[KlikAan KlikUit] Mini inbouw schakelaar aansluiten

Pagina: 1
Acties:
  • 3.983 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fanatic_david
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-09 12:01

fanatic_david

It's Britney, b*tch!

Topicstarter
Ik heb sinds kort een KlikAan Klikuit mini inbouw schakelaar (type AWMR-230). Mijn bedoeling is dat ik de plafondverlichting in mijn slaapkamer zowel via de wandschakelaar als via afstandsbediening kan bedienen. Ik heb alleen geen idee hoe ik de inbouw schakelaar moet aansluiten.

In de handleiding wordt gesproken over een bruine draad (fasedraad) en een zwarte draad (schakeldraad) die op correcte wijze op de inbouw schakelaar moeten worden aangesloten. Nu heb ik mijn wandschakelaar losgehaald en daarop zijn enkel 2 blauwe draden (nuldraden?) aangesloten. Verder zijn er in de wand geen draden te vinden.

Heb ik nu een inbouw schakelaar die niet geschikt is voor mijn installatie? Of heeft de installateur zich niet aan de kleurcode gehouden?

Ik heb reeds wat gezocht op het web maar vond niet meteen iets waarmee ik met vertrouwen aan de slag kan. Het feit dat ik niet thuis ben in elektriciteit maakt het ook niet makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:51
Of heeft de installateur zich niet aan de kleurcode gehouden? Ik denk dat dat het is, er hoort uit te komen Blauw Bruin/Zwart GeelGroen. Pool 1 Pool 2 Aarde

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redryder
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
heb het ff aan mijn pa gevraagd, (hij is elektricien). En de installateur heeft zich zeker niet aan de kleurcodes gehouden.

nisi credideritis non intelligetis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Enkel twee blauwe draden in een schakelaar is sowieso vreemd dus het zou prima kunnen dat de installateur wat raars heeft gedaan met de kleuren. Dat maakt het dan ook wel meteen lastig voor ons om aan te geven hoe het dan precies moet natuurlijk.

Maar als ik je verhaal goed begrijp heb je gewoon twee schakelaars. Dan zou je het gewoon aan moeten sluiten zoals hier bijvoorbeeld uitgelegd: Wikipedia: Wisselschakeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fanatic_david

fanatic_david

It's Britney, b*tch!

Topicstarter
Van die Wikipedia pagina wordt ik niet echt wijzer. De 2 blauwe draden uit de wandschakelaar moeten op correcte wijze aangesloten worden op de inbouw schakelaar. Maar de 2 draden die uit de inbouw schakelaar komen mogen op willekeurige wijze op de wandschakelaar aangesloten worden.

Op de wandschakelaar staat naast een van de schroefgaatjes (waarmee 1 van de 2 blauwe draden is vastgemaakt) wel een letter P, zoals op die Wikipedia pagina wordt vermeld, maar wat duidt die letter P precies aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redryder
  • Niet online
@fanatic_david, niet om lullig te doen maar, hoe vaak heb je dit al gedaan?
Anders is het wat makkelijker (en veiliger) om je even te laten helpen door iemand (in persoon) die er verstand van heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fanatic_david

fanatic_david

It's Britney, b*tch!

Topicstarter
Ik kan het best zelf, ik wil gewoon weten hoe ik kan bepalen welke draad welke is gezien de installateur zich niet aan de kleurcode heeft gehouden. Kan ik iets met de letter P op de wandschakelaar? Moet ik de draden uitmeten? Of nog wat anders?

