Toon posts:

[9950 BE 140w] Voltage verhogen tot 1.5 schadelijk?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Tweakers,

Ik heb net een Mugen 2 op mijn 9950BE gezet en het ding koelt enorm goed. 20c idle en 39c load. En dat met 1.49V.

Ik heb dus aan overclocken geslagen en er zijn een paar dingen waarover ik geen bevredigend antwoord kan vinden (ook niet via andere fora en google).

Eerst maar eens de specs van het systeem:
Windows 7 64bit
MSI K9A2+
AMD 9950BE X4 (stock 2600mhz) + Mugen 2 cooler
Corsair XMS2 800mhz 4-4-4-12 2x2gb
AMD ATI 4870x2

Nu ben ik verschillende settings (via de bios) aan het proberen en ik kom er achter dat ik de Vcore al snel naar 1.49 moet zetten om net niet op de 3000mhz te komen (2925mhz is het meest stabiel 13x225FSB, mem: 900mhz 5-5-5-18, Vcore: 1.49, cpu-z geeft na boot 1.52 aan trouwens).

Wat ik ook doe de temperaturen blijven ruim binnen de marges. 20c idle en 38c load. Ik moet de Vcore wel op 1.49v zetten, anders krijg ik een BSOD code 101 (wat betekend dat de cpu te weinig voltage krijgt.). Dat is best veel als ik anderen overclockers mag geloven. Die doen het met 1.35v en komen daarmee op 3ghz en sommigen tot 3.2ghz.

Hetgeen wat ik het meeste lees is dat mensen simpelweg de multiplier omhoog rammen en verder alles op de standaard settings laten. Dat lukt mij niet tenzij ik de Vcore boven de 1.5 zet. En daar begint het mij een beetje te jeuken. AMD geeft aan dat de operating range tot de 1.3v gaat. Maar als ik het verhoog naar 1.55 dan verdwijnen de BSOD's, kom ik boven de 3000mhz en blijven de temperaturen binnen de marges.

Nu dan de hamvraag: moet ik bij zulke hoge voltages alleen letten op de temperaturen of kan de CPU ook beschadigen bij hoge voltages ondanks de lage temperaturen?

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2010 14:11 . Reden: mem timings toegevoegd ]

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-01 22:36

Singular1ty

EV Evangelist

Het grootste risico aan teveel voltage is niet dat je CPU extreem heet wordt, maar dat er iets op je MoBo doorfikt omdat het niet bedoeld is zoveel vermogen door te geven. Ik heb geen ervaring met AM2 bordjes, dus ik zou even googlen hoe goed jouw bordje presteert op overklokgebied. Als je er vertrouwen in hebt dat je bordje de benodigde voltages wel kan hebben, kan je op zich rustig doorklokken tot je temperaturen buitensporig hoog worden. Voor 24/7 gebruik wordt een voltage van 1,5+ echter niet aangeraden.

• arneschoonvliet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-12-2025
Ik kan het niet met zekerheid zeggen. Ik zeg ook alleen maar wat ik gelezen heb :p
Ik zie dat je een eerste generatie phenom cpu hebt en het is volgens mij bekend dat deze cpu's minder goed klokken dan de phenom II serie ( vooral de C3 reversion )

In verband met het hoge voltage kan ik niet veel zeggen daar zullen de experts hier op tweakers je zeker mee kunnen helpen.
Wat ik denk is, je hebt een phenom van de eerste generatie en deze hebben volgens mij een veel hogere vcore nodig dan de phenom II generatie.

Ik hoop dat ik je iets verder heb geholpen en wacht maar even tot morgen ofzo totdat de experts antwoorden die kunnen je zeker nog verder helpen

mvg

Verwijderd

Topicstarter
@Singular1ty
Ok. Dat is duidelijk. Vandaar dat er vanaf 1.5v in de bios "not recommended" bij staat. Hoogste temperatuur die op het moederbord wordt gemeten onder load is 41 graden.

Zit nu op de volgende settings die stabiel zijn:
CPU: 2925
Multieplier: 13x
FSB: 225mhz
HT-link: 2250mhz
mem: 900 @ 5-5-5-18
Vcore @ 1.48v

Dat wil ik dus inderdaad toepassen op every day use.

@Scorpia
Het is idd een eerste generatie. Snap alleen niet dat anderen met dezelfde setup op de 3ghz komen met alleen de multiplier en geen voltage veranderingen. Dat is bij mij dus een dikke 'no go'. Schijnt aan windows 7 64 bit te kunnen liggen...

Thanks voor de snelle (kerst) reactie ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2010 14:26 ]

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
waarom overklok je niet op je multi? je hebt een bleck edition cpu, nu kan namelijk ook je HTT link blokkeren, en overigens zou ik mijn HT link ook rond de 2000 houden, deze kan ook roet in het eten gooien...

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Verwijderd

Topicstarter
nedernakker schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 14:26:
waarom overklok je niet op je multi? je hebt een bleck edition cpu, nu kan namelijk ook je HTT link blokkeren, en overigens zou ik mijn HT link ook rond de 2000 houden, deze kan ook roet in het eten gooien...
Zoals hier boven: dan moet ik de Vcore nogal hoog zetten. Op stock settings kan ik de multiplier op 13,5 zetten en zit ik dus op 2800mhz. Als ik met een Vcore van 1.48 de multi op 15 zet (3000mhz) krijg ik dus een 101 BSOD... Idle is de Vcore trouwens 1.52 en onder load schiet ie terug naar 1.48.. lijkt me ook niet echt goed...

