Probleem met vers in elkaar gezette PC

Pagina: 1
Acties:

• pindab0ter
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-08 14:13
Hey gasten,

via de BBG thread heb ik gisteren de volgende setup in elkaar gesleuteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 46,-€ 46,-
1Sony Optiarc AD-7260S Zwart€ 16,50€ 16,50
1Cooler Master HAF 912 Plus€ 71,50€ 71,50
1Antec TruePower TP-650€ 71,46€ 71,46
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 37,20€ 37,20
1AMD Phenom II X6 1055T€ 159,90€ 159,90
1Asrock 870 Extreme3€ 71,60€ 71,60
2Sapphire HD 6850 1GB GDDR5 PCIE€ 161,39€ 322,78
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 796,94

Het was een tijd geleden dat ik met computers gesleuteld heb, maar op één of twee dingen na ging het allemaal best gesmeerd! Meteen Windows 7 professional x64 erop gepleurd en na het installeren van de drivers zo snel mogelijk begonnen met het downloaden van m'n favoriete games via Steam.

Vannacht heb ik van 22:00 tot 04:30 zitten gamen, vlekkeloos, echt een heerlijke ervaring. Zeker Battlefield: Bad Company 2 is ongelofelijk gaaf, zeker met de graphics op max.

Vanochtend ging het allemaal iets minder vlekkeloos. Ik zat op het internet en ineens 'freezed' mijn nieuwe PC. Alles is 'not responding' en zelfs alt-tabben kan na een tiental seconden niet meer. Dit gebeurde nog een paar keer en wou toen zelfs niet meer opstarten, maar bleef hangen in het zwarte opstartscherm met het windows-logo.

Startup-repair werkde niet, mijn RAM was volgens de tool van de opstart diagnose ook in orde, schijfcontrole visde er wat foutjes uit, maar dat was volgens mij meer gevolg dan oorzaak.

Safe-mode boot met netwerkondersteuning ging dan weer wel, maar ook die liep vast na een minuut of 3-5.

Na een system recovery uit te hebben gevoerd start hij weer normaal op, maar hij heeft nogsteeds af en toe vastlopers. Ik heb vanmiddag anderhalf uur BF:BC2 kunnen spelen zonder ook maar één probleem. Nadat ik het afsloot en wat anders opende (browser, explorer, weet niet meer wat) besloot hij weer vast te lopen.

Ik krijg overigens geen bluescreen ofzo. Eerst stopt de harde schijf met geluid maken, vervolgens zijn alle programma's 'not responding' en nog wat seconden later werkt ook alt-tabben of ctrl-shift-esc niet meer. Als ik dan nog 10-20 seconden wacht komen er voor een fractie van een seconden allemaal kleuren op mijn scherm, maar het lijkt alsof het stukken van de voorgaande frames zijn en daarna start hij simpelweg opnieuw op.

Op het moment van schrijven zit ik in de trein richting mijn ouders, maar ik zou het waarderen als iemand alvast wat suggesties op zou kunnen werpen zodat ik er zodra ik weer thuis ben meteen wat van kan gaan proberen.

Zelf heb ik al bedacht om de drivers van de onboard internet-adapter opnieuw te installeren/te updaten.

Samenvatting:
Bovenstaande setup werkt fijn. Meerdere uren probleemloos gefunctioneerd. 's Nachts aan laten staan om te downloaden. 's Ochtends ook nog prima. Na het installeren en spelen van een paar games hangt het systeem.

Windows 7 professional x64

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-12 16:46

Madrox

Oh, Pharaoh!

In je verhaal lees ik niet of je het laatste bios van het moederbord geflashed heb en ook niet welke drivers je gebruikt heb. In het minste geval heb je geen flash gedaan en de drivers van de CD gebruikt.
Voor we verder gaan troubleshooten raad ik je aan eerste die zaken up to date te hebben, het mobo dus flashen met het laatste bios alsook de nieuwste drivere downloaden en installeren.
1) Bios: http://www.asrock.com/mb/download.asp?Model=870 Extreme3&o=BIOS
2) Driver pagina: http://www.asrock.com/mb/download.asp?Model=870 Extreme3&o=Win764
(Utility's zijn optioneel) Zie vijf drivers staan, dowload en installeer ze allemaal.

