[MSI 785G-E53] moederbord heeft vreemde kuren en crashed

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn moederbord lijkt niet helemaal in orde te zijn. Het is een MSI 785G E53 moederbord met AM3 socket, voor verdere specs klik MS-7576

Ik gebruik het nu bijna een jaar maar van begin af aan heeft het nooit helemaal lekker gewerkt. Ik had geen zin om het direct terug te sturen omdat ik niet zeker wist of het wel aan het mobo lag. En ook omdat ik dan een paar weken zonder pc zou zitten.

Verdere PC specificaties:
- Zalman ATX 400Watt voeding 20pins
- AMD Phenom II X3 705e 2500MHz
- Kingston Value DDR3 1333MHz 2x2GB
- ATI Radeon HD 4670 1GB
- Samsung 160GB PATA
- Samsung 500GB SATA
- NEC DVD RW
- Windows 7 Ultimate NL 32bit

Maar dit zijn de kuren:

1) Wanneer ik de pc opstart lijkt Windows normaal te starten. Maar zodra het bureaublad verschijnt, crashen er allerlei applicaties zoals de verkenner, firefox etc. Het tempo waarin ze crashen neemt alleen maar toe. Eerst gaat het een paar minuten goed, daarna nog maar enkele seconden voordat de volgende crashed. Als ik niks doe, crashed alles en loopt het hele systeem op zijn gat: BSOD en restart. Dit was altijd de BSOD melding: MEMORY_MANAGEMENT

Opnieuw opstarten wanneer het nog kan heeft weinig zin, dan begint het crashen weer na een paar minuten. (harde reset heeft hetzelfde effect).

Wat echt helpt is de PC dan helemaal afsluiten, even wachten en dan een koude start uitvoeren. Dan loopt alles prima! Geen crashes of andere kuren meer.

2) Om te voorkomen wat er bij punt 1 gebeurt doe ik elke keer het volgende trucje: PC aanzetten, wachten tot de HD opspint, de PC een piepje geeft, dan de powerknop 5 sec indrukken, PC gaat weer uit tijdens BIOS startup, vlak voordat het OS wordt geladen.
Dan even wachten en dan weer opnieuw aanzetten (koude start). Nu loopt alles goed! Dit moet ik dus elke dag doen!

Wat opvalt aan de ledjes is dat bij de eerste keer opstarten als eerste het rode HD ledje gaat branden, daarna pas het groene POWER ledje. Wanneer ik de 2de keer koud start valt op dat als eerste het groene POWER ledje gaat branden en daarna pas het rode HD ledje. Is dat een teken?

Dit is wat ik al zelf heb gedaan:

3) In de eerste maanden na de aanschaf had ik 2x2GB dual channel DDR3 in het moederbord geprikt. Ik dacht dus dat het crashen van programma's eerst lag aan het geheugen en ben dit afzonderlijk gaan testen met memtest86. Het geheugen heb ik meerdere keren getest en in verschillende geheugen sloten gestoken. Alle test gingen 100% goed. Onder Windows heb ik daarna nog getest met Prime95. Deze gaf tijdens het eerste keer starten van de PC al heel snel fouten aan. Wanneer ik Prime95 weer opnieuw draaide nadat ik de PC opnieuw had gestart (koude start), ging alles goed.

Maar nu heb ik toch maar 1x 2GB er in zitten. Omdat 2x2GB niet goed ging, verschillende geheugenslot combinaties geprobeerd.

4) Het BIOS van het moederbord heb ik geupdate. Met de versie die ik standaard meegeleverd kreeg was geen land te bezeilen. Dat was vrij instabiel. Ik zie dat er inmiddels een nieuwe BIOS versie is uitgekomen. Deze zal ik t.z.t. gaan flashen en uittesten.

5) Ook heb ik getest met eenvoudige configuraties. De PC heb ik zoveel mogelijk uitgekleed opgestart, en alleen gestart met de noodzakelijke onderdelen. Ook in het BIOS heb ik verschillende onderdelen uitgeschakeld. Maar het maakte niets uit.

