Optimale timings geheugen instellen Intel DG43GT

Pagina: 1
Acties:

• Wim1991
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-08-2024
Hallo,

Ik bezit een Intel DG43GT moederboard met 2 kingston KHX6400D2LLK2/4G (2GB 800MHz DDR2) modules.
Nu heb ik dit geheugen toendertijd gekocht vanwege de low-latency timings die het heeft (CL4-4-4-12). Nu blijkt dat mijn mobo standaard niet de goede timings instelt.

Hieronder ziet U een foto van de opties die de Intel bios mij biedt om de timings in te stellen. Waarom zijn bijna alle instellingsmogelijkheden grijs?! Ik zou graag die timings wat willen verstrakken naar 4-4-4-12 dan de 5-5-5-18.

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/1146839/Fora/geheugen-dg43gt.jpg

Mijn vraag aan jullie is hoe ik deze timings alsnog in kan stellen, als dat überhaupt mogelijk is.
Zou ik het via de Intel Integrator toolkit kunnen instellen?!

Referenties:
Intel DG43GT geheugen eigenschappen volgens Intel: link Er is nergens te lezen dat het niet mogelijk zou zijn om de timings aan te passen, maar er wordt ook niet gemeldt of dit wel zou kunnen.

Kingston geheugen: link, onder "dual channel memory kits" de 7e

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:26

Dark

who tweaked the light?

Als je niet met de cursor op die 5-5-5-18 kan komen, vrees ik voor je dat het niet gaat op dat boardje. Intel boards staan erom bekend dat er weinig aan in te stellen is...

edit:
ik zag ik het boekje staan dat er een bios config jumper op het board zit? probeer die eens op standje "configure" misschien dat je dan wat kan veranderen?

[ Voor 32% gewijzigd door Dark op 25-12-2010 11:01 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Anders instellen is nodig indien het niet zou werken.
Moederbord stelt in wat het beste is, in de meeste gevallen is dit goed.
Het verschil wat jij ziet is niet merkbaar tijdens gebruik, dus het is onnodig om dit te wijzigen.

• Wim1991
@Dark,
Ik heb de jumper op de configureer-stand gezet, maar het menu dat dan verschijnt in de BIOS geeft informatie over het resetten van het wachtwoord. Ook als ik dan naar de geheugensettings ga blijken de waarden niet veranderbaar te zijn.

Ik zal er dus maar mee moeten leven dat de memory timings niet sneller kunnen.

Verwijderd

Ik heb ook ooit een intel bordje gehad en daar stond een andere functie ergens verborgen die het bord altijd start met veilige (spd) instellingen..... Het bordje geeft trouwens aan dat de spd van het geheugen de 5-5-5-18 timings aangeeft.... Dat is ook weer merkwaardig want kingston geeft aan dat de spd timings 5-5-5-15 op 667 MHz. zijn...... In de datasheet van kingston staat verder dat de 4-4-4-12 timings draaien icm 1.95 Volt.

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Ah, het was ook maar een ideetje ;) ik zag dat staan, en dacht wellicht gaat het helpen, maar niet dus...

Iets anders proberen dan: memset
dat is een programma wat bij sommige moederborden vanuit windows de geheugentimings kan tweaken. of het bij jouwe ook werkt is een kwestie van proberen, maar het zou kunnen dat het gewoon niet gaat op dat boardje...
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=92190 <- adresje voor memset

• Wim1991
Goed gevonden, maar ook helaas dat werkt niet.
Als ik het programma opstart, staat er onderin MCHBAR LOCKED en kan verder niets aanpassen.. Weet je of dit te omzeilen is? "mchbar" zegt mij verder helemaal niets namelijk.

• Dark

Dark

who tweaked the light?

dat is memory controller hub , mch... en die zit dus op slot...
denk dus jammer maar helaas... gaat wel meer zo met intel boardjes

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:03

Harrie

NederVlaming

Hmm... ik heb exact hetzelfde.. Zelfde bordje, met GeIL geheugen.
Er zit zelfs een info dingetje bij het geheugen:
SPD:
For optimized compatibility purpose, GeIL uses SPD Safe-mode Technology. The rated SPD and the default pre-programmed SPD might be different. Please refer to your motherboard manufacture's owners manual for DRAM Adjustments & Settings.

Voltage:
For all GeIL high performance memory modules, please follow GeIL's recommended voltages for best performance. Each model's specific recommended voltage can be found on the laser sticker to the right side of each module. Please also refer to your motherboard manufacture's owners manual for DRAM Voltage Adjustment.
Ziet er dus naar uit dat ze expres lossere timings in de SPD zetten, om te garanderen dat een moederbord altijd boot, ook met lagere spanning. Alleen zijn wij dus de sigaar, omdat we niet zelf de juiste timings in kunnen stellen op dit bord....

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Waarom zou je een strakkere timing willen hebben bij DDR2 dan? Zoveel prestatiewinst levert het niet (meer) op namelijk.

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:03

Harrie

NederVlaming

Info impact timings op performance.

Het zelfde geheugen getest bij verschillende timings. De verschillen zijn niet groot, maar het is natuurlijk altijd leuk als je het gratis krijgt. Ik heb dit geheugen gekocht omdat het qua prijs nauwelijks duurder was dan geheugen met lossere timings. Alleen kan ik het nu dus nog niet optimaal gebruiken.
Misschien toch met SPDtool de SPD data aanpassen, maar dat is toch wel tricky, en raad ik TS NIET AAN om te doen.
Pagina: 1