Toon posts:

Van motor naar rupsband

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Mensen,

Vooraf: Ik hoop dat dit de juiste plek is om dit vragen (laat me even weten als het niet zo is).

Inleiding: Ik probeer een robotje te bouwen met een arduino en wat sensors e.d. voor de lol. Het is de bedoeling dat het robotje zich voort beweegt op rupsbanden. Opzich lukt dit allemaal heel aardig, maar ik loop nu toch tegen een probleempje aan. En het probleem is het volgende: Hoe breng ik de beweging van de motor over op de as? Het klinkt zo verschrikkelijk simpel maar ik kom er niet uit.

Ik wou graag iets als dit: http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=226092 gebruiken, maar voor zover ik kan zien komt er geen (betalbare = < 10 euro) motor bij conrad overeen met het boorgat dat daarin zit.

Ik hoop dat iemand deze prutser even een duwtje in de goede richting kan geven.

Bij voorbaat dank!

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:17

RammY

Dát!

offtopic:
* RammY :w naar goestin :)

Ik snaph m ff niet...
Wil je dit ding wat je aangaf als rupsband gebruiken? Of wil je die gebruiken om je beweging over tebrengen naar je rupsbanden....

Deze advertentieplaats is te huur!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:45
Die link wat je laat zien is alleen het riempje volgens mij, de 2 tandwielen die je ziet op de foto zitten er zviw niet bij.

En bij een echte tank ligt de rupsband om een paar wielen die de band strak houden, en vaak zit achteraan een kettingwiel die in de band haakt en hem op die manier aandrijft. Kijk maar eens naar deze foto: Wikipedia: Bestand:AmericanTank.jpg daar zit het aandrijfwiel achteraan

Verwijderd

Topicstarter
off-topic: Hey Rammy! Hahaha lang niet gezien kerel!

Sorry voor de kromme beschrijving: Nee, die wil ik gebruiken om de beweging van de motor-as over te brengen op de rupsband-as.

rupsbanden die ik heb: http://www.robotronic.co.nz/images/TAM-008-000.gif

• kemphaas
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:22
Wat dacht je hiervan, meteen kant en kaar;

En wat is de asdiameter van je bestaande banden?

[ Voor 20% gewijzigd door kemphaas op 23-12-2010 14:39 ]

Werk hard als je tijd hebt, dan heb je tijd als je hard moet werken.

Verwijderd

Topicstarter
Beste Thinkpad,

Bedankt voor je reactie: Dat snap ik, ik zal even het verhaal even duidelijk proberen uit te leggen:

De rupsbanden an sich zijn geen probleem, die heb ik al. Daar zit ook een tandwiel bij met een as die ik kan gebruiken om het rupswiel aan te drijven. Echter, moet ik de beweging van de motor-as overbrengen op de as van dat tandwiel.

Graag zou ik een overbrenging gebruiken die ik in mijn eerste post beschrijf, en ik weet dat die link alleen naar de tandriem wijst, en niet naar de tandwielen waar die tandriem overheen loopt. Ik weet namelijk niet welke tandwielen/tandriemen ik op een motortje kan schroeven. Dat is de vraag dan ook :)

Verwijderd

Topicstarter
Kemphaas: U bent de held van de dag :)
ps. mijn as-diameter van de rupswielen die ik al heb is 3mm.

• RammY

RammY

Dát!

Zals Kemphaas al zegt... denk dat je even de diameter van je rupsas moet weten.
Daar zou je dan een dergelijk iets wat je al had gevonden overheen kunnen schuiven (mits die diameter niet te groot/klein is), en datzelfde geld voor je motor...

Heb je al wel een motor dan? En wat is daar de dikte van de as van?

Edit: je was sneller ;)

[ Voor 5% gewijzigd door RammY op 23-12-2010 14:50 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:17
Welk motortje had je op het oog dan? Een standaard motortje draait namelijk ws veel te snel om rechstreeks, of via een vrij kleine reductie zoals in je link, op een rupsband te monteren. Kun je beter kijk naar deze types met aangebouwde transmissies/reducties.

• ajakkes
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-05 22:32

ajakkes

👑

Het lijkt mij dat het belangrijkste op dit moment de asdiameter van je aan te drijven as is.

Ik snap niet helemaal waarom je deze nog niet gepost hebt.

Volgende stap is bepalen wat voor motortje je gaat gebruiken voor de aandrijving en hiervoor ook de asdiameter bepalen. Het liefst enigszins in de buurt van de aan te drijven as, dat maakt het makkelijker.

Daarna kan je op zoek naar tandwielen oid om de verbinding tussen deze assen tot stand te brengen met een mooie overbrengverhouding. Waarbij het asgat op je asjes past.

Edit. Doorgestreept aangezien ik traag was met typen

[ Voor 5% gewijzigd door ajakkes op 23-12-2010 14:56 ]

👑

• RammY

RammY

Dát!

ajakkes schreef op donderdag 23 december 2010 @ 14:54:
Het lijkt mij dat het belangrijkste op dit moment de asdiameter van je aan te drijven as is.

Ik snap niet helemaal waarom je deze nog niet gepost hebt.

Volgende stap is bepalen wat voor motortje je gaat gebruiken voor de aandrijving en hiervoor ook de asdiameter bepalen. Het liefst enigszins in de buurt van de aan te drijven as, dat maakt het makkelijker.

Daarna kan je op zoek naar tandwielen oid om de verbinding tussen deze assen tot stand te brengen met een mooie overbrengverhouding. Waarbij het asgat op je asjes past.
Verwijderd schreef op donderdag 23 december 2010 @ 14:47:
Kemphaas: U bent de held van de dag :)
ps. mijn as-diameter van de rupswielen die ik al heb is 3mm.

Verwijderd

Topicstarter
Heren,

Dank voor al uw bijdragen, ik heb mij zojuist even zo'n kit besteld wat Kemphaas operde. De zoektocht is over........ voor nu ;)

Nielson, bedankt voor de tip, ik had er al aan gedacht maar dacht ook alweer dat het wel los zou lopen. Als ik mocht besluiten om toch later zelf nog een onderstel te bouwen dan zal ik er zeker gebruik van maken. Maar laat ik eerst maar eens iets creeeren dat een beetje I/O genereerd en accepteerd :).

nogmaals bedankt! dat wordt lekker prutsen zo gauw die binnen is!
Pagina: 1