• Marbius
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-09 22:14
Ik heb een Cooler Master CM 690 II Advanced aangeschaft. Nu ben ik deze een beetje aan het modden, raampje erin, ander kleurtje spuiten en... een setje witte CCFL's zouden ook wel nice zijn.

Nu heeft deze case een knop aan de bovenkant om de verlichting van de FAN led aan de voorzijde aan/uit te zetten. Ik vraag me af of ik deze knop zo kan modden dat hij ook kan dienen voor een setje CCFL.

Hier een foto van de achterzijde van het paneel:
Afbeeldingslocatie: http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs1388.snc4/164088_1675010350085_1082234405_31856176_4438034_n.jpg

Hier een foto van de switch alleen. Zo te zien zijn er 2 rijen connectoren (power en reset button hebben dit niet), waarvan 1 rij gebruikt is voor de LED fan. Een van de 3 connectoren is leeg, geen idee waar die voor is? De 2e (lege) rij kan volgens mij gewoon gebruikt worden voor andere doeleinden :)
Afbeeldingslocatie: http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs1367.snc4/163949_1675009510064_1082234405_31856171_1378273_n.jpg

Nu heb ik zelf wat zitten Googlen en vogelen en ben ik gekomen tot de volgende oplossing:
Afbeeldingslocatie: http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs801.snc4/68148_1675010110079_1082234405_31856174_3906804_n.jpg

Dit is wat ik nu wil weten:
  • Ik heb zeer weinig verstand van dit soort toestanden, maar kan iemand voor mij kijken of dit een beetje logisch is en/of zou moeten werken?
  • Zo nee, hoe dan wel?
  • Hoe kan ik het beste de draadjes op de connectoren solderen? Iemand tips/tricks? Heb op youtube wel wat soldeerfilmpjes gezien, maar deze connectoren zien er wel heel klein uit!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Als het een klikschakelaar is kan het prima, een pulsschakelaar gaat niet werken in elk geval. Maar omdat het een schakelaartje is om leds uit te zetten moet het lukken lijkt me.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:06
Normaal zijn die aansluitpennen langer, maar bij deze hebben ze de overbodige pinnetjes afgeknipt.

Misschien dat je er nog wat draadjes aangesoldeerd krijgt, maar ik denk dat het makkelijker is om te kijken naar een ander schakelaartje.

En de pinout kan je wel nameten met een multimeter op Ohm stand

• Marbius
ThinkPadd schreef op donderdag 23 december 2010 @ 17:26:
Normaal zijn die aansluitpennen langer, maar bij deze hebben ze de overbodige pinnetjes afgeknipt.
Beetje jammer :( Waarom zou je dit uberhaupt willen afknippen? Anders zal ik bij nader inzien de modbaarheid van deze case maar eens een ster lager geven 8)7 ;)

Hier een betere (beetje wazig maar goed) foto van de pins. Zou deze lengte te doen moeten zijn met solderen? Anders ga ik toch maar op zoek naar een andere schakelaar.
Afbeeldingslocatie: http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs1373.snc4/164524_1675091392111_1082234405_31856412_195364_n.jpg

• Rebels
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05-2023

Rebels

watev?!

ja hoor, geen probleem, gewoon solderen op die manier, je hebt het helemaal goed uitgedacht :)
die korte pinnen kunnen echt het probleem niet zijn.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Marbius schreef op donderdag 23 december 2010 @ 18:00:
[...]

Beetje jammer :( Waarom zou je dit uberhaupt willen afknippen? Anders zal ik bij nader inzien de modbaarheid van deze case maar eens een ster lager geven 8)7 ;)
Kun je er anders niet gewoon een ander schakelaartje inprikken? Die dingen zijn vrij standaard, dus het lijkt me dat je die wel kan vinden bij de electronicazaak.

• Marbius
Ik ga kijken naar een andere switch en anders ga ik gewoon eens rommelen met die kleine pins en wat draad. Bedankt voor de input. _/-\o_

• QinX
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online

QinX

Shai-Hulud

Terw_Dan schreef op donderdag 23 december 2010 @ 18:37:
[...]