En heeft het overclocken van de FSB niet het voordeel dat het geheugen ook wat meer moet zweten (900mhz ipv 800)?

Edit:
Nog ff wat geprobeerd:
Multi op 14 en FSB op 214 (2996mhz) werk ook goed met een lager voltage (1.44 onder load en idle 1.47)

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2010 14:42 ]

• nedernakker
ja, maar wie zegt dat het geheugen dit aan kan? je bent nu meerdere dingen aan het overklokken, vind dan maar eens uit wat nu de problemen veroorzaakt..

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Verwijderd

Topicstarter
nedernakker schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 14:41:
ja, maar wie zegt dat het geheugen dit aan kan? je bent nu meerdere dingen aan het overklokken, vind dan maar eens uit wat nu de problemen veroorzaakt..
XMS2 kan op 1000mhz volgens de tests. Timings komt wel precies merkte ik al. Wat mij opvalt is dat als ik met de multiplier wil overclocken ik dus direct veel meer volt moet geven. En daar gaat het mij nu ff om. Ik wil dat zo laag mogelijk houden.

Maargoed. Lees de edit in vorige post. Nu 2996mhz op 1.440v

Edit:
Hmm.. volgens mij zit het hem toch in de FSB dan... nu kom ik met 1.44v wel boven de 3000mhz. Multi op 14,5 en FSB op 207.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2010 14:55 ]

• nedernakker
er zijn 20 revisies van het XMS2 geheugen en daarvan zijn er ook nog eens 1 GB, 2 GB en 4 GB kits, niet echt handig om aan te nemen dat jouw geheugen dit ook kan... iedere module is anders en reageert anders op overklokken, daarnaast zijn er meer factoren afhankelijk behalve de snelheid, dus voor dat je succesvol memtest hebt gedraaid voor een nachtje op 1000 MHz kun je niet zeggen dat je geheugen stabiel is..

dat je voltage zokt onder load is normaal, dit heet Vdroop.. misschien heeft le moederbord een optie als laodline calibration, deze voorkomt de droop.

Verwijderd

Topicstarter
Ok. Duidelijk. Wist ik niet. Maar ik denk dat ik me maar bij de laatste waarden neer leg. 14.5 x 207 = 3001mhz en dat is wel ff genoeg voor nu. ;-)

PS: multi op 15 is dus altijd BSOD zonder Vcore hoger als 1.5v

• Dijkertje
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22-01 18:39

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Ik heb deze CPU ook gehad en 1.7V vond ie niet erg. Het hoort natuurlijk niet, maar het kan wel.

Verwijderd

Heb zelf een phenom II 1055T 6core en deze loopt zonder
aanpassingen van de v-core of wat dan ook zo op 4 ghz met
alleen de bus op 240....Lang leve phenom II

Mijn backupsysteem , ook met de 7750be , loopt op 3,1ghz stabiel
alleen met de multi-pl op.......Geen idee eigenlijk , benhet ff
kwijt! :)

• bartijn2
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-12-2025

bartijn2

Fixing the world

Daniel, hoe krijg je dat voor elkaar?
Of bedoel je met de turbo modus? de 1055t heeft toch een multi van 14?

https://mobileservicecenternetherlands.nl/ - goedkoop en snel je idevice gerepareerd

Verwijderd

@bartijn2

Klopt de 1055T is geen BE dus heeft hij locked multi , maar dat neemt niet weg dat je de bus aan kan passen.Deze heb ik op 240 gezet (wel telkens kleine stapjes uiteraard) en daardoor loopt ie nu op een kleine 4 ghz MET turbo.Tot nu toe geen enkel probleem gehad en nog geen tijd om verder te gaan met v-core enz want ik ben er van overtuigd dat ik hem nog verder kan krijgen.

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 25-01 12:39

epic_gram

undercover moderator

Verwijderd schreef op donderdag 30 december 2010 @ 19:10:
@bartijn2

Klopt de 1055T is geen BE dus heeft hij locked multi , maar dat neemt niet weg dat je de bus aan kan passen.Deze heb ik op 240 gezet (wel telkens kleine stapjes uiteraard) en daardoor loopt ie nu op een kleine 4 ghz MET turbo.Tot nu toe geen enkel probleem gehad en nog geen tijd om verder te gaan met v-core enz want ik ben er van overtuigd dat ik hem nog verder kan krijgen.
Ik zou turbo uitschakelen als ik jou was, komt ie nog verder. Doordat je turbo aan hebt staan klok je minder ver over omdat je een marge moet aanhouden, voor als turbo aan slaat. Ik heb er genoeg gezien die met een 1055T de 4GHz halen zonder turbo.

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Verwijderd

epic_gram schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 09:29:
[...]

Ik zou turbo uitschakelen als ik jou was, komt ie nog verder. Doordat je turbo aan hebt staan klok je minder ver over omdat je een marge moet aanhouden, voor als turbo aan slaat. Ik heb er genoeg gezien die met een 1055T de 4GHz halen zonder turbo.
Word aan gewerkt.Bedankt voor de tip! :P
Pagina: 1