Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben erg benieuwd of iemand hier ervaring heeft met producten van het merk Light Craft Workshop.

Met name de variabele ND filters hebben mijn interesse... Maar ook de algemene kwaliteit van hun glas, vooral gezien de prijzen die ze hanteren voor de filters (relatief goedkoop).

Op het wereld wijde web vind ik namelijk heel wisselende verhalen. De een is erg tevreden, de ander totaal niet. En vaak mis je dan net de diepgang in hun verhaal.

Anyways, laat van je horen en alvast bedankt voor je tijd!

Gr
Rowan

• G-Tus
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-05-2024

G-Tus

Doe gewoon jij

Ik heb een van de eerste die ze gemaakt hebben, uit het begin tijdperk van de Video dSLR's. Kwaliteit is gewoon goed, je moet er alleen rekening meehouden dat het naast een ND effect ook een polariserend effect heeft, aangezien het 2 polarisatiefilter op elkaar zijn. Ook bij het gebruik in combinatie met groothoek lenzen moet je opletten dat je hem niet te ver dichtknijpt, anders krijg je een niet-egale filtering.

Flickr | Instagram

Verwijderd

Topicstarter
Dat is wat ik tot zover inderdaad heb gelezen. Vooral het te ver draaien zou een kruis over je beeld geven. Maar ik heb bijvoorbeeld ook gelezen dat afhankelijk van je zoom de ND factor zou veranderen... als in: Op 24 mm is het filter minder effectief dan op 70mm. Of dat het vlekken zou geven op je foto?

Het polariserende effect heb ik toevallig ook ontdekt op een paar voorbeeldfoto's die ik tegenkwam. Toevallig kwam het de situatie daar ten goede, maar het is inderdaad iets om toch rekening mee te houden.

Andere optie is natuurlijk altijd nog een traditioneler ND filter kopen. Ook die hebben ze tegen redelijke prijzen. Vandaar dat ik ook naar de algemene kwaliteit vroeg.

• tommyz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-09 11:48
Ik heb er ook één. Kwaliteit ben ik wel te spreken over (is echter niet zo goed als een B+W ND110), maar je kan inderdaad last hebben van het X effect, vooral bij groothoek. De ND Ultra's hebben hier overigens minder snel last van. Verder heeft 't wel een groot voordeel t.o.v. een ND filter: je kan je compositie bepalen met het filter 'open' en daarna 'dicht' draaien. Bij bijvoorbeeld een ND110 bepaald je eerst je compositie en draai je daarna je filter er op. Een ND110 pakt echter nog wel een paar extra stops t.o.v. een Fader. :)

Flickr

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
Ik heb er ook eentje liggen en ben er best tevreden mee.
De ring draait soepel (alleen in -10 C ging het iets stroever, maar niet veel)

Van ND2 (1 stop) tot ND8 (3 stops) heb ik nergens last van en werk het filter gewoon goed. Voorbij ND 8 zie ik de hoek van het beeld iets donkerder worden. Bij ND400 (8,5 stops), wat ook meteen het maximale is van het filter, krijg je zo'n kruis.
Dit met een 18mm lens op 1,33 body. Dus 24mm. Een telelens heeft er minder snel last van.

Voorbeeldje van ND8 - ND16 in de sneeuw:
Afbeeldingslocatie: http://web.me.com/robert.bijl/Site/1.1.3_winter_1_files/L1012292.jpg

Je ziet duidelijk dat de 2 hoeken, links boven en rechts onder wat donkerder zijn. Nou moet ik hierbij zeggen dat ik het filter met de hand voor de lens hou. Zit er niet opgeschroefd en dus ook niet volledig recht voor. (dit omdat ik nog een verloopstukje nodig heb om hem aan de lens te kunnen schroeven...)

Bij het volgende voorbeeld is het al veel meer over het beeld versprijd:

Afbeeldingslocatie: http://web.me.com/robert.bijl/Site/1.1.1_winter_1_files/L1012283.jpg

Beide op ongeveer ND8 tot ND16. Dus zo'n 3 tot 4 stops.

Grootste voordeel vind ik dat je veel filters in 1 hebt. Voor reizen ideaal.

Leica MM + Sony A9