Ubuntu per ongeluk over XP geinstalleerd

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Djerro123
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 31-08 18:57
Beste mensen,

Ik heb net Ubuntu geprobeerd te installeren op mijn Dell-PC. Zoals jullie misschien wel weten heeft Dell standaard twee partities, een voor het OS (XP) en een voor de backup. Tijdens de installatie van Ubuntu heb ik aangegeven dat ik het naast elkaar wil installeren, en op de 10GB (backup-partitie). Na dat de installatie voldaan was heeft hij hem blijkbaar toch op de gehele HD geinstalleerd, en kan ik dus mijn windows niet meer in (staat ook niet in de lijst van GRUB). Omdat er belangrijke bestanden op de harde schijf stonden in mijn Windows-installatie heb ik nu de hdd aan een andere computer gehangen en probeer ik mijn bestanden terug te krijgen met Get Data Back for NTFS. Hij vind een groot aantal bestanden dus ben blij dat ik sowieso weer bij mijn bestanden kan, echter heb ik natuurlijk liever dat de gehele partitie niet meer in ext2 staat maar in NTFS. Ubuntu mag eraf, ik wil gewoon Windows weer kunnen opstarten.

Mijn vraag is dus, kan ik een gehele harde schijf van EXT2 naar NTFS converteren waarbij de huidige bestanden blijven bestaan? De schijf is niet geformatteerd tijdens de installatie.

Bij voorbaat dank.

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:48
Een partitie is (naar mijn weten) niet zonder format te converteren van NTFS naar EXT2...
Dus ofwel hij vind je NTFS bestanden in je EXT2 filesystem. Ofwel je NTFS bestandssysteem is er nog gewoon, alleen is je bootloader kaduuk.

Even niets...

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:52
Volgens mij moet je altijd formatteren als je naar een ander bestands systeem wil. De eninge oplossing lijkt me dan om de bestanden tijdelijk op een andere HDD te zetten en dan terug te kopieren.

• spleethoven
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-01-2024
Ik denk niet dat het mogelijk is om een schijf om te zetten van het ene formaat naar het andere zonder te formatteren.

Mijn gok is dat je een tooltje zult moeten gebruiken om (hopelijk) de meeste files terug te krijgen.

• Paitor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-01 12:37

Paitor

rages doen :P

Jarrovanginkel schreef op donderdag 23 december 2010 @ 16:51:
De schijf is niet geformatteerd tijdens de installatie.
Volgens mij moet je voordat je van NTFS naar EXT2 kan gaan op je HD altijd formateren, zij het een quick format en geen low level format (alles met nullen overschrijven).

Als je de partitie nu weer naar NTFS omzet (en dus formateert) zul je niet opeens bestanden zien verschijnen. Ik denk dat de Get Data Back optie je beste kans is om zoveel als mogelijk te recoveren, maar dat het niet veel beter wordt dan dat...

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08 07:53
Wat heb je dan gekozen bij het de schijfindeling? Aangezien je blijkbaar een desastreuze fout kan maken, lijkt het me dat je ook de volgende fout kan maken:
Windows bestaat gewoon nog maar boot niet meer?

Ga eens in ubuntu naar locaties en maak eens een screenprint van dat menu?

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:50
naar mijn weten zul je terug moeten formatteren naar NTFS en formatteren raak je al je bestanden mee kwijt. Laatst zelfde probleem gehad, 230GB aan vrij belangrijke data kwijt, niets aan te doen.
Ik zou om te beginnen die hele backup partitie weghalen met Gparted en er 1 grote partitie van maken en vervolgens er weer een 15GB partitie bij maken voor Ubuntu.

Maar die files ben je kwijt ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Stap 1: zet die schijf in read-only mode. (is meestal een jumpertje voor.)
Stap 2: laat getdataback alles terughalen wat 't kan, uiteraard naar een andere schijf. Pas als je alles gehaald hebt wat er te halen valt gaje naar stap 3.
Stap 3: haal schijf uit read-only mode.
Stap 4: herformatteer als NTFS en installeer windows.

