MacBook scherm schoonmaken

Pagina: 1
Acties:

• MPeek
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-12 18:33
Ik heb ergens in mei een MacBook van Ebay gekocht, waarvan het scherm in een super staat was. Er zaten geen vette vingers op of iets anders, hij was helemaal gaaf. Ik gebruik de MacBook sindsdien elke dag en al gauw 4 tot 5 uur per dag vanwege school e.d. en het is dus moeilijk het scherm schoon te houden. In het begin maakte ik mijn scherm regelmatig schoon met een doekje maar na een tijdje schoot dat er toch een beetje bij in en nu is het scherm dus zo vies dat ik het niet meer schoon krijg... Het lijkt er op alsof de viezigheid gewoon in het scherm gebrand is... Als ik over het scherm ga met mijn nagel voel ik ook dat het scherm ruw is op de plekken van de viezigheid.

Ik heb al meerdere keren op google gezocht maar ik kon er niks over vinden. Ik heb het scherm al een keer helemaal schoongemaakt met een zacht, niet pluizend doekje en met een vloeistof die je normaal gebruikt voor lenzen, een combinatie van gedestilleerd water en 'non-toxic glass detergent'.

Zijn dit gewoon permanente beschadigingen geworden omdat het scherm zolang vuil is gebleven? Of kan ik het met een of ander goedje nog schoonmaken?

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Vingers op je scherm is vet, en vet oxideert na verloop van tijd, zeker op een warm scherm, en ik neem even aan dat je geen MacBook met een LED-backlight hebt.

Leg met een paar boeken ofzo je macbook zo neer dat het scherm plat op tafel ligt. Leg een paar stukjes vochtig wc-papier of papieren zakdoekjes op de plekken van de hardnekkige vlekken. Je maakt ze vochtig met een beetje warm water en een druppel afwasmiddel. Als je ze te nat maakt loopt er water in je scherm en gaat je computer stuk, dus doe voorzichtig. Kwartiertje laten weken, weghalen, scherm droogmaken voordat je 'm oppakt en nog een keer op je gewone manier schoonmaken.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Ik gebruik altijd de Swirl brillendoekjes bij de AH, kost bijna niets en tot nog toe is mijn scherm hier niet door beschadigd. Het helpt dat ik ook een bril draag natuurlijk, daar wil je ook geen krasjes op :)

Plaatje hier (kan je ze makkelijker vinden): http://www.drogisterij.ne...wirl_Brilpoetsdoekjes.jpg

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

• Bas_Pierik
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-12 19:49
Ik gebruik voor elke monitor die ik heb gewoon een vochtig keukenpapiertje met glasex, niet te nat, want dan kan het je pc beschadigen. en na die tijd moet je het scherm droogmaken met een droog keukenpapiertje, werkt hier perfect ;)

Gr.
Bas Pierik

Verwijderd

Ben verbaasd dat mensen keukenpapier, glassex en papieren brillendoekjes gebruiken, af te raden vanwege o.a. het potentieel schurend effect. Kan je scherm van naar de knoppen gaan als je daarmee echt gaat wrijven en zeker als je deze methode vaker toepast (bij de tip van Burne is dit anders omdat je niet wrijft met het papier).

Voor de extreme viezigheid is de tip van Burne vast het beste (zelf trouwens nooit geprobeerd).

Voor normale viezigheid kun je het beste een schone (niet ruwe) zakdoek pakken. Nat maken met weinig lauw water (dus echt weinig). Scherm schoonmaken en droog maken met droog stukje zakdoek. Het beste kun je het scherm uitzetten voordat je met de klus begint, je ziet dan ook beter waar vlekken zitten.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Je hebt ook van die schoonmaak setjes speciaal voor schermen. Dan heb je voor 10 euro een fles waarmee je makkelijk anderhalf jaar kan doen + een speciaal doekje ervoor. Oa ICIDU heeft van zulk soort setjes. Heb het wel eens gebruikt en het werkt erg goed. 2x een beetje op het scherm spuiten en even netjes wrijven, het scherm is dan als nieuw.

Verwijderd

Bas_Pierik schreef op zondag 26 december 2010 @ 09:23:
Ik gebruik voor elke monitor die ik heb gewoon een vochtig keukenpapiertje met glasex, niet te nat, want dan kan het je pc beschadigen. en na die tijd moet je het scherm droogmaken met een droog keukenpapiertje, werkt hier perfect ;)

Gr.
Bas Pierik
Keukenpapier is echt iets wat je _niet_ moet gebruiken . . . :X

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Verwijderd schreef op zondag 26 december 2010 @ 12:26:
Ben verbaasd dat mensen keukenpapier, glassex en papieren brillendoekjes gebruiken, af te raden vanwege o.a. het potentieel schurend effect.
Papieren zakdoekjes zijn al heel lang niet meer van papier. Houtpulp wordt afgebroken tot cellulose, opgelost, gezuiverd, en vervolgens tot 'schone' cellulose-vezels omgevormd. De kans op zand of houtresten is nul.

Maar ook 'gewoon' papier is veilig genoeg. Mijn moeder (inmiddels 80) heeft haar hele leven lang na het ramenlappen (eens in de veertien dagen) de ramen in de huiskamer nagewreven met oude kranten. Krijg je ook de laatste resten streep mee weg. Vensterglas is veel zachter dan het glas op elektronica, maar die zijn na jarenlang 25 keer per jaar poetsen ook krasvrij. (Aan de binnenkant, dan. De buitenkant heeft wel wat stormschade opgelopen..)