Maar wat nu...
- Kan ik nog meer testen om dingen uit te sluiten?
- Kan ik het probleem zelf verhelpen?
- Moet het moederbord terug naar de fabrikant?
- Zijn er mensen met vergelijkbare ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18:50
Misschien is je voeding wel niet helemaal lekker, Heb je een andere voeding tot je beschikking waarmee je kunt testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Hetzelfde wat Boers denkt is ook mijn vermoeden want een Zalman voeding is naar mijn mening niet direct een A-merk en dan 400 watt. Nu is je systeem ook niet zo zwaar te noemen maar het kan best zijn dat je voeding in eerste instantie bij koude start te ver in zakt. Daarvoor denk ik ook dat het raadzaam is om toch eens met een andere voeding te gaan uitproberen, ook omdat je die nog niet vervangen/getest hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Een andere voeding heb ik niet direct bij de hand. Maar ik heb even rond gekeken en zat te denken aan deze: Cooler Master Silent Pro M600 A-merk en geschikt genoeg?

Dinsdag zal ik deze eens gaan halen. Kan ik in de tussentijd nog dingen testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Ander geheugen lenen en proberen?
Voeding lenen om te proberen?

Je kan alles gaan kopen, maar misschien is het wat anders en dan heb je alle dubbel gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
jan99999 schreef op zondag 26 december 2010 @ 01:28:
Ander geheugen lenen en proberen?
Voeding lenen om te proberen?

Je kan alles gaan kopen, maar misschien is het wat anders en dan heb je alle dubbel gekocht.
Tja, ik zou graag willen lenen maar ik zou niet weten waar of bij wie...
Ik ken wel een winkel waar ze niet moeilijk doen wanneer je iets terugbrengt wanneer het niet aan je verwachtingen voldoet. En ik hoop dan maar dat ze hier begrip voor hebben mocht het niet de voeding zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog even gekeken in het BIOS naar de voltage waarden.
De 3.3v en 5v lijnen waren net iets er boven 3.324v en 5.068v.
Maar de 12v lijn was slechts 11.7v en later nog maar 11.6 volt.
Dat is vast geen goed teken? Dat de voeding het niet trekt?
(en ja het is nog binnen de ATX standaard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:15

Dark

who tweaked the light?

20pins/400w voeding is waarschijnlijk niet zo geschikt. Deze stammen uit een tijdperk dat 3.3v en 5v redelijk belangrijk waren en 12v minder belangrijk dan nu het geval is. Vaak gaat bij dat soort voedingen de helft van het vermogen naar de lage voltages, terwijl dat bij 24pins meestal eerder op 20%-80% ligt of nog lager. De reden hiervoor is dat tegenwoordig bijna alles van de 12v snoept en 3.3v en 5v nog nauwelijks gebruikt worden.

edit:
als het de zalman ZM400B-APS betreft zijn de stromen:
+3,3V 28 A
-5V 0.3 A
+5V 40 A
+5Vsb 2 A
-12V 0.8 A
+12V 15 A

even vergeleken met bv de seasonic 400w fanless:
+3,3V 20 A
+5V 20 A
+5Vsb 2,5 A
-12V 0.5 A
+12V 33 A

hieraan zie je dus al dat de ene psu de andere niet is...

[ Voor 27% gewijzigd door Dark op 26-12-2010 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Dark:
Dank je voor de uitleg! Ik zie het verschil in de verdeling. Ik ben benieuwd hoe het uit gaat pakken met de nieuwe voeding. Vandaag of morgen eens even testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke ik heb dus een nieuwe voeding gekocht. Het is geen Cooler Master Silent Pro 600W geworden, die ik eerst op het oog had maar een Fortron(?) FSP500 60APN. De ventilator is geen 138mm maar 120mm. Dat leek mij stil genoeg. Minder luxe, niet modulair enzo maar het werkt!!

Het systeem lijkt nu stabiel. Heb het nu een paar keer getest en tot nog toe gaat alles goed. Ook met het extra reepje geheugen erbij gaat het goed. Ik zit nu dus weer op de 4 GB.

Dank jullie voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-09 17:09

DaLoona

Certified nutcase since 1974

No offense en ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken, maar verwacht geen wonderen en lange levensduur van die psu.
Fortron is nou niet bepaald een goed en bekend merk.
Bij een volgende build daar niet op bezuinigen, als je een slechte voeding koopt, kun je alles wat je ermee verbindt ook daadwerkelijk slopen.
Kijk hier voor goede reviews van voedingen:
http://www.jonnyguru.com/index.php

[ Voor 4% gewijzigd door DaLoona op 29-12-2010 14:00 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Pagina: 1