Kun je er anders niet gewoon een ander schakelaartje inprikken? Die dingen zijn vrij standaard, dus het lijkt me dat je die wel kan vinden bij de electronicazaak.
Terw_Dan, als mede-modder zou jij toch beter moeten weten :P

http://tweakers.net/productreview/user/184256

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandertje03
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-09 16:57
Ik heb zelf ook verlichting bijgemaakt op die knop, was erg makkelijk. bij mij waren de pinnetjes lang genoeg om te solderen. maar deze schakelaar kun je bij bijna elke elektronica-boer halen.

Ik heb de voeding voor de LED van de Sata molex afgepakt, op deze manier hoef je niet een nieuwe kabel te leggen. (mits je de sata wel aansluit)

als je de silicone beschermlaag van de contacten af haalt kun je hier makkelijk een draadje bij solderen die naar je schakelaar en daarnaar naar je inverter gaat. en je - gelijk op de zware draad solderen, bij de verbinding op de print wel te verstaan.

Afbeeldingslocatie: http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs801.snc4/68148_1675010110079_1082234405_31856174_3906804_n.jpg

Maar waarom wil je er een inverter tussen? koop een 12V SMD led strip, en plak deze in je kast ;) heb ik ook gedaan. :+
als je wilt kan ik wel wat foto's maken. vond het zelf een klein klusje ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Sandertje03 op 24-12-2010 22:09 ]

| Asus Rampage III Gene | Intel i7 930 | Corsair Dominator GT 6GB PC3-14900 | Asus GTX580 Matrix | Intel 510 SSD 120GB | Cooler Master Silent Pro M850 | Cooler Master CM-690 II Advanced | Corsair H50 | Logitech G15 Red |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marbius
Je bedoeld dat je dat gele draad (links in het midden van de foto) doorgelust hebt naar de switch? En dan een ander draad van de switch naar je led strip?

Het soort verlichting maakt mij eigenlijk niets uit, het gaat er mij meer om dat ik wat subtiele verlichting aanbreng in de case. Ik ben dus niet zo happig op een felle lichtbak, maar genoeg licht om de hardware netjes op te lichten (is 12V led dan niet wat teveel van het goede?). Ik heb me verder nooit zo verdiept in dat led, maar ik zie er wel voordelen in, zoals geen onhandige inverter en een flexibelere toepasbaarheid.

Wat pics van je case en de verlichting is dus bij deze zeer welkom :) Zijn er ook ledstrips die wat "doffer" licht geven? Zo ja, heb je daarbij aanbevelingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandertje03
Marbius schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 04:24:
Je bedoeld dat je dat gele draad (links in het midden van de foto) doorgelust hebt naar de switch? En dan een ander draad van de switch naar je led strip?
...
dat bedoel ik inderdaad. en dan de - van de ledstrip direct op de zwarte draad.
Marbius schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 04:24:
...
Het soort verlichting maakt mij eigenlijk niets uit, het gaat er mij meer om dat ik wat subtiele verlichting aanbreng in de case. Ik ben dus niet zo happig op een felle lichtbak, maar genoeg licht om de hardware netjes op te lichten (is 12V led dan niet wat teveel van het goede?). Ik heb me verder nooit zo verdiept in dat led, maar ik zie er wel voordelen in, zoals geen onhandige inverter en een flexibelere toepasbaarheid.

Wat pics van je case en de verlichting is dus bij deze zeer welkom :) Zijn er ook ledstrips die wat "doffer" licht geven? Zo ja, heb je daarbij aanbevelingen?
LED kun je zonder problemen tot een bepaald niveau dimmen zonder dat het begint te knipperen. dit kun je makkelijk doen door een weerstand er tussen te stoppen. ook kun je een variabele weerstand er tussen stoppen om zo het gewenste lichtniveau in te stellen.
echter zou ik eerst gewoon 1 12v led strip erin doen en kijken wat het resultaat is.

hier de foto's van mijn stofzuiger + verlichting.
mijn verlichting zit onderin, en licht de processor koeler en de bovenste componenten niet goed aan. iets waar je aan moet denken bij het plaatsen van je ledstrip. bij mij komt er boven in nog een extra led strip.