*Bij die bios pagina, staat een rood kruis icoontje, open die en lees de intructies goed. Dan zou het iig niet fout mogen gaan met het flashen. (maw: altijd ff het oude bios saven, voordat je het nieuwe erin flashed. zodat je als het bios eventueel niet 100% zou lukken in staat ben het oude bios terug te flashen (nooit het flash programma verlaten dus, zolang je geen 100% geslaagde flash hebt).

Verder kan je in het bios ook nog even de temps en voltlijnen controleren. Hopelijk zijn na deze acties je problemen opgelost; anders zien we je hier terug en willen we precies weten wat je precies gedaan hebt om het te fixen.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12 17:34
Geheugen testen met memtest86 4.0 of hoger, is een bootable cd. Andere manier bestaat niet.

-Je zit op internet en toen een probleem! wat was je aan het doen. Heb je dit opnieuw geinstalleerd of door iets ander vervangen?
Flash geupdate en andere software.?
Ligt het aan deze bepaalde website?
etc
etc
etc
dus meer testen.
voltages?
warmte in de pc?
Log files van windows?

[ Voor 3% gewijzigd door jan99999 op 25-12-2010 11:08 ]

• pindab0ter
Madrox schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 09:48:
In je verhaal lees ik niet of je het laatste bios van het moederbord geflashed heb en ook niet welke drivers je gebruikt heb. In het minste geval heb je geen flash gedaan en de drivers van de CD gebruikt.
Voor we verder gaan troubleshooten raad ik je aan eerste die zaken up to date te hebben, het mobo dus flashen met het laatste bios alsook de nieuwste drivere downloaden en installeren.
1) Bios: http://www.asrock.com/mb/download.asp?Model=870 Extreme3&o=BIOS
2) Driver pagina: http://www.asrock.com/mb/download.asp?Model=870 Extreme3&o=Win764
(Utility's zijn optioneel) Zie vijf drivers staan, dowload en installeer ze allemaal.

*Bij die bios pagina, staat een rood kruis icoontje, open die en lees de intructies goed. Dan zou het iig niet fout mogen gaan met het flashen. (maw: altijd ff het oude bios saven, voordat je het nieuwe erin flashed. zodat je als het bios eventueel niet 100% zou lukken in staat ben het oude bios terug te flashen (nooit het flash programma verlaten dus, zolang je geen 100% geslaagde flash hebt).

Verder kan je in het bios ook nog even de temps en voltlijnen controleren. Hopelijk zijn na deze acties je problemen opgelost; anders zien we je hier terug en willen we precies weten wat je precies gedaan hebt om het te fixen.
Zodra ik weer thuis ben zal ik dit doen, mocht het niet hebben gewerkt zal ik meer informatie kunnen geven.
jan99999 schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 11:07:
Geheugen testen met memtest86 4.0 of hoger, is een bootable cd. Andere manier bestaat niet.

-Je zit op internet en toen een probleem! wat was je aan het doen. Heb je dit opnieuw geinstalleerd of door iets ander vervangen?
Flash geupdate en andere software.?
Ligt het aan deze bepaalde website?
etc
etc
etc
dus meer testen.
voltages?
warmte in de pc?
Log files van windows?
Ik gebruikte Chrome, hoefde mijn flash dus niet meer te updaten. Na Chrome gedeïnstalleerd te hebben gebeurde het nogsteeds. Ook niet alleen wanneer ik aan het surfen was overigens, dus dat is het niet volgens mij.