Als de installateur zich aan de kleurcode had gehouden was het een fluitje van een cent geweest :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redryder
  • Niet online
gooi er dan gewoon een multimeter aan, dan weet je het gelijk
Kan ik iets met de letter P op de wandschakelaar?
als hij zich niet aan de kleurcodes houdt lijkt me het onwaarschijnlijk dat hij daar wel naar kijkt

[ Voor 56% gewijzigd door redryder op 25-12-2010 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboutertjes
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-04-2022
Als ik het goed begrepen heb werk je nu momenteel met 1 schakelaar.
Dus m.a.w. zouden er eigenlijk officiel een bruine en een zwarte draad moeten zitten en geen 2 blauwe 8)7 ( mits er géén stopcontact erbij zou zitten).
Dus wat mij verstandig lijkt is, dat je met een spannings zoeker even "meet" welke de 2 draden de bruine draad zou moeten zijn want dan zou het neonlampje van de spanningszoeker namelijk moeten gaan branden. deze draad zou je dan aan de "P" contact mogen aansluiten.
de "P" aansluiting staat eigenlijk gewoon voor de vaste aansluitung van een contact oftewel de scharnierende punt.
Maar volgens mij zou je de AWMR-230 gewoon aan kunnen sluiten en vervolgens zo kunnen gebruiken.
Ik heb het zelf ook zo zitten maar dan met de goede kleuren d:)b en gebruik i.p.v. de afstandsbedieng een draadloos drukknop van KAKU en heb deze boven mijn hoofdend tegen de muur geplakt. werkt echt ideaal.
suc6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb kort geleden nog zo'n schakelaar geinstalleerd.

Als het goed is zitten er twee schroef terminals op het ding en komen er twee korte draadjes uit. Die twee draadjes verbindt je met de bestaande schakelaar. Hiermee detecteerd het ding wanneer je de schakelaar om zet. Op de schroefterminals sluit je de fase draad (hoort bruin te zijn) en de schakeldraad (hoort zwart te zijn, gaat naar de lamp).

mbv google:
Afbeeldingslocatie: http://www.vego.nl/klikaanklikuit/34/awmr_230_2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Kleur correct of niet, het gaat er om dat je een draad hebt die naar de lamp gaat en een draad met spanning. Bij jou zijn die ook aanwezig, dus gewoon aansluiten. Volgorde zal wel weinig uitmaken vermoed ik, en anders is dat eenvoudig te testen/controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fanatic_david

fanatic_david

It's Britney, b*tch!

Topicstarter
Blijkbaar hebben we hier 2 schroevendraaiers liggen met ingebouwde spanningszoeker dus heb ik de 2 blauwe draden even getest. Ik heb beide schroevendraaiers even tegen de schroefjes gehouden waarmee de draden in de wandschakelaar zijn bevestigd en...bij beide draden gaan de lampjes branden. Dit klopt toch niet, of wel?

Mijn excuses voor de mogelijk domme vragen maar zoals ik reeds aangaf ben ik niet thuis in elektriciteit. Het aansluiten van de KAKU schakelaar had iets heel eenvoudig moeten zijn maar blijkt plots erg complex. Ik wil het graag zelf oplossen want om hier nu een elektricien voor te halen lijkt me nogal banaal. En jammer genoeg ken ik niemand die er wat meer in thuis is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien moet je even foto'tjes posten van hoe het eruit ziet. Elekrtrische installatie is in principe heel erg simpel, alleen kan het soms een raadsel zijn hoe een voorgaander eea heeft aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aandekant
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-09 12:28
fanatic_david schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 17:22:
Blijkbaar hebben we hier 2 schroevendraaiers liggen met ingebouwde spanningszoeker dus heb ik de 2 blauwe draden even getest. Ik heb beide schroevendraaiers even tegen de schroefjes gehouden waarmee de draden in de wandschakelaar zijn bevestigd en...bij beide draden gaan de lampjes branden. Dit klopt toch niet, of wel?
Dit heb je toch wel gedaan toen het licht uit stond? Anders zijn die klemmen gewoon door verbonden en meet je geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jediah
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-09 14:00

jediah

Wat vind je er nou zelf van?

TS snapt volgens mij het principe schakeling niet.. deze schakelaar is slechts een onderbreking (enkelpolige schakelaar?), dus het is juist dat je spanningzoeker uitslaat op beide. Gewoon aansluiten dus.

Het is inderdaad lastig als je niet de goeie codering hebt, volgens mij mag het, maar bij het afdoppen of aansluiten vermelden d.m.v. gekleurde tape.

