• MrWouter
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-08-2024
Hallo Medetweakers,

Allereerst wat specs:

Core 2 Quad Q9400 Stock Speed
Asus Maximus Formula 2
4GB Corsair Dominator 1066MHz
Ati HD4850
Cooler Master Silent Pro 600Watt

Ik heb een probleem met mijn pc. Dat is dat als ik de pc op wil starten hij na ongeveer 2 seconden uit gaat, dan staat er op mijn lcd poster ook Power-Off. Dan moet een aantal seconden wachten en gaat de pc aan en start hij normaal op. Verder werkt de pc naar behoren. Wat ik al heb gedaan is: Voeding geruilt voor een nieuwe, Nieuw moederbord gekocht. Maar het probleem blijft. Nu heb ik al ergens (weet niet meer waar) gelezen dat er ook gewoon incompatibaliteit kan zijn met het moederbord en voeding.

Ik heb al heel veel zitten zoeken. Google kan me niet helpen. Het lijkt wel of ik de enige ben met dit probleem. :P Ik hoop dat jullie me kunnen helpen want ik weet het echt niet meer.

[ Voor 4% gewijzigd door MrWouter op 23-12-2010 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrWouter
Nog niemand die me kan helpen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pikkemans
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-09 14:12
Volgens mij is dat een functie op je moederbord. Dat heb ik ook met mijn Asus Maximus Extreme.

Wanneer ik de machine van het stroom heb afgehaald dan gaat hij inderdaad 2 seconden aan, dan uit, even wachten, en hij boot volledig door. Wanneer ik de machine niet van het stroom heb afgehaald boot de machine gewoon direct door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrWouter
elma_illusion schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 14:24:
Volgens mij is dat een functie op je moederbord. Dat heb ik ook met mijn Asus Maximus Extreme.

Wanneer ik de machine van het stroom heb afgehaald dan gaat hij inderdaad 2 seconden aan, dan uit, even wachten, en hij boot volledig door. Wanneer ik de machine niet van het stroom heb afgehaald boot de machine gewoon direct door.
Weet je ook wat ik hier misschien aan zou kunnen doen? Of is dit helemaal niet erg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mushia
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-03-2024

mushia

In a World of LCD

- Is niet erg
- Je kan je PC op spanning laten staan
- Misschien kan je de optie in de BIOS disable-en

Q6600@3,2GHz (8*400) || Tuniq Tower 120 || Gigabyte P35 DS4 || Antec 900 + NeoHE Power 550 Watt || 4*1GB Kingston HyperX 4-4-4-12 || HD3850 || 2*WD-Raptor 74GB (Raid-0) || 2*Samsung Spinpoint F4 - 2TB (Raid-1) || 1*Samsung Spinpoint F1 - 1TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:42
Je hebt er zeker een stekkerdoos tussen die je uitdoet als je de computer afsluit. Dit heb ik namelijk ook, ik denk dat het moederbord de voeding test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remy007
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 10:51

remy007

Broodje Bakpao Helmond

MrWouter schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 14:31:
[...]

Weet je ook wat ik hier misschien aan zou kunnen doen? Of is dit helemaal niet erg?
Dit is een standaard functie zoals elma_illusion eerder aangaf. Het is dus helemaal niet erg. Van Dell machines weet ik dat deze ook eerst even aan gaan, zodra je ze op het stroomnet aansluit.

* V&A Advertenties * Systemen: Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pikkemans
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-09 14:12
Ik stoor me er verder ook niet aan. Is wel prima zo.

Ik weet alleen niet of je dit kan uitzetten in de bios. Ik ben tot nu toe nog niet echt iets tegenkomen in de bios wat hierop lijkt.

[ Voor 53% gewijzigd door Pikkemans op 25-12-2010 14:39 . Reden: bios tekst ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrWouter
boers706 schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 14:33:
Je hebt er zeker een stekkerdoos tussen die je uitdoet als je de computer afsluit. Dit heb ik namelijk ook, ik denk dat het moederbord de voeding test.
Ik heb er inderdaad een stekkerdoos tussen zitten. Waarvan ik 's avonds altijd de stekker van uit haal. Want ik heb mijn vorige voeding geruild omdat ik dacht dat deze met dit probleem kapot zou zijn. Daar zeiden ze toen dat hij inderdaad kapot was en heb ik ook een nieuwe meegekregen. Dus daarom dacht ik dat het aan mijn spullen zou kunnen liggen.