Warmte in de PC is het volgens mij ook niet geweest, heb het wel nagekeken in de BIOS, maar toch klinkt het wel als een mogelijke oorzaak. De fans maken in ieder geval genoeg herrie, dus ook dat lijkt me toch van niet.

Meer kan ik je geven wanneer ik het niet meer uit m'n hoofd hoef te doen.

Alvast bedankt!

• powerpuck
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-09 13:55
Warmte in de pc vindt ik niet logisch klinken als hij bad company 2 wel goed trekt maar vast loopt tijdens normaal gebruik.

• pindab0ter
Zojuist heb ik de BIOS geüpdatet en de all-in-one driver setup gedraaid. Wederom een tijdje BF:BC2 gespeeld. Voor de update draaide ik even Mafia 2 en die vertoonde op een gegeven moment al weer de eerder genoemde problemen: Nog wel draaien, maar niet meer reageren op wat nieuws. De muziek loopde, maar ik kon het menu niet uit want hij reageerde op geen enkele knop die overigens nog wel reageerden op het feit dat ik er met m'n muis overheen ging. Dit klinkt (voor zover ik hier iets over weet) als iets van m'n RAM.

Nadat ik dus weer een tijd BF:BC2 had gespeeld probeerde ik weer chrome te downloaden en wat andere spullen te installeren, maar nog voordat ik iets af had liep hij alweer vast en bluescreende hij elke keer dat ik probeerde te booten.

Ik heb de ramplaatjes (2x2GB) van slots verwisseld (ze zaten in de blauwe, nu in de witte) en voila, hij bootte zonder enige recovery of check terwijl hij eerst alleen maar bluescreenen wilde. Helaas loopt hij nogsteeds weer vast.

Wat moeten jullie weten en wat moet ik proberen? Kan het niet heel simpel een kwestie zijn van verkeerd geïnstalleerde hardware? Ik heb 'm immers zelf in elkaar gezet en het zou maar zo kunnen dat ik iets gemist heb of verkeerd gedaan heb.

[ Voor 8% gewijzigd door pindab0ter op 27-12-2010 22:55 ]

• pindab0ter
Na wat geprobeer ben ik er achter gekomen dat als er een ram-kaartje in de witte slots zit, hij niet meer wil booten, zitten ze allebei (of één van die twee) wil hij wel booten, maar lost dat de vastlopers niet op.

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-12 23:33
Ik mis de Windows eventviewer of te wel het foutenlogboek; Staan hier aanwijzingen in?
Verder is Windows volledig up-to-date?
pindab0ter schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 23:57:

Startup-repair werkde niet, mijn RAM was volgens de tool van de opstart diagnose ook in orde, schijfcontrole visde er wat foutjes uit, maar dat was volgens mij meer gevolg dan oorzaak. is dat jouw aanname?
Wat waren de schijfcontrole fouten? Chkdsk al laten lopen?

Heb je met één grafische kaart dezelfde problemen?

gewaarwordingshorizon

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-12 12:23

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Het lijkt er op dat er iets niet helemaal lekker is met je Ram, moederbord of processor (geheugencontroller). Klinkt niet echt als een software probleem. Ik raad je aan om eerst eens te testen met ander ram en als het kan een andere processor.
Als ik het allemaal zo leest lijkt me de kans groot je dat moederbord niet helemaal 100% is.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-12 16:46

Madrox

Oh, Pharaoh!

Misscien moet je de geheugen settings aanpassen.
Hier vind je meer info erover; bij sommigen lijkt het te helpen:
productreview: Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G review door defcon84

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• pindab0ter
https://files.me.com/hansvanluttikhuizen/8obiu5 (.evtx bestand)
Zojuist weten de laatste 256 events in de Event Viewer > Administrative Events te exporteren. Ik zie een heleboel atapi errors, wat houd dat in?
beascob schreef op maandag 27 december 2010 @ 23:27:
Ik mis de Windows eventviewer of te wel het foutenlogboek; Staan hier aanwijzingen in?
Verder is Windows volledig up-to-date?

