• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-03 00:20
M'n camera met de 70-300 VR erop is zonet van ongeveer 90cm op de grond gevallen, vol op de lens. Even getest of alles werkte dus, en ik blijk pech te hebben. Op het focuspunt waarop hij stond (2m) hoor je nu een klik bij het heen- en weer focussen (manueel) en met de AF komt hij daar niet meer voorbij. Daarnaast is het zo dat de autofocus nogal varieert: de ene keer kan hij van 2m naar de korste focusafstand en weer terug, de andere keer vanaf 1.7m: een heel verschil.

Manueel focussen gaat ook niet goed, ook daar is het de ene keer dat je niet voorbij een meter of 3 komt, de andere keer kom je bijna tot oneindig. De VR aanzetten verslechtert het allemaal nog wat meer, dan is autofocussen bijna onmogelijk en manueel focussen lukt alleen nog tussen 1.7 en de kortste focusafstand.

De VR doet het verder op zich nog wel, de diafragmabladen gaan goed open en dicht. Wat moet ik er nu mee? Is het gedaan, of nog enigszins reparabel?

Strava

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-09 13:48
Krylinck schreef op donderdag 23 december 2010 @ 13:57:
M'n camera met de 70-300 VR erop is zonet van ongeveer 90cm op de grond gevallen, vol op de lens. Even getest of alles werkte dus, en ik blijk pech te hebben. Op het focuspunt waarop hij stond (2m) hoor je nu een klik bij het heen- en weer focussen (manueel) en met de AF komt hij daar niet meer voorbij. Daarnaast is het zo dat de autofocus nogal varieert: de ene keer kan hij van 2m naar de korste focusafstand en weer terug, de andere keer vanaf 1.7m: een heel verschil.

Manueel focussen gaat ook niet goed, ook daar is het de ene keer dat je niet voorbij een meter of 3 komt, de andere keer kom je bijna tot oneindig. De VR aanzetten verslechtert het allemaal nog wat meer, dan is autofocussen bijna onmogelijk en manueel focussen lukt alleen nog tussen 1.7 en de kortste focusafstand.

De VR doet het verder op zich nog wel, de diafragmabladen gaan goed open en dicht. Wat moet ik er nu mee? Is het gedaan, of nog enigszins reparabel?
Dat heeft mijne ook een keer gedaan, 3 weken na aankoop. Ik ben ermee naar Beverwijk gegaan en zij hebben het uit coulance gerepareert. Drie tandwielen kapuut en twee assen gebroken. Als ik de lens omdraaide hoorde je iets vallen binnen in en focussen ging helemaal niet meer bij mij. Of dat echt vergelijkbaar is weet ik niet. Heb je nog garantie?

Edit, binnen anderhalf uur zat ik weer op de trein terug. Zo snel konden ze het maken...

[ Voor 3% gewijzigd door Zandpad op 23-12-2010 14:06 ]

• AcXeller
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Garantie zal dit neem ik aan niet onder vallen, denk dat je eerder aan verzekering werk moet gaan denken. Als je een camera verzekering hebt moet je het daar even navragen, mocht je die niet hebben kan je misschien terug vallen op je inboedel verzekering....

Mijn YouTube kanaal

• Krylinck
Als ik aanneem dat er één jaar garantie op zit, nee. Ik weet niet eens precies hoe oud hij is, zou ik moeten nazoeken. Ik schat een jaar of 2,5. Maar goed, afaik is het zo dat als je door eigen toedoen je apparatuur naar de knoppen helpt, je zelf mag opdraaien voor de kosten, nietwaar? ;) Bij jou was het wel heel zuur, zo drie weken na aankoop.

@AcXeller: zoiets kun je gewoon aanmelden bij de inboedelverzekering? Gaat daar niet hetzelfde op als bij het bovenstaande?

[ Voor 15% gewijzigd door Krylinck op 23-12-2010 14:11 ]

Strava

• Hoite
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17-09 18:43

Hoite

Goed verhaal

Over garantie hoef je het hier niet te hebben, garantie is voor fabrieksfouten, en daar valt user-abuse uiteraard niet onder.

