PC komt niet langs POST als ik meer dan 2 rammodules gebruik

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• DaanHetEendje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-09 17:08
Hallo,

Vorige week heb ik pricewatch: Corsair CMX12GX3M3A1333C9 besteld en die zijn gister binnen gekomen.

Ik zit met het volgende probleem;

Als ik alle 3 de ram modules in de slots stop komt de computer niet langs zijn POST.
Met mijn oude 3 ram modules (3x2GB kingston valueram 1033) doet hij dat wel.

Als ik er maar 1 ram module in stop doet hij het, maakt niet uit welke slot en welke module
Als ik er 2 ram modules in stop doet hij het, maakt niet uit welke slots en welke modules

Als ik ze er alle 3 in stop komt hij niet langs zijn POST. (Hij blijft hangen op het stukje waar hij normaal het aantal MB in geheugen laat zien en de snelheid daarvan.)

Mijn moederboard is een Foxconn Bloodrage, mijn processor een i7 920.
Ik heb niks overclocked.

Het Debug LED op mijn moederboard laat 3H zien, alleen daar kan ik niks van vinden op het internet / gebruikershandleiding.

• R15
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 31-08 16:43

R15

Heb je al gekeken naar de handleiding van je moederbord, of je moederbord dit geheugen wel ondersteund?
En het kan ook zijn dat je altijd per 2 modules moet "werken" (dual).

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
(jarig!)
Ff booten met één reepje, geheugenvoltage met stapjes omhoog krikken in het BIOS tot het werkt met drie. Als dat écht niet werkt de timings iets losser zetten.

• rodie83
  • Niet online
(jarig!)
R15 schreef op donderdag 23 december 2010 @ 12:16:
Heb je al gekeken naar de handleiding van je moederbord, of je moederbord dit geheugen wel ondersteund?
En het kan ook zijn dat je altijd per 2 modules moet "werken" (dual).
QVL's zeggen niks over geheugen dat niet op de lijst staat, behalve dat het niet gegarandeerd is dat het werkt. Je tweede opmerking snap ik ook niet.

• DaanHetEendje
rodie83 schreef op donderdag 23 december 2010 @ 12:17:
Ff booten met één reepje, geheugenvoltage met stapjes omhoog krikken in het BIOS tot het werkt met drie. Als dat écht niet werkt de timings iets losser zetten.
De standaard voltage settings zijn 1.60v, die zet ik nu naar 1.65 en ga kijken of het werkt.

@R15, mijn vorige setup heeft 2 jaar triple gedraait, dus ik vind het raar dat het nu niet werkt.

EDIT: Nee hij hangt nog steeds vast.
Ik kan ook niet in de bios komen btw als ik alle 3 de modules gebruik.
Hij beeped wel normaal 1 keer, maar blijft hangen op; http://img145.imageshack.us/img145/7904/imag0011u.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door DaanHetEendje op 23-12-2010 12:54 ]

• rodie83
  • Niet online
(jarig!)
DaanHetEendje schreef op donderdag 23 december 2010 @ 12:23:
[...]

De standaard voltage settings zijn 1.60v, die zet ik nu naar 1.65 en ga kijken of het werkt.

@R15, mijn vorige setup heeft 2 jaar triple gedraait, dus ik vind het raar dat het nu niet werkt.

EDIT: Nee hij hangt nog steeds vast.
Ik kan ook niet in de bios komen btw als ik alle 3 de modules gebruik.
Hij beeped wel normaal 1 keer, maar blijft hangen op; http://img145.imageshack.us/img145/7904/imag0011u.jpg
BIOS update al geprobeerd?

• DaanHetEendje
Dat ga ik nu dan even doen, nog nooit gedaan sinds ik hem gekocht had 2 jaar geleden. Hopen dat het goed gaat :)

• rodie83
  • Niet online
(jarig!)
Meestal is een BIOS flash niet zo een groot risico meer. Gewoon instructies volgen, liefst flashen vanaf USB stick of externe schijf. Soms hebben BIOS updates memory compatibility verbeteringen en in die zin is het het altijd waard om te proberen :)

• DaanHetEendje
De flash is goed gegaan, ik kon met de oude modules gewoon weer alles doen.

