• dunpealhunter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-06 22:03
Ik ben de laatste tijd erg veel aan het downloaden en kom nu op mijn harde schijven ruimte tekort.

Ik ben nu dus op zoek naar een externe harde schijf van minstens 1,5 Terabyte, het liefst 2,0 die op afstand op mijn windows 7 pc kan worden aangezet en uitgezet. Bestaat er zo'n harde schijf of is dat niet mogelijk?

Het uiterlijk kan me niet veel schelen aangezien hij achter mijn beeldscherm komt te staan, het liefst zoveel mogelijk cache en als het mogelijk is moet de harde schijf ook uit de behuizing te halen zijn en ik wil er liever niet meer dan 100 - 120 euro voor betalen.

Alvast bedankt.

[ Voor 10% gewijzigd door dunpealhunter op 23-12-2010 06:39 ]

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:16
Dus de pc waar de externe schijf aan hangt staat gewoon aan? Dan maakt dat beetje stroom wat die externe schijf trekt toch niet zoveel uit? Sowieso als de schijf niet benaderd wordt zal deze idle draaien en dus al minimaal verbruiken. Ik denk dat een NAS veel interessanter is voor jou als je op afstand bij bestanden wilt en stroomverbruik tot een minimum wilt beperken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunpealhunter
Ik zet mijn pc alleen overdag aan. Als ik weg ben staat hij gewoon uit. Ik heb niet zoveel ruimte. De enigste plek waar ik hem zou kunnen neerzetten is achter mijn beeldscherm, maar dan kan ik er zelf erg moeilijk bij om hem elke dag aan en uit te zetten. Ik weet dat een NAS beter is, maar daar hen ik op het moment niet het geld voor. Daarom heb ik als voorwaarde dat de harde schijf uit de behuizing moet kunnen zodat ik hem kan overplaatsen naar een NAS wanneer ik die uiteindelijk wel kan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zich kan je het heel simpel oplossen. Je neemt gewoon een stekkerdoos met aan/uit schakelaar. Daar sluit je bv. de externe harddisk(s), geluidsboxjes en monitor op aan. Als het uit moet, haal je gewoon de schakelaar om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Neem dan een master/slave stekkerdoos, die doet dat dan automatisch. Gemak dient de mens ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@RaZ

Dat weet ik wel, maar ik ga niet alles voorkauwen hoor! ;)
Ik verwacht van mensen dat ze ook zelf enigzins nadenken.... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunpealhunter
Dat is een idee, maar ik heb wat reviews zitten lezen van verschillende harde schijven en in deze review wordt gesproken over een smart monitoring systeem die ervoor zorgt dat de harde schijf aangaat wanneer de pc aangaat. Zoiets zou perfect zijn voor mij. Zijn er naast deze Seagate Desktop External Drive meer van dit soort externe harde schijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:38

D4NG3R

kiwi

:)

dunpealhunter schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 03:54:
Ik heb wat reviews zitten lezen van verschillende harde schijven en in deze review wordt gesproken over een smart monitoring systeem die ervoor zorgt dat de harde schijf aangaat wanneer de pc aangaat. Zoiets zou perfect zijn voor mij. Zijn er naast deze Seagate Desktop External Drive meer van dit soort externe harde schijven?
Correct, ik heb daar de 1TB variant van. De schijf (op het lampje na) stop geheel met draaien. En dat trekt de meeste stroom bij een HDD dus ;) .

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunpealhunter
Ik heb geprobeerd andere hard drives te vinden zoals deze maar dat is moeilijker dan ik dacht. Tot nu toe is die Seagate Desktop External Drive de enigste die ik heb kunnen vinden. Is er niemand die van andere externe harde schijven weet die aangaan wanneer de PC aangaat? Het lijkt me sterk dat Seagate de enigste is die dit doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:39
Het is misschien een open deur, maar wat dacht je van een interne hardeschijf? Deze kan ook nog eens "down spinnen" als hij, zeg, een kwartier niet gebruikt wordt (windows doet dit vaak automatisch). Ben je ook nog eens goedkoper uit (Samsung spinpoint F4 ecogreen 5400 RPM, 2 TB is geloof ik de goedkoopste tegenwoordig).

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Of zoals eerder al is aangegeven een Master-Slave stekkerdoos kopen.. Op die manier kan hij ook zijn Monitor en eventuele Speakers/printers/scanners ect automatisch mee laten gaan ;) .