Lekker kort.

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-09 13:48
Krylinck schreef op donderdag 23 december 2010 @ 14:10:
Als ik aanneem dat er één jaar garantie op zit, nee. Ik weet niet eens precies hoe oud hij is, zou ik moeten nazoeken. Ik schat een jaar of 2,5. Maar goed, afaik is het zo dat als je door eigen toedoen je apparatuur naar de knoppen helpt, je zelf mag opdraaien voor de kosten, nietwaar? ;) Bij jou was het wel heel zuur, zo drie weken na aankoop.
Ik zal wel garantie mazzel hebben gehad. Dan wordt het verzekering werk. Eventueel kun je hem op sturen met de vraag om een kosten plaatje te maken. Is het te duur kun je altijd nog zeggen dat je hem terug wilt (voor de onderzoekskosten), of inlevert (kost nul komma nul), of laat maken voor de kosten.

[ Voor 7% gewijzigd door Zandpad op 23-12-2010 14:15 . Reden: spelvaut! ]

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Hoite schreef op donderdag 23 december 2010 @ 14:13:
Over garantie hoef je het hier niet te hebben, garantie is voor fabrieksfouten, en daar valt user-abuse uiteraard niet onder.
Misschien vervangen ze de gebruiker ;)

Verzekeringskwestie helaas.

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 10:08
Ik ben bang dat deze lens economisch total loss zal zijn. In de huidige staat zou de lens alsnog een euro of 50 a 60 kunnen opbrengen op ebay.
Onderzoekskosten bedragen 43 euro. Een goede 2e hands, en de nikon service shop heeft ze regelmatig, komt ongeveer op 300 euro.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• Krylinck
En dat na een kleine val van zo'n minieme hoogte... Lekker dan. Ik ga het eerst eens proberen bij de inboedelverzekering, lukt dat niet dan zie ik wel wat ik doe. Hij is op zich nog wel bruikbaar, maar alleen met manuele focus. Niet echt iets waar ik op zit te wachten, maar ja. Ruimt wel lekker op voor een Sigma 100-300 of een 70-200/2.8 of zo. :P

Anyway, hebben jullie nog tips voor het regelen bij de verzekering? Ik denk dat de originele factuur nodig is, of niet?

Strava

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
De voorwaarden lezen van de inboedelverzekering? Best kans dat voor elektronische apparatuur een scheintje vergoed wordt, en dat door jezelf veroorzaakte schade al helemaal niet vergoed wordt.

Verwijderd

kdekker schreef op donderdag 23 december 2010 @ 16:28:
De voorwaarden lezen van de inboedelverzekering? Best kans dat voor elektronische apparatuur een scheintje vergoed wordt, en dat door jezelf veroorzaakte schade al helemaal niet vergoed wordt.
Best kans dat het wel vergoed wordt. Als mijn mobiel hier per ongeluk van de tafel afdondert (bijvoorbeeld omdat ik wat onhandig te TV gids wou pakken) dan wordt de schade (deels) vergoed.

Dus de TS moet idd even de voorwaarden nalezen of zijn verzekeringsagent anders even bellen/mailen.

• AcXeller
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Krylinck schreef op donderdag 23 december 2010 @ 14:10:
@AcXeller: zoiets kun je gewoon aanmelden bij de inboedelverzekering? Gaat daar niet hetzelfde op als bij het bovenstaande?
Zoals je hierboven al kan lezen hangt het van de voorwaarden af. Bij mijn camera verzekering word er ook uitgekeerd als ik hem zelf sloop doordat ik struikel bijvoorbeeld, daarentegen mag ik niet bezig zijn met commerciele activiteiten anders ben ik weer niet gedekt (zo leuk die verzekeringen ;) )

Mijn YouTube kanaal

• Bulls
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-05 22:30
Hoite schreef op donderdag 23 december 2010 @ 14:13:
Dat hoeven zij niet te weten, als het door kan gaan als transport fout of fabricage fout dan kun je hem rustig onder het mom van garantie ruilen/laten repareren.

