HP mini 5103 netbook vreet geheugen niet.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Anoniem: 203723

Topicstarter
Goedemorgen,

ben sinds een paar dagen de trotse bezitter van een HP mini 5103, na de eerste start achter de rug te hebben en wat standaard programma's erop gezet te hebben was hij good to go, alleen is hij wel errug traag.

De proc is het probleem niet, die is idle netjes 0-1%, maar het geheugen schommelde tusse nde 80-90%. Eerst een berg standaard HP software eraf gegooid, een boel security, backup en schoonmaakprogjes die ik niet wens te gebruiken. Het geheugen draait nu idle 60-65%, een stuk beter dus, maar nog steeds teveel mijns inziens.

Dus, ik heb bij 4Launch een 2gb reepje besteld van Kingston, met overeenstemmige specs uiteraard. DDR3 1333Mhz, pc10666, CL9. Alle reepjes zijn non-ECC, geen keuze daarin dus.

Reepje opgehaald, ingebouwd, netbook aan....niks.... Het AAN knopje blijft branden en het capslock lampje gaat knipperen, maar geen beeld, geen piepjes, niks verders.

Oud reepje terug erin, aangezet, doet het meteen. Heb dit nog 2 keer geprobeerd, maar het 2gb reepje wordt niet geaccepteerd.

Tot dusver heeft Google mij geleerd dat het niet komt door de Elpida chips, dat is HP standaard maar mag niks uitmaken, Kingston wordt zelfs als vervangend geheugen aangeraden door de werkplekbeheerders van het bedrijf waar ik werk (alles is HP hier).

Heeft iemand een idee wat ik fout doe, of beter nog, een idee welke reepjes het dan wel doen?

Mvg,

Michael

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Weet je zeker dat deze netbook 2GB reepjes aankan? De chipset kan het misschien wel aan, maar het BIOS moet het ook ondersteunen. En er staat me iets bij dat die netbookjes met Windows 7 Starter gelimiteerd zijn tot 1GB.

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:31

itsalwaysme

Graast voor DB

Ik weet niet hoeveel geheugen je er nu in hebt zitten. Maar volgens de specs van HP kan er maximaal 2GB in. Misschien is dat het?

edit:
** Maximum memory is 1 GB with some configurations.
Dat staat in de Handleiding. pagina 18

[ Voor 44% gewijzigd door itsalwaysme op 23-12-2010 11:24 ]

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Wat misschien een mogelijkheid is :

corrupt geheugenreepje .... die dingen willen nog wel eens kapot zijn hoor ... moet niet direct een netbook issue zijn
contact met 4launch en om laten ruilen

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:09
Is er een bios update? Gooi die er in ieder geval even op dan. En ik zou persoonlijk gewoon even een ander merk proberen. Ga naar de plaatselijke computerboer en haal een ander bankje, dan kan je die ook weer makkelijk terug brengen als die het ook niet doet

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
itsalwaysme schreef op donderdag 23 december 2010 @ 11:22:
Ik weet niet hoeveel geheugen je er nu in hebt zitten. Maar volgens de specs van HP kan er maximaal 2GB in. Misschien is dat het?

edit:

[...]

Dat staat in de Handleiding. pagina 18
Ik heb hier een HP mini 5103 van HP zelf geleverd met 2GB geheugen.

@TS: Mijn ervaring leert dat de HP mini's nogal heel erg kritisch zijn omtrent het slikken van geheugen modules. Lang niet alles functioneert dus controleer bij Kingston op de site zelf welke specifieke geheugen module wel zou moeten werken.

[ Voor 15% gewijzigd door redfoxert op 23-12-2010 11:30 ]

https://discord.com/invite/tweakers

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reacties iedereen!

-Er staat inderdaad Windows 7 starter op.
-Er zat geen handleiding bij, heb hem zo kaal gekregen (gewonnen op m'n werk :D)
-Corrupt reepje zou mooi zijn, dan ligt het in ieder geval niet aa nde netbook, er liep ondertussen al een RMA bij 4Launch hiervoor.
-BIOS update, is een beetje last resort leert de ervaring, maar zou het inderdaad op kunnen lossen. Misschien kan ik bij een lokale pc boer wat reepjes proberren, kijken welke hij vreet.

@redfoxert: Ben je eventueel in de gelegenheid om te kijken welk merk/type geheugen er in jouw 5103 zit? Dan schaf ik die aan en dan ben ik er meteen.

Nogmaals dank iedereen! Hou jullie op de hoogte!

Mvg,

Michael

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:31

itsalwaysme

Graast voor DB

redfoxert schreef op donderdag 23 december 2010 @ 11:28:
[...]

Ik heb hier een HP mini 5103 van HP zelf geleverd met 2GB geheugen.

.....
Ja als je ook leest zijn er configuraties waarbij er een max van 1GB zit.

Ik heb zelf een Lenovo S10e, en in de mijne kan maximaal 2,5GB (0,5 vast op het mobo en 2 extra erbij), maar er zijn ook versies waarin maar maximaal 1,5GB in kan. En dat is dus hetzelfde als bij de HP en als de TS die heeft, zou het kunnen kloppen dat de netbook niet start/moeilijk doet.

[ Voor 8% gewijzigd door itsalwaysme op 23-12-2010 20:04 ]

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hmmm, volgens de Kingston site moet er een 667mhz module in, terwijl die er nu in zit 1333 mhz is.
Zou dat kunnen kloppen? Dan moet ik geen reepje van pc10666 bestellen maar pc#?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
DDR staat voor Double Date Rate.. doe eens 667 x 2 ;)

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@nedernakker: zo ver was ik al, heb ik zelfs voorgekauwd, mijn vraag is hoeveel pc dat dan is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:50
Anoniem: 203723 schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 12:23:
@nedernakker: zo ver was ik al, heb ik zelfs voorgekauwd, mijn vraag is hoeveel pc dat dan is ;)
PC3-10600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ok, dus daar verandert niets aan, 1GB en 2GB DDR3 is beiden 1333Mhz (2x667) en PC10666.

Dan ben ik benieuwd wat 4Launch vanmiddag als oplossing biedt :)
Pagina: 1