Toon posts:

Bouwvoorstel kantoor-pc

Pagina: 1
Acties:
  • 398 views

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ben niet helemaal zeker of ik mijn post op de goed plaats zet, maar zo niet dan hoor ik dat graag. (Kon geen betere plek vinden.)

Ik ben van plan om liefst deze week nog een nieuwe "kantoor-pc" aan te schaffen voor thuis. Mijn randvoorwaarden zijn als volgt: (in afnemende volgorde van belang)
  • Stil
  • Acceptabele rekenkracht (i.v.m. intensieve rekentaken die meerdere uren duren)
  • Linux-compatibiliteit
  • Lange levensduur van de onderdelen
  • Zuinig
  • Intel boven AMD
  • Goedkoop
  • Fijne featureset (b.v. USB power als systeem stand-by is)
  • Geen prioriteit op graphics
Mijn uitzoekwerk heeft het volgende opgeleverd. Hoewel er misschien weinig van terug te vinden is, is dit voorstel geïnspireerd op het bouwvoorstel voor een kantoor-pc uit de c't van juni 2010 en de BBG van november 2010. Ik heb mijzelf een mooie kast veroorloofd.

#ProductPrijsSubtotaal
1Lian Li PC-V354B€ 141,-€ 141,-
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 35,-€ 35,-
1Gigabyte GA-H55M-USB3€ 91,12€ 91,12
1Intel Core i3 550€ 102,20€ 102,20
1Scythe Samurai ZZ€ 18,90€ 18,90
2Kingston ValueRAM KVR1066D3N7/2G€ 21,-€ 42,-
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 46,-€ 46,-
1Lite-On IHAS224 Zwart€ 23,57€ 23,57
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 499,79

500 euro is ook ongeveer de bovengrens van mijn budget. Als ik betere onderdelen aan moet/wil schaffen dan zou ik bezuinigen op de kast.

Ik heb de volgende vragen:
  1. Zijn er dingen die meteen opvallen en waar ik rekening mee moet houden? Voldoet dit bouwvoorstel aan mijn randvoorwarden? Mist er iets?
  2. Ik lees op diverse plaatsen dat de be quiet! Pure Power L7 300W een hoge fluittoon zou produceren. Hoe zit dat? Met het oog op mijn eerste randvoorwaarde zou dit een breekpunt zijn.
  3. Over de Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB lees ik ook klachten m.b.t. de geluidsproductie. Hiervoor geldt hetzelfde als voor de voeding. Wat is jullie hierover bekend?
  4. Werken alle componenten goed samen, of kan ik problemen verwachten op dit punt?
  5. Dezelfde vraag meer in het bijzonder voor de combinatie van kast en voeding: is dit een goede combinatie, ook met het oog op de thermiek?
  6. Sommige mensen verkiezen de MSI H55M-E33 boven de door mij voorgestelde Gigabyte GA-H55M-USB3. Wat zijn (afgezien van het ontbreken van USB 3.0 op de MSI) relevante verschillen tussen deze borden?
  7. Hoewel de gekozen kast me aanspreekt, ben ik niet geheel zeker of dit een goede keuze is. Ik kon zo gauw geen goede recensie vinden. Zijn er ervaringen met deze kast of meningen over deze keuze? Zou een andere kast beter zijn?
Reacties of één of meer van deze vragen, of op deze post in het algemeen worden zeer gewaardeerd.

Vriendelijke groet,

Rinke

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie november 2010

Goedkoper en incl. monitor.

Loop ook eens de andere BBG na voor zover je dat niet hebt gedaan.

[ Voor 6% gewijzigd door Guardian Angel op 22-12-2010 22:53 ]

ARME AOW’er

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Acceptabele rekenkracht (i.v.m. intensieve rekentaken die meerdere uren duren)
Dat is een vrij vage formulering. Kijk als je echt flinke rekenkracht nodig hebt voor zware taken dan kun je beter voor een Core i5 of zelfs Core i7 gaan. Core i3 is namelijk de instap serie.

Verder zou ik denk ik toch een iets zwaardere voeding overwegen. Ik vind een 300W voeding toch wel erg weinig ook al is het een prima A merk voeding die je hebt geselecteerd. Het zal ook best werken maar persoonlijk houd ik liever wat meer marge over.

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 29-11 13:52

Krentenbol

Prutz0r

200 watt zou in principe al voldoende zijn. Ik zit met een Phenom II @ 2.8GHz stock en een HD5770 op een 300 watt'er _O-

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Verwijderd

Topicstarter
Guardian Angel schreef op woensdag 22 december 2010 @ 22:52:
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie november 2010

Goedkoper en incl. monitor.

