• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-01 15:40
Ik heb een 2 uur durende film gemonteerd (25fps PAL DV 576x720) en gebrand op een DL DVD (film is 7 GB).

Ik in de DVD-speler stoppen, alles lijkt prima te werken. Maar, het beeld schokt! Als er scenes zijn waarin de camera gedraait wordt, dan gaat het totaal niet vloeiend, je zou er bijna koppijn van krijgen. Een beetje zoals een HDTV die niet 24p ondersteund, alleen dit is nog veel erger.

Stop ik de DVD in een andere speler, precies hetzelfde! Kijk ik hem op de laptop of pc, is het helemaal perfect.

Nu, het enige wat ik kan bedenken is iets met de framerate. De TV doet 100hz, de DVD speler zal wel 50Hz doen... Maar zou het daar aan kunnen liggen?

edit: Ik lees wat op wiki of Telecine Judder...
zal dus met de fps te maken hebben. Heb in Adobe Encore de film geexporteerd naar DVD, maar doen was de film opeens een stuk korter, dus dat moet ik ook niet hebben. Klopt precies volgens het Wikipedia verhaal (24fps vs 25fps).

Hoe fix ik dit? Wil hem wel graag fatsoenlijk op DVD hebben...

edit2: Ik moest de film encoden als Blu-ray omdat Adobe Encore niet wilde exporteren als DVD. Later heb ik van de .m2ts weer een DVD gemaatk, daar zal het probleem wel in liggen (24p vs 25). Valt dit nog te repareren, of...?

[ Voor 30% gewijzigd door maarud op 23-12-2010 20:58 ]

• maarud
Hmm ,als ik de DVD laat analyzen, krijg ik dit:
ID : 224 (0xE0)
Format : MPEG Video
Format version : Version 2
Bit rate mode : Constant
Bit rate : 7 754 Kbps
Width : 720 pixels
Height : 576 pixels
Display aspect ratio : 4:3
Frame rate : 25.000 fps
Standard : PAL
Dat zou toch goed moeten zijn? Ik snap het ff niet meer :P

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Kijk, de conversie mag dan gelukt zijn, maar als er ergens een stap van 24 naar 25 in het proces zit dan moeten er dus frames "bij bedacht" worden. Dat zorgt in het beste geval voor een minder dan soepel beeld. Ik zou dus even een paar stapjes teruggaan en kijken naar de fps van je source?

• maarud
Zoals ik al schreef is de source PAL DV met 25fps :) Ik kan de film alleen niet exporteren naar DVD (pc loopt vast), maar alleen naar Blu-ray. Van Blu-ray moet ik dan weer naar DVD. Daar gaat dus iets fout.

[ Voor 59% gewijzigd door maarud op 24-12-2010 11:24 ]

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:31

franssie

Save the albatross

Leest als een (de-)interlace probleem dat in de BR stap optreedt.
Je kan evt alternatieve software proberen of uitzoeken waarom adobe crasht. Op google las ik over deze: http://www.videohelp.com/tools/DVDAuthorGUI
Ik gebruik al jaren een mac dus veel verder kan ik je niet helpen vwb software.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• maarud
Op de pc's is het allemaal goed, al heb ik hem 5x geconverteerd, alsnog is het op de pc perfect. Puur op de DVD-speler is het beeld niet mooi. Niet zo'n ramp, maar op deze manier kan ik geen dvd's uitdelen aan mensen...

Andere software helpt niet, want ik moet de film wel eerst exporteren uit Adobe Premiere, anders kunnen andere programma's er nog niets mee ;) en dat lukt dus niet op de DVD manier, wel op de Blu-ray manier...

[ Voor 32% gewijzigd door maarud op 24-12-2010 11:59 ]

• cem.
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-01 06:17
Ik had zelfde probleem. Na een tijdje goed nadenken heb ik opgelost.
Gewoon op alle laagste stand het film branden en waren alle schokkerige effecten weg met snelle camera draaien.

• maarud
Ik heb hem op 6x gebrand... zal 2x dan eens proberen, gelukkig heb ik 5 DL dvd's gekocht :+

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-01 19:33

leuk_he

1. Controleer de kabel!

maarud schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 11:12:
Hmm ,als ik de DVD laat analyzen, krijg ik dit:

Bit rate : 7 754 Kbps
[...]
Die bitrate is heel hoog. Wellicht tegen de grens wat de dvd speler aan kan. Wellicht dat snel bewegende beelden ook beter met een variable bitrate worden weergegeven.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• maarud
leuk_he schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 12:04:
[...]

Die bitrate is heel hoog. Wellicht tegen de grens wat de dvd speler aan kan. Wellicht dat snel bewegende beelden ook beter met een variable bitrate worden weergegeven.
zal beide tips even uitproberen :)

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-01 19:14

Caveman

whahoehaha

Ik ben het met leuk_he eens, constante bitrate van bijna 8000 is misschien wat teveel gevraagd voor dvd-spelers.
Ik zou toch eens proberen om die stappen van source naar Blue Ray naar DVD niet te doen. En probeer eens een variabele bitrate in te stellen, bij een constante bitrate krijgt de speler ook als er weinig verandering in het beeld is toch de volledige bitrate voor zijn keizen.
Als er een framerate conversie probleem zou zijn, dan zou die op de pc ook moeten schokken. Ik kan me trouwens haast niet voorstellen dat Encore hem niet kan exporteren als DVD, misschien moet je eerst een mpeg van maken en dan pas een dvd.