Zelf heb ik trouwens nog niet zoiets gevonden omdat te disablen in de bios misschien dat dit kan en iemand precies weet wat ik moet doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik werk eigenlijk altijd alleen met Asus moederboarden maar ik heb dit zelf nooit meegemaakt en het lijkt mij eerder dat de batterij van het moederboard niet helemaal functioneerd zoals het moet zijn. Normaal gesproken blijft het bios namelijk altijd alles onthouden juist door de backupbatterij, ook dus wanneer je de stroom er helemaal af haalt.

Hetgeen je zelf al schrijft namelijk een incompatibliteit van je voeding met het moederboard is geeneens zo verkeerd gedacht en iets wat ik zelf ook wel al eens met een Asusboard aan de hand gehad heb, althans nadat de pc in slaapstand ging kreeg ik hem niet meer eruit en pas na een harde reset. Nadat ik de voeding vervangen heb door een beter merk voeding zijn alle problemen verdwenen en is het een kwestie van tikje aan de muis en de pc start weer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Het is IDD niet erg, maar wel even een ander puntje: De voeding van een PC is er niet op gebouwd om constant van de stroom af te worden gehaald. Het kan de levensduur van de voeding behoorlijk aantasten.

Aan de andere hand.. Ik ken wel mensen die al 6 jaar lang een PC hebben, die altijd het knopje op het stekkerblok omzetten. En er nog nooit problemen mee hebben gehad.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrWouter
Roel1966 schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 17:20:
Ik werk eigenlijk altijd alleen met Asus moederboarden maar ik heb dit zelf nooit meegemaakt en het lijkt mij eerder dat de batterij van het moederboard niet helemaal functioneerd zoals het moet zijn. Normaal gesproken blijft het bios namelijk altijd alles onthouden juist door de backupbatterij, ook dus wanneer je de stroom er helemaal af haalt.

Hetgeen je zelf al schrijft namelijk een incompatibliteit van je voeding met het moederboard is geeneens zo verkeerd gedacht en iets wat ik zelf ook wel al eens met een Asusboard aan de hand gehad heb, althans nadat de pc in slaapstand ging kreeg ik hem niet meer eruit en pas na een harde reset. Nadat ik de voeding vervangen heb door een beter merk voeding zijn alle problemen verdwenen en is het een kwestie van tikje aan de muis en de pc start weer op.
Maar alles settings van de opstartvolgorde blijven wel onthouden, dus dan vind ik het misschien raar als die leeg is. Ik heb zoals ik al zei de voeding geruild met hetzelfde merk dus ik ik zou wel eens kijken of ik aan een andere voeding kan komen. Maar dit moet toch eigenlijk niet kunnen een incompatibaliteit van sommige merken.
D4NG3R schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 17:22:
Het is IDD niet erg, maar wel even een ander puntje: De voeding van een PC is er niet op gebouwd om constant van de stroom af te worden gehaald. Het kan de levensduur van de voeding behoorlijk aantasten.

Aan de andere hand.. Ik ken wel mensen die al 6 jaar lang een PC hebben, die altijd het knopje op het stekkerblok omzetten. En er nog nooit problemen mee hebben gehad.
Sorry maar dit snap ik niet echt. Als ik via Windows de pc afsluit zou dit volgens jouw dus de levensduur van de voeding verkorten? Dit lijkt me sterk. Maar correct me if i'm wrong.

[ Voor 48% gewijzigd door MrWouter op 25-12-2010 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __1337__
  • Laatst online: 11-09 15:04
MrWouter schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 17:46:
[...]

Sorry maar dit snap ik niet echt. Als ik via Windows de pc afsluit zou dit volgens jouw dus de levensduur van de voeding verkorten? Dit lijkt me sterk. Maar correct me if i'm wrong.
Als je windows afsluit, blijft de stroom gewoon op je PC staan ;). Hij bedoelt wanneer je de knop van de stekkerdoos uitzet, dat je PC dan volledig van de stroom af is. Dit doe ik overigens al jaren, en persoonlijk heb ik nog nooit gezeik ermee gehad :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrWouter
__1337__ schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 17:49:
[...]