[...]

Wat waren de schijfcontrole fouten? Chkdsk al laten lopen?

Heb je met één grafische kaart dezelfde problemen?
Dat het meer gevolg was dan oorzaak is inderdaad mijn aanname. De volgende keer dat ik de chkdsk laat draaien zal ik wat dingen opschrijven.

Hij loopt nu op één graphische kaart en hij houd het al langer uit dan afgelopen half uur

Edit:link geüpdatet

[ Voor 9% gewijzigd door pindab0ter op 28-12-2010 00:14 ]

• pindab0ter
Madrox schreef op maandag 27 december 2010 @ 23:40:
Misscien moet je de geheugen settings aanpassen.
Hier vind je meer info erover; bij sommigen lijkt het te helpen:
productreview: Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G review door defcon84
Hoe moet ik dit in mijn BIOS veranderen? Het enige wat ik heb kunnen vinden is hoe ik het voltage lager zet, dit heb ik gedaan, maar 7-7-7-20 zegt mij al niks.

Edit: heeft nog niet geholpen.

Edit 2: Wow. Het zag er uit zoals elke andere vastloper er tot nu toe uit heeft gezien: De muis kon ik nog bewegen maar alles was unresponsive, behalve het startmenu, maar zodra ik ergens op klikte gebeurde er ook niks. HOWEVER: Hij pikte het weer op en draait weer verder! *optimisme heerst, hopelijk niet vergeefs*

Edit 3: Helaasch, te vroeg gejuicht.

[ Voor 25% gewijzigd door pindab0ter op 28-12-2010 00:04 ]

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-12 21:55

D4NG3R

kiwi

:)

pindab0ter schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 00:00:
[...]

Hoe moet ik dit in mijn BIOS veranderen? Het enige wat ik heb kunnen vinden is hoe ik het voltage lager zet, dit heb ik gedaan, maar 7-7-7-20 zegt mij al niks.

Edit: heeft nog niet geholpen.
Er zijn 4 latencies die men soms handmatig moet aanpassen, bijv om te OC'en of omdat het geheugen is wat sneller is als "Normaal" geheugen. Deze 4 instellingen heten (altijd in deze volgorde in je bios:)

tCAS
tRCD
tRP
tRAS

Edit: Soms met, soms zonder een 't' aan het begin.

Edit2: Met de standaard instellingen

1333Mhz
9-9-9-24
1.5v

Krijg je dan errors in memtest86+?

Gewoon de .iso op een CD/DVD branden en deze in je computer stoppen tijdens het opstarten.

[ Voor 24% gewijzigd door D4NG3R op 28-12-2010 00:11 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• foetus_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-11 00:35
Probeer eens een ander sata kabeltje :)

• pindab0ter
foetus_ schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 00:14:
Tussen welke onderdelen, of gewoon tussen alles?

Ben nu memtest vanaf een USB aan het draaien.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-12 21:55

D4NG3R

kiwi

:)

pindab0ter schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 00:20:
[...]

Tussen welke onderdelen, of gewoon tussen alles?

Ben nu memtest vanaf een USB aan het draaien.
Deze minstens 8u laten draaien (ja serieus).

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• pindab0ter
Dan doe ik dat straks als ik m'n bed in duik. Behoort ECC aan te staan? Is het handiger om de test op de default settings van m'n RAM te draaien of op de 7-7-7-20 setup waar ik 'm nu nog op heb draaien?

Edit: Nevermind, ik moet leren lezen:
D4NG3R schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 00:04:
[...]Met de standaard instellingen

1333Mhz
9-9-9-24
1.5v

Krijg je dan errors in memtest86+?