[ Voor 27% gewijzigd door CyBeR op 24-12-2010 01:33 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Als de data er is maar de partitietabel niet klopt kan je die zonder dataloss gewoon met fdisk aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09 21:56
Mar2zz schreef op donderdag 23 december 2010 @ 17:02:
Wat heb je dan gekozen bij het de schijfindeling? Aangezien je blijkbaar een desastreuze fout kan maken, lijkt het me dat je ook de volgende fout kan maken:
Windows bestaat gewoon nog maar boot niet meer?

Ga eens in ubuntu naar locaties en maak eens een screenprint van dat menu?
+1 Controleer dit even!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

johnkeates schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 01:39:
Als de data er is maar de partitietabel niet klopt kan je die zonder dataloss gewoon met fdisk aanpassen.
Hij heeft er linux overheen geinstalleerd, dus ga daar maar niet van uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-08 21:46
sjaakwortel schreef op donderdag 23 december 2010 @ 16:54:Volgens mij moet je altijd formatteren als je naar een ander bestands systeem wil.
Uiteraard. Dat is het formatteren, het schrijven van een nieuw bestandssysteem. Er staan nu gewoon stukjes ext2 (ext2, echt?) op z'n ex-NTFS partitie. Het enige redmiddel is GetDataBack/Testdisk - in ieder geval niet nog meer erheen schrijven door het nogmaals als NTFS te formatteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poktor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-09 12:26
Als de schijf niet is geformatteerd, zoals poster beweert, dan is de schijf nog steeds NTFS, of er is bij de conversie enkel een bootsector overschreven. Deze lijn doortrekkende, zou poster derhalve nog steeds zijn oude files onder Ubuntu moeten kunnen vinden en ook middels Ubuntu kunnen kopieren naar een andere harde schijf. Ziet hij zijn oude files niet meer, dan is alles echt gewist en is er geen weg terug, behalve opnieuw formatteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

sjaakwortel schreef op donderdag 23 december 2010 @ 16:54:
Volgens mij moet je altijd formatteren als je naar een ander bestands systeem wil. De eninge oplossing lijkt me dan om de bestanden tijdelijk op een andere HDD te zetten en dan terug te kopieren.
Altijd is een groot woord, aangezien je FAT heel eenvoudig zonder format kan omzetten naar NTFS, met behoud van alle data. Terug gaat niet dan weer niet. Hoe het met andere indelingen zit, zou ik niet weten.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerro123
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 31-08 18:57
Op dit moment ben ik neit meer in de buurt van de desbetreffende computer. Morgenavond wel weer, en dan kan ik ook zien wat GetDataBack heeft kunnen redden. Toen ik hem aanzetten gaf hij wel aan heel veel files te kunnen recoveren. Het gaat mij eigenlijk maar om één file, en dat is mijn outlook PST bestand, aangezien daar mijn email van de afgelopen 6 jaar in staat (voor mijn opvolgers die mijn computer de aankomende jaren gaan gebruiken). Ik ga dat eerst eens bekijken of ik die kan recoveren, als dat zo is zet ik er opnieuw windows op, dat is voor de rest niet echt een probleem. Die paar muziek/film bestanden die ik niet in de backup heb staan boeit mij ook niet zoveel. Vreemd is wel inderdaad dat hij wel files scheen te vinden. Ik laat morgen weten wat de uitkomst is.

Tot zover in ieder geval bedankt voor de hulp, ik heb mijn hoop op het weer laten werken van mijn windows laten varen iig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

RaZ schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 02:46:
[...]

Altijd is een groot woord, aangezien je FAT heel eenvoudig zonder format kan omzetten naar NTFS, met behoud van alle data. Terug gaat niet dan weer niet. Hoe het met andere indelingen zit, zou ik niet weten.
Dat is ook gewoon een format met daarachteraan direct een datamigratie. Dat dat er voor jou niet uitziet als formatteren doet daar weinig aan af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Even een klein misverstand; een full format vs quick format zegt niets over de recovery kansen.

