Domeinnaam registeren, maar is geclaimed door hostingbedrijf

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-09 10:55
Beste mede-Tweakers,

Om mijzelf even kort voor te stellen, ik ben een jongen van 22 jaar, met ambities om een eigen webwinkel te starten in de verkoop van Interieur en Exterieur. Hiervoor moet je natuurlijk een pakkende bedrijfsnaam hebben, een naam die mensen kunnen onthouden, waar mensen over gaan praten en wat natuurlijk lekker in de mond ligt. Heel veel namen heb ik bedacht, echter het probleem is als ik een webwinkel wil starten, ik een domeinnaam moet hebben waar mijn bedrijfsnaam in te vinden is.

Ik heb nu een naam gevonden voor mijn bedrijf en ben er van overtuigd, dat het super naam is. De naam is SM**** (ik verberg het even, want ik wil natuurlijk niet dat andere mensen hier evt. mee aan de slag gaan). Nu ben ik op onderzoek gegaan, naar het domeinnaam: Sm****.nl. Als ik de link in de internet balk type, krijg ik een 'Deze pagina kan niet worden gevonden'-pagina.
Echter, na enig onderzoek, blijkt het domein te zijn geregistreerd (in het jaar 2000) door een bedrijf dat zich richt op de unieke combinatie van markt strategie, visuele communicatie en technische oplossingen voor gedrukte en digitale media. Een bedrijf dat zelf ook complete websites, webservers etc. kan leveren.

Ik heb contact gezocht met de persoon die het domein heeft geregistreerd. Er werd mij verteld dat hij het domein liever niet verkocht, echter kon ik het wel van hem huren. Hij had op dit moment toch geen plannen met het domein.
Ik heb hierop terug gestuurd, dat huren geen optie was, aangezien ik niet wil dat hij over twee jaar zoiets heeft van ik ga de website gebruiken en dan zit ik met de gebakken peren.
Ik heb hem aangeboden om de overhuiskosten plus evt. administratiekosten te betalen om het domein te verkrijgen.

Zijn reactie hierop was als volgt: Als je goedkoop uit wil zijn, dan moet je creatiever zijn. Het blijft een zakelijke transactie en weggeven is geen optie.

Op dit moment weet ik niet zo goed wat ik moet doen, ik wil het domein echt graag hebben voor mijn bedrijfje, daarom mijn vragen:

- Mag dit wat de meneer in kwestie doet, een domein registeren, het niet gebruiken om het vervolgens te verkopen, kortom domeinhandel/kaping?

- Is het mogelijk om het domein te claimen, aangezien ik een bedrijf met deze naam wil gaan opstarten en de meneer in kwestie het al 10 jaar niet gebruikt en het voorlopig ook nog niet van plan is om te gaan gebruiken? Zo ja, hoe kan ik dit het beste doen?

- Heeft iemand nog creatieve ideeën / ervaring met dit soort praktijken?

Alvast bedankt voor de reacties,

Met vriendelijke groet,

Rick.

**edit**

Typo, en titel moet natuurlijk Domeinnaam zijn.. :X

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zanzibar-1337 schreef op woensdag 22 december 2010 @ 23:17:
- Mag dit wat de meneer in kwestie doet, een domein registeren, het niet gebruiken om het vervolgens te verkopen, kortom domeinhandel/kaping?
Ja.
- Is het mogelijk om het domein te claimen, aangezien ik een bedrijf met deze naam wil gaan opstarten en de meneer in kwestie het al 10 jaar niet gebruikt en het voorlopig ook nog niet van plan is om te gaan gebruiken?
Nee.
- Heeft iemand nog creatieve ideeën / ervaring met dit soort praktijken?
Betalen of een andere naam bedenken. Suf als dat moge klinken, het zijn wel je enige twee opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:31
Je hebt het bedrijf nog niet eens opgestart, dus 'claimen' kan je sowieso wel vergeten. Verder is deze man niks aan het doen wat niet mag, dus er zit inderdaad niks anders op dan óf (meer) betalen aan deze man óf een andere naam verzinnen.

Eventueel kijken of het met een andere extensie (.net, .com, .org bijvoorbeeld) nog wel vrij is, maar dat zal je wel niet willen ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ach, dit is nog niks. Om maar niet te spreken over al die hostingbedrijven die massaal tig domeinnamen inkopen/parkeren om ze vervolgens voor een veel hogere, bijna absurde, prijs door te verkopen. Makkelijk geld verdienen: domeinnaam voor 5 euro kopen, voor 500 euro doorverkopen. En ja, dames en heren, dat is dus handel. Volstrekt legaal. Kun je weinig tegen doen. Kon je maar domeinnamen kapen... als ze er toch geen reet mee doen? Of: een domeinnaam die na een bepaalde periode (anderhalf jaar?) niet daadwerkelijk 'gebruikt' wordt, dient weer verhandelbaar te zijn tegen gebruikelijke tarieven. Dat zou een mooie deeloplossing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cadezo
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Betreffende je tweede punt: Je weet natuurlijk niet of hij er de afgelopen 10 jaar niets mee heeft gedaan, dat neem je voor zover ik kan zien slechts aan. Misschien is de domeinnaam wel 9 jaar intensief gebruikt. Daarnaast kan een domeinnaam ook enkel voor e-mail worden gebruikt en dat gebruik kun je natuurlijk niet 'zien'.

