Windows 7 hangt spontaan

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrie n
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-07-2022
Ik heb een voor mij heel vaag probleem met Windows 7. Ik heb een asus laptop met Windows voorgeinstallerd. De laptop is 1jaar oud. Sinds 1week bevriest Windows redelijk spontaan en onwillekeurig. Wat duidelijk is dat hij sowieso bevriest wanneer ik iets wil installeren of deinstalleren (software of Windows update). Dit wordt gestart maar wordt niet meer afgemaakt. De laptop stopt geheel. Windows scherm is gewoon zichtbaar maar de laptop reageert nergens meer op. Lolde tijd blijft stilstaan. Krijg totaal geen foutmelding en het enige wat ik nog kan doen is de laptop uitschakelen met de powerknop. Opnieuw opstarten gaat gewoon, soms bevriest hij weer tijdens het opstarten al. Soms start Windows wel gewoon en werkt hij 10 seconden en soms wel enkele uren, zolang ik maar niets installeer. Echter ook zonder installeren hangt hij spontaan, bv tijdens surfen of ook als ik niets doe en weer wil gaan werken. Krijg dus totaal geen foutmeldingen van Windows.

De enige foutmelding die ik 1 week geleden had, was dat het scherm ineens zwart was en er iets stond met bootsector. Meer weet ik me helaas niet te herinneren. Laptop toen uitgezet en aangezet en sindsdien begon de ellende.

Wat kan dit zijn. Windows opnieuw installeren? Heb bij de laptop alleen geen Windows cd gehad, dus hoe dit te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:48
Heb je de eventviewer al bekeken? Mocht je Windows trouwens opnieuw willen installeren dan zul je dus moeten beschikken over een dvd van Windows 7. Als je nog steeds de officiele Windows installatie op je laptop hebt staan, dan is het misschien wel mogelijk om een Recovery DVD te maken.

Mocht je niet weten hoe dat moet, dan zou je daarvoor ook Google kunnen bezoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sleezball
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 25-08 23:21
Volgens mij zit er op de Asus laptops, ook die van een jaar oud, nagenoeg altijd een recovery partitie op je harddisk. Het lijkt me zinvol eerst eens een complete recovery te doen, dat zet je laptop terug naar de fabriekswaarden zoals hij uit de doos kwam. Je zal alleen wel even wat 'rubbish' moeten verwijderen, zoveel-dagen-probeer-daarna-betalen software. Vergeet niet van tevoren eerst zoveel mogelijk backups te maken voor zover dat nog mogelijk is, de recovery zal je gegevens slopen.

Bij nogal wat Asus laptops kan je dus gewoon terug naar de 'nieuw' stand. Maar het scheelt natuurlijk wel als de laptop de installatie niet afmaakt, dan is er wat anders aan de hand natuurlijk. Het lijkt me dan verstandig eens de laptop na te laten kijken en/of Asus te contacten in verband met garantie. Als hij om en nabij een jaar oud is zou je wel eens mazzel kunnen hebben dattie nog in de garantie valt.

... Je hébt soms van die dagen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DocSnuggels
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Heel interessant, ik heb een DYI PC voor mijn vrouw in elkaar gezet met daarop een OEM x64 Win 7 Professional geinstalleerd en daar bevroor de GUI om de haverklap, de Event viewer bracht geen uitkomst, ik mis namelijk de Betrouwbaarheids meter die onder perfmon.exe ook te zien was.

@harrie n
Ik ben ben ieuwd of je iets gaat vinden. De DYI van mijn vrouw staat inmiddels bij Computerland test uurtjes te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrie n
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-07-2022
@Docsnuggels

In de eventviewer kan ik ook niets vinden wat de fout zou kunnen zijn. In ieder geval niet waar ik het hangen van het systeem aan kan koppelen. Er zijn geen fouten gemeld enkele seconden of minuten voor het hangen van het systeem. Ik zie alleen na het opnieuw opstarten de fout dat het systeem onverwachts is herstart...

Ben dus eigenlijk ook wel benieuwd of Computerland iets bij je gaat vinden.

@Sleezeball en@ TheVMaster
Volgens mij zit er inderdaad een recovery partitie op en de recovery DVD's heb ik wel gemaakt destijds. Echter ik wilde eigenlijk een schone installatie doen, zonder inderdaad al de extra software die is meegeleverd bij de Asus.
Maar goed ik ga eens kijken of ik middels de DVD's Windows opnieuw kan installeren. De 1 jaar garantie is helaas net verlopen.....

Update: heb net de recovery gebruikt. Windows staat er weer 'schoon' op. Alle troep eraf gehaald en hij is nu al 30 minuten bezig met Windows update (1,2 gig). Lijkt goed te gaan..

Update 2: Windows inmiddels opnieuw erop gezet. Meeste troep er weer afgehaald, en de juiste dingen geïnstalleerd, inclusief Windows update. Het lijkt allemaal weer goed te werken, alleen helaas geen idee waar het mis was gegaan.

[ Voor 20% gewijzigd door harrie n op 29-12-2010 16:23 ]