Veel packetloss over UTP verbinding naar UPC modem (TWG870u)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• -GSF-JohnDoe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-07 14:39

-GSF-JohnDoe

[insert tile here]

Topicstarter
Het probleem
Ik heb thuis een netwerk met een viertal computers en een Thompson TWG870u modem van UPC (60Mbit abbo). Nu merk ik echter al een aantal dagen dat er op de UTP CAT5 netwerk verbindingen naar de modem erg veel packetloss (25%-75%) op treed.

Dit heb ik getest door ping requests (veel ping requests) naar de modem te sturen. De wireless verbindingen werken prima zonder packetloss, en ook de verbinding van de modem met het internet (kabelinternet) werkt probleemloos. Deze hoge mate van packetloss over UTP maakt het bijna onmogelijk om op een normale manier van internet gebruik te maken.

Om het probleem nog wat complexer te maken heb ik twee weken geleden dit probleem al continu gesignaleerd over een periode van een paar dagen en (tevergeefs) proberen op te lossen. Vorige week was ik op vakantie en heb ik een gebruik gemaakt van het netwerk. Toen ik een paar dagen geleden terug kwam leek alles netjes te werken (0%-1% packetloss, toch wel wat maar niet veel), tot vanochtend toen ik weer rond de 50% packetloss zat :? .

Wat ik heb gedaan om het op te lossen
Als eerst dacht ik dat het een kabelbreuk was. Echter, dit probleem doet zich voor bij de drie verschillende kabels waar ik de PC -> modem verbinding mee getest heb. Ook heb ik de kabels zelf getest tussen twee computers (dus zonder connectie naar de modem). In deze gevallen hebben alle kabels 0% packetloss. Het lijkt dus niet aan de kabels te liggen.

Ik heb dan verschillende netwerkaansluitingen op zowel de PCs als op de modem geprobeerd. Ook dit maakte geen verschil. Als ik twee PC's direct op elkaar aansluit kunnen ze zonder enig packetloss communiceren.

Het lijkt dus aan de modem (Thompson TWG870u) te liggen. Resets en zelfs reset naar fabrieksinstellingen hebben niet geholpen - en dus heb ik de UPC helpdesk gebeld. Na eindeloos aan de telefoon gehangen te hebben is er eindelijk een monteur gestuurd. Toen deze pipo echter langskwam weigerde hij de modem te onderzoeken omdat die in de woonkamer staat in plaats van in de meterkast (ja echt 8)7 ). Hoewel de afstand van de modem tot de primaire kabelverbinding mogelijk wel invloed kan hebben op de kwaliteit van het internet signaal is dat helemaal mijn probleem niet. En de internet verbinding is prima (signaalsterkte is netjes binnen de normen). Goed, na een korte discussie heeft die man toch een nieuwe firmware geinstalleerd. Mijn 50% packetloss vanmorgen laat zien dat dit niet geholpen heeft.

Dus hier ben ik nu: veel packetloss (maar zoals ik zei, gek genoeg een paar dagen niet na 6 dagen geen gebruik gemaakt te hebben van de UTP verbinding), een onbruikbare internet verbinding en UPC waar men nog nooit van klantenservice heeft gehoord en mij alleen wil helpen als ik de modem in de meterkast hang - waardoor de wireless verbinding ook voor mijn huisgenoten niet meer bruikbaar zou zijn en we gaten in de muren moeten slaan voor de UTP kabels.

Heeft iemand een idee of er meer mogelijkheden zijn dan een defecte modem, en hoe ik dit het beste kan oplossen?

zat ik maar nog steeds bij XS4ALL, die stuurden meteen een nieuwe modem nadat ik opbelde met een defect :'( - top service

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:47
Kijk voor de gein is of je de duplexinstelling van je router op 100FD kan zetten; ik heb hier een Ubee modem en als ik mijn router niet vast op 100FD zet heb ik last van packetloss.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15-09 22:24
Hoe ping jij dan het modem? Welk IP ping je daarvoor?
Heb je de netwerkkaart naar het modem op autonegotiation staan?

If it ain't broken, tweak it!

• -GSF-JohnDoe

-GSF-JohnDoe

[insert tile here]

Topicstarter
FatalError schreef op donderdag 23 december 2010 @ 13:13:
Hoe ping jij dan het modem? Welk IP ping je daarvoor?
Heb je de netwerkkaart naar het modem op autonegotiation staan?
ping 192.168.0.1 (-n 100) - hetzelfde adres als de configuratiepagina.

Ik heb nooit wat veranderd aan de instellingen van de netwerk kaart op mijn PC (onboard op mijn moederbord, ASUS A7N8X Deluxe), dus ik weet niet zeker of het op autonegotiation staat.