[ Voor 23% gewijzigd door Caveman op 24-12-2010 12:20 ]

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

• maarud
Caveman schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 12:17:
Ik ben het met leuk_he eens, constante bitrate van bijna 8000 is misschien wat teveel gevraagd voor dvd-spelers.
Ik zou toch eens proberen om die stappen van source naar Blue Ray naar DVD niet te doen. En probeer eens een variabele bitrate in te stellen, bij een constante bitrate krijgt de speler ook als er weinig verandering in het beeld is toch de volledige bitrate voor zijn keizen.
Als er een framerate conversie probleem zou zijn, dan zou die op de pc ook moeten schokken. Ik kan me trouwens haast niet voorstellen dat Encore hem niet kan exporteren als DVD, misschien moet je eerst een mpeg van maken en dan pas een dvd.
encore kan het wel, maar wil het niet. PC loopt dan vast... Bij Blu-ray gaat het perfect.
Als ik de gemaakte Blu-ray in Premiere open, en vervolgens in Encore ga authoren als DVD, lukt het wel.
Misschien kan hij de 8 audio tracks en dergelijke niet aan, de film zit namelijk vol met audio hacks (om het zo maar even te noemen)

[ Voor 12% gewijzigd door maarud op 24-12-2010 12:47 ]

• maarud
Net geëxporteerd als MPEG2 DVD met een bitrate van 4000 VBR maar nu schokt het nog steeds (in WMP that is, in VLC werkt hij perfect... maar goed als hij het in WMP al niet goed doet dan zal het op de DVD-speler ook wel zo zijn)

Ben nu even de DVD aan het re-encoden met Adobe Media Encoder, deze keer met lagere settings, kijken of dat helpt :)

edit: nope, zelfs op 4000 is het schokkerig, daar ligt het dus niet aan...

[ Voor 30% gewijzigd door maarud op 24-12-2010 13:54 ]

• Caveman

Caveman

whahoehaha

hmmm, je gaf in je openings post aan dat ie op de pc niet schokte.... en nu doet ie dat wel in wpm ? Je gaf aan dat je bronmateriaal PAL DV is, ik neem aan dat je de bewerkingen doet in premiere ?
Als je nu eens je film exporteerd als PAL DV en met alternative software een DVD van probeert te maken.

• maarud
Caveman schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 14:16:
hmmm, je gaf in je openings post aan dat ie op de pc niet schokte.... en nu doet ie dat wel in wpm ? Je gaf aan dat je bronmateriaal PAL DV is, ik neem aan dat je de bewerkingen doet in premiere ?
Als je nu eens je film exporteerd als PAL DV en met alternative software een DVD van probeert te maken.
Ik speelde tot nu altijd met VLC waarin hij in elke vorm perfect werkt, toevallig testte ik vandaag ook even met WMP.

Denk dat VLC beter kan de-interlacen ofzo? Misschien dat daar het probleem ligt. De DVD-speler heeft geen progressive scan, misschien werkt het wel als ik een DVD-spele gebruik die dat wel heeft? of haal ik nu dingen door elkaar?

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Kijk eens naar de field volgorde van je interlace. Staat die op lower first of upper first? DVD default is Lower als ik het goed heb. Misschien is je bron wel Upper.

• maarud
Als ik de bron laat analyzen dan staat alles er in behalve dát:
General
Format : AVI
Format/Info : Audio Video Interleave
Format_Commercial_IfAny : DVCPRO
Format profile : OpenDML
File size : 1.08 GiB
Duration : 5mn 11s
Overall bit rate : 29.8 Mbps
Recorded date : 2010-07-19 11:11:54

Video
ID : 0
Format : DV
Format_Commercial_IfAny : DVCPRO
Codec ID : dvsd
Codec ID/Hint : Sony
Duration : 5mn 11s
Bit rate : 24.4 Mbps
Width : 720 pixels
Height : 576 pixels
Display aspect ratio : 4:3
Frame rate mode : Constant
Frame rate : 25.000 fps
Standard : PAL
Color space : YUV
Chroma subsampling : 4:2:0
Bit depth : 8 bits
Scan type : Interlaced
Compression mode : Lossy
Bits/(Pixel*Frame) : 2.357
Stream size : 1.05 GiB (97%)
Encoding settings : ae mode=full automatic / wb mode=automatic / white balance= / fcm=manual focus

• Caveman

Caveman

whahoehaha

Interlace heeft er niets mee te maken, dat zou er voor kunnen zorgen dat je lijntjes ziet in je film. Het schokken is iets van een framerate conversie oid. Maar je bron is 25 fps en export kennelijk ook ? Als je nergens iets instelt van een andere framerate zou die niet moeten schokken. Je zou eens een stukje bronmateriaal met alternative software kunnen omvormen naar een dvd, zonder bewerking, als die dan nog schokt dan heb ik geen idee meer.

• maarud
Heb net ontdekt, dat de Blu-Ray Upper Field First is, en de DVD dus Lower Field First...

Ben nu een DVD aan het authoren (van de Blu-Ray) met Upper Field First, eens zien wat dat oplevert :)

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 26-01 18:23

Mavamaarten

Omdat het kan!

Of probeer eens een ander programma ?
(Ik kan zeker en vast ConvertXtoDVD aanraden, geweldige tool !)

Android developer & dürüm-liefhebber

• maarud
Heb TsMuxer gevonden, van de .m2ts bluray heb ik nu een gewone .ts gemaakt en die is prima af te spelen in WMP (ik neem aan dat de DVD speler het dan ook goed zal doen).

Alleen ben ik nu mijn menu kwijt en is het bestand nog steeds 11GB... Dat moet ik nog kunnen converteren naar DVD + menu :P MAar ik ben iig op de goede weg :)

• maarud
ConvertXtoDvd is perfect!!

Heb de DVD (die dus schokte op TV) daarmee geconvert, voorzien van een superstrak menuutje (dat doet het programma ook erg mooi) et voila, het werkt perfect!! Nog mooier ook (Dankzij dat menu)!

Thanx, mavamaarten!
Pagina: 1