvoorbeeld als er 1 onder een tafel is verstopt ofzo.

Is een Hoofdtelefoon trouwens ook een goede vervanging voor een 5.1 setje, of is dan het hele effect weg?

• joshua2
  • Laatst online: 24-04-2019
Ik ben het volkomen met P5chyco eens, een goede hoofdtelefoon, zoals de HD 580/600 zit gewoon comfortabel, kun je rustig urenlang op hebben. Het geluid is enorm goed, veel en veel beter dan speaker setjes van 400/500 gulden.
En je kunt ze lekker hard doen zonder de buren/vriendin/ouders/zusje/etc. te storen.
Ik snap mensen ook niet die zo nodig voor 250,- een 4.1 setje kopen, daar kan bijna geen goed geluid uit komen (no offense). De produktie kosten liggen dan op een paar tientjes, ga maar na. Koop voor dat geld dan aub. een goede hoofdtelefoon.

hoe maak ik zo'n sig?

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:24

Illusion

(the art of)

de perfekte combinatie:
een hele goede koptelefoon + een shaker!!!!!
een shaker is een soort van box, maar eigenlijk alleen de twee spreekspoelen. die zijn dan in de zitting van je stoel (krukje) ingebouwd.
veel grotere bands gebruiken dit voor de drummer. als de band namelijk met in-ear monitoren werkt, (dan heeft ieder bandlid dus een setje oordopjes in plaats van een complete monitor speaker om zichzelf te horen) dan klaagt de drummer vaak dat hij de basedrum niet goed voelt. daarvoor dus deze oplossing.
het perfekte stereosignaal van je koptelefoon (en geen anderen er last van) en toch de diepe bas in de zitting van je stoel (en ook wel in je buik hoor) :)

/edit typo's :(

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Verwijderd

Op Thursday 15 March 2001 10:22 schreef Thundermol het volgende:
Als je de Technics RP-DJ1200 eenmaal op je hoofd hebt gehad... :)

[afbeelding]
Is zeker8-)

Ben zelf alleen toch voor de Sony MDR V700DJ

Verwijderd

Ik luister persoonlijk veeeel liever naar speakers, vooral omdat met een koptelefoon het geluid in je hoofd geprojecteerd wordt, en dit is lelijk, onnatuurlijk en vermoeiend. Bovendien klinkt het geluid met GOEDE stereo speakers veel ruimtelijker, door onder andere de reflecties van de luisterruimte en faseferuischuivingen ed

• ALH

ALH

hmmz, nu begin ik toch benieuwd te worden naar een hoofdtelefoon!
Op Thursday 15 March 2001 13:18 schreef P5ycho het volgende:
neem een HD580... hebbik ook... lijkt duur, maar ik hebbem bijna altijd op, tenzij er iemand bij is, het is gewoon een stuk strakker geluid dan een beetje stereo.
[afbeelding]
de HD570 en HD590 zijn toch een klasse lager dan de 580 en 600... heb ze naast mekaar gehad en de 580 is toch wel de beste keus van Sennheiser IMHO (580 en 600 hebben als enige verschil de behuizing), als je em nog kunt krijgen.
Wat kost zo'n mooie Sennheiser?

• Sibbe
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-02 09:31
Gewone speakers zijn altijd beter dan een hoofdtelefoon.

Het stereogeluid van een koptelefoon zou moeten perfect zijn, maar het is te perfect, komt te hard aan. De twee kanalen verspreiden zich namelijk via je schedel.
Ga maar eens na wat het best geluid kan geleiden, lucht of harde voorwerpen als bvb een schedel.
Een hoofdtelefoon is trouwens heel slecht voor de oren.

Als de luisprekers goed opgesteld zijn (wil zeggen dat de twee boxen en je hoofd de punten van een gelijkzijdige driehoek moeten vormen) krijg je het beste stereogeluid.

Hou er wel rekening mee dat de meeste luidsprekers die bij computers worden geleverd van slecht kwaliteit zijn (weinig bas en tweeter). Dan kan een koptelefoon beter klinken als je echt geen geld hebt voor goede boxen.

CU, Sibbe.