Je zou eens kunnen proberen om een bod te doen. Doe bijvoorbeeld een bod van 250-500 euro en kijk hoe hij hier op reageert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RangedNeedles
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Je kan in plaats van .nl ook gewoon .com of .net kiezen. Zo heel erg veel verschil maakt dat niet.
Wat je ook kan proberen (en kijken of het wel 'mooi' is), is ergens 'n streepje(s) tussen zetten of 'n 'e' in een drie veranderen. Dat laatste is misschien niet erg toepasselijk als je voor de verkoop van ex- en interieur gaat, maar goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaozz
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-08 01:01

chaozz

Retrofiel

Uit de reactie van de huidige eigenaar van het domein maak ik op dat hij open staat voor een overname bod. Als het domein je zoveel waard is zou je kunnen overwegen een bod te doen van een paar honderd euro.

En anders inderdaad een andere extensie. .eu en .com zijn voor een in nederland gevestigd bedrijf ook best goed.

chaozz.nl | RetroGameCouch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 21:45
Als je als nederlands bedrijf geen .nl domeinnaam hebt maar .com, zullen wel veel mensen de .nl versie proberen en dus bij iets anders terecht komen. Als je dan besluit de .nl domeinnaam alsnog te kopen is die natuurlijk meer waard dan nu.

Kan je beter een nieuwe naam verzinnen waarvan de .nl / .com nog wel vrij is.

[ Voor 14% gewijzigd door bredend op 22-12-2010 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:44
een .nl registreren was in 2000 wat duurder dan de paar euro die het nu nog kost. En het feit dat hij hem al 10 jaar heeft en nog niet gedropped heeft, betekend simpelweg dat het domein een waarde heeft in zijn ogen.
Dus zelfs voor 250 zal hij hem niet van de hand doen, grote kans dat hij er het tienvoudige in zijn hoofd heeft.

Kijken wat jou die naam waard is, en dan zien of je hem kan krijgen voor dat bedrag. En anders een andere naam zoeken!
Zelf ook wel eens een domein moeten kopen van een handelaar voor een paar duizend euro. Maar in de wetenschap dat dit bedrag zich na een jaar al zou hebben terugverdiend geen probleem voor mij om het te doen. Domeinen zijn uniek ;) en is tegenwoordig gewoon handel.

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Dat er op een domeinnaam geen website draait, wil niet zeggen dat er niets mee wordt gedaan.

Misschien wel een irc-server, mail-server, ftp-server. Een website draait op poort 80 (standaard) en dan heb je het nog maar over 1 poort van de duizende beschikbare poorten voor andere diensten..

Ga jij jouw eigen diensten ook gratis weggeven, of wil je geld verdienen? Dan kan met producten, diensten, of het handelen in domeinnamen... Handel is handel.

En zover ik weet kan je pas een domein opeisen als je van de naam registreerd als handels merk. Maar dan nog is de vraag of dat overruled op een domein wat al 10 jaar in het bezit van een ander is. Want dan kan je namen gaan registreren en domeinen claimen, om ze zelf weer te verkopen...

En zoals de reply die je had gekregen vanuit je contact was overigens prima gratis advies: Wees creatiever..

Ey!! Macarena \o/

• Zanzibar-1337
Hij wil het domein niet verkopen onder de €1000,-.. Aangezien ik student ben, kan ik dit absoluut niet betalen. Ik ben bang dat ik weer opzoek moet naar een nieuwe, pakkende naam.

Bedankt allemaal voor de reacties! :)

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:44
Gewoon 123 ervoor zetten? Werkte bij 123inkt.nl (topwebshop) ook prima en hetzelfde geldt voor 123studiekeuze (oid).

Ben ook meerdere malen tegen hetzelfde probleem aangelopen, voornamelijk op energiegebied, maar je bent echt afhankelijk van de verkoper.

Wat je nog wel kan proberen is het domein te stelen, maar hier moet je geluk en skills voor hebben.
Grijs gebied, doe maar liever niet :)

[ Voor 12% gewijzigd door Equator op 23-12-2010 14:17 ]

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:45
Zoals hierboven al geopperd werd, inderdaad wat creatiever worden met extensies. .com/org/eu/net etc. Eventueel heb je ook tk.nl ofzo. Of de naam zelf sm***-interieurs.nl ofzo.

Start eerst maar eens de business en als dan de knaken binnen komen kun je alsnog de het domein kopen mocht je dat willen.