• enveekaa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 22:45
Default zal die wel op auto staan denk ik.
Ik zou UPC bellen en zeggen dat het modem gewoon niet meer aangaat, krijg je wel een nieuwe toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
En wat als je een andere computer aangesloten via WiFi pingt? Ook packet loss?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtech
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-06 23:19
Zoals Olaf zegt nog even controlen of je andere apparaten binnen het netwerk wel fatsoenlijk kan pingen. Heb je ook zo veel packet loss naar externe computers (bijv. google.nl) toe?

Als je hem bij de hand hebt kun je een USB-netwerkaansluiting of wireless kaart proberen, of een PCI-netwerkkaart, kijken of het probleem zich ook voordoet. Ik neem aan dat beide netwerkaansluitingen van je mobo zijn.

Ook proberen met een live linux distro (command line gewoon `ping adres`, linux ping houdt niet op tot afgebroken met Ctrl+C), het zou ook aan het OS/drivers kunnen liggen namelijk.

Als zelfs dat niet blijkt is het gewoon een rare incompatibiliteit van de twee interfaces. Enige wat dan nog helpt is nieuw modem. Goedkoper en/of minder gedoe is misschien wireless netwerk ook op die computer te gebruiken, maar dan verlies je dus de voordelen van bedraad en belast je het WLAN meer/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:15
Het zou nog wel aan de kabels kunnen liggen. Heb je ze zelf gemaakt volgens onderstaand schema?

Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/nt/straight.png

Dat het tussen 2 computers wel goed werkt, betekent nog niet dat het met andere apparatuur ook goed moet gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Als je vaste ethernet instellingen gebruikt, werkt het dan wel? Zijn er kernel/driver messages? Als je duplex op half zet en ethernet lekker 10base laat doen, dan minder loss? en als je een switch tussen je modem en pc zet? en andere wired pc's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtech
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-06 23:19
Jimster schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 00:46:
Het zou nog wel aan de kabels kunnen liggen. Heb je ze zelf gemaakt volgens onderstaand schema?

[afbeelding]

Dat het tussen 2 computers wel goed werkt, betekent nog niet dat het met andere apparatuur ook goed moet gaan.
Hij heeft het met 3 kabels geprobeerd.

Bovendien doen kabels het wel gewoon als je de paren incorrect aansluit (maar zodat dezelfde aders naar dezelfde aders gaan natuurlijk), je kunt alleen wat meer interferentie krijgen. Dan zou je dat echter ook met andere appartuur verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bel UPC en zeg dat de modem "kapot" is. Verzin maar een "technisch" verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -GSF-JohnDoe

-GSF-JohnDoe

[insert tile here]

Topicstarter
Olaf van der Spek schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 00:36:
En wat als je een andere computer aangesloten via WiFi pingt? Ook packet loss?
Nope, wireless lijkt geen packloss te hebben :/
dtech schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 00:44:
een PCI-netwerkkaart, kijken of het probleem zich ook voordoet. Ik neem aan dat beide netwerkaansluitingen van je mobo zijn.

Ook proberen met een live linux distro (command line gewoon `ping adres`, linux ping houdt niet op tot afgebroken met Ctrl+C), het zou ook aan het OS/drivers kunnen liggen namelijk.

Als zelfs dat niet blijkt is het gewoon een rare incompatibiliteit van de twee interfaces. Enige wat dan nog helpt is nieuw modem. Goedkoper en/of minder gedoe is misschien wireless netwerk ook op die computer te gebruiken, maar dan verlies je dus de voordelen van bedraad en belast je het WLAN meer/
Het probleem doet zich voor bij 3 PCs/laptops waar ik het mee getest heb (inclusief PCI netwerk kaarten), en minstens 3 verschillende - niet zelfgemaakte - kabels. Ik zal nog eens proberen met een linux distro te pingen.

Gebruik van wireless is voor mij helaas geen optie (geen signaal in mijn kamer) - een nieuwe modem kopen (of een goede router) is wel iets waar ik aan denk.

Anyway, ik heb nog een paar ideeen gekregen van deze thread dus ik zie wel of het iets uit maakt - zo niet dan moet ik denk ik echt een nieuwe modem hebben. Bedank allemaal. :)

[ Voor 71% gewijzigd door -GSF-JohnDoe op 24-12-2010 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

dtech schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 13:49:
[...]

Hij heeft het met 3 kabels geprobeerd.

Bovendien doen kabels het wel gewoon als je de paren incorrect aansluit (maar zodat dezelfde aders naar dezelfde aders gaan natuurlijk), je kunt alleen wat meer interferentie krijgen. Dan zou je dat echter ook met andere appartuur verwachten.
Nee, dat hangt puur af van de netwerkkaart die je gebruikt. de ene is gevoeliger voor overspraak dan de andere. (ervaring mee ja)

Dus wanneer ze alledrie zelf (verkeerd zijn geknepen) kunnen dit soort fenomenen voorkomen

Iperf

Pagina: 1