• P5ycho
  • Laatst online: 23:31
Ik heb de mijne voor 275 gekocht, adviesprijs is 479... hobbel langs alle stereozaken die je kent (vooral de highend) en kijk of ze er nog 1 hebben liggen, ik ahd er geluk mee, bij de eerste zaak al raak :)

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• ALH

ALH

Op Thursday 15 March 2001 19:45 schreef P5ycho het volgende:
Ik heb de mijne voor 275 gekocht, adviesprijs is 479... hobbel langs alle stereozaken die je kent (vooral de highend) en kijk of ze er nog 1 hebben liggen, ik ahd er geluk mee, bij de eerste zaak al raak :)
ah ok, dan fiets ik wel weer eens een keer langs Audiohome hier :)

Verwijderd

Op Thursday 15 March 2001 19:41 schreef Sibbe het volgende:
Het stereogeluid van een koptelefoon zou moeten perfect zijn, maar het is te perfect, komt te hard aan. De twee kanalen verspreiden zich namelijk via je schedel.
Ga maar eens na wat het best geluid kan geleiden, lucht of harde voorwerpen als bvb een schedel.
Een hoofdtelefoon is trouwens heel slecht voor de oren.
Wat is dat nou weer voor onzin? Een koptelefoon is dus vaak veel beter juist dan de gemiddelde boxjes. Tuurlijk zijn er setjes die echt 1000 keer zo beter zijn dan een koptelefoon, maar gewone boxjes niet.
Vaak kan je bij gewone boxjes al horen dat het geluid uit de boxjes komt en heb je niet het idee dat het echt natuurlijk klinkt. Bij een koptelefoon hoor je echt het geluid in je hoofd, en klinkt het geluid wel natuurlijk. Zelf heb ik behoorlijk goede boxjes en heb ik er geen last van als ik iets over de speakers afspeel.

Verwijderd

Op Thursday 15 March 2001 19:57 schreef 208 het volgende:
Bij een koptelefoon hoor je echt het geluid in je hoofd, en klinkt het geluid wel natuurlijk
Jij vindt dingen in je hoofd horen natuurlijk? Ik zou dan maar even langs de psychiater gaan :D

Verwijderd

ik heb thuis beide. Een ok surround setje en een American audio HP-700 kop telefoon (3500 mWat)
als ik muziek luister neem ik altijd de koptelefoon en met films maak ik gebruik van mijn setje.....
(ik split de voorste 2 kanalen naar versterker en koptelefoon)

Wat ook erg leuk is, ik stel via creative surroundmanager in dat ik alleen de voorste 2 kanalen kan horen en via mijn set controll pan ik alles naar de achterste speakers, dus er komt geen geluid meer uit de speakers maar wel uit de subwoofer en ik doe dan ook mijn koptelefoon aan....met een woord........VET 8)
er zijn mischien wat andere wegen om dit voormekaar te krijgen maar dit werkt bij mij het best en vooral snelst

Verwijderd

Een hoofdtelefoon is over het algemeen veel gedetaileerder, frequentie rechter, minder vervorming, geen last van acoustiek... Een luidspreker van 3000 euro presteert over het algemeen op deze punten minder dan een hoofdtelefoon van 200 euro.
Maar ja, het blijft een hoofdtelefoon. De ervaring van het geluid/muziek is totaal anders. Zoals eerder aangegeven... geen voelbare bas, geluid in je hoofd, enz. Daarom ga ik pas de hoofdtelefoon gebruiken zodra ik de luidsprekers niet meer kan gebruiken omdat er bijvoorbeeld mensen slapen.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:44

JT

VETAK y0

Verwijderd schreef op donderdag 15 maart 2001 @ 19:25:
Bovendien klinkt het geluid met GOEDE stereo speakers veel ruimtelijker, door onder andere de reflecties van de luisterruimte en faseferuischuivingen ed
Maar wat je hier beschrijft, draagt niet bij aan het reproduceren van puur de opname alleen, het maakt het alleen maar slechter.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:15
Heel oud ofzo :D

Verwijderd

Psssst, JT, M4SS4CR3 beschreef dat dik 4 jaar geleden... ;)

Verwijderd

Dit is een beetje het probleem met het kicken van een bejaard topic, niet iedereen heeft door dat de eerste berichten erg oud zijn. Dit is best een interessante discussie. Wanneer jullie die voort willen zetten mogen jullie daar best een topic voor openen, graag zelfs. :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.