Als je windows afsluit, blijft de stroom gewoon op je PC staan ;). Hij bedoelt wanneer je de knop van de stekkerdoos uitzet, dat je PC dan volledig van de stroom af is. Dit doe ik overigens al jaren, en persoonlijk heb ik nog nooit gezeik ermee gehad :).
Dat doe ik ook maar dan de stekker van de stekkerdoos uit het stopcontact :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killerbert
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22-08 15:00
hier heb ik ook het zelfde probleem.
er zijn wel meerdere topic's op got over dit probleem.

ik heb er ook nooit geen oplossing voor gevonden. (behalve dan de spanning op je voeding te laten staan wat ik nu ook doe)
bij mijn mainboard krijg ik zelfs 'OC failed'.
na in de bios 'save options' te gebruiken, boot mijn maximus extreme gewoon door 8)

ik denk dat het mainboard de voeding niet teveel wil belasten. (mogelijkheid dat de spanning inzakt)

Op een dag drink je geen bier meer maar drink je Grolsch... My specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Ik zit aan het volgende nog te denken namelijk de manier waarop je de stroom van de pc af haalt en ik mij hierbij af vraag of je wel het knopje van de voeding zelf op 0 zet wanneer je de stekker uit het stopcontact trekt. Belangrijk hierbij is namelijk dat wanneer jij dan weer de stekker erin steekt er altijd een soort van stroomstoot ontstaat hetgeen je ook soms kan zien dat bij het insteken wel eens een vonkje ziet.

Hetgeen je nu eens kan proberen is om voor dat je de stekker uit het stopcontact trekt dan eerst het knopje van de voeding op 0 te zetten, en vervolgens dan eens te kijken wat de pc doet wanneer je dan de stekker weer in steekt en knopje van je voeding op 1 zet. Namelijk het zou kunnen zijn dat je pc min of meer een optater krijgt wanneer je dat knopje op je voeding gewoon op on laat staan en daardoor een soort van overspannings beveiliging in slaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-09 21:59

Mavamaarten

Omdat het kan!

Ik had dit vroeger ook, tot ik iets in men BIOS veranderde, het was iets met AC Power loss.
(wat dus ook gebeurt als je hem met de stekkerdoos uitzet...)

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordy-maes
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 31-03 10:48

jordy-maes

We Photograph Your Journey

Mavamaarten schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 18:45:
Ik had dit vroeger ook, tot ik iets in men BIOS veranderde, het was iets met AC Power loss.
Heeft dit ook niet met het Type voeding te maken?
Had vroeger een OCZ voeding van 550 Watt. Ik zet stroom op en PC bootte gewoon.

Nu heb ik een Antec CP-850 Watt. Nu zet ik stroom op, pc op, power-off en dan na 2 seconden power on.
Misschien met de condensatoren te maken? 8)7

Beyond Photographs | Flickr | 500px

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrWouter
Roel1966 schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 18:33:
Ik zit aan het volgende nog te denken namelijk de manier waarop je de stroom van de pc af haalt en ik mij hierbij af vraag of je wel het knopje van de voeding zelf op 0 zet wanneer je de stekker uit het stopcontact trekt. Belangrijk hierbij is namelijk dat wanneer jij dan weer de stekker erin steekt er altijd een soort van stroomstoot ontstaat hetgeen je ook soms kan zien dat bij het insteken wel eens een vonkje ziet....
Ik zet inderdaad niet de stekkertje op mijn voeding op 0. Ik zou ook in de bios kijken voor iets met AC Power Loss

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Nee, de voeding geheel van het netstroom afhalen is waar ik van spreek.
Roel1966 schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 18:33:
Belangrijk hierbij is namelijk dat wanneer jij dan weer de stekker erin steekt er altijd een soort van stroomstoot ontstaat hetgeen je ook soms kan zien dat bij het insteken wel eens een vonkje ziet.
Hierdoor verkort je de levensduur dus, doordat er plotseling een grote stroom gaat lopen.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
D4NG3R schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 21:24:
[...]

Nee, de voeding geheel van het netstroom afhalen is waar ik van spreek.