Bovendien als mensen googlen komen ze gewoon goed uit.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• Zanzibar-1337
MrFl0ppY schreef op donderdag 23 december 2010 @ 13:35:
Zoals hierboven al geopperd werd, inderdaad wat creatiever worden met extensies. .com/org/eu/net etc. Eventueel heb je ook tk.nl ofzo. Of de naam zelf sm***-interieurs.nl ofzo.

Start eerst maar eens de business en als dan de knaken binnen komen kun je alsnog de het domein kopen mocht je dat willen.

Bovendien als mensen googlen komen ze gewoon goed uit.
Ik wil een webwinkel beginnen, dus om de business te starten heb ik een domein nodig :), maar thanks voor de reactie, zal ngo eens gaan brainstormen..

• Brainsz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:05
Moet het persé .nl zijn? Zet er anders .org of .com achter

edit: ^^ net te laat :)

[ Voor 18% gewijzigd door Brainsz op 23-12-2010 13:37 ]

Computers are useless. They can only give you answers.

• HenkEisDS
MrFl0ppY schreef op donderdag 23 december 2010 @ 13:35:
Eventueel heb je ook tk.nl ofzo. Of de naam zelf sm***-interieurs.nl ofzo.
Dat ben ik nog vergeten, dank aan MrFl0ppY. Als je een beperkte range aan producten gaat verkopen is het misschien een idee om duidelijk in je domeinnaam te vermelden wat dit zal zijn. Als je dus meubels gaat verkopen plak je gewoon meubels achter je domein, en als je gadgets gaat verkopen plak je gadgets achter je domein. Google zal je zo veel sneller hoger plaatsen, wat weer voor meer sales zal zorgen. Verder mag je bedrijfsnaam gewoon anders heten, vermeld alleen je domeinnamen als handelsnaam bij het KVK.

Kortom: omschrijvende domeinnaam is goed voor SEO

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Omschrijvend domeinnaam goed voor SEO ?

Gewoon de bedrijfsnaam als domein is veel beter. Aangezien je op bedrijfsnaam je bekendheid gaat maken, en niet zo zeer op de domeinnaam. Zeker niet als die 2 totaal verschillend zijn (ongeacht of het omschrijvend is).

Als blijkt dat het domeinnaam bezet is, moet je gewoon wat creatievers zijn. Daarbij kan je ook andere ltd's gebruiken. Als je in Google aangeeft dat het gaat om de Nederlandse markt, wordt je op een .eu .nu .tv .fm prima gevonden als je google't op pagina's uit Nederland.

Ey!! Macarena \o/

• HenkEisDS
RaZ schreef op donderdag 23 december 2010 @ 17:30:
Omschrijvend domeinnaam goed voor SEO ?

Gewoon de bedrijfsnaam als domein is veel beter. Aangezien je op bedrijfsnaam je bekendheid gaat maken, en niet zo zeer op de domeinnaam. Zeker niet als die 2 totaal verschillend zijn (ongeacht of het omschrijvend is).
Niet waar. ;) Kijk naar Coolblue, één van de meest succesvolle webshops in NL, die gebruik maakt van pdashop, laptopshop, smartphoneshop ed. De naam coolblue zie je pas als je een bestelling doet of goed zoekt.
Google zal je site een hogere SERP toewijzen als een deel van de zoekopdracht in de domeinnaam zit.

Bedrijfsnamen/brands zijn pas belangrijk voor grotere spelers. Tegen de tijd dat de TS over branding kan gaan nadenken zijn we een paar jaar verder. Nu is het vooral belangrijk dat hij/zij de eerste bestellingen binnen krijgt, waarvoor je gevonden moet worden in google. Volledig richten op google dus.

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Zo had ik het inderdaad nog niet naar gekeken.

Maar als ik een bedrijf zoek, dan zoek ik wel op de bedrijfsnaam. In het geval van coolblue, kom je dan ook op coolblue.nl. Dat kan de TS dan weer niet (als ie echt een .nl wil)

Maar wat je zegt heb je wel gelijk in, want zonder naamsbekendheid gaat er niemand naar je zoeken.

Hoewel ik pdashop e.d. wel ken, had ik eerlijk gezegd nog nooit van coolblue gehoord.

Ey!! Macarena \o/

• Zanzibar-1337
HenkEisDS schreef op donderdag 23 december 2010 @ 19:56:
[...]

Niet waar. ;) Kijk naar Coolblue, één van de meest succesvolle webshops in NL, die gebruik maakt van pdashop, laptopshop, smartphoneshop ed. De naam coolblue zie je pas als je een bestelling doet of goed zoekt.
Google zal je site een hogere SERP toewijzen als een deel van de zoekopdracht in de domeinnaam zit.

Bedrijfsnamen/brands zijn pas belangrijk voor grotere spelers. Tegen de tijd dat de TS over branding kan gaan nadenken zijn we een paar jaar verder. Nu is het vooral belangrijk dat hij/zij de eerste bestellingen binnen krijgt, waarvoor je gevonden moet worden in google. Volledig richten op google dus.
Thanks voor de tip! Ik ga dat even uitpluizen, alles voor de hits op Google dus! _/-\o_

Pagina: 1