• Wasp
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:03
Ik ben bezig om een systeem samen te stellen waar ik een XenServer van wil maken. Één ding is van cruciaal belang, namelijk dat het systeem hardwarematige virtualisatie ondersteunt.

Omtrent de processor: Ik wil gaan voor een AMD Phenom II X4 955. Ik heb op diverse sites gelezen dat deze processor AMD-V ondersteunt en dat deze daarom dus geschikt is voor mijn project.

Waar ik nog wel tegenaan loop, is de keuze van het moederbord. Ik heb op dit moment een MSI moederbord op het ook, de MSI 760GM-E51. Ik kan echter nérgens vinden of het moederbord ook overweg kan met de AMD-V instructies. Hetzelfde geldt voor mijn tweede keus, de ASUS M4A78-EM. Op de specificatiepagina van ASUS niets over virtualisatie te vinden.

Denk ik dan onterecht dat zowel het moederbord als de processor het moeten ondersteunen? Is het dus zo dat als een moederbord een processor ondersteunt die AMD-V heeft, het moederbord dit automatisch ook ondersteunt?

Ryzen 9 5900X, MSI Tomahawk MAX, 32GB RAM, Nvidia RTX 4070 Ti | Mijn livesets

• MetalfanBlackness
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

Zo ver ik weet hoeft het moederbord dit niet te ondersteunen, als op de website van de MB frabikant staat dat hij deze proc. ondersteund, dan zou hij ook virtualisatie moeten ondersteunen.

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:11

Aganim

I have a cunning plan..

Dat is inderdaad processormatig, het moederbord heeft hier niets mee te maken

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:04
Niet helemaal waar... Het BIOS moet de optie namelijk ook nog activeren. Welliswaar is dat alleen maar softwarematig, maar er zijn fabrikanten die het niet activeren... Maar voor AMD zijn die op 1 hand te tellen.

Voor intel is het een heel ander verhaal, daar doen ze veel moeilijker...

Zoek anders even op internet of bijvoorbeeld ESX op het bord werkt, dan weet je meteen of hij AMD-V ondersteund. ESX4 heeft namelijk verplicht hardwarematige virtualisatie nodig.

Even niets...

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dit is doodsimpel terug te vinden door even te kijken naar de CPU-features in de bios. Op dat MSIbord staat daar in elk geval de mogelijkheid om SVMsupport (en dat is dus je AMD-V) te enablen of disablen. Dus die kan het in elk geval. Die Asus zal dat vast ook wel kunnen (maar geen zin om daar de manual van te downloaden, de asussite is nogal traag).

• Wasp
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:03
FireDrunk schreef op donderdag 23 december 2010 @ 11:05:
Zoek anders even op internet of bijvoorbeeld ESX op het bord werkt, dan weet je meteen of hij AMD-V ondersteund. ESX4 heeft namelijk verplicht hardwarematige virtualisatie nodig.
Goede tip, dank daarvoor!

Ik ben erachter gekomen dat het ASUS word wat ik hierboven noem, geschikt is voor ESX4 (en dus hardwarematige virtualisatie aan kan met die BIOS optie die je noemt)

1 ding wat me nu opvalt. Er moet DDR2 geheugen op. Het liefst heb ik toch wel DDR3 geheugen. Even verder gekeken, kom ik het bord 'ASUS M4A78LT-M' tegen. Type scheelt iets (LT-M <> -EM). Lijkt me dat die dan ook gewoon werkt.... (Aanname)

Ryzen 9 5900X, MSI Tomahawk MAX, 32GB RAM, Nvidia RTX 4070 Ti | Mijn livesets

Pagina: 1