Maar het hama-fotodoekje van 2.5 euro zit in een mooi kokertje, is makkelijk mee te nemen, poetst prima en als je 'm af en toe wast gaat 'ie heel lang mee..

[ Voor 8% gewijzigd door burne op 26-12-2010 13:12 ]

Verwijderd

Ik gebruik altijd een bus screencleaner, dit spray ik wat op een zijden doekje en veeg zo me scherm schoon. Even navegen met een droog zijden doekje. En klaar is kees.

Verwijderd

burne schreef op zondag 26 december 2010 @ 13:11:
[...]

Papieren zakdoekjes zijn al heel lang niet meer van papier. Houtpulp wordt afgebroken tot cellulose, opgelost, gezuiverd, en vervolgens tot 'schone' cellulose-vezels omgevormd. De kans op zand of houtresten is nul.

Maar ook 'gewoon' papier is veilig genoeg. Mijn moeder (inmiddels 80) heeft haar hele leven lang na het ramenlappen (eens in de veertien dagen) de ramen in de huiskamer nagewreven met oude kranten. Krijg je ook de laatste resten streep mee weg. Vensterglas is veel zachter dan het glas op elektronica, maar die zijn na jarenlang 25 keer per jaar poetsen ook krasvrij. (Aan de binnenkant, dan. De buitenkant heeft wel wat stormschade opgelopen..)

Maar het hama-fotodoekje van 2.5 euro zit in een mooi kokertje, is makkelijk mee te nemen, poetst prima en als je 'm af en toe wast gaat 'ie heel lang mee..
Toch wordt voor brillenglazen (ook die met antikras laag) papier niet aanbevolen. De antireflectiecoating kan door gebruik van papier op den duur kapot gaan. Maar wellicht is die coating een stuk minder sterk dan het scherm van een laptop.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2010 21:24 ]

• Underworld
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-09 20:49

Underworld

+1 Inzichtvol

burne schreef op zondag 26 december 2010 @ 13:11:
[...]

offtopic, ik heb gehoord dat de telegraaf zich hier het beste voor leent.

Anyway ik doe het meestal met vochtige doekjes van de Action, werkt prima en al 1,5 jaar geen krassen ofzo op mijn MBP

“Victorious warriors win first and then go to war,
while defeated warriors go to war first and then seek to win”
― Sun Tzu, The Art of War

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 26 december 2010 @ 19:21:
Ik gebruik altijd een bus screencleaner, dit spray ik wat op een zijden doekje en veeg zo me scherm schoon. Even navegen met een droog zijden doekje. En klaar is kees.
Voor de doe-het-zelvers heel makkelijk te maken door pure alcohol en gedestilleerd water in een verhouding 50/50 te mixen. Scheelt je een flinke duit voor zo'n klein flesje screen cleaner.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:56

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ik heb hier al een jaar een busje schuimreiniger staan voor mijn schermen (tv, monitor en laptop). Zat een micro-vezel doekje bij. Maakt perfect schoon :)

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

De vraag van de TS was hoe je aangekoekte rommel loskrijgt, niet wat het beste/goedkoopste/duurste poetsdoekje is.

Verwijderd

Glassex gaat prima hoor, dit is namelijk een of andere oplossing die NIET schadelijk is.

Als je een hele zachte keukenrol gebruikt gaat dit prima.

Heck, als er een stukje hard stof/zand op je monitor zit kan je doek nog zo zacht zijn... krassen doet ie dan toch wel :)

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:56

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

burne schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 12:49:
De vraag van de TS was hoe je aangekoekte rommel loskrijgt, niet wat het beste/goedkoopste/duurste poetsdoekje is.
Nou, dat schuim van mij doet echt wonderen. We hebben er ook 6 jaar oude iBooks mee gereinigd, werkt fantastisch!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11 10:36

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

* Falcon kijk naar zijn Macbook scherm en denkt "goed plan" :X !

[ Voor 9% gewijzigd door Falcon op 28-12-2010 13:11 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• CHRlS
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:23
Toch vreemd dat mensen hier keukenpapier afraden om het beeldscherm schoon te maken. Op de Apple site raad Apple juist aan om keukenpapier te gebruiken.

http://www.apple.com/nl/support/macbook/care/

Verwijderd

sebastius schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 13:10:
[...]

Nou, dat schuim van mij doet echt wonderen. We hebben er ook 6 jaar oude iBooks mee gereinigd, werkt fantastisch!
Oxi Action... de naam zegt het al... het bruist het vuil los :) Super inderdaad! Jim :D

• Antonv9
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 29-11 20:12
Ik doe alle platte schermen (mobiel, tv, laptop, pc scherm) en mijn bril met keukenpapier en glassex. Nooit niet 1 krasje gehad.... lekker veel papier gebruiken zodat je de vlek niet van de ene naar de andere kant verplaatst.
Niet te veel glassex natuurlijk, want dan druipt het naar binnen.

succes met het schoonmaken!.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 12:54:
Glassex gaat prima hoor, dit is namelijk een of andere oplossing die NIET schadelijk is.

Als je een hele zachte keukenrol gebruikt gaat dit prima.

Heck, als er een stukje hard stof/zand op je monitor zit kan je doek nog zo zacht zijn... krassen doet ie dan toch wel :)
Er zit toch ammoniak in glassex? Dat schijnt niet zo goed te zijn voor de coating die op het scherm zit.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 29 december 2010 @ 18:12:
[...]

Er zit toch ammoniak in glassex? Dat schijnt niet zo goed te zijn voor de coating die op het scherm zit.
Heel lichtjes en hoe wil je het anders vetvrij krijgen ?
Pagina: 1