[ Voor 6% gewijzigd door D4NG3R op 25-12-2010 02:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

D4NG3R schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 02:44:
Of zoals eerder al is aangegeven een Master-Slave stekkerdoos kopen.. Op die manier kan hij ook zijn Monitor en eventuele Speakers/printers/scanners ect automatisch mee laten gaan ;) .
Probleem opgelost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunpealhunter
Een interne harde schijf is niet echt een optie. Mijn computer zit op het moment al zo vol dat er niet nog eentje bij kan. Een Master-Slave stekkerdoos kan op zich wel, maar de ruimte die ik heb om die kwijt te kunnen is beperkt. Bovendien probeer ik zo goedkoop mogelijk uit te komen. Met die stekkerdoos erbij zit ik al snel boven mijn budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een andere oplossing is een wake-on-LAN schijf, maar dan zit je dus al snel bij het hogere segment NASsen. Dat wordt heel rap heel duur.

Nog een optie is zoals gezegd een stekkerdoos met een schakelaar. Kost geen drol en levert min of meer hetzelfde resultaat op, alleen moet je dan in plaats van *PC aan* onthouden *schakelaar aan* *PC aan* te doen. Maargoed, je hoeft dan bijvoorbeeld weer je monitor niet uit te doen, dus per saldo is het niets ingewikkelder.

Wil je het echt lui maken kan je dat eventueel nog met zo'n klik-aan-klik-uit geval doen, zodat je niet bij je stekkerdoos hoeft te kruipen. Ook niet duur.

Edit: ik zie die stekkerdozen vanaf 15 euro staan bij de eerste zoekopdracht. Dat is toch niet heel duur te noemen? Sowieso blijft zo'n ding zinnig, dus is het geen weggegooid geld.

[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2010 03:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik heb hier enkele Western Digital Elements schijven die netjes na X minuten in spindown gaan en dat ook doen als de computer uit gaat. Er blijft nog wel een ledje knipperen maar de schijf staat stil en gaat pas weer draaien als de computer weer aan gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunpealhunter
CaptJackSparrow schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 03:36:
Ik heb hier enkele Western Digital Elements schijven die netjes na X minuten in spindown gaan en dat ook doen als de computer uit gaat. Er blijft nog wel een ledje knipperen maar de schijf staat stil en gaat pas weer draaien als de computer weer aan gaat.
Bedoel je een van deze? Is het geen probleem om die bijvoorbeeld 1 maand lang aan te laten staan?

Gaat bij een Master-Slave stekkerdoos de externe harde schijf wel automatisch aan wanneer er stroom op komt? Als ik bij mijn pc de stroom eraf haal terwijl hij nog aan staat en na een paar minuten de stroom er weer op zet blijft mijn pc gewoon uit staan.

[ Voor 53% gewijzigd door dunpealhunter op 25-12-2010 03:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-08 21:33

Brothar

meester

Ik heb een Hitachi 1 Tb, die pas draait als én de usb strekker en de voeding aangesloten zijn. Gaat dus de PC aan, dan gaat pas op dat moment de Hitachi draaien.
Als ie stilvalt, is "Verkennen" voldoende om hem te doen herstarten.

eagle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

dunpealhunter schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 03:22:
Een interne harde schijf is niet echt een optie. Mijn computer zit op het moment al zo vol dat er niet nog eentje bij kan. Een Master-Slave stekkerdoos kan op zich wel, maar de ruimte die ik heb om die kwijt te kunnen is beperkt. Bovendien probeer ik zo goedkoop mogelijk uit te komen. Met die stekkerdoos erbij zit ik al snel boven mijn budget.
Je vervangt je huidige stekkerdoos als je voor een master/slave gaat. Dus dan is ruimte niet echt een argument lijkt me.

Ik denk dat de optie master/slave-doos + goedkopere harddisk voordeliger is dan een harddisk met een powerdown optie.

Daarnaast kan je natuurlijk ook gewoon een interne disk kopen, gewoon 7200RPM, en die in een behuizing stoppen. Dan kan je die ook nog eens in een NAS stoppen later.

Die master/slave dozen haal je voor - volgens mij - nog geen tientje bij een bouwmarkt of de action. De blokker heeft ze denk ik ook wel.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Je kunt ook een schijf in een eSATAp behuizing stoppen en aangenomen dat je PC geen eSATAp poorten heeft die gewoon maken m.b.v. een bracket.

Dat geeft je ook een veel snellere verbinding dan USB, tenzij je al USB3 hebt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunpealhunter
Ze zijn zo te zien best wel goedkoop. Als ik een harde schijf en een behuizing apart koop heb ik wel het voordeel dat ik hem kan verplaatsen naar de nas wanneer ik daar het geld voor heb. Als de harde schijf weer automatisch aangaat wanneer hij weer op het stroom komt dan is dat wel een goede optie. Ik heb nog ergens een oude externe harde schijf liggen daar zal ik het wel op testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RaZ schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 03:43:
Daarnaast kan je natuurlijk ook gewoon een interne disk kopen, gewoon 7200RPM, en die in een behuizing stoppen. Dan kan je die ook nog eens in een NAS stoppen later.
Of je sloopt tegen die tijd je harde schijf open. Zal heus niet opeens één of ander bijzonder ontwerp HDD zijn. Is dezelfde HDD die ik los zou kopen, al heb je natuurlijk geen garanties wat je krijgt.

