Toon posts:

Problemen bij 2 geheugenmodules op moederbord

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allen,

Enkele weken geleden onderstaande configuratie gekocht:

Moederbord: pricewatch: Asrock 880GMH/USB3
Processor: pricewatch: AMD Phenom II X4 965 Black Edition
Geheugen: pricewatch: GeIL GV34GB1333C9DC

Systeem loopt als een trein, maar dan alleen als ik 1 van beide geheugenmodules gebruik (ongeacht welke module, en ongeacht welk memoryslot op m'n moederbord). Zodra ik een 2e module erbij prik (ongeacht of het in dual-channel is of niet), komt hij voorbij de bios, maar na 2 seconden van het windows 7 splash screen herstart hij weer.

Ik heb al in de BIOS de rate van 1333 naar 1066 teruggezet (had ik ergens gelezen, maar dat gold voor problemen met 4 modules), maar dat mocht ook niet baten.

Als je beide modules plaatst en je opent de BIOS, dan zie je wel dat ze er netjes staan.

Iemand enig idee?

Alvast dank!

Groet., Erik

• mushia
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-03-2024

mushia

In a World of LCD

Staat het geheugen op de QVL?

Q6600@3,2GHz (8*400) || Tuniq Tower 120 || Gigabyte P35 DS4 || Antec 900 + NeoHE Power 550 Watt || 4*1GB Kingston HyperX 4-4-4-12 || HD3850 || 2*WD-Raptor 74GB (Raid-0) || 2*Samsung Spinpoint F4 - 2TB (Raid-1) || 1*Samsung Spinpoint F1 - 1TB

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Verwijderd

Topicstarter
Daar had ik tot jouw bericht nog nooit van gehoord eerlijk gezegd. Maar heb het opgezocht: http://www.asrock.com/mb/memory/880GMHUSB3.pdf

Daar staat het niet tussen.. Zou het niet compatible zijn dan? Het is toch een vrij "standaard" configuratie?

• mushia

mushia

In a World of LCD

Nou omdat die helemaal niet voorbij de POST komt zou dat welleens het probleem kunnen zijn.

Edit:
Misschien dat je het geheugen kan omruilen?

[ Voor 22% gewijzigd door mushia op 25-12-2010 14:48 ]

Q6600@3,2GHz (8*400) || Tuniq Tower 120 || Gigabyte P35 DS4 || Antec 900 + NeoHE Power 550 Watt || 4*1GB Kingston HyperX 4-4-4-12 || HD3850 || 2*WD-Raptor 74GB (Raid-0) || 2*Samsung Spinpoint F4 - 2TB (Raid-1) || 1*Samsung Spinpoint F1 - 1TB

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dat het vrij standaard is hoeft niet te beteken dat het werkt ;)
Er zijn zoveel geheugen modules in omloop dat het onbegonnen werk is om ondersteuning voor alle merken/types in de bouwen.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Verwijderd

Topicstarter
mushia schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 14:47:
Nou omdat die helemaal niet voorbij de POST komt zou dat welleens het probleem kunnen zijn.
Je krijgt wel een aantal seconden het beginscherm van Windows 7 te zien, dan is hij toch al voorbij de POST?

• mushia

mushia

In a World of LCD

Verwijderd schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 14:33:
... komt hij voorbij de bios, maar na 2 seconden van het windows 7 splash screen herstart hij weer.
Sorry, niet gelezen. Ja dan komt die voorbij de POST.
In dat geval kan je ook wel een aantal testen draaien met Memtest (single/dual/verschillende combinaties)
Heb je de laatste BIOS versie?
Heb je gekeken of er genoeg spanning aan het geheugen wordt geleverd?

[ Voor 21% gewijzigd door mushia op 25-12-2010 15:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mushia,

Ik heb BIOS versie 1.4 en ik zie dat 1.5 ook bestaat. Heb dat nog nooit gedaan, dus dat kan ik morgen wel eens proberen (moet helaas zo weg...). Maar aan de omschrijving te zien is daar alleen in opgelost: Modify for PS2 Mouse + USB Keyboard combination in Windows 7.

Memtest kun je toch alleen vanuit Windows draaien? Daar komt hij dus niet bij 2 modules.

Wat betreft de spanning: Dat kan ik zien in de BIOS volgens mij? Hoe weet ik hoeveel spanning de 2 modules nodig zouden moeten hebben?
Edit: Dat moet 1.5 Volt zijn zie ik!

Fijn overigens dat er zo meegedacht wordt!