Het enige verschil tussen een full en een quick format is een checkdisk, het is niet zo dat alle "vrije ruimte" met nullen wordt overschreven. De enige keer dat dit gebeurd, is als je in de Ubuntu setup aangeeft een encrypted volume te willen.

Aan de TS: Nee, een partitie kun je niet "rollbacken" naar NTFS. Wellicht dat er een unformat tooltje is die dit kan, maar ik ken m niet. Enige kans die je hebt, is inderdaad een data carver achtig ding te gebruiken, waar je al mee bezig was...

Data recoveren & backuppen en een reinstall van Windows lijkt me de enige oplossing. Mits je natuurlijk echt Windows hebt overschreven, en niet "alleen" de partitie verwijderd hebt ofzo.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paradoXical
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-07 16:41

paradoXical

The ParadoX

Beste Jarro,

iets at je nog even moet proberen is booten naar ubuntu / linux. Het voordeel is dat je vanuit linux wel een NTFS partitie kan benaderen. Het lijkt me niet dat je al je data hebt overschreven, je hebt daar vast en zeker een waarschuwing voor gekregen, kan me niet voorstellen dat je dan proceed klikt ;)

Als er een NTFS partitie bestaat dan zal je deze kunnen mounten (= automount). Zo niet, dan start je even schijfbeheer (=gparted) en kijk je welke volume je NTFS is, mounten kan via je CLI:

mkdir /mnt/backup
sudo mount -t ntfs /dev/hdax /mnt/backup

hdax is het de betreffende partitie, dit kan ook sda1 sda6 ect ect zijn.

Als het goed is staan je bestanden na mounten netjes in /mnt/backup en kun je ze kopiëren waarna je je schijf kan formateren.

She was beautiful. God I loved her. I just didn't know how to show it, that's all. I killed her, Red. I didn't pull the trigger, but I pushed her away. And that's why she died, because of me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerdemon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 02-09 16:32
Het is heel simpel eigenlijk.

Dell zet de bootloader op de recovery partitie. :)

Problem? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

paradoXical schreef op zondag 26 december 2010 @ 15:33:
Beste Jarro,

iets at je nog even moet proberen is booten naar ubuntu / linux. Het voordeel is dat je vanuit linux wel een NTFS partitie kan benaderen. Het lijkt me niet dat je al je data hebt overschreven, je hebt daar vast en zeker een waarschuwing voor gekregen, kan me niet voorstellen dat je dan proceed klikt ;)

Als er een NTFS partitie bestaat dan zal je deze kunnen mounten (= automount). Zo niet, dan start je even schijfbeheer (=gparted) en kijk je welke volume je NTFS is, mounten kan via je CLI:

mkdir /mnt/backup
sudo mount -t ntfs /dev/hdax /mnt/backup

hdax is het de betreffende partitie, dit kan ook sda1 sda6 ect ect zijn.

Als het goed is staan je bestanden na mounten netjes in /mnt/backup en kun je ze kopiëren waarna je je schijf kan formateren.
Dat moet je zeker niet zomaar doen. Als je daadwerkelijk je windows partitie overschreven hebt maak je 't hiermee alleen maar meer stuk. Zet je disk op read-only zoals ik al zei en gebruik een live-cd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:05

BHQ

Je kan ook met iets van een gParted live CD kijken hoe de vork qua partities nou in de steel zit. Allicht is je MBR simpelweg kaduuk of is je Windows OS simpelweg niet goed in de bootloader overgenomen. Ook gezien het feit dat-ie veel files kan terugvinden (je zou verwachten ze kwijt te zijn als ze eenmaal overschreven zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

CyBeR schreef op zondag 26 december 2010 @ 17:48:
[...]

Dat moet je zeker niet zomaar doen. Als je daadwerkelijk je windows partitie overschreven hebt maak je 't hiermee alleen maar meer stuk. Zet je disk op read-only zoals ik al zei en gebruik een live-cd.
Dit heeft de TS al gedaan:
Omdat er belangrijke bestanden op de harde schijf stonden in mijn Windows-installatie heb ik nu de hdd aan een andere computer gehangen en probeer ik mijn bestanden terug te krijgen met Get Data Back for NTFS.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Pagina: 1