[ Voor 41% gewijzigd door pindab0ter op 28-12-2010 00:30 ]

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Klinkt inderdaad als RAM verhaal, zeker gezien de verschillende resultaten met booten. Je kan zoals boven aangegeven memtest even een nachtje laten draaien, maar ik heb ook al vaker meegemaakt dat het voltage op het RAM soms iets omhoog moet om het een en ander stabiel te krijgen. Daarvoor heb je de benodigde instelling wel in je BIOS. Niet meteen met grote stappen omhoog, maar met kleine. Jouw RAM zal standaard op 1.5 volt lopen, maar 1.6 of 1.65 zou geenszins gevaar opleveren.

Overigens zou ik dit eerst proberen, en dan pas memtesten. Memtesten op RAM dat op te laag voltage draait gaat namelijk sowieso errors geven en dan geef je wellicht onterecht het RAM de schuld.

Edit: Uiteraard eerst de standaard timings nemen (9-9-9) en daarmee testen! Ik had niet door dat je op 7-7-7-20 liep, als je dat doet op standaardvoltage zou dat wel eens een goede verklaring voor je problemen kunnen zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door rodie83 op 28-12-2010 00:37 ]

• rodie83
  • Niet online
pindab0ter schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 00:25:
Dan doe ik dat straks als ik m'n bed in duik. Behoort ECC aan te staan? Is het handiger om de test op de default settings van m'n RAM te draaien of op de 7-7-7-20 setup waar ik 'm nu nog op heb draaien?

Edit: Nevermind, ik moet leren lezen:

[...]
ECC hoort niet aan te staan.

• blinkenlights
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
foetus_ schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 00:14:
Met ^

Atapi fouten zijn i/o fouten. Een verwacht antwoord van een schijf dat niet komt kan een systeem behoorlijk laten hangen omdat niet responsieve harde schijven in de praktijk niet voor horen te komen en er daarom vaak niet "omheen geprogrammeerd" wordt.

[ Voor 6% gewijzigd door blinkenlights op 28-12-2010 00:41 ]

• rodie83
  • Niet online
blinkenlights schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 00:37:
[...]

Met ^

Atapi fouten zijn schijf i/o fouten, wel apart dat ze nog steeds zo gerapporteerd worden. Een verwacht antwoord van een schijf dat niet komt kan een systeem behoorlijk laten hangen omdat niet responsieve harde schijven in de praktijk niet voor horen te komen en er daarom vaak niet "omheen geprogrammeerd" wordt.
Atapi i/o fouten ontstaan even makkelijk door RAM problemen.

• pindab0ter
rodie83 schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 00:32:
[...]

ECC hoort niet aan te staan.
Dat zit puik dan.
rodie83 schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 00:30:
Klinkt inderdaad als RAM verhaal, zeker gezien de verschillende resultaten met booten. Je kan zoals boven aangegeven memtest even een nachtje laten draaien, maar ik heb ook al vaker meegemaakt dat het voltage op het RAM soms iets omhoog moet om het een en ander stabiel te krijgen. Daarvoor heb je de benodigde instelling wel in je BIOS. Niet meteen met grote stappen omhoog, maar met kleine. Jouw RAM zal standaard op 1.5 volt lopen, maar 1.6 of 1.65 zou geenszins gevaar opleveren.

Overigens zou ik dit eerst proberen, en dan pas memtesten. Memtesten op RAM dat op te laag voltage draait gaat namelijk sowieso errors geven en dan geef je wellicht onterecht het RAM de schuld.

Edit: Uiteraard eerst de standaard timings nemen (9-9-9-9) en daarmee testen!
Dus wat ga ik nu testen? 9-9-9-9 (niet 9-9-9-24?) op 1.65V? Ook weer gewoon op 1333Hz? En dan voor hoe lang?

• pindab0ter
rodie83 schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 00:38:
[...]

Maar het kan niks kwaad om met een ander kabeltje naar een andere poort te gaan, dus dat ga ik ook even doen zo.

• blinkenlights
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
rodie83 schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 00:38:
[...]