Maar als ik de 3 nieuwe erin stop blijft hij nog steeds hangen.

En als ik er eentje uithaal, dus met 2 van die nieuwe reepjes, kan hij gewoon opstarten.
Het maakt niet uit welke ik eruithaal, de linker, middelste of rechste. Als er maar 2 inzitten kan hij booten.

[ Voor 43% gewijzigd door DaanHetEendje op 23-12-2010 15:27 ]

• rodie83
  • Niet online
(jarig!)
DaanHetEendje schreef op donderdag 23 december 2010 @ 15:20:

En als ik er eentje uithaal, dus met 2 van die nieuwe reepjes, kan hij gewoon opstarten.
Het maakt niet uit welke ik eruithaal, de linker, middelste of rechste. Als er maar 2 inzitten kan hij booten.
Heb je het voltage al hoger gezet dan 1,65? En vervolgens de timings van het geheugen iets losser gezet?

[ Voor 5% gewijzigd door rodie83 op 23-12-2010 16:07 ]

• DaanHetEendje
voltage tot 1.85 doet niks (Hij had het uit zichzelf op 1.85 gezet trouwens? )

Op de website van Corsair staat dat het op 1.65 moet op mijn moederboard.

En voor de timings:
http://img560.imageshack.us/img560/8849/imag0013z.jpg
Welke? :p

edit; Als ik alles op het laagst zet blijft hij ook hangen @ POST.

[ Voor 12% gewijzigd door DaanHetEendje op 23-12-2010 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanHetEendje
Niemand een idee? Ikzelf heb echt geen idee..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Als je je voltage hoger dan 1.65 zet kun je je memory kontroller defect maken, dus je cpu(cpu en memory kontroller is nu samen), zie specificatie van je cpu.

Je cpu loopt standaard op 1066 geheugen en om naar 1333 is niet nodig want je zult het niet merken, omdat het geheugen gedeelte van je cpu heel vlug is.
Zoek met google, er is ergens een test met verschillende geheugens en het maakt niks uit, toen de 920 uit kwam is deze test gedaan.
Dus dit niet nodig om uit te wisselen.
Altijd onthouden, 1 hardware versnellen, is over de hele pc maar een heel klein beetje winst.

[ Voor 8% gewijzigd door jan99999 op 27-12-2010 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanHetEendje
Alles op stock snelheid doet het ook niet met 3 reepjes, wel met 2 :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Niet online
(jarig!)
DaanHetEendje schreef op maandag 27 december 2010 @ 11:21:
Alles op stock snelheid doet het ook niet met 3 reepjes, wel met 2 :-(
Zijn die reepjes singlesided of doublesided? En wat zegt de handleiding van je moederbord daarover? Kan wezen dat het specifiek om die reden niet wil werken.

Edit: nvm even opgezocht, zou volgens handleiding niet mogen uitmaken.

Met deze opties al gespeeld?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Memory Control Setting
Options are: Channel for Original, Channel for Mirror, Channel for Lock, Channel for Spare.

Channel Interleave Setting
This item is used to set Max. DRAM channel interleave. Options are: from 1 way to 6 way.

Rank Interleave Setting
Interleaving allows banks of SDRAM to alternate their refresh and access cycles. One
bank will undergo its refresh cycle while another is being accessed. This improves memory
performance by masking the refresh cycles of each memory bank.
However, bank interleaving only works if the addresses requested consecutively are not in the
same bank. Option are: 1 way, 2 way and 4 way.

[ Voor 55% gewijzigd door rodie83 op 27-12-2010 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-08 22:42

Madrox

Oh, Pharaoh!

DaanHetEendje schreef op donderdag 23 december 2010 @ 15:20:

Neem even contact op met de moederbord fabrikant. Als het goed is kunnen zij je verder helpen.

Bij sommige QVL's staat er ook bij met hoeveel sticks ze getest hebben, soms alle opties (1,2 en drie) maar niet altijd (1 stick of twee stick). Het schijnt dus zeker uit te maken. Als je het probleem bij hen kenbaar maakt, help je er wellicht ook anderen mee; als de fabrikant het bios verbeterd zodat het wel werkt.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Pagina: 1