• Trezzahn
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 20:19
Hallo allemaal,

Vanmiddag mijn externe HDD aangesloten op mijn nieuwe MBP 13". Toen zei die dat ik 'm moest formateren ivm. een niet ondersteunend bestandssysteem. Dat gedaan en vervolgens begon die met backuppen; een kleine 20GB. Maar bij 16GB bleef die heel raar steken. Een uur heeft hij daar wel op gestaan.
Vervolgens heb ik het maar afgebroken. Toen de HDD aangesloten op mijn gewone PC(oude Windows XP bak). Maar daar vind hij nu opeens de hele HDD niet meer!! :o

Ik wil 'm nu dus aansluiten op Windows XP bak en daar de schijf wissen om die incomplete backup te verwijderen.
Op de MBP vind die 'm wel gewoon.

Iemand tips?

BVD

===

Oplossing:
Door dit stappenplan eens door te lezen is het mij gelukt!
En uiteraard door alle hulp tweakers.

http://www.appletips.nl/w...schrijven-onder-mac-os-x/

Succes!

[Voor 110% gewijzigd door Trezzahn op 26-12-2010 13:53]

• Specifiek
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 06-05-2017
Omdat je de externe harde schijf gewist hebt, heeft Mac er vervolgens een HFS(+) bestandssysteem van gemaakt. Windows staat doorgaans op NTFS. Dit zijn twee verschillende dingen. Windows kan deze niet lezen.

Je kan hier wel software voor installeren. Wat goed werk is TransMac, dit kun je gratis proberen en inderdaad de bestanden op jouw schijf wissen.

Wat ik mij afvraag: in Mac OS kun je toch ook de bestanden op de externe harde schijf deleten? Wissen op Windows heeft geen voordelen en is omslachtig.

• Trezzahn
Ja maar ik heb nog heel veel bestanden op mijn windows bak staan, zoals muziek, documenten en veel foto's. Deze wil ik naar mijn mac hebben. Maar aangezien hij deze nu niet meer vind....

Is het mogelijk van die HDD(250 GB) te verdelen in 2 partities?
Dus dat ik 150GB kan gebruiken voor back-up(Time Machine) en die overige 100GB voor muziek/films o.i.d.?

Want zou het zonde vinden als die gehele HDD "opgaat" aan backups voor de Mac.

Bedankt voor je reactie :)

[Voor 3% gewijzigd door Trezzahn op 26-12-2010 11:00]

• Mighty
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online

Mighty

Brains & Steel

Je kan de harde schijf inderdaad partitiioneren. Je kan dan een HFS partitie voor TimeMachine gebruiken en een NTFS partitie om data over te zetten.

|| The harder you fall the more it hurts - be awesome ||

• Trezzahn
Geweldig! :*)

Enig idee met welke software dit kan?

[Voor 4% gewijzigd door Trezzahn op 26-12-2010 11:21]

• Sjef_Arie
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 19:28
twee partities maken op je mac, en eentje alvast naar hfs+ formatteren. Vervolgens de lege partitie (ongepartitionerde ruimte) op je windows pc naar NTFS formatteren. Let er wel op dat je mac geen NTFS kan schrijven, aleen lezen. Als je ook wilt kunnen schrijven moet je dar software voor kopen (hoeft niet duur te zijn) of je schijf naar fat32 formatteren (wat overigens ook weer nadelen heeft).

• leuk_he
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 20-11 00:29

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Trezzahn schreef op zondag 26 december 2010 @ 11:20:
Geweldig! :*)

Enig idee met welke software dit kan?
google naar mac partition

http://www.kenstone.net/fcp_homepage/partitioning_tiger.html

staat een hele (welliswaar oude) handleiding.

Besef dat "FAT32"(msdos) een bestands limiet heeft van 4 GB (2GB in sommige implementaties)

NTFS is geloof ik alleen te lezen /schrijven met speciale drivers ([google=macfuse])

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• bert-nl
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 11-03-2016
Op Mac OS kun je Tuxera NTFS gebruiken. Je kunt dan ook formateren/partitioneren/schrijven naar NTFS. Kost wel iets.

http://www.tuxera.com/products/tuxera-ntfs-for-mac/

Is een trial van 15 dagen beschikbaar.

[Voor 33% gewijzigd door bert-nl op 26-12-2010 12:18]

• Trezzahn
NTFS-3G for Mac OS X 2010.10.2 heb ik net geïnstalleerd. Is van dezelfde makers volgens mij. En is gratis!

Tuxera heb ik ook geïnstalleerd, dus gebruik ik niet(meer), maar hoe verwijder ik deze weer? :$
bert-nl schreef op zondag 26 december 2010 @ 12:38:
[...]

Ga in Mac OS naar systeemvoorkeuren, onderin staat een icoon van Tuxera. Klik er op en bij een van de tabbladen staat 'uninstall'. Moet je wel eventueel eerst via hangslotje ontgrendelen voordat de optie aanklikbaar is.