Jup, heb me weer even verdiept in atapi en kwam er achter dat ik weer het een en ander vergeten was... dus al editje gedaan.

edit: ik ben geen ontzettende computerprofessional (meer), maar heb een keer bij een eigen systeem hetzelfde probleem gehad dat ik uiteindelijk met wat hulp opgelost heb met een nieuw sata kabeltje. Maar ga er gerust vanuit dat er in dit draadje mensen met meer en actuelere kennis rondhangen dan ik...

[ Voor 32% gewijzigd door blinkenlights op 28-12-2010 00:51 ]

• rodie83
  • Niet online
pindab0ter schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 00:38:
[...]

Dat zit puik dan.
[...]

Dus wat ga ik nu testen? 9-9-9-9 (niet 9-9-9-24?) op 1.65V? Ook weer gewoon op 1333Hz? En dan voor hoe lang?
Even de review die hierboven gelinked staat er bij gepakt:
Hier heb ik wel wat over te zeggen..
Kingston geeft als (fail-save) instelling 9-9-9-24 1333hz @1.5v aan..
Dat werkte dus alle behalve stabiel bij mij. (en niet alleen bij mij leert google mij)
Ik kreeg geen fouten met memtest, maar wel een bluescreen na 1-5 minuten werken

Als ik hem onderklok naar 7-7-7-20 1066 @1.5v draait ie wel lekker stabiel.
Maar dat is natuurlijk niet de bedoeling van 1333hz ram

Na verschillende instellingen te veranderen in het BIOS (zoals de command rate op 2 zetten enz..) ben ik erachter gekomen dat als je Spread Spectrum uitzet, en je DRAM op 1.586v het systeem wel lekker stabiel draait @ 1333hz (9-9-9-24).
Dus:

Of je test op:

7-7-7-20 (1066) op 1,5 volt
9-9-9-24 (1333) op ~1,6 volt

[ Voor 53% gewijzigd door rodie83 op 28-12-2010 00:59 ]

• pindab0ter
blinkenlights schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 00:43:
[...]

Jup, heb me weer even verdiept in atapi en kwam er achter dat ik weer het een en ander vergeten was... dus al editje gedaan.

edit: ik ben geen ontzettende computerprofessional (meer), maar heb een keer bij een eigen systeem hetzelfde probleem gehad dat ik uiteindelijk met wat hulp opgelost heb met een nieuw sata kabeltje. Maar ga er gerust vanuit dat er in dit draadje mensen met meer en actuelere kennis rondhangen dan ik...
"SAMSUNG HD103SJ ATA Device installed"

Dit na hem met een nieuw kabeltje (vers uit de verpakking, laatste ongebruikte) in een voorheen ongebruikte slot. Ben benieuwd!
rodie83 schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 00:49:
[...]

Sorry. Wat je moet testen is als volgt:

9-9-9-24, op 1,5v en eventueel, als je graag op 7-7-7-20 wil draaien op een voltage naar keus (in feite overclock je met deze settings je geheugen, en als je dat doet staat het niet vast onder welk voltage dat goed werkt, als het sowieso al werkt ;))

Overigens zou je in het BIOS bij al deze settings ook auto/default moeten kunnen kiezen, je mobo behoort dan bovenstaande settings juist te zetten.
Het viel me op dat nadat ik 7-7-7-20 had ingesteld en ik de settings weer op auto had gezet, na een reboot meteen te kijken de settings alsnog op 7-7-7-20 stonden terwijl dat niet de factory defaults zijn. Is dit een soort van luiheid van m'n mobo of geeft 'ie aan dat het eigenlijk best prima is dat hij 7-7-7-20 draait?
Also, "bovenstaande settings" werkt niet als je twee verschillende settings in één 'bovenstaande' zin noemt ;)

Edit:
rodie83 schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 00:49:
[...]

Even de review die hierboven gelinked staat er bij gepakt:

[...]

Dus:

Of je test op:

7-7-7-20 (1066) op 1,5 volt
9-9-9-24 (1333) op ~1,6 volt
Dat snap ik, maar welke van de twee kan ik het beste 8 uur aan laten staan? De 1333 setting, zoals 'ie hoort, of de 1066... om zeker te zijn ofzo?

[ Voor 11% gewijzigd door pindab0ter op 28-12-2010 01:01 ]

• rodie83
  • Niet online
pindab0ter schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 00:59:
[...]

"SAMSUNG HD103SJ ATA Device installed"

Dit na hem met een nieuw kabeltje (vers uit de verpakking, laatste ongebruikte) in een voorheen ongebruikte slot. Ben benieuwd!

[...]

Het viel me op dat nadat ik 7-7-7-20 had ingesteld en ik de settings weer op auto had gezet, na een reboot meteen te kijken de settings alsnog op 7-7-7-20 stonden terwijl dat niet de factory defaults zijn. Is dit een soort van luiheid van m'n mobo of geeft 'ie aan dat het eigenlijk best prima is dat hij 7-7-7-20 draait?
Also, "bovenstaande settings" werkt niet als je twee verschillende settings in één 'bovenstaande' zin noemt ;)
Sorry, ik loop constant m'n posts te editten, waardoor ik je suffe info geef :P. Het is al laat zegmaar :P

Dat je moederbord automatisch 7-7-7-20 selecteert is opzich niet vreemd, zolang deze dan ook de snelheid op 1066 houdt. Als de snelheid met deze settings op 1333 staat werkt dat waarschijnlijk niet.

Zo simpel mogelijk gesteld: de nummer 9-9-9-24 enzovoorts geven de latency (zeg reactiesnelheid) van het geheugen aan. In het algemeen gaat een snellere (lager nummer!) reactietijd ten koste van de snelheid van het geheugen en vice versa. Lagere timings met een hoge geheugensnelheid (dan gespecificeerd) vraagt vaak meer dan het standaardvoltage.

• rodie83
  • Niet online
pindab0ter schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 00:59:
Dat snap ik, maar welke van de twee kan ik het beste 8 uur aan laten staan? De 1333 setting, zoals 'ie hoort, of de 1066... om zeker te zijn ofzo?
Das aan jou natuurlijk. Maar om te concluderen of het geheugen brak is zou ik eerst op 7-7-7-20, 1066 1,5v testen. De 8 uur die genoemd is is overigens rijkelijk: als je eerder dan dat fouten krijgt weet je namelijk genoeg. Je kan dan eventueel dezelfde settings (7-7-7-20, 1066) nogmaals proberen met bijvoorbeeld 1,55v of 1,6v.

Maar voor alle duidelijkheid: vastigheid bestaat niet bij dit soort spul. Het zal er op neer komen dat je verschillende settings en voltages zal moeten uitproberen.

• pindab0ter
rodie83 schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 01:14:
[...]

Das aan jou natuurlijk. Maar om te concluderen of het geheugen brak is zou ik eerst op 7-7-7-20, 1066 1,5v testen. De 8 uur die genoemd is is overigens rijkelijk: als je eerder dan dat fouten krijgt weet je namelijk genoeg. Je kan dan eventueel dezelfde settings (7-7-7-20, 1066) nogmaals proberen met bijvoorbeeld 1,55v of 1,6v.

Maar voor alle duidelijkheid: vastigheid bestaat niet bij dit soort spul. Het zal er op neer komen dat je verschillende settings en voltages zal moeten uitproberen.
Ik kan niet zeggen dat ik hier ontiegelijk warme gevoelens van krijg, maar ach, ik leer graag nieuwe dingen, dus wie weet ben ik over een goed maandje ook wel een heuse overclocker..!