Bizar trouwens, zo'n extern ding is nauwelijks duurder dan de losse schijf.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2010 04:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunpealhunter
CaptJackSparrow schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 03:56:
Je kunt ook een schijf in een eSATAp behuizing stoppen en aangenomen dat je PC geen eSATAp poorten heeft die gewoon maken m.b.v. een bracket.

Dat geeft je ook een veel snellere verbinding dan USB, tenzij je al USB3 hebt natuurlijk.
Krijgt de harde schijf dan rechtstreeks voeding vanuit de pc? Dan is dat misschien ook een optie.

Dat weet ik niet. Ik vroeg me dat eerder vandaag ook al af, maar ik weet niet waar ik kan zien of ik usb 3.0 heb of niet.

[ Voor 8% gewijzigd door dunpealhunter op 25-12-2010 04:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

dunpealhunter schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 03:36:
Bedoel je een van deze? Is het geen probleem om die bijvoorbeeld 1 maand lang aan te laten staan?
Geen idee. Ik doe het zelf niet. De electronika blijft natuurlijk onder stroom staan. Wat dat met de levensduur doet zou ik niet kunnen zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

dunpealhunter schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 03:59:
[...]

Krijgt de harde schijf dan rechtstreeks voeding vanuit de pc? Dan is dat misschien ook een optie.

Dat weet ik niet. Ik vroeg me dat eerder vandaag ook al af, maar ik weet niet waar ik kan zien of ik usb 3.0 heb of niet.
Daarvoor moeten we je Mobo weten.

Nogmaals, koop er hier 1 van: http://www.popelectronics...-stekkerdoos-pr-1001.html

Steek je PC in het 1e slot, en alle apparatuur erachter.. Als je PC uit gaat gaat de rest ook automatisch uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunpealhunter
Ik heb een Intel core 2 quad cpu Q6600 2.40 GHz, 32 bits Windows 7 OS, Intel 82801G USB universal host controller.

Ik heb geen idee of daar usb 3.0 op kan. Ik denk van niet sinds ik mijn computer in 2008 heb gekocht en het toen (denk ik) nog niet standaard op computers werd meegeleverd, maar als ik daar wat zekerheid over kan hebben dan zou dat mooi zijn.

[ Voor 73% gewijzigd door dunpealhunter op 25-12-2010 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Nee, je PC kan geen USB3 aan zonder uitbreidingskaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
dunpealhunter schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 03:59:
[...]

Dat is mogelijk, maar ik denk niet dat het in jouw eisenpakket past.Voorwaarde is namelijk dat je een powered-eSATA poort hebt, een soort combi tussen USB en eSATA. Daar kun je een geschikte 2,5" schijf aanhangen.

-edit-
Als je computer al vol zit, is deze dan gewoon niet zo groot, of heb je er een hele zooi 100GB schijven in hangen? In dat laatste geval zou ik gewoon een paar van die oude schijven eruit knikkeren.

[ Voor 31% gewijzigd door mcDavid op 25-12-2010 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunpealhunter
Nee, mijn pc zit vol met harde schijven van tussen de 1 en 2 terabyte. Het heeft weinig zin om die te verwijderen sinds ik er dan hoogstens 1 terabyte mee op schiet.

Ik wil ook graag over een tijdje een nieuwe videokaart die games op de hoogste kwaliteit afspeelt. Met de info die ik gegeven heb welke videokaart zou ik dan het beste kunnen nemen die tussen de 100 - 200 euro kost?

Ik heb nu een nvidia geforce 8600 GS

[ Voor 4% gewijzigd door dunpealhunter op 25-12-2010 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Die vraag hoort hier niet thuis. Daar voor moet je bij de buren zijn:
[BBG aanschaf] Videokaarten

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

mcDavid schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 17:07:
Dat is mogelijk, maar ik denk niet dat het in jouw eisenpakket past.Voorwaarde is namelijk dat je een powered-eSATA poort hebt, een soort combi tussen USB en eSATA. Daar kun je een geschikte 2,5" schijf aanhangen.
Een eSATAp poort kun je maken met een bracket en dan kun je er een 3,5" schijf in een daarvoor geschikte behuizing aan hangen. Die wordt dan gevoed door de PSU van de PC net zoals de interne schijven en gaat dus uit als de computer uit gaat. Precies wat de OP wil.

Zie het Wikipedia artikel waarnaar ik eerder linkte.
Pagina: 1