Ik zou ook graag een foto van de situatie zien.

[ Voor 6% gewijzigd door jediah op 25-12-2010 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-06-2021
Volgens mij heeft jediah inderdaad gelijk, het is gewoon een schakelaar die de stroomkring moet kunnen onderbreken, dit onderbreken kan uiteraard door gewoon één van de twee blauwe draden to onderbreken doormiddel van het ertussen plaatsen van jou klik aan klik uit schakelaar.

Als het goed is was de gewone (niet de klik aan klik uit) schakelaar een schakelaar waar één van de twee blauwe draden door was doorbroken toch (de andere loopt dus los van de schakelaar door)?

Want in dat geval is het gewoon een kwestie van de twee uiteindes (die dus beiden behoren bij één blauwe draad) die eerst naar je schakelaar liepen nu in je klik aan klik uit schakelaar te plaatsen (in je schroefterminals), en twee nieuwe draadjes (die er eerst dus niet waren en al uit je klik aan klik uit schakelaar steken) in je oude gewone schakelaar te bevestigen.

(kan het uiteraard fout hebben hoor)

[ Voor 7% gewijzigd door huub8 op 25-12-2010 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Bovenstaande verhaal is eenvoudig te testen door de twee blauwe draadjes met elkaar te verbinden (niet met je vingers). Als het licht dan aangaat is het gewoon een enkelvoudige schakelaar en dien je ook gewoon de blauwe draden in je terminal aan te sluiten (volgorde maakt niet uit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fanatic_david

fanatic_david

It's Britney, b*tch!

Topicstarter
Naar aanleiding van de laatste reacties heb ik gisterenavond laat dan toch maar de inbouwschakelaar verbonden met de blauwe draden (op willekeurige wijze)...en het werkt! Ik kan mijn plafondverlichting nu zowel met de afstandsbediening als met de wandschakelaar bedienen :*)

1 ding valt wel op: de plafondverlichting (een spaarlamp) doet er nu langer over om uit te gaan. Als ik de verlichting nu uitzet dan blijft die nog 0,5 tot 1 second branden waarna de spaarlamp "in stappen" dimt. Dit gebeurt zowel met de afstandsbediening als met de wandschakelaar, terwijl vóór het inbouwen van de KAKU schakelaar de spaarlamp meteen en in 1 keer helemaal uit ging. Het inschakelen van de verlichting gebeurt op vergelijkbare wijze, alleen valt het wat minder op omdat dergelijke vertragingen bij het inschakelen van spaarlampen gebruikelijk is. Het is geen reden tot klagen, gewoon iets wat wel opviel.

In ieder geval bedankt voor het meedenken, allemaal _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat langzamer in en uitschakelen klopt. Dat is een 'feature' van dat kaku ding. In plaats van ineens uit te schakelen dimt ie de lamp in grofweg een seconde naar uit toe. Als je met de schakelaar schakelt geef je eigenlijk alleen een signaal aan het kaku ding dat je wil dat de status van de lamp verandert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoogie35
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-02-2022
sorry hoor, maar je geeft aan dat je vader elektricien is, waarom vraag je het hem dan niet om aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Commentaar verwijderd omdat ik nu pas zie dat het een stokoud topic is. Mijn bijdrage is daarom vrees ik volstrekt overbodig. Ik werd even op een verkeerd spoor gezet door hoogie35,

[ Voor 83% gewijzigd door Techneut op 28-04-2013 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Ik vrees dat TS zich dit topic niet meer kan herinneren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fanatic_david

fanatic_david

It's Britney, b*tch!

Topicstarter
@hoogie35: Waarom nog reageren op dit stokoude topic? Ik heb toch aangegeven dat het probleem opgelost is. En trouwers, waar gaf ik aan dat mijn vader elektricien is? Dat deed ik echt nergens hoor want dat is ie niet 8)7

Misschien moet ik maar een slotje aanvragen op dit topic :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

...oookayyy... nuttige schop. * Sprite_tm gooit de ouwe koei weer terug in de sloot.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.