Afbeeldingslocatie: http://img690.imageshack.us/img690/1112/p1020453j.jpg

hier is te zien hoe de schakelaar is aangesloten. ik heb de zwarte draad ook onderbroken omdat ik geen fan verlichting meer heb, maar dit is 100% overbodig ;)
Afbeeldingslocatie: http://img638.imageshack.us/img638/8139/p1020457s.jpg

| Asus Rampage III Gene | Intel i7 930 | Corsair Dominator GT 6GB PC3-14900 | Asus GTX580 Matrix | Intel 510 SSD 120GB | Cooler Master Silent Pro M850 | Cooler Master CM-690 II Advanced | Corsair H50 | Logitech G15 Red |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marbius
Nice, bedankt voor de foto's en de tips! Die schuifbak voor je HDD bovenin die werkt dan ook nog gewoon neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandertje03
Die werkt inderdaad ook. dus waarom nog een voeding trekken terwijl er al voeding zit?! :+

Succes ermee en laat maar weten hoe het gaat ;) FOTO's !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marbius
Ik ben nog bezig met het omspuiten van m'n case (droogtijden duren erg lang) en verder moet mijn scriptie ook een keer af, dus vandaar dat het wat langer duurt allemaal.

Ik heb hier ledstrips gevonden. Zijn deze geschikt om te hangen aan een geel molexdraad?

http://www.eos-led.com/en...LEDs-Cold-White-63cm.html

En heb ik behalve dit nog andere zaken nodig, zoals een connector? Ik zag namelijk ook dit staan bij de compatible products:

http://www.eos-led.com/en...-Indoor-Single-color.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandertje03
ja hoor, deze zijn gewoon 12V DC.

en als je een beetje kunt solderen dan heb je de connector niet nodig. gewoon rechtstreeks op de ledstrip solderen als er nog geen draad aan zit.
wel + van de LED strip op de gele draad, en de - op de zwarte (naast de gele)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marbius
Terw_Dan schreef op donderdag 23 december 2010 @ 18:37:
Sandertje03 schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 22:08:
Ik heb zelf ook verlichting bijgemaakt op die knop, was erg makkelijk. bij mij waren de pinnetjes lang genoeg om te solderen. maar deze schakelaar kun je bij bijna elke elektronica-boer halen.
Lol serieus, die schakelaartjes kon ik nergens vinden! Had op conrad.nl nog gekeken voor een soortgelijk schakelaartje maar heb uiteindelijk toch maar de bestaande draadjes afgeknipt op de schakelaar van de fan leds en wat draadjes aangesoldeerd vanaf de molex onder de kap. Bedankt Sander voor de tip.

Beetje laat, maar hierbij nog wat foto's... op de eerste is m'n soldeerkunst te zien. Mooi is anders, maar voor een eerste keer (na wat youtube tutorials) ben ik lang niet ontevreden :) Ik heb een kroonsteentje gebruikt zodat ik even 2 schroefjes los kan draaien als ik die hele kap er nog eens af wil hebben aan de bovenkant en omdat het een lekkere makkelijke oplossing is om een draadje te splitten. Heb ook maar een lekker groot gat bovenin de case geboord om die draadjes doorheen te leiden. Zie je niks meer van als de kap weer op zijn plek zit.

Afbeeldingslocatie: http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/222264_1933063161244_1082234405_32274451_5782501_n.jpg

Op deze foto even een zij-aanzichtje met boven- en onderin de 2 draadjes waar de ledstrips op komen. Deze heb ik online besteld en moet daar nog eventjes op wachten. Maar met een multimeter geven beide draadjes netjes 12V, dus dat moet helemaal goedkomen!

Afbeeldingslocatie: http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/224111_1933063801260_1082234405_32274452_436129_n.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandertje03
Marbius schreef op maandag 09 mei 2011 @ 17:04:
[...]