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2010 15:22 ]

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Misschien een goede tip om de volgende keer voor je iets gaat aanschaffen en naderhand vragen te moeten stellen is om toch eens de diverse topics op Tweakers goed door te lezen, want er staan genoeg topics waarin staat dat je eerst de QVL lijst moet raadplegen alvorens geheugen te kopen.

Tweakers is eigenlijk bedoeld om vragen te stellen nadat je alle tips en truucs doorgelezen hebt en een probleem dan nog steeds niet opgelost is, en het probleem jij nu hebt toch puur komt doordat mensen vaak denken van ach gewoon in mekaar schroeven en klaar die pc.

Wel in elk geval een compliment dat je een goede startpost neergezet hebt met een duidelijke omschrijving en je systeemspecs in elk geval erbij hetgeen velen vaak verzuimen.

[ Voor 13% gewijzigd door Roel1966 op 25-12-2010 17:14 ]

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:33

D4NG3R

kiwi

:)

Nee, je brand de .iso van memtest86+ op een CD/DVD en plaatst deze in je PC tijdens het opstarten, mits de bootvolgorde goed is start hij direct vanaf de CD op.

Memtest moet je toch een goede 8 - 12 uur laten draaien, bijv 's nachts als je slaapt.

Just to be sure:

Je latencies staan op 9-9-9-24, en je voltage op 1.5v? Eventueel kan je ook nog 1.55v proberen (Nee, ietsje meer prik kan weinig kwaad)

[ Voor 15% gewijzigd door D4NG3R op 25-12-2010 17:20 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Verwijderd

Voltages voor RAM + CPU juist instellen .... bij mij ook bij win 7 scherm tijdens het laden, uitval.
Als ik me CPU Voltage weer omhoog krik , geen probleem

Verwijderd

Topicstarter
Vorige week dinsdag heb ik het teruggestuurd, maar geen reactie ontvangen. Vandaag maar even mailtje gestuurd, krijg ik het bericht dat ze het hebben teruggestuurd omdat het na de 7 dagen was. Dat vind ik dus niet zo netjes, om dat vooraf niet even te melden.
Maar BFPkiller, ik ga dat proberen, en anders zet ik het geheugen hier op tweakers wel te koop.

Groeten Erik

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Raven schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 14:48:
Dat het vrij standaard is hoeft niet te beteken dat het werkt ;)
Er zijn zoveel geheugen modules in omloop dat het onbegonnen werk is om ondersteuning voor alle merken/types in de bouwen.
Wat je zegt is waar, maar eigenlijk ook totale onzin (niet jouw statement, maar het feit zelf). De JEDEC heeft een aantal standaarden voor geheugen gepubliceerd, geheugen en moederborden die zich aan die standaarden houden zouden gewoon met elkaar moeten kunnen werken. Helaas blijkt dat niet te lukken.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Verwijderd

Topicstarter
Ik draaid nu op 4 GB en dan op 1.55 V i.p.v. de standaard 1.50 V.
Lijkt te werken :) :)

Edit: Helaas toch weer blue screens :( Tijd voor ander geheugen ben ik bang.

Nu heb ik nog een andere vraag:
De CPU-fan-speed kan ik in de BIOS regelen, maar ik heb ook een chassis-fan en een power-fan. Deze draaien echter op volle toeren. Is dat ook ergens te regelen? Met Speedfan gebeurt er niets.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2011 11:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Of kan ik hier beter een nieuw topic over maken?

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 23:43:
Ik draaid nu op 4 GB en dan op 1.55 V i.p.v. de standaard 1.50 V.
Lijkt te werken :) :)

Edit: Helaas toch weer blue screens :( Tijd voor ander geheugen ben ik bang.

Nu heb ik nog een andere vraag:
De CPU-fan-speed kan ik in de BIOS regelen, maar ik heb ook een chassis-fan en een power-fan. Deze draaien echter op volle toeren. Is dat ook ergens te regelen? Met Speedfan gebeurt er niets.
De cpu-fan speed kan je beter proberen te regelen vanuit je bios zelf maar het is afhankelijk van je moederboard of deze alleen PWM fans aanstuurt of dat het moederboard ook het voltage kan regelen van de fan. Je zou eens in je bios kunnen kijken of je dit kan omzetten dus dan niet op temperatuur maar op voltage laten regelen. Maar het beste voor een cpu-fan is een PWM fan te gebruiken die op temperatuur automatisch vanuit je bios word geregeld.

[ Voor 6% gewijzigd door Roel1966 op 09-01-2011 16:45 ]

Pagina: 1