NTFS-3G is inderdaad van dezelfde makers. Waarom de ene gratis is en de ander niet is wel vreemd.
Thanks!
't Is gelukt :*)

[Voor 53% gewijzigd door Trezzahn op 26-12-2010 12:46]

• bert-nl
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 11-03-2016
Trezzahn schreef op zondag 26 december 2010 @ 12:34:
NTFS-3G for Mac OS X 2010.10.2 heb ik net geïnstalleerd. Is van dezelfde makers volgens mij. En is gratis!

Tuxera heb ik ook geïnstalleerd, dus gebruik ik niet(meer), maar hoe verwijder ik deze weer? :$
Ga in Mac OS naar systeemvoorkeuren, onderin staat een icoon van Tuxera. Klik er op en bij een van de tabbladen staat 'uninstall'. Moet je wel eventueel eerst via hangslotje ontgrendelen voordat de optie aanklikbaar is.

NTFS-3G is inderdaad van dezelfde makers. Waarom de ene gratis is en de ander niet is wel vreemd.

[Voor 8% gewijzigd door bert-nl op 26-12-2010 12:39]

• Trezzahn
Het is mij nu gelukt.

Ik kan nu schrijven en lezen op een NTFS partitie op de externe HDD.
HDD heeft nu 2 partities:
- Externe HDD Windows; 150 GB
- Time Machine; 100 GB

Iedereen bedankt voor zijn/haar tips.

Hoe ik het gedaan heb zet ik in de OP.

THNX ALL

• Erikvw88
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 16-11-2011
Ik kan het andere Time Capsule topic niet vinden. Maar ik heb ook problemen met mijn TC.

Ik heb mijn Time Capsule beneden staan en gebruik hem nu als Wifi basisstation/ router. Dus er komt kabel internet binnen, op een modem, en me Time Capsule hangt aan het modem. Internet werkt super, maar hij draait sinds ik dat gedaan heb geen back-ups meer. Hij stopt na ongeveer 25kb en geeft het volgende aan;

Het is bij mij dus geen tijdelijk probleem. Me Time Capsule herstellen gaat ook niet, want hij vind hem niet in Schijfhulpprogramma.

De eerste 25kb gaan ook echt mega traag. Ik moet nog 11GB back-upen maar daar zou hij zomaar een hele dag over kunnen doen...

Iemand die mij kan hier meer over kan vertellen en hoe ik het kan oplossen? Ook de snelheid irriteert me mateloos natuurlijk. Bedankt :)!

• Sjef_Arie
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 19:28
Wat is de snelheid als je hem gewoon als netwerkschijf gebruikt? Zou het kunnen dat je te ver van je TC zit?
Over het algemeen zou die backup vrij snel moeten gaan. Het lijkt me een verbindingsprobleem.
Probeer het eens met een kabeltje rechtstreeks in de TC, om te kijken of dat ook problemen geeft.

• Erikvw88
Sjef_Arie schreef op maandag 27 december 2010 @ 14:30:
Wat is de snelheid als je hem gewoon als netwerkschijf gebruikt? Zou het kunnen dat je te ver van je TC zit?
Over het algemeen zou die backup vrij snel moeten gaan. Het lijkt me een verbindingsprobleem.
Probeer het eens met een kabeltje rechtstreeks in de TC, om te kijken of dat ook problemen geeft.
Dat heb ik een tijd gehad ja. Maar ik wou juist van dat kabeltje af. Toen ging het wel redelijk snel.
Maar ik heb het daarvoor ook tijden wireless gedaan en toen ging het ook gewoon snel. Heel vreemd...

• hans_lenze
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 22:23
Wat staat er in Console? Dit programma is te vinden in programma's - hulpprogramma's en laat de logboeken van je systeem zien.
Je bent op zoek naar meldingen van 'backupd'.

while (! ( succeed = try ()));

• Erikvw88
hans_lenze schreef op maandag 27 december 2010 @ 17:39:
Wat staat er in Console? Dit programma is te vinden in programma's - hulpprogramma's en laat de logboeken van je systeem zien.
Je bent op zoek naar meldingen van 'backupd'.
Bij console-berichten dit;

27-12-10 19:07:48 com.apple.backupd[702] QUICKCHECK ONLY; FILESYSTEM CLEAN

Bij alle berichten dit;
27-12-10 19:11:38 com.apple.backupd[702] Aborting backup because indexing a file failed.
27-12-10 19:11:38 com.apple.backupd[702] Stopping backup.
27-12-10 19:11:38 com.apple.backupd[702] Copied 78 files (22 KB) from volume Macintosh HD.
27-12-10 19:11:38 com.apple.backupd[702] Copy stage failed with error:11
27-12-10 19:11:43 com.apple.backupd[702] Backup failed with error: 11
27-12-10 19:11:48 com.apple.backupd[702] Ejected Time Machine disk image.

[Voor 41% gewijzigd door Erikvw88 op 27-12-2010 19:09]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee