PC naar stereo versterker

Pagina: 1
Acties:

• sc0ut84
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 27-01 14:28
Beste mede-tweakers,

Ik heb een paar dagen geleden een setje stereo speakers van Teufel besteld (de T300) en ben van plan om deze via een Marantz of NAD stereo versterker aan mijn PC aan te sluiten. Ik neem aan dat een dedicated stereo- geluidskaart aangesloten op deze versterker het beste resultaat zal opleveren.

Ik heb even rondgezocht en wat reviews bekeken en kwam uit bij een Asus Xonar Essence STX of een M-Audio Audiophile 2496. Hier op tweakers staan zelfs twee reviews van de Asus kaart, maar eerlijk gezegd twijfel ik zelf nog sterk of zo'n stereo geluidskaart het voor mij waard is.

Nu is mijn vraag of iemand hier ervaring met deze kaart(en) heeft en wat hij / zij een beginnend audio-fanaat kan aanraden.

Alvast bedankt!

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-12-2025

Sosabowski

nerd

Je zou ook je versterker de conversie van digitaal naar analoog kunnen laten maken als deze dat aankan. Een beetje sjieke versterker kan dat veel beter dan een pc kaartje.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

dus wanner het even kan gebruik je sp-dif

Iperf

• sc0ut84
Bedankt voor jullie reacties Sosa en fish, hier heb ik inderdaad aan gedacht, en had in de eerste instantie een 7.1 reciever / versterker op het oog die dus een digitaal optische input had.

Nu heb ik mij laten overtuigen dat een dedicated stereo versterker beter is als je er eigenlijk alleen maar muziek mee gaat luisteren (wat dus in mijn geval zo is). Deze 2.0 versterkers hebben helaas geen digitale input en het geluid moet dus analoog aangevoerd worden naar de versterker; vandaar dat ik bij deze twee geluidskaarten was uitgekomen.

Volgens enkele reviews hebben hebben deze kaarten erg hoogwaardige DAC's en zouden dus in principe goed in combinatie gebruikt kunnen worden met stereo amps.

• Pruimenvlaai
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 26-01 19:39
Ik neem aan dat een dedicated stereo- geluidskaart aangesloten op deze versterker het beste resultaat zal opleveren.

Veel hangt af van wat je geluidskaart die je nu hebt doet - als je een goede chip op je moederbord hebt valt daar niet veel aan te verbeteren, als het signal-to-noise-ratio, de THD en de IMD etc. etc. al zo klein zijn dat je de foutjes die ze introduceren in het geluid niet hoort dan zal je er bij muziek of films niet op vooruit gaan. Als je echter gamet, heb je misschien wat aan technieken als EAX en HRTF, die in dure geluidskaarten zitten :P

• sc0ut84
Je hebt gelijk Pruim, maar dit was niet zomaar een blind assumption en was eigenlijk gebaseerd op wat ik heb gelezen op internet en wat ik mij door HIFI "expert" vrienden heb laten vertellen.

Ik zit atm met een on-board Realtek geluidskaart die dus geen analoog uit heeft en zou dus een losse DAC moeten kopen. Ik dacht dat geluidskaarten met een geintegreerde DAC hier een prima oplossing voor zou zijn.

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-12-2025

Sosabowski

nerd

sc0ut0r schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 22:39:
Je hebt gelijk Pruim, maar dit was niet zomaar een blind assumption en was eigenlijk gebaseerd op wat ik heb gelezen op internet en wat ik mij door HIFI "expert" vrienden heb laten vertellen.

Ik zit atm met een on-board Realtek geluidskaart die dus geen analoog uit heeft en zou dus een losse DAC moeten kopen. Ik dacht dat geluidskaarten met een geintegreerde DAC hier een prima oplossing voor zou zijn.
Natuurlijk, een behoorlijke geluidskaart levert stukken beter geluid op dan een onboard dingetje. De aanschaf van een losse kaart is dan echt wel de moeite waard. Mijn post was meer in de trant van "er zijn een hoop andere oplossingen". Je zou bv ook een squeezebox kunnen aanschaffen. Dat is een goede DAC en je hoeft je pc niet meer nast je versterker te zetten.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Pagina: 1