Ik heb een keer een videokaart gemold toen ik na ontvangst een koelblok ging vervangen. Gewoon terug gestuurd dat het DOA was. Geen problemen mee gehad, voor de fabriek is het 1 van de zovele producten die terug komen.

• NeOTheMaTriXM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-09 15:07
Bulls schreef op donderdag 23 december 2010 @ 21:21:
[...]

Dat hoeven zij niet te weten, als het door kan gaan als transport fout of fabricage fout dan kun je hem rustig onder het mom van garantie ruilen/laten repareren.

Ik heb een keer een videokaart gemold toen ik na ontvangst een koelblok ging vervangen. Gewoon terug gestuurd dat het DOA was. Geen problemen mee gehad, voor de fabriek is het 1 van de zovele producten die terug komen.
Ja maar lenzen gaan niet terug naar de fabriek, maar naar de servicepunt, de zelfde plek waar ook de mensen zitten die een lens in elkaar kunnen zetten, en ik verwacht toch echt dat deze mensen wel kunnen zien dat er iets vreemds aan de hand is.

En tevens is dit volgens mij gewoon fraude.

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-06 16:38

Nvidiot

notepad!

Ik heb ooit een lens gehad die van de camera gebroken is doordat de camera gevallen was. De plastic vatting aan de lens was gebroken. Ik heb toen de verkoper (Konijnenberg) gebeld en eerlijk gemeld wat er was gebeurd. Ik heb de lens naar hun opgestuurd, zij hebben 'm laten repareren, gratis en voor niets, en dat voor een niet al te dure lens (Sigma 28-80)

Het kan dus geen kwaad om even aan de winkel te vragen of zij iets kunnen betekenen, soms zijn ze soepel in dit soort dingen :)

[ Voor 5% gewijzigd door Nvidiot op 23-12-2010 21:52 ]

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 11:52

tazzman

a real boardmonkey

Hiervoor heb je speciale verzekeringen - denk aan elektronica verzekering met wereld dekking van de ING bijvoorbeeld. Mijn 70-200mm f/2.8L IS en Canon 1D MkII hebben ook eens een flinke tik gehad (tijdens de landing op een vliegdekschip in slecht weer is het reserve wiel van het vliegtuig los geschoten en vol in mijn foto tas gevlogen.... probeer dat maar eens uit te leggen). Ik heb toen camera + lens bij ETBASS ingeleverd, rekening betaald, rekening opgestuurd naar ING en netjes alles op mijn bankrekening gestort gekregen.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-09 14:59

mennovanw

Canon? You can!

tazzman schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 09:59:
Hiervoor heb je speciale verzekeringen - denk aan elektronica verzekering met wereld dekking van de ING bijvoorbeeld. Mijn 70-200mm f/2.8L IS en Canon 1D MkII hebben ook eens een flinke tik gehad (tijdens de landing op een vliegdekschip in slecht weer is het reserve wiel van het vliegtuig los geschoten en vol in mijn foto tas gevlogen.... probeer dat maar eens uit te leggen). Ik heb toen camera + lens bij ETBASS ingeleverd, rekening betaald, rekening opgestuurd naar ING en netjes alles op mijn bankrekening gestort gekregen.
HA HA _/-\o_

Dat lijkt me inderdaad een fantastische om uit te moeten leggen.. "Een wiel in uw tas"? "En waar kwam dat wiel dan vandaan meneertje"? Hehe

Qua lens: gewoon pech. Insturen en een prijsopgaaf vragen. De inboedelverzekering is een gedachte (ik heb zelf een aparte module voor mijn spullen afgesloten waar alles onder valt). Niet claimbaar: c'est la vie. Beter in je lens een schroefje los dan in jezelf zeg maar. De wereld draait door hoor ;)

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
Inderdaad, zo denk ik er ook over. :) Bedankt voor de antwoorden, iedereen! Ik ga even kijken naar de polis van m'n inboedelverzekering en als dat niets wordt, dan koop ik er toch wat mooiers voor terug? De Sigma 100-300/4's vliegen laag (en goedkoop!) tegenwoordig. :)

Strava

Pagina: 1