Hierdoor verkort je de levensduur dus, doordat er plotseling een grote stroom gaat lopen.
Klopt, daarvoor zei ik al van eerst powerknopje van de voeding zelf op 0 zetten voor dat de stekker eruit gaat zodat je niet zo'n grote overslag krijgt mij het insteken van de stekker.

Zelf doe ik dit trouwens nooit en laat altijd de stroom erop staan en laat de pc zich vanzelf uitschakelen puur en alleen via Windows zelf. Zeker bij een deugdelijke voeding ( Corsair HX750 ) van een beetje goed merk mag dat normaal gesproken geen kwaad kunnen en kan er echt niet de boel in de fik gaan door een voeding.

[ Voor 25% gewijzigd door Roel1966 op 25-12-2010 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrWouter
Roel1966 schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 21:26:
[...]

Klopt, daarvoor zei ik al van eerst powerknopje van de voeding zelf op 0 zetten voor dat de stekker eruit gaat zodat je niet zo'n grote overslag krijgt mij het insteken van de stekker.

Zelf doe ik dit trouwens nooit en laat altijd de stroom erop staan en laat de pc zich vanzelf uitschakelen puur en alleen via Windows zelf. Zeker bij een deugdelijke voeding ( Corsair HX750 ) van een beetje goed merk mag dat normaal gesproken geen kwaad kunnen en kan er echt niet de boel in de fik gaan door een voeding.
Ik heb het geprobeerd met het knopje op 0 gezet gisteravond. Vanochtend stekker erin gestoken van de stekkerdoos. Toen het knopje op 1 gezet en had het nog steeds. Kan het zijn dat er al iets mis is in de voeding of andere componenten want toen ik mijn vorige voeding ging ruilen zeiden ze dat dat probleem er ook was bij hun met een andere pc. Ik vind dit trouwens wel raar want bij mijn vorige pc had ik dit nooit en ook nooit de voeding op 0 gezet. Trouwens de stekker in het stopcontact laten zitten gaat niet lukken hier want me vader vertrouwt dat niet.

[ Voor 4% gewijzigd door MrWouter op 26-12-2010 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:40

Dark

who tweaked the light?

Soms heeft het te maken met het feit dat het de voeding een bepaald aantal milliseconden nodig heeft om het lijntje 'power ok' op hoog te zetten. Als het bord start en het signaal is nog niet goed, dan krijg je een reboot.

Dus wat zou in dat geval de oorzaak kunnen zijn?
-voeding haalt de atx12v spec niet mbt tot 'power ok' (http://www.formfactors.or...V_PSDG_2_2_public_br2.pdf p25-26)
- systeem is te critisch/snel met het checkken van 'power ok'

edit:
heb wel gelezen dat sommige plankjes 'power ok' binnen 200ms willen zien, dat is critischer dan de atx spec.

[ Voor 11% gewijzigd door Dark op 26-12-2010 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-08 03:07
Het is een feature om cold boot problemen te voorkomen bij oc's... Alle DFI borden die ik tot nu toe heb gehad (stuk of 4) hebben deze feature gehad. Zie het als een plus, ipv een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrWouter
Mr Alfabet schreef op zondag 26 december 2010 @ 16:51:
Het is een feature om cold boot problemen te voorkomen bij oc's... Alle DFI borden die ik tot nu toe heb gehad (stuk of 4) hebben deze feature gehad. Zie het als een plus, ipv een probleem.
Dit kan wel kloppen want mijn mijn vorige moederbord stond het werkgeheugen op auto toen had ik het niet en toen ik de waardes zelf ging invullen (die dus hoger waaren dan de auto) kreeg ik het wel dus dit zou wel eens heel goed kunnen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

}:O Ben er wel blij mee met deze feature ,het scheelt weer dat je niet je batterij eruit hoeft te halen als die blijft hangen met een oc. Moet er niet aan denken om me vga en een hoop kabels op zij te halen voor een reset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrWouter
Mavamaarten schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 18:45:
Wat Mavamaarten zei iets met AC Power loss was het probleem bij mij. Hij stond op Power-Off en staat nu op Power-on en heb het probleem niet meer. Achteraf vind iik het iets heel stoms :P In ieder geval bedankt voor jullie inzet

Edit: Hij doet het toch weer jammer genoeg.

[ Voor 4% gewijzigd door MrWouter op 28-12-2010 12:05 ]

Pagina: 1