[...]

Lol serieus, die schakelaartjes kon ik nergens vinden! Had op conrad.nl nog gekeken voor een soortgelijk schakelaartje maar heb uiteindelijk toch maar de bestaande draadjes afgeknipt op de schakelaar van de fan leds en wat draadjes aangesoldeerd vanaf de molex onder de kap. Bedankt Sander voor de tip.

Beetje laat, maar hierbij nog wat foto's... op de eerste is m'n soldeerkunst te zien. Mooi is anders, maar voor een eerste keer (na wat youtube tutorials) ben ik lang niet ontevreden :) Ik heb een kroonsteentje gebruikt zodat ik even 2 schroefjes los kan draaien als ik die hele kap er nog eens af wil hebben aan de bovenkant en omdat het een lekkere makkelijke oplossing is om een draadje te splitten. Heb ook maar een lekker groot gat bovenin de case geboord om die draadjes doorheen te leiden. Zie je niks meer van als de kap weer op zijn plek zit.

[afbeelding]

Op deze foto even een zij-aanzichtje met boven- en onderin de 2 draadjes waar de ledstrips op komen. Deze heb ik online besteld en moet daar nog eventjes op wachten. Maar met een multimeter geven beide draadjes netjes 12V, dus dat moet helemaal goedkomen!

[afbeelding]
beetje laat meer toch goed gelukt.

wat je ook kunt doen in plaats van een kroonsteentje is gewoon een fan connector pakken. (male/female) en net andersom solderen als de fan, zodat je het niet verkeerd op kunt doen.
Nadeel van kroonsteentje is dat je alsnog moet schroeven om het los te krijgen. ze werken wel goed, voor als ik vaker iets los moet maken, gebruik ik liever een connector.

female fan connector
male fan connector
female binnenwerk! NIET VERGETEN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marbius
Sandertje03 schreef op maandag 09 mei 2011 @ 18:45:
wat je ook kunt doen in plaats van een kroonsteentje is gewoon een fan connector pakken. (male/female) en net andersom solderen als de fan, zodat je het niet verkeerd op kunt doen.
Dat is inderdaad ook een goed idee, maar ik vraag me af hoe ik dat dan zou moeten doen met het draadje splitten. Dit gaat super met dat kroonsteentje. Er komt namelijk maar 1x 12V draad van de schakelaar en 1 - draad van de molex in dat kroonsteentje en aan de andere kant heb ik er 2 uit voor zowel een ledstrip boven als onderin de case.

Ik kan me wel voorstellen dat ik het draadje VOOR de kroonsteen knip en de plus en min in zo'n stekkertje gooi waarna hij alsnog in de kroonsteen gaat en daar gesplit wordt. En ja, het zou dan nog netter kunnen door een paar hulsjes te gebruiken ipv een kroonsteentje en die vast te knijpen met een AMP-tang. Of praat ik nu langs je heen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandertje03
Marbius schreef op maandag 09 mei 2011 @ 21:09:
[...]

Dat is inderdaad ook een goed idee, maar ik vraag me af hoe ik dat dan zou moeten doen met het draadje splitten. Dit gaat super met dat kroonsteentje. Er komt namelijk maar 1x 12V draad van de schakelaar en 1 - draad van de molex in dat kroonsteentje en aan de andere kant heb ik er 2 uit voor zowel een ledstrip boven als onderin de case.

Ik kan me wel voorstellen dat ik het draadje VOOR de kroonsteen knip en de plus en min in zo'n stekkertje gooi waarna hij alsnog in de kroonsteen gaat en daar gesplit wordt. En ja, het zou dan nog netter kunnen door een paar hulsjes te gebruiken ipv een kroonsteentje en die vast te knijpen met een AMP-tang. Of praat ik nu langs je heen?
amp connector kan ook, alsnog makkelijker als een kroonsteen. en kun je makkelijk er splitsen als de fan connector en je hoeft er waarschijnlijk niets voor te kopen.

Pagina: 1