Heb je voor mij een goede aanrader wat betreft leeswerk? Als ik dan toch aan voltages en timings ga vogelen wil ik wel weten binnen welke grenzen ik moet blijven en wat wat doet zonder dat ik jullie voor elke handeling om advies hoef te vragen ^^

Overigens, ik waardeer wat jullie doen echt ENORM! Een stukje gaarheid weet ik dan ook wel over heen te lezen ^^

• rodie83
  • Niet online
pindab0ter schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 01:18:
[...]

Ik kan niet zeggen dat ik hier ontiegelijk warme gevoelens van krijg, maar ach, ik leer graag nieuwe dingen, dus wie weet ben ik over een goed maandje ook wel een heuse overclocker..!

Heb je voor mij een goede aanrader wat betreft leeswerk? Als ik dan toch aan voltages en timings ga vogelen wil ik wel weten binnen welke grenzen ik moet blijven en wat wat doet zonder dat ik jullie voor elke handeling om advies hoef te vragen ^^

Overigens, ik waardeer wat jullie doen echt ENORM! Een stukje gaarheid weet ik dan ook wel over heen te lezen ^^
Ik heb helaas niet direct brilliante guides voor je. Wel een paar guidelines, waarvan ik zou zeggen dat ze juist zijn voor jouw situatie:

- op 1066: de timings nooit lager zetten dan 7-7-7-20 (hoger mag wel, maar niet doen totdat je hebt geconcludeerd dat ook hoger voltage niet werkt) en voltage nooit hoger dan 1,65v
- op 1333: de timings nooit lager zetten dan 9-9-9-24 (hoger mag wel, maar niet doen totdat je hebt geconcludeerd dat ook hoger voltage niet werkt) en voltage nooit hoger dan 1,65v

PS: als je niet meteen wil memtesten kan je ook Prime95 draaien onder Windows (neem de test die je RAM het meest stressed). Een onstabiel systeem laat zich daar ook vrij snel in zien.

[ Voor 9% gewijzigd door rodie83 op 28-12-2010 01:34 ]

• pindab0ter
Na een paar uur BF:BC2 gespeeld te hebben en daarna ook nog wat op internet gebrowsed te hebben lijkt het systeem stabiel te zijn!

Voor de goede orde, de RAM-settings zijn allemaal default. Het enige wat ik wezenlijk veranderd heb is het vervangen van een SATA kabeltje. Laten we alsjeblieft hopen dat dit het was!

Verwijderd

Zijn alle onderdelen eerstehands? Misschien kan je een ander besturingssysteem er op zetten (XP) en kijken of je de zelfde problemen hebt. Zoja, misschien kan je je systeem opnieuw in elkaar zetten eventueel met andere ram modules?

EDIT: hopen dat het werkt ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2010 04:17 ]

Verwijderd

pindab0ter schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 03:47:
Na een paar uur BF:BC2 gespeeld te hebben en daarna ook nog wat op internet gebrowsed te hebben lijkt het systeem stabiel te zijn!

Voor de goede orde, de RAM-settings zijn allemaal default. Het enige wat ik wezenlijk veranderd heb is het vervangen van een SATA kabeltje. Laten we alsjeblieft hopen dat dit het was!
Is het probleem nog terug gekomen?
Hoe kan dat een SATA kabel kapot is, sata is tog gewoon sata oO?

• pindab0ter
Vannacht zonder problemen aan blijven staan. Net verschillende games gespeeld en aardig wat lopen browsen, genoeg tijd en scenario's waar hij het eerder niet in volgehouden heeft.

Wie weet, wie weet! Misschien doet 'ie het wel gewoon naar behoren nu :D

• pindab0ter
Verwijderd schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 12:23:
[...]

Is het probleem nog terug gekomen?
Hoe kan dat een SATA kabel kapot is, sata is tog gewoon sata oO?
Misschien was hij niet kapot maar was de poort waar hij in zat niet goed. Misschien zat hij er überhaupt gewoon niet lekker in, misschien was het ook héél iets anders, ik weet het niet, maar hij werkt nu nogsteeds! :D
Pagina: 1