Loop ook eens de andere BBG na voor zover je dat niet hebt gedaan.
Dank. Ik heb in de loop der jaren echter een (waarschijnlijk irrationele) aversie tegen AMD processoren opgebouwd. Hoge prijs zit gedeeltelijk in de dure kast. Van de mogelijkheid tot goedkoper ben ik me bewust. Ik vind het huidige bedrag nog net acceptabel. Zal deze budgetgrens nog even aangeven in openingspost.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2010 22:58 ]

• jordy-maes
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-12 10:04

jordy-maes

We Photograph Your Journey

Zoals hierboven al is vermeld zou ik een andere voeding, meer meer watts nemen.
De processor is wel acceptabel zelf zou ik voor een AMD gaan (mijn mening, moet je natuurlijk ook een ander moederbord zoeken)
Zeker dat je zo'n processorkoeler erop wil zetten? Denk dat de stock wel goed genoeg is hoor.
Ik zou een Western Digital 1Tb HDD nemen. Deze zijn normaal stiller als de Samsungs.

Beyond Photographs | Flickr | 500px

Verwijderd

Topicstarter
ik222 schreef op woensdag 22 december 2010 @ 22:53:
[...]
Dat is een vrij vage formulering. Kijk als je echt flinke rekenkracht nodig hebt voor zware taken dan kun je beter voor een Core i5 of zelfs Core i7 gaan. Core i3 is namelijk de instap serie.
Inderdaad een vage formulering. Mijn gedachten hierover zijn ook vaag, merk ik nu ik hierop gewezen wordt. Ik denk dat de meeste volwaardige, moderne desktop-processors voor mij toereikend zijn.

Verwijderd

Topicstarter
jordy-maes schreef op woensdag 22 december 2010 @ 23:00:
Zeker dat je zo'n processorkoeler erop wil zetten? Denk dat de stock wel goed genoeg is hoor.
Ik zou een Western Digital 1Tb HDD nemen. Deze zijn normaal stiller als de Samsungs.
Die koeler heb ik overgenomen uit de c't. Daar werd inderdaad vermeld dat de stock ook prima is, maar zij wilden geen concessies op geluidsproductie doen en hebben een verschil gemeten. Ik heb hen daarom gevolgd.

Hetzelfde geldt voor de HDD; die komt ook uit de c't, hoewel ik daar enkel "HD103SJ" zag staan zonder de toevoeging "F3". Ik kon de reden voor deze keuze niet achterhalen. Omdat het voorstel uit de c't zo expliciet gericht was op stilte verbaasde het me toen ik op internet klachten las over de geluidsproductie van deze HDD.

Verwijderd

Topicstarter
Krentenbol schreef op woensdag 22 december 2010 @ 22:55:
200 watt zou in principe al voldoende zijn. Ik zit met een Phenom II @ 2.8GHz stock en een HD5770 op een 300 watt'er _O-
Ik lees inderdaad op meer plaatsen dat 300W voldoende is voor een systeem zoals ik voorstel. Een te krachtige voeding komt het rendement (van de voeding) bij normaal gebruik niet ten goede heb ik begrepen.

Anderzijds lees ik nu dat zowel ik222 als jordy-maes meer watts zouden nemen. Ik ben benieuwd of dat een onderbuikgevoel is (zoals mijn keuze voor Intel) of dat dat een uitgedachte reden heeft.

• Wouter.S
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-12 16:24

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

Alle mensen die een andere voeding aanraden zijn gewoon gehersenspoeld door de voedingsfabrikanten.
Deze pc komt van zijn leven nooit aan de 300W, misschien dat hij max 200 watt trekt full load... De voeding is dus ideaal gekozen want je zal in idle ongeveer op de sweet spot uitkomen qua efficiëntie.

Het MSI moederbordje dat je aanhaalt zal waarschijnlijk iets zuiniger zijn, maar volgens mij is USB3 toch wel een belangrijke feature die je er best bijneemt als je nu een nieuwe pc koopt.

Het enige punt waar ik wat in de war ben is over die intensieve rekentaken. De i3 is absoluut niet traag te noemen en zal voor kantoorwerk meer dan volstaan. Maar het is nu ook geen rekenmonster... als je echt plant om soms zwaardere cpu belastende taken te draaien zou ik eerder voor een i5 platform gaan. Maar dan zal je waarschijnlijk je budget niet meer halen, tenzij je gaat besparen op de kast... Anderzijds kan je wel overwegen tijdelijk een goedkope kast te nemen, een pc-kast is zo vervangen maar als je het platform moet upgraden van i3 naar i5 ben je wat meer centen kwijt.

Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-12 14:31

Edmin

Crew Council

get on my horse!

*LET OP* - Wat moet ik kopen

Dit soort topics zijn niet toegestaan op GoT, dus ik zet hem op slot. :)
Voor meer info, lees bovenstaande link en Best Buy Guide overzichtstopic
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.