Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Inhoud en layout scheiden

Pagina: 1
Acties:

• Het
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-09 15:24

Het

Het is me er eentje...

Topicstarter
Ik wil graag een site maken met een paar pagina's. (Ik zou graag de inhoud willen scheiden van de inhoud. Gewoon een site waar ik wat werkgerelateerde zaken op kan zetten, wat files, wat tekst die kan veranderen, zo nu en dan een nieuwe pagina, etc.) Op mijn werk hebben we het systeem dat de publiv_html iedere oaar minuten gekopieerd wordt naar de webserver. Om deze reden is een CMS dus niet echt zinnig (de files met inhoud worden immers steeds overschreven).

Mijn vraag is dus eigenlijk of er zoiets is als een offline CMS of dat ik zelf aan de slag moet met een php file met includes.

Sjongejonge

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Wat jij wil kan dus perfect met een CMS, geen idee waarom dat niet mogelijk zou zijn. Je moet dus niet kopieer slagen gaan zitten doen, maar gewoon de content direct via de admin in het CMS zetten, en klaar ben je.

Je hebt dan (bij een beetje een goed CMS), een scheiding van niet 2, maar 3 dingen. De content staat in de database, de lay-out in html-templates, en de engine is dan PHP.

Je kan dat systeem wat je nu gebruikt, geen idee welk, dus prima vervangen door een CMS.

Ey!! Macarena \o/

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:26

Matis

Rubber Rocket

Als je content en layout wilt scheiden zou je ook naar een MVC design pattern kunnen kijken.

Dan scheidt je de content ook van de layout. Feitelijk doen veel CMS'en dat ook onder water, maar je zou het zelf ook op kunnen zetten.

Waarom je geen CMS wilt gebruiken is me overigens een raadsel 8)7

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• Het

Het

Het is me er eentje...

Topicstarter
Ten eerste: sorry, ik had gister een hele avond lopen googlen en toen ik dit postte was ik niet helemaal helder. Daarom even wat extra uitleg:
Ik wil de site graag op mijn werkadres hebben (omdat het hele punt is om een overzicht te maken van wat ik doe, misschien wat tekst over lopende projecten etc). In principe zou een CMS ideaal zijn, maar het systeem werkt als volgt:

ik zet een html file in mijn public_html, vervolgens synct het systeem (laten we zeggen: iedere 10 minuten) mijn public_html met de versie op de webserver. Als daar dus een CMS op zou staan, en ik zou bijvoorbeeld een pagina op de server aanpassen, dan zou het systeem automatisch na 10 minuten de gewijzigde pagina overschrijven met de versie in mijn public_html. Dat lijkt me niet echt handig werken.

Nu geloof ik dat ik in principe op mijn werk ook toegang zou moeten hebben tot de sites zoals ze in mijn public_html staan, maar ik had geconcludeerd dat het wellicht simpeler is als ik een systeem heb waarbij ik de files met inhoud gewoon met de hand kon editten, maar misschien is dat een verkeerde gedachte.

Sjongejonge

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:11

MueR

Admin Devschuur® & Discord

is niet lief

Je snapt niet helemaal wat een CMS doet of wel? Die slaat pages niet op op het file system, maar in een database.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
MueR schreef op donderdag 23 december 2010 @ 10:17:
Je snapt niet helemaal wat een CMS doet of wel? Die slaat pages niet op op het file system, maar in een database.
Doorgaans wel ja; er zijn ook database-loze* CMS'en ;)
Ik zie even niet waarom je niet gewoon naar DreamWeaver, GoLive, Expression Web, Frontpage :X of whatever grijpt. Kun je lekker lokaal "WYSIWYG" je bestandjes wijzigen en worden ze vannzelf geupload. Dat het niet de ideale situatie is is een ander verhaal.

* Even bij "Database" 'none' kiezen :Y)

[ Voor 16% gewijzigd door RobIII op 23-12-2010 10:28 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• Het

Het

Het is me er eentje...

Topicstarter
RobIII schreef op donderdag 23 december 2010 @ 10:20:
[...]

Doorgaans wel ja; er zijn ook database-loze CMS'en ;)
Ik zie even niet waarom je niet gewoon naar DreamWeaver, GoLive, Expression Web, Frontpage :X of whatever grijpt. Kun je lekker lokaal "WYSIWYG" je bestandjes wijzigen en worden ze vannzelf geupload. Dat het niet de ideale situatie is is een ander verhaal.
Niet ieder CMS gebruikt een database, en ook ik heb daartoe geen toegang. Ik hoef ook niet per se WYSIWYG te editten (in tegendeel; liever niet zelfs) maar ik wil gewoon graag makkelijk inhoud toe kunnen voegen en nog steeds de vrijheid hebben om de lay-out redelijk makkelijk aan te passen.

Sjongejonge

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:37

Rmg

Het schreef op donderdag 23 december 2010 @ 10:24:
[...]

Niet ieder CMS gebruikt een database, en ook ik heb daartoe geen toegang. Ik hoef ook niet per se WYSIWYG te editten (in tegendeel; liever niet zelfs) maar ik wil gewoon graag makkelijk inhoud toe kunnen voegen en nog steeds de vrijheid hebben om de lay-out redelijk makkelijk aan te passen.
Dan kan je toch prima aan de gang met notepad? je inhoud in html en je layout in css :Y)

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:26

Matis

Rubber Rocket

Je zou je ook kunnen verdiepen in templates (bijvoorbeeld Smarty wordt breedgedragen), maar er zijn nog legio andere mogelijkheden: [google=php template]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• Het

Het

Het is me er eentje...

Topicstarter
Rmg schreef op donderdag 23 december 2010 @ 10:26:
[...]
Dan kan je toch prima aan de gang met notepad? je inhoud in html en je layout in css :Y)
Matis schreef op donderdag 23 december 2010 @ 10:28:
Je zou je ook kunnen verdiepen in templates (bijvoorbeeld Smarty wordt breedgedragen), maar er zijn nog legio andere mogelijkheden: [google=php template]
Misschien hebben jullie allebei gelijk. Mijn probleem is hoofdzakelijk dat ik een beetje verzand ben in alle halfslachtige mogelijkheden die tussen een CMS en een template in zitten. Ik denk dat ik iets te complex heb gedacht. Probleem is natuurlijk ook dat ik totaal geen gevoel voor esthetiek heb en dus wellicht beter met een bestaand template zou kunnen beginnen.

BTW: Iedereen bedankt voor hun reacties natuurlijk :)

Sjongejonge

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 26-11 12:04
Volgens mij ben jij het beste geholpen als je je html-code gewoon in 3 delen opsplitst:

code:
1
2
3
4
5
header
----------
content
----------
footer

Header en footer sla je op in een los bestand, en include je boven en onder de content middels een simpele PHP-include.

Zo deden we het allemaal bij onze 2e website voordat we het CMS ontdekten ;)
Pagina: 1